Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"

Vierailija
04.01.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?

Kommentit (460)

Vierailija
361/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se menee niin, että minä teen esim. lasten vaatteiden pakkauksen ja huollon. Ai miksi? 

Meillä ei olisi lapsilla ikinä sopivia vaatteita, jos mies joutuisi huolehtimaan. Häntä ei vaan kiinnosta tuollaiset asiat. 

Tiettävästi yksikään lapsi ei ole paleltunut kuoliaaksi ulkona siksi että mies on sen lapsen pukenut. Sen sijaan miehen pukemalla lapsella on kyllä voinut olla eriparin tumput, väreiltään yhteensopimaton takki ja housut, numeroa liian pieni paita tai mustikkasoppaa rinnuksilla. Mutta niihin ei kukaan ole vielä kuollut.

Oikeastihan se lapsi on väärin puettu jo siinä vaiheessa kun aamulla tarhaan lähtiessä on päällä eri paita kuin mitä mamma oli illalla mielessään ajatellut. Ei siihen tarvita mitään mustikkasotkuja tai eriparihanskoja, saatika mitään oikeasti vaatetuksen käytännöllisyyteen vaikuttavia virheitä.

Vierailija
362/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista kotia ei olekaan jonka sisustuksesta olis mies päättänyt ja nainen olis joutunut sopeutumaan siihen.

Sen sijaan sellaisia koteja on kaikkialla, joissa nainen on sisustanut oman mielensä mukaan ja mies joutuu sopeutumaan.

Miksikö? Koska se on normi ja siitä ei saa nostaa meteliä.

Sinne huonekalukauppaan tai nettiin pitää mennä yhdessä. Ei niin, että miehellä ei ole mitään mielipidettä, ei viitsi tai sanoo "ihan sama, päätä sä". Minulle nyt on ollut ihan selvää, että kun piti ostaa sohva, mies lähti mukaan kiertelemään kauppoja. Jos ei olisi lähtenyt, olisin valinnut yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen monessa parisuhteessa on näköjään täysin mahdotonta kysyä siltä kumppanilta, miksi hänen tapansa ripustaa pyykit tai pestä auto on parempi. Yllättävään moneen asiaan on järkiperuste, mutta neuvojen vastaanottaminen taitaa olla se kahnaava kohta.

Meillä kotona on molemmilla ilmeisesti ollut ihan mieletön tuuri saada kumppaniksi puoliso, joka on valmis opettelemaan nopeamman, tehokkaamman, ergonomisemman, taloudellisemman tmv tavan ihan yhteisen edun nimissä. Ollaan kieltämättä tosi vanhanaikaista.

Vierailija
364/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Täytin astianpesukoneen.

Nainen saapui tarkastamaan työn tuloksen ja totesi astianpesukoneen olevan "väärin" täytetty. 

Ja sitten nainen alkaa järjestää astianpesukoneen sisältöä uudestaan. Puolen tunnin ja useamman yrityksen kuluttua hän oli saanut lisättyä yhden mukin ja olohuoneesta löytämänsä lusikan. 

Hän kertoi minulle, että nyt häneltä meni aikaa hukkaan ja kädet likaantuivat minun takiani. Miksen täyttänyt konetta heti kunnolla?! Aina miesten töiden perään saa katsoa ja niitä korjailla! Hän olisi ihan hyvin ehtinyt imuroida tänä aikana!

p;

No jaa. Minulla oli tuollainen mies.

Vierailija
365/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten harrastuksiin tai kouluun liittyvät vanhempien whatsapp-ryhmät ovat mielenkiintoisia. Vaikka isätkin olisi liitetty sinne, hyvä jos edes 1/10 heistä kommentoi ikinä mitään. Saati ilmoittautuvat vapaaehtoiseksi johonkin tehtävään.

Olen mies, ja isä, ja voin kertoa että en edes lue niitä viestejä, koska mammat tykittävät satojen viestien päivätahtia sinne, ja viestivät joutavista asioista. Enkä todellakaan kommentoi näitä viestifloodaajia. Laitan viestin kun minulla on asiaa, liitän siihen puhelinnumeroni ja sähköpostini, ja halukkaat voivat vastata soittamalla tai säpolla. En jää seuraamaan joka kilahdusta ja kyttäämään puhelimen näyttöä että onko jollain vastaus kysymykseeni. Minulla on parempaakin tekemistä, esim olla niiden lasteni kanssa.

Jos taas minulla on asiaa jollekin tietylle vanhemmalle, niin otan häneen yhteyttä henkilökohtaisesti.

Olen harrastusten vuoksi talkoolaisena, ja apuvalmentajana, ja mukana harrastusreissuilla ilman että minun täytyy lähetellä viikossa satoja viestejä joihinkin viii'

tun ryhmiin. 

Mutta joo, vanhemmuutta voi joko esittää, tai sitten ihan vain olla vanhempi ilman muille esittämistä. Tosi änmänmäistä touhua muutenki kytätä ja määritellä toisen vanhemmuus hyväksi tai huonoksi sen perusteella miten paljon hän käyttää aikaansa puhelimeensa tyyliin mitä enemmän olet puhelimella, sitä premmalta vanhemmalta minun silmissäni näytät. 

Voi elämä...

Vierailija
366/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista kotia ei olekaan jonka sisustuksesta olis mies päättänyt ja nainen olis joutunut sopeutumaan siihen.

Sen sijaan sellaisia koteja on kaikkialla, joissa nainen on sisustanut oman mielensä mukaan ja mies joutuu sopeutumaan.

Mä asuin tuommoisessa. Miehen haluamat sisustusvalinnat oli epäkäytännöllisiä ja vaikeita pitää puhtaina, mutta eihän häntä kiinnostanut, kun ei itse alentunut siivoamaan. Mutta hänen mielensä mukaan olisi pitänyt siivota ja kova oli valittamaan. Lähdin ja jätin sopeutumaan ihan keskenään.

Vierailija
367/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen monessa parisuhteessa on näköjään täysin mahdotonta kysyä siltä kumppanilta, miksi hänen tapansa ripustaa pyykit tai pestä auto on parempi. Yllättävään moneen asiaan on järkiperuste, mutta neuvojen vastaanottaminen taitaa olla se kahnaava kohta.

Meillä kotona on molemmilla ilmeisesti ollut ihan mieletön tuuri saada kumppaniksi puoliso, joka on valmis opettelemaan nopeamman, tehokkaamman, ergonomisemman, taloudellisemman tmv tavan ihan yhteisen edun nimissä. Ollaan kieltämättä tosi vanhanaikaista.

Mutta kun tämä ei ole mikään järkikysymys vaan tunnekysymys. Tottakai lähes jokaisen mielestä se oma tapa on ihan perustellusti paras riippumatta siitä millainen se on. Ihminen on mestari perustelemaan itselleen ne omat tapansa oikeiksi. Todellisuudessa kyse on aina tunteesta. Siitä tunteesta että minä teen oikein ja minun tapani on paras koska se minusta tuntuu sellaiselta ja lopputulos on se jonka minä haluan. Kenenkään muun tapa ei voi millään perusteilla olla oikea koska se ei minusta tunnu oikealta.

Vierailija
368/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PalstaTrolli kirjoitti:

Täytin astianpesukoneen.

Nainen saapui tarkastamaan työn tuloksen ja totesi astianpesukoneen olevan "väärin" täytetty. 

Ja sitten nainen alkaa järjestää astianpesukoneen sisältöä uudestaan. Puolen tunnin ja useamman yrityksen kuluttua hän oli saanut lisättyä yhden mukin ja olohuoneesta löytämänsä lusikan. 

Hän kertoi minulle, että nyt häneltä meni aikaa hukkaan ja kädet likaantuivat minun takiani. Miksen täyttänyt konetta heti kunnolla?! Aina miesten töiden perään saa katsoa ja niitä korjailla! Hän olisi ihan hyvin ehtinyt imuroida tänä aikana!

p;

No jaa. Minulla oli tuollainen mies.

Minulla taas avovaimo jonka jäljiltä koneen sai aina järjestellä uudestaan jos halusi täysiä koneellisia pestä, koska sinne yleensä vähän fiksummalla täyttämisellä mahtui tuplaten se mitä hänen jäljiltään. Täysin mahdoton ajatus oli myös se että likaiset asiat laittaisi suoraan koneeseen, tai jos joskus laittoikin niin sitten vielä tavanomaistakin harvempaan tyyliin että pääsi mahdollsimman pian sanomaan että sinne ei mahdu enää..  Konetta ei myöskään voinut omaehtoisesti tyhjentää kun astiat ovat kuivat, vaan vasta sitten kun tiskiallas on kukkuroillaan ja riskinä on että joutuu käsin tiskaamaan kohta jotain.

Pohjimmiltaanhan tuossa on kyse vain siitä että ei astianpesukoneen kanssa puljaamisesta tykkää ja välttelyllä ja hutiloinnilla saa manipuloitua toisen enimmäkseen ne hommat hoitamaan.

Vierailija
369/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asuin tuommoisessa. Miehen haluamat sisustusvalinnat oli epäkäytännöllisiä ja vaikeita pitää puhtaina, mutta eihän häntä kiinnostanut, kun ei itse alentunut siivoamaan. Mutta hänen mielensä mukaan olisi pitänyt siivota ja kova oli valittamaan. Lähdin ja jätin sopeutumaan ihan keskenään.

Tottahan toki :-)

Vierailija
370/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole lopulta neuvomisesta vaan neuvomisen epäsuhdasta. Jos toinen neuvoo välillä toista ja toinen välillä toista niin asia on tasapainossa. Mutta jos se on aina toinen joka tietää paremmin niin se muuttuu valta-asetelmaksi jossa toinen on aina se osaavampi ja toinen se jota aina neuvotaan. Ja parisuhteen pitäisi kuitenkin olla kahden tasavertaisen ihmisen suhde eikä mikään valtasuhde.

Vierailija
371/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne huonekalukauppaan tai nettiin pitää mennä yhdessä. Ei niin, että miehellä ei ole mitään mielipidettä, ei viitsi tai sanoo "ihan sama, päätä sä". Minulle nyt on ollut ihan selvää, että kun piti ostaa sohva, mies lähti mukaan kiertelemään kauppoja. Jos ei olisi lähtenyt, olisin valinnut yksin.

Ja sitten jos mies sanoo mielipiteensä eikä halua juuri sitä sohvaa minkä nainen ja valinta tehdään miehen päätöksellä tai kompromissilla, niin siitä saa sitten kuulla jatkuvasti. "Tässä on huono istua, se toinen olis ollu parempi", "tää on liian iso/pieni/epäsopiva, se toinen olis ollu sopivampi", jne. 

Me mietittiin keittiöremppaa yhdessä ja kuuntelin vaimon mielipidettä sekä kyselin kaapeista ja laatikoista yms., mitä halutaan ja mihin niitä laitetaan. Puoliso mm. päätti minkälaiset ja minkä väriset kaapin ovet ja rungot otetaan. Kysyin siis ennen ostoa puolison mielipidettä ja myös kerroin mihin olen mitäkin laittamassa koko ajan remonttia tehdessäni. No eiköhän puoliso sitten ole sen keittiön valmistumisen jälkeen alkanut napisemaan säännöllisesti, että miten häntä ei kuunneltu ja kaikki on keittiössä päin persettä. Sanon aina, että kyllä kuunneltiin ja asioista puhuttiin koko keittiöremontin ajan, mutta mitäpä se auttaa? Miten minä voisin sen enää todistaa? 

Vierailija
372/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...

Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...

Olen miettinyt, miksi yhteiskunnan (tai ainakin joidekin) mielestä on ok, että mies on perheessään vapaamatkustaja. Miksi hän ei ole aikuinen ja ota vastuuta omasta jälkikasvustaan sen sijaan, että "auttelee" äiskää silloin tällöin kun huvittaa? 

Samahan se on naisten tulojen kanssa. Vähän on osallistuvinaan kulujen maksamiseen.

Enpä ole vielä nähnyt stereotypiaa esimerkiksi perheellisistä naisista, jotka ostelevat itselleen kalliita autoja, kelloja, pelitietokoneita ja muuta elektroniikkaa muun perheen kustannuksella. Olisi kiva nähdä tilastoista, monta prosenttia palkasta menee perheen asioihin naisilla ja miehillä. 

Samaan tilastoon sitten ne naisen rätit, tuikkukipot ja huolettomasti asetellut torkkupeitot. Ja jonkinlainen tarveperusteinen arviointi myös, lapsellekin ostetuista tavaroista. Tarvitseeko lapsi uudet haalarit vain koska kaupasta löytyi uusi mamman silmää miellyttävä väri - ja onko sitten pakko ostaa uudet töppöset, hanskat ja pipo myös että sopivat yhteen?

Kuinka monta tuollaista naista tunnet? Puhutko omasta vaimostasi?

Varmaan enemmän kuin tiedänkään. Lasten- ja naistenvaatteet ovat isoa bisnestä, samoin kuin sisustustavarat. Joku ne kaikki ostaa eikä sukupuolijakauma taida miesten suuntaan olla kallellaan vai mitä luulet?

Sinkut saa tehdä omilla rahoillaan mitä tahansa eikä se sinulle kuulu, jos joku ostaa itselleen vaatteita tai sisustusesineitä. Lastenvaatteita nyt menee paljon, kun lapset kasvaa koko ajan. Silti nuo on pikkurahaa verrattuna miesten ostoihin kuten autoihin ja moottoripyöriin.

Onko tosiaan? Onko jotain lähdettä?

Moottoripyörät vähän naurattaa. En taida yhtään aikuista miestä tällä hetkellä tuntea jolla moottoripyörä olisi. Yhdellä alaisella oli muutaman kesän, mutta möi pois kun jäi vähälle käytölle. Käytettynä sen toki ostikin. 

Kun liikennekäyttöön on rekisteröity joku alun toistasataatuhatta moottoripyörää ja niistä suuri osa on teinien kevareita, niin eipä noita kovin monen miehen tallista löydy vaikka asiaa miten päin kääntelisi.

Vierailija
373/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi astianpsukone on kyllä sellainen, että jokaisen mielestä oma tapa täyttää on paras ja muiden väärä.

Vierailija
374/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi astianpsukone on kyllä sellainen, että jokaisen mielestä oma tapa täyttää on paras ja muiden väärä.

Kyllä. Juuri siksi järjestelen sen muiden jäljiltä aina oman mielen mukaiseksi. Mutta pidän kyllä turpani kiinni enkä kuvittele että muille pitää erikseen kertoa että he ovat sen täyttäneet minusta väärin.

Vierailija
375/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun tämä ei ole mikään järkikysymys vaan tunnekysymys. Tottakai lähes jokaisen mielestä se oma tapa on ihan perustellusti paras riippumatta siitä millainen se on. Ihminen on mestari perustelemaan itselleen ne omat tapansa oikeiksi. Todellisuudessa kyse on aina tunteesta. Siitä tunteesta että minä teen oikein ja minun tapani on paras koska se minusta tuntuu sellaiselta ja lopputulos on se jonka minä haluan. Kenenkään muun tapa ei voi millään perusteilla olla oikea koska se ei minusta tunnu oikealta.

Ei. On perusteluja joilla on väliä, ja joilla ei ole .Ei ole millään lailla tunnekysymys että täyttämällä tiskikoneen niin että lavat mahtuvat pyörimään, saadaan pestyä koneellinen yhdellä pesukerralla puhtaaksi, kun taas väärä täyttö, jollooin lavat eivät pääse pyörimään aiheuttaa sen että se sama koneellinen pitää pestä uudestaan.

Vierailija
376/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko syynä se että miehillä ei ole mielipidettä kun jos jotain sanoo se ei naiselle kuitenkaan kelpaa kun se ei ole kumpikaan niistä kahdesta minkä nainen on jo etukäteen päättänyt mutta ei osaa valita niistä kahdesta

Vierailija
377/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse oppinut muiden tekemistä vai pidätkö omia tapojasi mihin olet tottunut nopeimpana, tehokkaimpana, ergonomisimpana ja taloudellisimpana tyylinä?

Vierailija
378/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on ollu tilaa sen jälkeen kun erosin viimeksi 10v sitten.

Ykskään kotka ei muuta enää ikinä saman katon alle nalkuttamaan ja säätämään.

M45

Vierailija
379/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?

Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne,  ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?

Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.

Todella moni mies on kasvanut paapottuna ja luonnollisesti se tapa seuraa parisuhteisiin ja muihinkin suhteisiin, jos mies ei ole älynnyt tutkiskella itseään, miksi on sellainen kuin on.

Vierailija
380/460 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että miehen pitäisi entistä enemmän viihtyä paikassa minka nainen on sisustanut pelkästään itseä miellyttäämään eikä miehen mielipidettä kuunnella kun se tehdään vaikka mies on kuitenkin se työntekijä joka ne huonekalut joutuu kasaamaan ja kokoomaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi