Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"

Vierailija
04.01.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?

Kommentit (460)

Vierailija
401/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että miehen pitäisi entistä enemmän viihtyä paikassa minka nainen on sisustanut pelkästään itseä miellyttäämään eikä miehen mielipidettä kuunnella kun se tehdään vaikka mies on kuitenkin se työntekijä joka ne huonekalut joutuu kasaamaan ja kokoomaan

Miksette osta huonekaluja, joita ei tarvitse kasata tai maksa kasauspalvelusta? Oletko köyhä vai pihi vai molempia?

Vaimo on molempia, eikä suostu maksamaan kasauspalvelusta kun sen saa kotona ilmaiseksi.

Ja sinä hölmö suostut. Miksi?

Vierailija
402/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista kotia ei olekaan jonka sisustuksesta olis mies päättänyt ja nainen olis joutunut sopeutumaan siihen.

Sen sijaan sellaisia koteja on kaikkialla, joissa nainen on sisustanut oman mielensä mukaan ja mies joutuu sopeutumaan.

Miksikö? Koska se on normi ja siitä ei saa nostaa meteliä.

Sinne huonekalukauppaan tai nettiin pitää mennä yhdessä. Ei niin, että miehellä ei ole mitään mielipidettä, ei viitsi tai sanoo "ihan sama, päätä sä". Minulle nyt on ollut ihan selvää, että kun piti ostaa sohva, mies lähti mukaan kiertelemään kauppoja. Jos ei olisi lähtenyt, olisin valinnut yksin.

Ja sitten jos mies sanoo mielipiteensä eikä halua juuri sitä sohvaa minkä nainen ja valinta tehdään miehen päätöksellä tai kompromissilla, niin siitä saa sitten kuulla jatkuvasti. "Tässä on huono istua, se toinen olis ollu parempi", "tää on liian iso/pieni/epäsopiva, se toinen olis ollu sopivampi", jne. 

Me mietittiin keittiöremppaa yhdessä ja kuuntelin vaimon mielipidettä sekä kyselin kaapeista ja laatikoista yms., mitä halutaan ja mihin niitä laitetaan. Puoliso mm. päätti minkälaiset ja minkä väriset kaapin ovet ja rungot otetaan. Kysyin siis ennen ostoa puolison mielipidettä ja myös kerroin mihin olen mitäkin laittamassa koko ajan remonttia tehdessäni. No eiköhän puoliso sitten ole sen keittiön valmistumisen jälkeen alkanut napisemaan säännöllisesti, että miten häntä ei kuunneltu ja kaikki on keittiössä päin persettä. Sanon aina, että kyllä kuunneltiin ja asioista puhuttiin koko keittiöremontin ajan, mutta mitäpä se auttaa? Miten minä voisin sen enää todistaa? 

Itse olet vaimosi valinnut. Olisit ottanut sellaisen, joka kykenee kommunikoimaan ja suunnittelemaan. Taisi isot tissit ja kiinteä perse kiinnostaa enemmän mitä naisen pään sisus?

Päänsisushan tuppaa noilla olemaan sitä samaa, vähän erilaisessa paketissa vaan. Parasta siis ottaa korea paketti.

Ikävää, että jostain syystä joudut tyytymään tyhjäpäihin, minkähän vuoksi? Eikös ne onnettomat sitten osaa olla edes riittävän nöyriä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi astianpsukone on kyllä sellainen, että jokaisen mielestä oma tapa täyttää on paras ja muiden väärä.

Höpöhöpö. Ainakin meidän saksalaisen astianpesukoneen ohjekirjassa kerrotaan ja näytetään mille paikoille mitkin astiat laitetaan niin, että se 15 hengen päivällisastiasto mahtuu kerralla koneeseen ja vieläpä kaikki astiat puhdistuu. Tämä ei ole mielipide kysymys.

Vierailija
404/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...

Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...

Olen miettinyt, miksi yhteiskunnan (tai ainakin joidekin) mielestä on ok, että mies on perheessään vapaamatkustaja. Miksi hän ei ole aikuinen ja ota vastuuta omasta jälkikasvustaan sen sijaan, että "auttelee" äiskää silloin tällöin kun huvittaa? 

Samahan se on naisten tulojen kanssa. Vähän on osallistuvinaan kulujen maksamiseen.

Enpä ole vielä nähnyt stereotypiaa esimerkiksi perheellisistä naisista, jotka ostelevat itselleen kalliita autoja, kelloja, pelitietokoneita ja muuta elektroniikkaa muun perheen kustannuksella. Olisi kiva nähdä tilastoista, monta prosenttia palkasta menee perheen asioihin naisilla ja miehillä. 

Se rajanveto "perheen asioihin" ja "omiin asioihin" vaan on välillä vähän vaikeaa ja kummatkin sukupuolet sitä tuppaa tarpeen vaatiessa venyttämään.

Ne autot vaikka: 

Jos yhtä mieltä ollaan siitä perhe tarvitsee auton, ja tietyt käytännön sanelemat raamitkin autolle on (esimerkiksi iso farkku että muksut mahtuu takapenkille ja saadaan lomareissuille matkatavarat ja se lonkkavikainen kultainennoutajakin mukaan, jne) niin jäähän tuohon sitten vielä melkoinen määrä vaihtoehtoja mallin ja hinnan suhteen mitä voi itselle ja toiselle koittaa perustella niin järki- kuin tunnesyinkin. Jos on vielä tilanne että mies ajelisi kyseisellä autolla enemmän, vaikkapa työmatkat ja lastenharrastukset, ehkä ratissa lomareissuillakin enemmän, ja haluaa siksi satsata siihen enemmän kuin nainen niin onko se sitten perheen eteen laitettua rahaa vai miehen itseensä satsaamista lopulta ja missä määrin, kun joku kompromissi löytyy?

Tai jos sama perhe ostaa pienemmän kakkosauton, joka olisi enemmän naisen käytössä. Mies ei sillä paljon ajelisi ja ehdottaa Yarista, naisen mieleen olisi enemmän Audi A3. Jos A3:n päädytään niin käytettiinkö raha perheen eteen vai naisen eteen?

Pelikone, no sillähän pelaa lapsetkin eikä vain mies eli onko se nyt muun perheen kustannuksella vai naisen kustannuksella kun nainen on ainoa joka ei pelaa vai sittenkin perheen eteen kun kuitenkin valtaosa perheestä pelaa?

Jos miehelle kelpaisi Askon alennuksesta tonnin-parin sohva, mutta naisen mielestä olohuoneeseen sopiva sohva löytyy Vepsäläisestä niin mikä osa sohvan hinnasta on perheen eteen käytettyä rahaa ja mikä naisen estetiikantajun tyydyttämiseen käytettyä rahaa?

Asioista saa halutessaan vaikka kuinka vaikeita. Varsinkin, kun menee yhteen ihmisen kanssa, jolla on erilainen maku ja arvomaailma.

Meillä on yhteisessä käytössä auto, jonka mies omisti jo silloin, kun tapasimme. Japanilainen, ehkä viitisentoista vuotta vanha. Kaikki sen kulut maksetaan puoliksi. Omistajuus säilyy puolisollani. Minä ostin noin vuoden yhdessä asumisen jälkeen oman auton, koska täällä maalla se on tarpeen. Maksan tietysti kaikki sen kulut. Puoliso osti muistaakseni samoihin aikoihin itselleen farkun, koska tarvitsee sitä työssään. Luultavasti se on hänen yrityksensä nimissä. Sen kulut hoitaa tietysi hän itse.

Kunhan tulee aika vaihtaa yhteinen auto, olen aika varma, että meillä on hyvin samanlainen näkemys siitä, millaiseen se vaihdetaan ja missä hintaluokassa liikutaan. Niin se oli siinäkin vaiheessa, kun mietimme matkailuauton hankkimista.

Kun kahvinkeitin hajosi, puolisolle olisi riittänyt tilalle parin-kolmenkympin markettimalli. Minä halusin merkkikeittimen. Puoliso osallistui keittimen hankintaan kahdellakympillä eli summalla, jonka hän oli korkeintaan valmis maksamaan markettikeittimestä, minä maksoin loput. Luonnollisesti se on molempien käytössä.

Minä halusin kasvihuoneen, joten maksoin sen. Minä halusin terassin saunatilojen eteen, joten maksoin sen. Olen hankkinut uusia verhoja sekä keittiöön että olohuoneeseen ja hei, arvaa kuka ne maksoi! Kyllä, minä. Vaikka puoliso tietysti osallistui niiden valintaan.

Atk-laitteet ovat tietysti henkilökohtaisia, molemmat hankkivat omansa. Uusi televisio saatiin pari kuukautta sitten sattuman kautta miehen sukulaisilta (eivät jaksaneet opetella käyttämään sitä, joten antoivat pois), joten sen uusimistarvetta ei ole ihan lähiaikoina, mutta jos olisi, niin luultavasti siinä kohtaa mies haluaisi laadukkaamman kuin minä, ja siksi hän saisi myös maksaa siitä enemmän. Itse en katso televisiolähetyksiä käytännössä lainkaan ja suoratoisto-ohjelmiinkin minulle riittää läppäri.

Voisitko sinäkin kertoa _omista_ kokemuksistasi ja mielipiteistäsi, sen sijaan, että keskustelet miehestä ja naisesta, joita kukaan meistä ei tunne?

Jos katsot noita aiempia viestejä mihin edellinen oli vastaus niin saatat huomata että vastasit oikeastaan aikalailla aiheen ohi. Olennaistahan tässä nyt oli se että joku aiemmin väitti että naiset käyttävät enemmän rahaa "perheeseen", mies taas autoihinsa ja moottoripyöriinsä tms. Jotta päästäisiin takaisin samalle ladulle niin:

Onko mielestäsi haluamasi ja maksamasi terassi perheen eteen käytettyä rahaa vai perheeltä pois, omaksi iloksi käytettyä rahaa?

Ehkä kahden aikuisen pariskuntakin lasketaan perheeksi, en tiedä, mutta itse vierastan sitä sanaa. Joka tapauksessa raha ei mitenkään voi olla perheeltämme pois, sehän oli minun omaa rahaani. Iloa tuo terassi tuntuu tuottavan molemmille.

Vierailija
405/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjatta 58 kirjoitti:

Luin koko ketjun ja jäin ihmettelemään, että mitähän tässä oikein on alla ja takana? Kuka tahansa yli viisivuotias ihminen osaa ripustaa pyykin ja täyttää astianpesukoneen. Jollei osaa, niin kvg. Eli onko tässä joku valta- ja arvokysymys taustalla, jonka vuoksi konservatiivimiehet eivät vain ota käskyjä vastaan itseään alempiarvoisilta?

On myös ihan turhaa käyttää aikaa harmitteluun 'kun en sitten yhtään tykkää imuroinnista/ikkunanpesusta/ruoanlaitosta/mitä ikinä, työ on vain tehtävä. Ja se vielä puuttuu, että teettää nämä ikävät työt toisilla.

Ikänaisena en ilman tarkkaa harkintaa muuttaisi enää yhteen kenenkään miehen kanssa, oli hän sitten millainen seksin jumala hyvänsä. En jaksa passata.

Käskyjä vastaan... Ei ihme että olet ikisinkku.

Paljonko naiset ottavat miehiltä "käskyjä vastaan"?

Käskeä/käsky sanoihin liittyy jotain murrevivahteita. Itse melko tottuneesti käytän sanaa käskeä silloinkin, kun kyse on pyynnöstä, kehotuksesta jne. Joskus joku eri murrealueelta kavahti mun tapaa käyttää sanaa käskeä. Hän ymmärsi sen todella komentavana ja ehdottomana, kun mulle se ei sitä tarkoita.

Ja kuten alkuperäisestä tekstistä pystyi päättelemään, miehet ovat niin pirun herkkänahkaisia kukkasia, että pienikin kehotus, toive tai pyyntö koetaan heti "nalkuttamiseksi" ja "käskyttämiseksi". Ja sitten pitää osoittaa mieltä kuin mikäkin leikki-ikäinen, että "muahan ei ämmät määräile! Niin!111!!!!11!1!"

Niin no kuten sanoin, niin käännetäänpä roolit toisin päin, että mies "kehottaa, toivoo ja pyytää" jatkuvasti jotain, niin kauankohan naiset sellaista kuuntelisivat? Taitaisi loppua tekeminen naisellakin. Mulla on  tästä kokemusta remonttia tehdessämme, pari pientä huomautusta ja neuvoa minulta paremmin tietävänä niin nainen lopetti kaiken tekemisen. 

Kuules, jos mieheni pyytäisi minua tekemään jotain mistä itsellä ei ole kokemusta, kuten auton pikku huollot ja remonttihommat, niin minä pyytäisin hänet näyttämään ja kertomaan miten se kuuluu tehdä, tekisin hänen perässään ja kysyisin "näinkö?" Ja siinä lisäohjeistukset olisivat mahdollisia, sekä tietty myös myöhemminkin. Tekisin näin koska tiedän etten osaa kaikkea, enkä välttämättä tajua ottaa huomioon joka juttua, mutta en halua pilata tai rikkoa mitään. Miksi monille miehille on tärkeämpää saada tehdä asiat "omalla tavalla", kuin se ettei keittiön pinnat menisi pilalle jotka sitten vaatisivat sitä remonttia? Ihan näin vaan esimerkkinä.

- eri

Miksi esimerkkinä miehen "omalla tavalla" tekemisestä käytetään lähes poikkeuksetta jotain yhtä naurettavaa kärjistystä jossa keittiön pinnat menevät remonttikuntoon, kun useimmiten kyse ei kuitenkaan ole mistään tuollaisesta vaan jostain ihan yhdentekevästä asiasta jonka nainen oli mielessään ajatellut tehtävän eri tavalla?

Esimerkki omasta elämästä:

Vaimon mielestä väärin siivottu kun vein roskat ensin ja vasta sitten imuroin, enkä imuroinut ensin ja vienyt roskia vasta sitten. Keittiötaso on edelleen ehjä, roskat roskissa eikä imuroinnin laadustakaan ilmeisesti löytynyt valittamista, mutta väärin meni koska mies teki "omalla tavallaan". 

Jos tämä roskien vienti- imurointi- järjestys on mielestäsi yhdentekevä asia niin, mikset voinut riidan välttämiseksi tehdä sitä vaimosi haluamassa järjestyksessä?

On ihan yksi vallankäytön keino vaatia toista tekemään asioita juuri prikulleen tietyllä tavalla vaikka sillä ei olisi mitään oikeaa väliä. Kyse on siis henkisestä väkivallasta eikä sellaiseen pidä alistua.

Miksi ihmeessä haluat olla suhteessa, mikäli et voi tehdä asioita ,joilla ei ole omasta mielestäsi merkitystä ja joissa oma tapasi ei edes ole mitenkään nopeampi tai helpompi, siten kun kumppanisi haluaa? Haluat aivan tieten tahtoen haastaa riitaa? Minä en ainakaan katselisi tuollaista jäpittäjää hetkeäkään kotonani.

Vierailija
406/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjatta 58 kirjoitti:

Luin koko ketjun ja jäin ihmettelemään, että mitähän tässä oikein on alla ja takana? Kuka tahansa yli viisivuotias ihminen osaa ripustaa pyykin ja täyttää astianpesukoneen. Jollei osaa, niin kvg. Eli onko tässä joku valta- ja arvokysymys taustalla, jonka vuoksi konservatiivimiehet eivät vain ota käskyjä vastaan itseään alempiarvoisilta?

On myös ihan turhaa käyttää aikaa harmitteluun 'kun en sitten yhtään tykkää imuroinnista/ikkunanpesusta/ruoanlaitosta/mitä ikinä, työ on vain tehtävä. Ja se vielä puuttuu, että teettää nämä ikävät työt toisilla.

Ikänaisena en ilman tarkkaa harkintaa muuttaisi enää yhteen kenenkään miehen kanssa, oli hän sitten millainen seksin jumala hyvänsä. En jaksa passata.

Käskeä/käsky sanoihin liittyy jotain murrevivahteita. Itse melko tottuneesti käytän sanaa käskeä silloinkin, kun kyse on pyynnöstä, kehotuksesta jne. Joskus joku eri murrealueelta kavahti mun tapaa käyttää sanaa käskeä. Hän ymmärsi sen todella komentavana ja ehdottomana, kun mulle se ei sitä tarkoita.

Ja kuten alkuperäisestä tekstistä pystyi päättelemään, miehet ovat niin pirun herkkänahkaisia kukkasia, että pienikin kehotus, toive tai pyyntö koetaan heti "nalkuttamiseksi" ja "käskyttämiseksi". Ja sitten pitää osoittaa mieltä kuin mikäkin leikki-ikäinen, että "muahan ei ämmät määräile! Niin!111!!!!11!1!"

Niin no kuten sanoin, niin käännetäänpä roolit toisin päin, että mies "kehottaa, toivoo ja pyytää" jatkuvasti jotain, niin kauankohan naiset sellaista kuuntelisivat? Taitaisi loppua tekeminen naisellakin. Mulla on  tästä kokemusta remonttia tehdessämme, pari pientä huomautusta ja neuvoa minulta paremmin tietävänä niin nainen lopetti kaiken tekemisen. 

Kuules, jos mieheni pyytäisi minua tekemään jotain mistä itsellä ei ole kokemusta, kuten auton pikku huollot ja remonttihommat, niin minä pyytäisin hänet näyttämään ja kertomaan miten se kuuluu tehdä, tekisin hänen perässään ja kysyisin "näinkö?" Ja siinä lisäohjeistukset olisivat mahdollisia, sekä tietty myös myöhemminkin. Tekisin näin koska tiedän etten osaa kaikkea, enkä välttämättä tajua ottaa huomioon joka juttua, mutta en halua pilata tai rikkoa mitään. Miksi monille miehille on tärkeämpää saada tehdä asiat "omalla tavalla", kuin se ettei keittiön pinnat menisi pilalle jotka sitten vaatisivat sitä remonttia? Ihan näin vaan esimerkkinä.

- eri

Miksi esimerkkinä miehen "omalla tavalla" tekemisestä käytetään lähes poikkeuksetta jotain yhtä naurettavaa kärjistystä jossa keittiön pinnat menevät remonttikuntoon, kun useimmiten kyse ei kuitenkaan ole mistään tuollaisesta vaan jostain ihan yhdentekevästä asiasta jonka nainen oli mielessään ajatellut tehtävän eri tavalla?

Vaimon mielestä väärin siivottu kun vein roskat ensin ja vasta sitten imuroin, enkä imuroinut ensin ja vienyt roskia vasta sitten. Keittiötaso on edelleen ehjä, roskat roskissa eikä imuroinnin laadustakaan ilmeisesti löytynyt valittamista, mutta väärin meni koska mies teki "omalla tavallaan". 

Jos tämä roskien vienti- imurointi- järjestys on mielestäsi yhdentekevä asia niin, mikset voinut riidan välttämiseksi tehdä sitä vaimosi haluamassa järjestyksessä?

On ihan yksi vallankäytön keino vaatia toista tekemään asioita juuri prikulleen tietyllä tavalla vaikka sillä ei olisi mitään oikeaa väliä. Kyse on siis henkisestä väkivallasta eikä sellaiseen pidä alistua.

Miksi ihmeessä haluat olla suhteessa, mikäli et voi tehdä asioita ,joilla ei ole omasta mielestäsi merkitystä ja joissa oma tapasi ei edes ole mitenkään nopeampi tai helpompi, siten kun kumppanisi haluaa? Haluat aivan tieten tahtoen haastaa riitaa? Minä en ainakaan katselisi tuollaista jäpittäjää hetkeäkään kotonani.

Näköjään yksi mielivaltainen päällepäsmäri tunnisti kuvauksesta itsensä.

Riidanhaastamista, tosiaan, kun joku ei tanssi juuri päsmärin pillin mukaan. Kyllä vo ihminen olla itseään täynnä.

Vierailija
407/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjatta 58 kirjoitti:

- eri

Nopeus ja helppous ei ole ainoita kriteereitä kaikelle.

Jos toinen haluaa nopeasti ja helposti tilata ruoat verkosta ja toinen haluaa hitaasti vaellella ympäri ruokakauppaa ja ottaa samalla hetken ihan itselleen, niin jälkimmäinenkö jäpittäjäkö heitetään ulos kotoa?

Vierailija
408/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...

Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...

Olen miettinyt, miksi yhteiskunnan (tai ainakin joidekin) mielestä on ok, että mies on perheessään vapaamatkustaja. Miksi hän ei ole aikuinen ja ota vastuuta omasta jälkikasvustaan sen sijaan, että "auttelee" äiskää silloin tällöin kun huvittaa? 

Samahan se on naisten tulojen kanssa. Vähän on osallistuvinaan kulujen maksamiseen.

Enpä ole vielä nähnyt stereotypiaa esimerkiksi perheellisistä naisista, jotka ostelevat itselleen kalliita autoja, kelloja, pelitietokoneita ja muuta elektroniikkaa muun perheen kustannuksella. Olisi kiva nähdä tilastoista, monta prosenttia palkasta menee perheen asioihin naisilla ja miehillä. 

Suomessa valuuttayksikkö on euro, ei prosentti.

Vierailija
409/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjatta 58 kirjoitti:

- eri

Tuossa ovimatto-strategiassa on se ongelma että siinä sitten sitoutuu opettelemaan ulkoa nipun "sääntöjä",  joille ei ole mitään järjellistä perustetta. Ja kun niillesäännöille ei ole mitään järjellistä perustetta, niin ne eivät myöskään kovin helposti jää mieleen ja siitä seuraa toistuvaa huomauttelua i(nalkutusta) omasta mielestäsi täysin tyhjästä ja lopulta kiinnekohtana on vain negatiivinen assosiaatio naama nyreänä motkottavasta kumppanista. 

Exä oli tuollainen aika neuroottinen tapaus jonka kanssa eläminen edellytti jatkuvaa hänen oikkujensa mukaan hyppäämistä ja se nyt vaan yksinkertaisesti alkaa pidemmän päälle rassaamaan vaikka asiat sinänsä ovat ihan triviaaleja.

Miten itse suhtautuisit vaikka sellaiseen, että kumppanisi on työmatkalla ja videopuhelun kesken yhtäkkiä äkkää että olet kaatanut aamukahvisi vääränväriseen kuppiin ("kun noiden tablettien kanssa pitää käyttää niitä tummanharmaita kuppeja") ja pilaa asialla sekä oman että sinun päiväsi? Olisi ihan ok että Hong Kongista sanellaan sinulle minkä värisestä kupista saat aamukahvisi ylhäisessä yksinäisyydessäsi kotonasi juoda, koska sinänsä asialla ei ole sinulle merkitystä ja otit sen kupi mikä ensimmäisenä käteen osui kuten yleensäkin? Ja samaa settiä päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen, päivittäin? Ei haittaisi?

Vierailija
410/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet joutuvat sietämään naisten tapaa tehdä asiat. Ovat tottuneet armeijassa siihen, että itse ei saa päättää nukkumiseen, syömiseen, hygieniaan, matkustamiseen liittyvistä asioista. Naisten pitäisi myös oppia sietämään sitä, että ei saa itse päättää tällaisia asioita. Hyvä harjoitus: kun on juhlat tai jokin meno, anna miehen päättää teidän kummankin vaatteet, vietävät lahjat, milloin lähdetään yms. Sama juttu siivoamisen kanssa. Totuttele sietämään miehen siivousstandardeja. Kun on hänen vuoronsa, hyväksy hänen tapansa kuin se olisi kenraalin käsky. Ei armeijassakaan sinun mielipiteesi kiinnosta ketään, pitää vain sopeutua.

Hmm...mieheni on kertonut, että armeijassa oppii tekemään vain sen, mitä täytyy, eikä mitään ylimääräistä.

Ehkä naisten pitäisi oppia siihen myös?

Toisaalta voidaan tehdä niinkin, että esim. siivotaan vuorotellen. Mies siivoaa vuorollaan omalla tyylillään ja vaimo omalla vuorollaan toisella tyylillä. Kumpikin saa hoitaa homman miten parhaaksi näkee.

Vierailija
411/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi astianpsukone on kyllä sellainen, että jokaisen mielestä oma tapa täyttää on paras ja muiden väärä.

Höpöhöpö. Ainakin meidän saksalaisen astianpesukoneen ohjekirjassa kerrotaan ja näytetään mille paikoille mitkin astiat laitetaan niin, että se 15 hengen päivällisastiasto mahtuu kerralla koneeseen ja vieläpä kaikki astiat puhdistuu. Tämä ei ole mielipide kysymys.

Löytyykö ohjeesta myös miten sinne saa sen ideaalin 15 hengen astiaston sijaan ihan sellaisen arkisen sekalaisen setin tiskiä (sekalaisia lautasia, mukeja, laseja, säilytysastioita,koirankuppia, vuokaa, pannua) tehokkaasti sovitettua vai loppuuko saksalaisen insinöörin eväät kesken ja joutuu sittenkin improvisoimaan?

Vierailija
412/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet joutuvat sietämään naisten tapaa tehdä asiat. Ovat tottuneet armeijassa siihen, että itse ei saa päättää nukkumiseen, syömiseen, hygieniaan, matkustamiseen liittyvistä asioista. Naisten pitäisi myös oppia sietämään sitä, että ei saa itse päättää tällaisia asioita. Hyvä harjoitus: kun on juhlat tai jokin meno, anna miehen päättää teidän kummankin vaatteet, vietävät lahjat, milloin lähdetään yms. Sama juttu siivoamisen kanssa. Totuttele sietämään miehen siivousstandardeja. Kun on hänen vuoronsa, hyväksy hänen tapansa kuin se olisi kenraalin käsky. Ei armeijassakaan sinun mielipiteesi kiinnosta ketään, pitää vain sopeutua.

Hmm...mieheni on kertonut, että armeijassa oppii tekemään vain sen, mitä täytyy, eikä mitään ylimääräistä.

Toisaalta voidaan tehdä niinkin, että esim. siivotaan vuorotellen. Mies siivoaa vuorollaan omalla tyylillään ja vaimo omalla vuorollaan toisella tyylillä. Kumpikin saa hoitaa homman miten parhaaksi näkee.

Toinen on häthätää siivoavinaan ja toinen siivoaa perässä kunnolla? Sukupuolet sinänsä voivat mennä kummin päin vaan, mutta voi olla että jossain vaiheessa alkaa jompaakumpaa ärsyttämään...

Vierailija
413/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tuosta vielä vähän kasvat niin ymmärrät myös sen miksi ne prosentitkin on ihan hyödyllisiä.  Yläasteella taitaa tulla viimeistään vastaan.

Vierailija
414/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?

Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne,  ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?

Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.

Meillä ainakin sotilaskoulutuksen saanut mies heittäytyi tahallaan hankalaksi ja vielä mainosti sitä naureskellen. Löysin paskasia astioita kaapista, kun mies ei ollut viitsinyt pestä niitä kunnolla ja hän sanoi tekevänsä asioita tahallaan huonosti, ettei tarvitse enää tehdä. Mies tosiaan hieman hämmentyi kun halusin erota puolen vuoden jälkeen. 

Huolestuttavaa että armeija ei enää onnistu kasvattamaan miehiä. Yhtä kakarana tulevat ulos. Puolison sietokyvyn testailu on typerintä mitä parisuhteessa voi tehdä, se sietokyky loppuu kuitenkin ennen kuin mies älyää lopettaa.

Vierailija
415/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! 

Vierailija
416/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tuosta vielä vähän kasvat niin ymmärrät myös sen miksi ne prosentitkin on ihan hyödyllisiä.  Yläasteella taitaa tulla viimeistään vastaan.

Asuuko nainen vain 30% asunnosta?

Vierailija
417/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen on häthätää siivoavinaan ja toinen siivoaa perässä kunnolla? Sukupuolet sinänsä voivat mennä kummin päin vaan, mutta voi olla että jossain vaiheessa alkaa jompaakumpaa ärsyttämään...

Kyllä noissa perästäsiivoojissa on monesti aitoja siivoushullujakin, joille ei mikään normaalijälki kelpaa. 

Niin on miehiä, kuin naisiakin. Tosiaankin jalkalistan vahaajia jne.

Vierailija
418/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tai ruuanlaitto. Mies on varmaan mielissään, kun naisen vuorolla on aina mikrokaurapuuroa. Tyytyväisenä syö, vai mitä?

Vierailija
419/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne naiset yleenä halua luopua vallastaan kotona. Jos mies yrittää tehdä kotitöitä, niin ne on väärin tehty, koska pitää tehdä niin kuin nainen haluaa.  Nähty on. Toisaalta miesten pitää luopua vallastaan bisnes- ja hallintosektorilla niin saavutettaisiin tasapaino. Onhan se ymmärrettävää, että nainen takertuu siihen ainoaan valtaan, jota hänellä on, eli kodin valtikkaan.

N50

Kun yleensä ne ON väärin tai puoliksi tehty. Esimerkkinä keittiön siivous. Astiat menee koneeseen, mutta kaikki tasot ja ruokapöytä jää pyyhkimättä harmaan ikuisuuteen asti. Jos ne pyyhitään, niin rätti ripustetaan vettä tippuvan märkänä kaapin kahvaan bakteereita kasvattamaan.

Tai imuroidaan, mutta pölyt jää pyyhkimättä. Vaatteet ripustetaan, mutta niitä ei oiota, joten eivät kuivu kunnolla ja jäävät kurttuisiksi.

Olisiko se niin mahdotonta hyväksyä tuo toinen tapa tehdä asiat. Jospa se sinun tapasi ei olekaan ainoa oikea?

N50

Olen eri, mutta esim. yksi exäni ei koskaan pyyhkinyt keittiön kaappien ovia. Siis väitti siivonneensa keittiön, mutta oli pyyhkinyt vain vaakatasossa olevat tasot. Kaappien ovet saattoivat olla täynnä kaikkia valumia ja tahroja. Niin on se nyt kumma, jos siitä hyvästä ei sitten enää suostu koskaan pyyhkimään keittiötä, jos toinen huomauttaa, että ovessa näkyy olevan aika paha ruokatahravaluma. Tuo on miehiltä jotain ihan omituista käytöstä, että jättävät asioita tekemättä ja sitten loukkaantuvat, jos ei tulekaan taputuksia, että kuinka mahtavaa, että hän nyt siivosi keittiön ja nainen saa sitten tulla vielä siivoamaan loput keittiöstä.

Toinen on miesimurointi. Sehän on ihan käsite. Tarkoittaa, ettei imuroida minkään huonekalun tai maton alta, vaan ainoastaan näkyvät osat. Seuraavana päivänä sieltä sohvan/telkkarin alta jo kulkeutuu sitten pölyt näkyville. Ja taputuksia sankarille, job well done.

On ihan luonnollista, että naista ärsyttää, jos tekee homman puolivillaisesti siten, että toinen joutuu tulemaan perässä ja viemään homman loppuun. Jos lupaa imuroida, niin olisi kohtuullista, että tekisi sen sitten niin, ettei heti seuraavana päivänä tarvitse imuroida uudestaan.

Tämä siivoustyyli vaikuttaa kyllä minusta jo niuhottamidelta. Olen nainen enkä tosiaankaan pyyhi joka kerta kaapinovia tai imuroi mattojen alta. Olen tyytyväinen, jos mies laittaa edes joskus jonkun astiansa tiskikoneeseen, roskan roskiin, imuroisi edes keskilattian (ei ole koskaan imuroinut) tai kuljettaisi edes joskus likaiset kalsarinsa lattialta pyykkikoriin.

Vierailija
420/460 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajemmassa mittakaavassa tässä on mielestäni kyse halukkuudesta/taidosta/valmiuksista laittaa toinen ihminen itsensä edelle. Nykyään vielä taidetaan keskimäärin kasvattaa tyttöjä ja naisia enemmän tähän ajatteluun, että itsensä voi laittaa sivuun huolehtiakseen toisten tarpeista. Toisilla tämä menee ihan äärilaitaan, toisilla taas pysyy enemmän terveen rajoissa. Ja tämä sitten näkyy parisuhteiden ja perheiden dynamiikassa. Olen tätä mieltä siksi, että miehet monesti haluavat juurikin kiitosta tai kehua kotitöistä tai auttamisesta, jolloin kyse on mieluumminkin hetkellisestä itsensä sivuun laittamisesta, joka pitää saada näkyväksi. Naiset keskimäärin tekevät samat asiat ilman kiitoksen tarvetta (vaikka sisällä kyllä varmaan sitä toivovatkin). On epäreilua, että kulttuurimme suosii itsekkäitä toimintamalleja ja miehille annetaan niihin suurempi oikeus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi