Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravitsemusterapeutin epärealistiset ohjeet

Vierailija
03.01.2023 |

Olen käynyt muutaman kerran ravitsemusterapeutilla, lähetteellä. Ylipainoa on lähes 20 kiloa ja ravitsemusterapeutti on alkukartoituksen jälkeen koettanut rakentaa minulle ihanteellista ruokavaliota. Ongelmana on juuri se, ettei terapeutti ymmärrä, että on viikkoja, jolloin syön sitä, mitä ruokajaosta satun saamaan. Jos se on kalakukko, niin hyvä, jos taas nakkikastike muussilla ala atria, niin sitten se on niin.
Vaikka kuinka koetan kertoa realiteetteja, ravitsemusterapeutti edellyttää avokadoja, öljyjä, pähkinöitä, kalaa, marjoja jne. että saan lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Turhauttavaa.

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskaali,, porkkanat, perunat, rypsiöljy, soijarouhe, seiti, kotimaiset omenat, kaurahiutaleet , kananmunat, ovat halpoja. Jauhot, joista voi itse leipoa leipää on halpaa. Tuohon lisäksi broilerin kopireisiä ja kotimaisia marjoja sekä pakastevihanneksia, niin saat terveellisen ruokavalion, jolla laihtuu. Eikä maksa paljon.

Ole hyvä.

Suksi nyt kuuseen!!

Huoh. Eli ylipainoiselle ei taaskaan MIKÄÄN kelpaa. Haluaa syödä ilmaista ruoka-avun sapuskaa, joka on ravitsemuksellisesti paskaa. Kun luetellaan halpoja ja terveellisiä kaupasta saatavia ruokia, ei sekään kelpaa.

Ole sitten lihava, äläkä piinaa muita enää toiveilla, joita ei voi toteuttaa. ok?

Soijarouhe, rypsiöljy ja jauhot eivät ole terveellisiä.

Vierailija
22/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle ole ehdotettu klassikkoa vaihda kevytmaito rasvattomaan, niin taivaan portit avautuvat?

Minulle ehdotettiin tätä kun olin teininä hakemassa e-pillerireseptiä. Kuolen kuulemma sydäriin ennen kuin täytän 25v. En voinut ottaa kommenttia vakavasti, sillä tämän sanonut nainen muistutti enemmän Michelinmiestä kuin terveydenhuollon ammattilaista. Meinasin kysyä että kuinka paljon vuorokauden aikana hänellä kuluu punaista maitoa..

N36

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että rt on ehdottanut avokadoja, ap provoilee. On taas joku ketokarppi.

Kyllä vain mullekin sairaalan rt ehdotti avokadoja leivän päälle voin sijasta. Näytti vielä kuvankin, kun sanoin etten tiedä mitä ne ovat.

Vierailija
24/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten ylläpidät ylipainoa, jos ruokaa on niukasti? Kalakukko ja nakkikastike ei lihota, jos syö sellaisia 400 kcal aterioita. Ei tarvi mättää.

Eihän kalorit juurikaan lihotakaan, vaan hiilihydraatit. 

Vierailija
25/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle ole ehdotettu klassikkoa vaihda kevytmaito rasvattomaan, niin taivaan portit avautuvat?

Tietysti kaikki tuotteet rasvattomina!

Hyi helvetti. Itse käytän ihan raatorehellisesti voita ja kermaa, enkä ole ikinä ostanut mitään kevyttuotteita. Veriarvot kohdallaan, eikä muutakaan kremppaa ole. Annoskoot ratkaisee, ei mikään muu.

T. 172cm/59kg

Ravitsemusterapeutit opetetaan Suomessa vihaamaan oikeaa rasvaa ja ihannoimaan sokeria. Ja mammat uskoo ja lihovat vain.

Oikeaa rasvaa???? Eli voita. Ei ole mitään oikeaa ja väärää rasvaa. On kovia ja pehmeitä rasvoja. Syö sinä rauhassa voita, anna muiden syödä, mitä ne haluaa, karppaajahullu.

Mitä mahdat tarkoittaa kovilla ja pehmeillä rasvoilla? Esimerkiksi voissa on sekä tyydyttyneitä että tyydyttymättömiä rasvahappoja, kuten oliiviöljyssäkin on.

Vierailija
26/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskaali,, porkkanat, perunat, rypsiöljy, soijarouhe, seiti, kotimaiset omenat, kaurahiutaleet , kananmunat, ovat halpoja. Jauhot, joista voi itse leipoa leipää on halpaa. Tuohon lisäksi broilerin kopireisiä ja kotimaisia marjoja sekä pakastevihanneksia, niin saat terveellisen ruokavalion, jolla laihtuu. Eikä maksa paljon.

Ole hyvä.

Kananmunat, pakastevihannekset ja kanankoivet ovat hyviä ehdotuksia. Muut ovat aikamoisia hiilihydraattipommeja vaikkakin kaurahiutaleet ja peruna onkin halpoja.

Vierailija
27/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti. Itse käytän ihan raatorehellisesti voita ja kermaa, enkä ole ikinä ostanut mitään kevyttuotteita. Veriarvot kohdallaan, eikä muutakaan kremppaa ole. Annoskoot ratkaisee, ei mikään muu.

T. 172cm/59kg

Ravitsemusterapeutit opetetaan Suomessa vihaamaan oikeaa rasvaa ja ihannoimaan sokeria. Ja mammat uskoo ja lihovat vain.

Oikeaa rasvaa???? Eli voita. Ei ole mitään oikeaa ja väärää rasvaa. On kovia ja pehmeitä rasvoja. Syö sinä rauhassa voita, anna muiden syödä, mitä ne haluaa, karppaajahullu.

Hankkisit tietoa ja söisit oikeaa rasvaa. Ei tarttis kiukutella.

Vierailija
28/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä.

Suksi nyt kuuseen!!

Suksi itse. Voikermalihakarppaaja.

Karppaus on kuitenkin erittäin tehokas tapa laihduttaa jos vain on kuria tarpeeksi.

Vierailija
29/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä.

Suksi nyt kuuseen!!

Suksi itse. Voikermalihakarppaaja.

Karppaus on kuitenkin erittäin tehokas tapa laihduttaa jos vain on kuria tarpeeksi.

Ei hyvään syömiseen mitään kuria tarvii.

Vierailija
30/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se mitä syöt, pitäisi syödä vain vähemmän. Sillä se paino lähtee.

Vierailija
31/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy terapeuttista että mistä saat malsusitoiumuksen avokadoihin ja pähkinöihin.

Oon itsekin ollut ruoka-avun tuella ja tosiaan, jos ei syö sitä mitä saa, niin sit pitää olla syömättä. Ja se ruoka harvemmin erityisen terveellistä on, paljon oli eineksiä, pullaa, vaaleaa leipää jne.

Onko sulla siis jotain keskimääräistä budjettia ostoksille? Tuo terapeuttis ei ole kyllä kartalla yhtään, jos joku avokado on hoidon edellytys ja eihän se nyt niin saa mennäkään.

Diakonialta saattaa joskus saada maksusitoumuksen ruokakauppaan.

Ainakin juurekset on nyt edullisia, kananmunista saat proteiinia ja rasvaa. Lihoja kannattaa etsiä ilta alesta.

Vähäkalorisen ruokavalion saa myös halvemmalla.

Sanoisin terapeutille että syö ttu keskenäs ja tekisin valituksen.

Vierailija
32/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lihava ei voi väittää, että ei ole rahaa ruokaan.

Vierailija
33/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 172cm/59kg

Ihan ohis, mutta voi ei ole oikeaa rasvaa. Jos et usko, kuumenna voita kattilassa ja katso miten paljon siinä on sitä herakökköä.

Vierailija
34/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 172cm/59kg

Ihan ohis, mutta voi ei ole oikeaa rasvaa. Jos et usko, kuumenna voita kattilassa ja katso miten paljon siinä on sitä herakökköä.

OK, sovitaan näin :)

Vierailija
35/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ruokajaossa että ravitsemusterapeuttisi mukaan sinun kuuluu saada avokadoja, öljyjä, pähkinöitä, kalaa, marjoja jne.

Vierailija
36/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 172cm/59kg

Oletpa sinä aggressiivinen. Ehkäpä ruokavaliosi on vääränlainen. Kannattaisi vaihtaa rasvat luonnollisiin eli juuri esimerkiksi voihin ja jättää keinotekoiset margariinit kauppaan. Ihan ystävyydellä neuvon.

Nälkäiset alipainoiset on vihaisia ja pilkallisia. Söisivät reippaasti masun täyteen niin elämä näyttäis valoisammalta. Eri kommentoija.

Vierailija
37/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin alkanut kyrsii seuraavat sanat: avocado, pähkinät, lohi, kylmäpuristettu ja painonpudotus.

Itse laihduin syömättä mitään noista. Ehkä juuri sen takia.

Mulla pähkinät vain tuovat liikaa energiaa ja ovat kalliita. Avokadojen kuskaaminen Suomeen on epäeettistä ja avokadot ovat usein pilalla nopeasti. Lohi on melko kallista. Oliiviöljy maistuu mielestäni pahalta.

Itse söisin ihan kotiruokaa: tänään tein hernekeiton johon lisäsin paistettua sikanautajauhelihaa ja sipulia pilkottuna sekä suolaa ja pippuria. Eilen söin makkarakeittoa johon tuli perunaa, porkkanaa ja mausteita. Myös kaalikeittoa tulee syötyä ja itsetehtyä leipää johon saa menemään vaikka mitä ruisjauhoista kaurahiutaleisiin ja porkkanaraasteeseen.

En ymmärrä miksei ravitsemusterapeutti osaa suositella käyttämään satokauden tuotteita kuten esim. juureksia. Keitot ovat esim. täyttäviä, edullisia ja herkullisia. Ja jos kyllästyy syömään koko ajan "samaa" niin laittaa loput annosrasioissa pakkaseen ja tekee jotain muuta ruoaksi seuraavana päivänä ja taas loput pakkaseen.

Vierailija
38/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy terapeuttista että mistä saat malsusitoiumuksen avokadoihin ja pähkinöihin.

Oon itsekin ollut ruoka-avun tuella ja tosiaan, jos ei syö sitä mitä saa, niin sit pitää olla syömättä. Ja se ruoka harvemmin erityisen terveellistä on, paljon oli eineksiä, pullaa, vaaleaa leipää jne.

Onko sulla siis jotain keskimääräistä budjettia ostoksille? Tuo terapeuttis ei ole kyllä kartalla yhtään, jos joku avokado on hoidon edellytys ja eihän se nyt niin saa mennäkään.

Diakonialta saattaa joskus saada maksusitoumuksen ruokakauppaan.

Ainakin juurekset on nyt edullisia, kananmunista saat proteiinia ja rasvaa. Lihoja kannattaa etsiä ilta alesta.

Vähäkalorisen ruokavalion saa myös halvemmalla.

Sanoisin terapeutille että syö ttu keskenäs ja tekisin valituksen.

"Jos ei syö sitä mitä saa, niin sit pitää olla syömättä." Tämä saattaisikin olla vastaus ap:n ongelmaan!

Vierailija
39/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ylipainoinen ap on nyt vihainen, kun hänelle oletettavasti verovaroin kustannettu ravintotetapeutti ei ymmärrä, että saa lisäksi ilmaista ruokaa ruoka-avusta ja sekin on väärää.

Olisit kiitollinen siitä, mitä saat. Syö sitä vähemmän, niin a) ruokaa riittää pidemmäksi aikaa ja b) et liho.

Olisipa minullakin varaa ravintotetapeuttiin, harmi vain, että tällainen pienituloinen työssäkäyvä ei sellaiselle verovaroin pääse. Ruoankin joutuu itse ostamaan kaupasta.

Vierailija
40/161 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmasti ymmärtää jos kerrot sille tilanteen. Täällä kertominen ei sen sijaan auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi