Hampaiden oikominen aikuisena - kustannukset ja suosittelut?
Olen pohtinut hampaiden oikomista, vaikka ikää yli 40v - jostain syystä en nuorena päässyt oikomishoitoon, vaikka etuhampaat eivöt ole kauniisti ihan viereikkäin, vaan toinen vähän edempänä kun toinen. Mutta mitä paikkaa suosittelette? Olen katsellut mm. Oralia, Terveystaloa ja sitten vielä se eSmile - onko kokemuksia? En tarvitse halvinta paikkaa, mutta en myöskään halua maksaa ylihintaa - mikään kauhean rikas en ole, mutta tähän olen vamis laittamaan joitakin tonneja, tarpeen mukaan.
Suositteluja? Tai kokemuksia esim. invisalign-oikomishoidosta?
Kommentit (90)
Aloitin Invisalign-hoidon vasta nyt: 52-vuotiaana. Kustannusarvio 6000€. Hoitoaika n. 1v 2kk.
kalvoihin tottui pian. Vaikeinta on kieltäytyä yllättävistä juoma- ruokatarjoiluista, kun en jaksa huoltaa hampaita joka välissä.
Tähän asti olen ollut kalvot suussa n 22h/vrk ja ruuan jälkeen aina laukaus ja hampaiden pesu. Olen sivutuotteena vähän laihtunutkin tässä muutaman kuukauden aikana!
Mulla oli suuri avopurenta. Eli etuhampaat paljon edempänä kuin alahampaat. Lapsena kyllä oli kiskoa öisin suussa, mutta kun se otettiin pois eikä jätetty esim mitään retentiolankoja, niin hampaat palautui pikkuhiljaa ennalleen.
Tammikuussa 2020 aloitin Invisalign -hoidon ja elokuussa 2021 oli valmista. Maksoi 7000 euroa plus yökalvot tais olla 400 e. Lisäksi toki ennen oikomista piti käydä hammaslääkärissä tarkastuksessa ja hammaskivenpoistossa. Koska hammaslääkäriin oli minulta kotoa tunnin matka, niin aika monta kertaa sai sinne ajella. Että ehkä se kustannus nousi lopulta 8000 euroon. Alhaalta poistettiin yksi hammas tuosta edestä. Luojan kiitos maaliskuussa 2020 siirryttiin etätöihin, koska aika kamalaa oli tehdä töitä toimistossa niillä kalvoilla. S-kirjain suhisi kalvojen kanssa ja oli se aikamoista olla syönnin jälkeen aina putsaamassa kalvoja ja hampaita ja lisäksi minulla oli kumilenkkejä eli vedettiin niiden avulla ylähampaita taaksepäin. Nykyään minulla on retentiolangat sekä ylhäällä että alhaalla ja lisäksi Vivera-yökalvot. En kadu hetkeäkään oikomista, sain kauniit hampaat ja hyvän purennan. Kallistahan se oli ja epäreilua että kaiken maksoin itse, mutta en kyllä enää mieti sitä rahaa vaan sitä, että hampaat on kauniit. Sattui kyllä tosi hyvin, että oikominen tapahtui etätöiden aikana.
Itse kävin oikomishoidon läpi neljäkymppisenä. Kävin ensin ilmaisessa konsultaatiossa oikomiseen erikoistuneella hammaslääkärillä. Oikominen tehtiin kalvoilla ja maksoi 4000 €, sekä ylä- että alahampaat oiottiin.
Kalvojen käyttö vaati totuttelua alkuun ja aina kalvoparin vaihtuessa hampaita särki. Itselläkin puhe oli alkuun suhisevaa. Kalvot on putsattava päivittäin, ruokailuja joutui vähän suunnittelemaan (kalvoilla ei voi syödä eikä juoda muuta kuin vettä). Kaikki ylimääräinen napostelu jää pois ja itse myös laihduin hoidon aikana. Lisäksi hammaslääkäri sanoi, että hampaat saattavat kalvojen aikana reikiintyä helpommin, joten syömiseen ja hammashoitoon piti kiinnittää erityistä huomiota. Lopetin itse esim. karkkien syönnin kokonaan.
Muuten kalvot olivat huomaamattomat ja itsellä hampaat oikeni noin 9 kk:ssa suoraksi ja nätiksi. Hammasvälit eivät ole niin tiukat enää, eivätkä hampaat värjäänny, kun joka paikan pääsee puhdistamaan paremmin. Retentiolangat pitävät hampaat suorassa, joten väite siitä, että aikuisena tehty oikominen ei ole pysyvä, on höpötystä. Suosittelen ehdottomasti jos vaan rahaa on ja jaksaa sitoutua tähän.
Hei te invisalign-kalvoja käyttävät! Oletteko koskaan luistaneet ohjeistuksen kanssa? Olleet esim koko illan ilman kalvoja?
Mietin kun jossain Amerikan ohjeissa oli että ilman kalvoja ei saisi olla yli 6h kerrallaan ja vähemmin kuin kerran viikossa?! Itse olen noudattanut tätä 22h-ohjetta (joskus voi mennä vartin yli).
Lisäksi englanninkielisissä ohjeissa puhuttiin päiväkohtaisesta käytöstä 20-22h/pv, mutta mulle tosiaan sanottiin vaan tuosta 22h/pv.
Vierailija kirjoitti:
Hei te invisalign-kalvoja käyttävät! Oletteko koskaan luistaneet ohjeistuksen kanssa? Olleet esim koko illan ilman kalvoja?
Mietin kun jossain Amerikan ohjeissa oli että ilman kalvoja ei saisi olla yli 6h kerrallaan ja vähemmin kuin kerran viikossa?! Itse olen noudattanut tätä 22h-ohjetta (joskus voi mennä vartin yli).
Lisäksi englanninkielisissä ohjeissa puhuttiin päiväkohtaisesta käytöstä 20-22h/pv, mutta mulle tosiaan sanottiin vaan tuosta 22h/pv.
Kyllä itse luistin välillä ja olin ilman kalvoja koko illan ja alkuyön ajan, esim. pikkujouluaikaan en todellakaan jättänyt juhlia väliin kalvojen takia. Heti aamuyön pikkutunteita sitten kotiin tullessa hampaiden pesu ja kalvot takaisin suuhun. Hammaslääkäri ohjeisti, että tämä on ihan sallittu joskus, ei ne hampaat yhden illan aikana palaudu takaisin vinoksi.
Kiitos edelliselle vastaajalle :)
Voin siis välillä vähän juhliakin
Minkä suuruisia laskuja siitä aina tuli jakaantuiko se summa siihen oikosmishoidon ajalle, vai tuliko kerralla esim 1000 euron lasku?
Mulla oiottiin hampaat invisalign kalvoilla. Kesti reilun vuoden. Hinta joku 5500e muistaakseni, maksettiin osissa. Olen todella tyytyväinen, joka sentin arvoista. Omat hampaani oli todella vinot ja kamalat, siihen nähden ihmettelin jopa, että tilanne saatiin korjattua vuodessa eli ei sen pidempi aika. Tai ehkä pari kk päälle en nyt tarkkaa muista.
Ebeling hammaslääkärit Helsingissä. Suosittelen!
Ei ne oikene aikuisella. Meni 2 vuotta aikaa ja 3 tuhatta mk vuoden 1978 rahaa. Vasta sitten lääkäri myönsi, että homma olisi pitänyt tehdä alle 16-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne oikene aikuisella. Meni 2 vuotta aikaa ja 3 tuhatta mk vuoden 1978 rahaa. Vasta sitten lääkäri myönsi, että homma olisi pitänyt tehdä alle 16-vuotiaana.
Maailma on mennyt eteenpäin lähes 50:ssä vuodessa.
Tästä Esmilesta oli aika ikävä juttu helsingin sanomissa. Ei oo ihme että maine ei oo hyvä
https://keskustelu.suomi24.fi/t/14178943/esteettisen-hammashoidon-klini…
Tuolla on aika paljon tästä Esmile klinikasta
Vierailija kirjoitti:
Aikaa vievä hoito ja alkuinnostuksen jälkeen vaikea pitää kalvoja suussa vaadittua 20 h / vrk. Kalvot kellastuvat nopeasti ja ne suussa on vaikea puhua. Hinta itselläni oli yli 6000€, mutta se sisälsi yhden etuhampaan poiston. Lopputulos on hyvä, mutta kiinteät raudat olisivat olleet käytännöllisemmät.
Mulla on ollut kiinteät raudat ja ne oli kyllä ikävät. Ruuat tarttuu kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin Invisalign-hoidon vasta nyt: 52-vuotiaana. Kustannusarvio 6000€. Hoitoaika n. 1v 2kk.
kalvoihin tottui pian. Vaikeinta on kieltäytyä yllättävistä juoma- ruokatarjoiluista, kun en jaksa huoltaa hampaita joka välissä.Tähän asti olen ollut kalvot suussa n 22h/vrk ja ruuan jälkeen aina laukaus ja hampaiden pesu. Olen sivutuotteena vähän laihtunutkin tässä muutaman kuukauden aikana!
Milloin aloitit hoidon ja joko näkyy suoristumista? Onko sujunut hyvin?
Oitutin hampaani 30-35 vuotiaana yksityisellä, perinteisillä raudoilla. Tuli hyvä, tosin takahampsita ei saatu leviämään nii n paljon kuin lääkäri olisi halunnut. 10 vuotta oli retentiokaari alahampaissa ja on yhä. Ja 10 eka vuotta pidin yökiskoa ylähampaissa. Sitten hölmö lakkadin pitämästä sitä yökiskoa ja hampaat on palautuneet. Nyt aloitan kalvohoidon.
Vierailija kirjoitti:
Minkä suuruisia laskuja siitä aina tuli jakaantuiko se summa siihen oikosmishoidon ajalle, vai tuliko kerralla esim 1000 euron lasku?
Olen aloittamassa. Hammaslääkärini sanoi, että voidaan laskuttaa vaikka 400 euroa kuussa.
Hei! Haluaisin niin paljon ottaa sinun kanssa yhteyttä jotta kertoisit enemmän missköhän tälläinen onnistuisi? Esim instagramissa jos laittaisit mulle viestiä? Instagram on @WN_MARTIN
Mitä kauemmin, sitä parempi tulos. 22 ei ole mikään yläraja, vaan tavoite.
Ei se taidakaan se Esmile olla enää mikään hymyklinikka. Mun mielestä näyttää ihan perus terveyskeskukselta. On alkanut hoitamaan enemmänkin palvelusetelipotilaita