Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ystävät eivät tykkää somejulkaisuistasi - miksi naiset eivät kannusta toisiaan?

Vierailija
04.08.2026 |

Olen viime aikoina törmännyt instassa julkaisuihin tästä aiheesta ja tunnistan tämän ilmiön itsekin. 

Jenni ja Hanna ovat ystäviä, säännöllisesti tekemisissä toistensa kanssa kasvokkain. Jenni kertoo somessa jonkin positiivisen asian elämästään. Luokkaa, että Jenni on saanut kirjalleen kustannussopimuksen, juossut maratonin tai Jenniä on haastateltu lehdessä ammattialansa edustajana. Tuntemattomat ja puolitutut voivat laittaa tykkäyksiä/onnitella Jenniä, mutta Hanna on aivan hiljaa. Hanna ei tykkää julkaisusta, eikä kommentoi siihen mitään. Ei puhettakaan, että Hanna kehuisi ja olisi iloinen ystävän puolesta. Jos taas Jenni tekee julkaisun jostain arkisemmasta asiasta, niin näistä julkaisuista Hanna saattaa tykätä. Mutta Hanna ei koskaan tykkää/kommentoi, jos Jennin elämässä tapahtuu jotain positiivista. Hanna saattaa sanoa, että häneltä menee Jennin somejulkaisut ohi, mutta Hanna on kuitenkin bongannut muiden ystävien somejulkaisut. 

Tunnistan myös itse tämän ilmiön ja tämä on ollut minusta hyvin hämmentävää. Miksi ystävää ei voi kannustaa? Miksi ystävän somejulkaisu jätetään noteeraamatta?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi aivan ihana ystävä, jolla on tapana somessa kehua toisia. Jos joku kertoo jostakin, niin hän menee kommentoimaan jotakin kivaa. Tulee todella hyvä mieli. :)

Vierailija
2/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö kaveri tykännyt humble brag julkaisustasi? Jaxuhaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on paras, kun jotkut sanovat ettei muka julkaisu ole osunut heidän uutisvirtaansa. Meta on ainakin sellainen, että jos jollakin someseurattavasi julkaisulla on paljon tykkäyksiä, niin julkaisu pomppaa sinulle ensimmäisten joukossa esiin, kun avaat sovelluksen.

Vierailija
4/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateudesta on monesti kyse.

Vierailija
5/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä on? Minä en tykkää mistään instassa.

Vierailija
6/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa mitä, ap. Elämä on huomattavasti helpompaa ja mukavampaa ilman mitään sometilejä.

Vierailija
7/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus tulee ekana mieleen. Ihmiset haluavat osoittaa mieltään ja näin se on helppoa vähän näpäyttää.

Vierailija
8/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä ei loukkaisi, jos ystävä jättää huomiotta sinulle tärkeän asian?

Vierailija
9/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on paras, kun jotkut sanovat ettei muka julkaisu ole osunut heidän uutisvirtaansa. Meta on ainakin sellainen, että jos jollakin someseurattavasi julkaisulla on paljon tykkäyksiä, niin julkaisu pomppaa sinulle ensimmäisten joukossa esiin, kun avaat sovelluksen.

Ei kyllä mulla. Seuraan n 2000 kanavaa ja todellakin kavereiden pienet tilit jäävät täysin katveeseen. Erikseen käyn sit katsomassa ja sarjatykkäämässä. 

Vierailija
10/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä kateudesta? Ihmisiäkö pitäisi kiinnostaa toisten jatkuva suoltaminen someen? Ihmettelen ystävyyden ja ihmisten arvottamista sometykkäysten perusteella. Ja hämmästyttävää kyllä, tätä näkee myös aikuisilla ihmisillä...

Vierailija
11/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tsemppaa livenä. 

Vierailija
12/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ystäviä voi tsempata ihan reaalielämässä.

Vierailija
13/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sometauko olisi sinulle paikallaan. Kerro tärkeät asiat kasvotusten niin saat kaipaamaasi huomiota. 

Vierailija
14/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on teennäistä ja valheellista paskaa.

Vierailija
15/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kehuu henkilökohtaisesti. 

Vierailija
16/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos mulle sattuu jotain hyvää niin minä kerron sen läheisilleni ja sen jälkeen vasta somessa, jos se sinne on pakko laittaa. JOS tiedotuskanava läheisillekin on vain some niin ei kyllä tunnu hyvältä. Että somestako sitä vaan luetaan jotain toiselle tärkeää. Siinä kyllä kokee, että aika ulkokehällä ollaan, jos ei asiaa halua henkkoht kertoa edes Wa:ssa. 

Vierailija
17/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka edes katsoo niitä tykkäämisiä? Eikä ystävillä ole mitään velvollisuutta roikkua somessa saati tykätä ihan jokaisen tutun postauksia. Vähennä sitä some-elämää ja ole enemmän yhteydessä ystäviisi. 

Vierailija
18/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateudesta on monesti kyse.

Ei ole. Koko sometouhu on lapsellista pelleilyä.

Vierailija
19/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tsemppaan yksityisesti. Jos sattuisinkin huomaamaan postauksen, niin en tosiaankaan kehtaa omalla naamalla laittaa sinne jotain "ihkuu oot paras 🥰😍", tulisi olo että yritän viedä huomiota itseeni. 

Vierailija
20/39 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä te edes roikutte siellä somessa?? Kukaan enää tykkää mistään, se juna meni jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi