Mitä tehdä torttutaikinasta? Ideoita kehiin. Ei enää joulutorttuja..
Torttutaikinaa olisi jäljellä, mitäpä siitä tekisin... 🤔
Kommentit (32)
Olen tehnyt leikkeleestä ja juustosiivuista pasteijoita.
Lohipasteijoita tai vegetaarisia. .
Me tehdään aina nakkipiiloja lopuista levyistä.
Eli voitele se levyn puolikas sinapilla/ketsupilla ja laita pari siivua juustoa siihen ja nakki ja kääri rullalle. Sitten uuniin.
Variaatioita on runsaasti. Meillä näin.
Torttutaikinasta voi tehdä laskiais"pullia". Viime vuonna kokeilin, tuli hyviä. Googlaa.
Pastejoita ja täytteen valitset itse. Myös nakkipiilo on hyvä.
Myös wiinereitä voit tehdä.
Itse teen vielä pastejoita sillä pihlajanmarjahillolla.
Teet terveydellesi suuren palveluksen jos heität sen torttutaikinan roskiin.
Pasteijoita, peltipiirakkaa (kaalipiirakka, jauhelihapiirakka).
Itse teen nopeita leivonnaisia: suikaloin taikinalevyt pienemmiksi, voitelen kananmunalla ja ripottelen päälle raesokeria, tai suolaisissa versioissa päälle jotain suolaista, oliiveja (pieniksi pilkottuna), aurinkokuivattua tomaattia, juustoraastetta - pelkistetyimmillään sormisuolaa/savusuolaa/merisuolarakeita.
Sellainen torvi ja sitten kun otat uunista niin kermavaahtoa ja hilloa sisälle.
Kokeile seuraavaa, leikkaa taikina neliön muotoisiksi, viillä n. 5 cm halkiot jokaiseen kulmaan, laita taikinan keskelle lusikallinen luumumarmeladia, taittele joka toinen kulma keskelle marmeladin päälle, että leivonnaisesta tulee nelisakarainen tähti, voitele munalla taikinan näkyvät osat ja paista 225 asteessa 12 minuuttia.
Hyviä ovat.
Veikkaan että Ap:llä on vielä niitä kovetettuun margariiniin tehtyjä taikinoita. Heitä ne nyt todellakin pois, ovat lähes myrkkyyn verrattavia.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile seuraavaa, leikkaa taikina neliön muotoisiksi, viillä n. 5 cm halkiot jokaiseen kulmaan, laita taikinan keskelle lusikallinen luumumarmeladia, taittele joka toinen kulma keskelle marmeladin päälle, että leivonnaisesta tulee nelisakarainen tähti, voitele munalla taikinan näkyvät osat ja paista 225 asteessa 12 minuuttia.
Hyviä ovat.
Torvi, nämä ovat joulutorttuja.
Pasteijoita, joiden sisällä maistettua tuorejuustoa (aurinkokuivattu tomaatti tms.) ja poron kylmäsavurouhetta sekä ripaus mustapippuria ja oreganoa. Päälle voi laittaa vielä juustoraastetta.
Vierailija kirjoitti:
Pasteijoita, peltipiirakkaa (kaalipiirakka, jauhelihapiirakka).
Itse teen nopeita leivonnaisia: suikaloin taikinalevyt pienemmiksi, voitelen kananmunalla ja ripottelen päälle raesokeria, tai suolaisissa versioissa päälle jotain suolaista, oliiveja (pieniksi pilkottuna), aurinkokuivattua tomaattia, juustoraastetta - pelkistetyimmillään sormisuolaa/savusuolaa/merisuolarakeita.
Kieritätkö ne taikinasiivut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ovat.Torvi, nämä ovat joulutorttuja.
No shit, Sherlock.
Juusto-suola"tikkuja". Leikkaa levy suikaleiksi, kostuta kananmunalla, pyörittele parmesaaniraasteessa ja ripottele suolaa pintaan. Suikaleen voi vielä kääntää kiertelle. Paistetaan uunissa.
Minä teen feta-pasteijoita eli täytteeksi fetajuustoa ja pinaattia/aurinkokuivattua tomaattia/oliivirenkaita. Pinnalle vielä pinjansiemeniä jos sattuu olemaan.
Voitaikina toimii hyvin myös eräänlaisena pitsapohjana. Eli tomaattisosetta ja mieleisiä täytteitä + juustoraastetta ja uunin kautta ääntä kohti. Terveellisiähän ne ei kyllä ole, mutta hyvältä maistuu.
Runebergin päivään taitaa vielä olla aikaa mutta kaipa nyt jo voisi silti tehdä runebergintorttuja. Kokeilin viime vuonna, voittaa perinteiset mennen tullen ja paljon helpompia tehdä.
Lihariisipasteijoita.