Uudenvuoden bileiden narikkakaaos - mitä työntekijöiden olisi pitänyt tehdä?
Narikkatyöntekijät poistuivat uudenvuoden bileistä ennen kuin tapahtuma loppui, jonka seurauksena satojen ihmisten takit jäi ilman vartiointia ja paljon takkeja ja tavaroita katosi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6393d1c1-e5f2-4364-b2a4-0179223e7613
Mitä työntekijöiden olisi pitänyt tehdä? Oletan, että heidän työvuoronsa oli merkitty loppumaan ennen kuin tapahtuma päättyi ja asiakkaat poistui. Olen ollut kerran narikassa/jv:nä kun niin on käynyt, mutta silloin se oli järjestäjän tahto, ja me myös varmistettiin järjestäjältä paikan päällä ettei meidän haluttu jäävän loppuun asti. Tuntui silti pahalta lähteä pois kesken kaiken, kun kaikki narikkaan tavaroitaan jättäneet ihmiset ei taatusti ollut tajunnut, että heidän tavaransa jätetään ilman valvontaa.
En siis tiedä mitä näissä uudenvuoden bileissä tapahtui, mutta oletan että työntekijät lähti pois silloin kun niiden työt oli merkitty loppumaan, ehkä yritettyään ensin tavoittaa firmansa yhteyshenkilöä ja/tai tapahtuman järjestäjää, ehkä ei.
Mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Onko työntekijöillä velvollisuus yrittää selvittää, halutaanko heidän jatkavan loppuun asti? Onko firmalla velvollisuus maksaa palkkaa ylitöistä, jos työntekijät jatkaa töitä omine lupineen kunnes narikka on tyhjä? Onko työntekijöillä velvollisuus jatkaa vuoroaan, jos ei jaksa valvoa kunnolla, myöhästyy viimeisestä bussista jolla pääsisi kotiin ennen aamua tai joku muu syy vetää kotiin silloin kun vuoro on merkitty loppumaan?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on selvä juttu että työntekijät ei halunneet tehdä ylitöitä koska oli jäänyt palkkoja maksamatta. Kaveri oli kertonut koska oli ollut tuolla töissä. Olivat yhteisellä päätöksellä ne narikka työntekijät lähteneet kotiin. Ja siitä ei ollut työnantajan kanssa sovittu mitään että pitää jäädä edes ylitöihin. Työantaja oli itse olettanut että narikka työntekijät jää ylitöihin.
Aplodit tälle! Minä itse en ole kehdannut tehdä muuta kuin uhata ottaa liittoon yhteyttä, jos kaikkia palkkoja ei makseta. Seurauksena puuttuvat palkat maksettiin, mutta töitä ei "yllättäen" tarjottu enää sen jälkeen ja monelta muulta jäi jatkossakin osa palkoista saamatta. Mikään ei siis muuttunut sen lisäksi, että huijattavia oli yksi vähemmän.
Hienoa, että joillain on ollut rohkeutta näyttää huijarifirmalle kunnolla närhen munat! Toivottavasti itsekin pystyn joskus samaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se tuon jutun perusteella ole selvillä, miksi narikkatyöntekijöitä ei ollut. Oliko syynä se, että heidän kanssaan oli sovittu lyhyemmästä työajasta kuin mihin tilaisuus kesti? Oliko syynä se, että työntekijät vain lähtivät?
Jos tilanne olisi se, että olisi sovittu, että työaika kestää vaikka klo 24 asti ja tilaisuus jatkuu sen yli, olisi työntekijöiden itse pitänyt kyllä keskustella jonkun vastaavan henkilön kanssa, että mites nyt toimitaan. Ei voi vaan kadota paikalta ilmoittamatta kenellekään ja jättää narikkaa valvomatta. En silti tarkoita, että ilmaista työtä pitäisi tehdä. Jos tuossa on tullut työaikojen kanssa joku sekaannus, se pitäisi toki selvittää ja sopia, miten ylimenevä aika hoidetaan.
Miten niin muka paikalta ei voi vaan kadota mitään ilmoittamatta silloin kun työaika loppuu? Jos paikalla ei ole esimiestä eikä työntekijöitä ole ohjeistettu ilmoittamaan poistumisestaan kenellekään, totta kai heillä on oikeus poistua silloin kun työaika päättyy! Tällaisessa tilanteessa työntekijöillä ei ole mitään vastuuta siitä, mitä narikassa oleville tavaroille tapahtuu sen jälkeen kun heidän työvuoronsa loppuu. Vastuu on joko tapahtuman järjestäjällä tai narikasta vastaavalla firmalla.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta ihan tarpeeksi ja ihmettelen tätä pauhaamista siitä, kuinka narikkatyöntekijöillä on ollut oikeus lähteä ja jättää takit ja omaisuus vartioimatta. Tyttäreni avomies on koko opiskelujensa ajan hoitanut järjestysmiestehtäviä ja narikoita opiskelujaan rahoittaakseen. Ainakin hänen kohdallaan on aina ilmoitettu aika, jolloin on oltava paikalla ja sen jälkeen kirjataan tehdyt tunnit työtuntilistaan sen mukaan kuin ne on tehty. Työ kestää tilaisuuden päättymiseen saakka ja se kellonaika, jolloin on poistuttu rakennuksesta ja ovet lukittu tai vartija tullut lukitsemaan paikat, on työn päättymisaika. Joskus hän on joutunut myös odottamaan vartijan tuloa, koska kiinteistöäkään ei ole saanut jättää yksin lukitsematta. Jossain toisessa paikassa taas järkkärit lukitsevat paikat ja jättävät avaimet turvalaatikkoon.
En tiedä, mitä tuolla on tapahtunut ja kenen syytä tapahtunut on, mutta tässä ketjussa on kyllä vedetty mutkat suoriksi selityksillä, ettei vastuuta työstä muka ole. Neuvon vielä, että ellei työn teettäjä suostu maksamaan palkkaa asiallisesti tehtävän hoitamisesta, oikea osoite ei ole panna keikalla olijoita kärsimään, vaan ottaa yhteyttä viranomaisiin ja ammattiliittoon. Työntekijälle on määritelty vastuut lainsäädännössä ja keskeinen vastuu on minimoida vahingot, jos jotakin odottamatonta tapahtuu. Jotain rotia nyt.
Mikä lakipykälä kieltää työntekijöitä jättämästä narikkaa valvomatta, kun heidän työvuoronsa päättyy?
Vierailija kirjoitti:
1. Ollut yhteydessä järjestäjään.
2. Jos yhteyttä ei saa, niin mennyt ilmoittamaan DJ:lle, että kuuluta narikan sulkeutuvan vartin päästä.Näin täysjärkinen ihminen olisi tehnyt.
1. Miten narikkatyöntekijät pystyy selvittämään, kuka on tapahtuman järjestäjä ja miten häneen saa yhteyttä keskellä yötä? Ja mitä se edes auttaisi, koska narikkatyöntekijät ovat töissä ties kuinka pitkän alihankintaketjun lopussa olevalla firmalla x, eikä tapahtuman järjestäjä voi millään luvata että mahdollinen ylityö on kaikille alihankintaketjun osapuolille ok?
2. Luuletko, että se on todella noin helppoa? DJ on palkattu tekemään omaa työtään, eikä hänellä ole mitään valtuuksia mennä muuttamaan illan ohjelman kulkua omine lupineen. Mistä DJ voi tietää, onko narikka tosiaan jäämässä heitteille vai onko kyse pelkästä väärinkäsityksestä? Tuollaisissa isoissa bileissä ei ole lainkaan harvinaista, että narikkaan menee lopuksi esim. kulunvalvonnasta ja yleisvalvonnasta vapautuneita järjestyksenvalvojia auttamaan. Mitä jos narikkaan olisikin tulossa loppuillaksi muita työntekijöitä, mutta DJ päättäisi aiheettomilla kuulutuksilla bileet ennen aikojaan? Arvaa vaan, saisiko DJ silloin kehuja vai haukkuja - ja saattaisiko se vaikuttaa hänen tuleviin työllistymismahdollisuuksiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Hassua tässä on se ettei "tiedetä" mitä tapahtui :D No ihan varmasti tiedetään. Se on yksi kännykkäpuhelu jollekulle narikassa olleelle.
En olisi niin varma asiasta. En ainakaan itse vastaisi pomolta tai tuntemattomista numeroista tuleviin soittoihin, jos olisin mennyt tekemään tuollaisen tempun. En välttämättä vastaisi viesteihinkään, jos olisin näpäyttänyt tahallani firmaa jolle en enää tahtoisi tehdä töitä, kuten tässä huhutaan käyneen.
Mihin narikkatyöntekijä voi soittaa klo 24 uudenvuoden yönä, jos huomaa, että työvuoro loppui, mutta ketään toista työntekijää ei tule naulakkoa vahtimaan?
Itse olisin olettanut, että työvuoroni loppuessa on palkattu joku muu sitten siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Mutta onko aina nykyään kaikkien asiakkaiden lähtökohtana olettaa, että toisen takin saa ottaa? Ettei haittaa vaikka toiselta häviää takin lisäksi myös esim taskusta avaimet?
Minkälaisia ihmiset nykyään on? Onko niin ettei fiksujen kannata edes käydä missään?
Mietin mitä olisin itse tehnyt vastaavassa tilanteessa asiakkaana. Oisin varmaan hypännyt narikan puolelle ja ruvennut pokkana ottamaan vastaan kortteja ja ojentamaan takkeja. Ehkä parempi vaihtoehto kuin tuo kaaos kun kaikki ryntää tiskin toiselle puolen etsimään omaa takkiaan. Eli jos vastaavaa tulee tapahtumaan, käyttäkää hyvä yleisö maalaisjärkeänne niin saatte tavaranne vaikka varattu hlökunta olisikin poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Mutta onko aina nykyään kaikkien asiakkaiden lähtökohtana olettaa, että toisen takin saa ottaa? Ettei haittaa vaikka toiselta häviää takin lisäksi myös esim taskusta avaimet?
Minkälaisia ihmiset nykyään on? Onko niin ettei fiksujen kannata edes käydä missään?Mietin mitä olisin itse tehnyt vastaavassa tilanteessa asiakkaana. Oisin varmaan hypännyt narikan puolelle ja ruvennut pokkana ottamaan vastaan kortteja ja ojentamaan takkeja. Ehkä parempi vaihtoehto kuin tuo kaaos kun kaikki ryntää tiskin toiselle puolen etsimään omaa takkiaan. Eli jos vastaavaa tulee tapahtumaan, käyttäkää hyvä yleisö maalaisjärkeänne niin saatte tavaranne vaikka varattu hlökunta olisikin poistunut.
Uskotko tosissasi, että toi sun toimintas estäis kaaoksen? :D Yksin siellä ojentelet takkeja ja bilekansa odottaa kiltisti. Joopa joo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Minkälaisia ihmiset nykyään on? Onko niin ettei fiksujen kannata edes käydä missään?Mietin mitä olisin itse tehnyt vastaavassa tilanteessa asiakkaana. Oisin varmaan hypännyt narikan puolelle ja ruvennut pokkana ottamaan vastaan kortteja ja ojentamaan takkeja. Ehkä parempi vaihtoehto kuin tuo kaaos kun kaikki ryntää tiskin toiselle puolen etsimään omaa takkiaan. Eli jos vastaavaa tulee tapahtumaan, käyttäkää hyvä yleisö maalaisjärkeänne niin saatte tavaranne vaikka varattu hlökunta olisikin poistunut.
Kukaan ei pysty ottamaan yksin tilannetta haltuun, vaan siihen tarvittaisiin isompi porukka ja luultavasti myös järjestyksenvalvojien apua. Minä en silti itse uskaltaisi ruveta leikkimään mitään narikkatyöntekijää, vaikka asiasta sovittaisiin isommalla porukalla, koska olisin vastuussa jos antaisin vahingossa jollekin väärän takin tai jotain katoaa tai hajoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Kukaan ei pysty ottamaan yksin tilannetta haltuun, vaan siihen tarvittaisiin isompi porukka ja luultavasti myös järjestyksenvalvojien apua. Minä en silti itse uskaltaisi ruveta leikkimään mitään narikkatyöntekijää, vaikka asiasta sovittaisiin isommalla porukalla, koska olisin vastuussa jos antaisin vahingossa jollekin väärän takin tai jotain katoaa tai hajoaa.
Niinpä. Se olisi kyllä kiva tietää, miksi jv:t ei mennyt hoitamaan narikkaa. Eikö niiden esimies ollut tilanteen tasalla vai ajateltiinko siellä kenties niin, että mehän ei hoideta kilpailevan firman tonttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän se tuon jutun perusteella ole selvillä, miksi narikkatyöntekijöitä ei ollut. Oliko syynä se, että heidän kanssaan oli sovittu lyhyemmästä työajasta kuin mihin tilaisuus kesti? Oliko syynä se, että työntekijät vain lähtivät?
Jos tilanne olisi se, että olisi sovittu, että työaika kestää vaikka klo 24 asti ja tilaisuus jatkuu sen yli, olisi työntekijöiden itse pitänyt kyllä keskustella jonkun vastaavan henkilön kanssa, että mites nyt toimitaan. Ei voi vaan kadota paikalta ilmoittamatta kenellekään ja jättää narikkaa valvomatta. En silti tarkoita, että ilmaista työtä pitäisi tehdä. Jos tuossa on tullut työaikojen kanssa joku sekaannus, se pitäisi toki selvittää ja sopia, miten ylimenevä aika hoidetaan.
Jos minun työaikani loppuu klo 24, niin se loppuu klo 24 eikä minulla ole mitään velvollisuutta ryhtyä etsimään jotakuta tilaajayrityksen edustajaa kertomaan, pitääkö jatkaa vai ei. Palkkaa kun ei saa yhtään lisää, vaikka olisi siellä 2 tuntia lisää, kenenkään kun ei tarvitse maksaa sille, joka ei älyä poistua työvuoson päätyttyä.
Sulla on sitten venyvä ja käyttämätön omatunto, jos sinut on palkattu vahtimaan ihmisten omaisuutta, muttet tunne mitään tarvetta edes ilmoittaa kenellekään, että tilaisuus jatkuu edelleen ja omaisuus jää vahtimatta, kun työaika loppuu. Toivottavasti ilmaiset asian selvästi, kun haet seuraavaa työpaikkaa. Järjestyksenvalvojat ja turva-ala vaativat ongelmanratkaisukykyjä.
Olen tehnyt kaikenlaista eri tilaisuuksiin liittyvää keikkatyötä ja valitettavasti tiedän, että osa yrittäjistä tilaa ihan tarkoituksella tekijöitä liian lyhyeksi ajaksi. Heillä on sama oletus kuin sinulla eli korkea työmoraali menee palkkatyön edelle. Jos on palkattu narikkaan vahtimaan muiden omaisuutta, niin sitten tehdään 4 tuntia palkkatyötä ja 2 tuntia palkatta, koska muutenhan ei ole toiminut odotetusti ja tilaisuuden asiakkaille tulee paha mieli ja voi koitua harmia.
Näistä ylimääräisistä tunneista on turha jälkikäteen yrittää saada korvausta. Vastaus on aina sama: kukaan ei vaatinut jäämään ylitunneille, niistä ei ole mitään sopimusta, ketään ei tilattu jäämään sinne jne. Tilaisuuden järjestäjälle hyvä diili, ei niille tyhmille, jotka jäävät.
Sama koskee erilaisia tyritystilaisuuksia jne. On pyydetty tarjoilemaan klo 14-17, mutta unohdettu kokonaan kertoa, että tämän jälkeen pitää vielä kerätä astioita ja tiskata tunnin verran, koska tavarat haetaan vasta klo 18 ja tila pitää siistiä ennen sitä. Tästä tunnista ei makseta korvausta, koska "ei sovittu, että odottaisit siellä", mutta toisaalta on lykätty avain käteen ja sanottu, että anna tämä sille, joka hakee tarjoiluastiat pois.
Miksi suostutte tällaiseen?
Vähän omaakin mokaa kun teette palkatta.
Voi sanoa suoraan että minulle maksetaan
A) tästä ja tästä tehtävästä, ei tästä
B) kello tähän ja tähän asti, ei tänne asti
C) heippa!Koska tässäkin ketjussa on moneen kertaan todettu, että on moraalinen velvollisuus huolehtia työnantajayrityksen puolesta homman toimivuudesta, sai siitä palkkaa tai ei.
Ei moraalisella vastuulla laskuja makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Niinpä. Se olisi kyllä kiva tietää, miksi jv:t ei mennyt hoitamaan narikkaa. Eikö niiden esimies ollut tilanteen tasalla vai ajateltiinko siellä kenties niin, että mehän ei hoideta kilpailevan firman tonttia?
Miksi he hoitaisivat narikkaa ja jättäisivät omat hommat tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta ihan tarpeeksi ja ihmettelen tätä pauhaamista siitä, kuinka narikkatyöntekijöillä on ollut oikeus lähteä ja jättää takit ja omaisuus vartioimatta. Tyttäreni avomies on koko opiskelujensa ajan hoitanut järjestysmiestehtäviä ja narikoita opiskelujaan rahoittaakseen. Ainakin hänen kohdallaan on aina ilmoitettu aika, jolloin on oltava paikalla ja sen jälkeen kirjataan tehdyt tunnit työtuntilistaan sen mukaan kuin ne on tehty. Työ kestää tilaisuuden päättymiseen saakka ja se kellonaika, jolloin on poistuttu rakennuksesta ja ovet lukittu tai vartija tullut lukitsemaan paikat, on työn päättymisaika. Joskus hän on joutunut myös odottamaan vartijan tuloa, koska kiinteistöäkään ei ole saanut jättää yksin lukitsematta. Jossain toisessa paikassa taas järkkärit lukitsevat paikat ja jättävät avaimet turvalaatikkoon.
En tiedä, mitä tuolla on tapahtunut ja kenen syytä tapahtunut on, mutta tässä ketjussa on kyllä vedetty mutkat suoriksi selityksillä, ettei vastuuta työstä muka ole. Neuvon vielä, että ellei työn teettäjä suostu maksamaan palkkaa asiallisesti tehtävän hoitamisesta, oikea osoite ei ole panna keikalla olijoita kärsimään, vaan ottaa yhteyttä viranomaisiin ja ammattiliittoon. Työntekijälle on määritelty vastuut lainsäädännössä ja keskeinen vastuu on minimoida vahingot, jos jotakin odottamatonta tapahtuu. Jotain rotia nyt.
Mikä lakipykälä kieltää työntekijöitä jättämästä narikkaa valvomatta, kun heidän työvuoronsa päättyy?
Mikä lakipykälä edellyttää jäämään narikkaan ilman palkkaa töihin työvuoron jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Miksi he hoitaisivat narikkaa ja jättäisivät omat hommat tekemättä?
Luitko lainkaan uutisista kuvausta tapahtumien kulusta tai oletko koskaan ollut isossa bilenarikassa töissä? Tuollaisessa tilanteessa on täysin selvää, että jv:iden olisi pitänyt ottaa narikka haltuunsa. Sehän on selvä turvallisuusriski, kun satojen kääniääliöiden lauma päästetään vapaasti narikkaan etsimään takkejaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä lakipykälä edellyttää jäämään narikkaan ilman palkkaa töihin työvuoron jälkeen?
Kuka on puhunut palkattomasta pakkotyöstä? Jos laki velvoittaa työntekijää jäämään töhin, laki varmasti velvoittaa työnantajaa maksamaan tästä työstä palkkaa. Samalla työnantajalle muodostuu oikeus laskuttaa asiakasta ylimääräisestä työstä.
Palkattomaan työhön ei pakoteta ketään. Työntekijä saa kyllä palkkansa viimeistään palkkaturvan kautta, jos työnantaja kiektäytyy maksamasta sitä suosisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
No ei tietenkään yksin :) Kyseisessä tilanteessa olisi voinut yleisöä informoida tilanteesta, kun tilanne huomattiin ja kysyä vapaaehtoisia narikkaan. Joku järjestyksenvalvojista olisi voinut olla vieressä ja takin hakijaa pyytää tarkistamaan että kaikki on tallessa. Jos takki on ripustettu oikeaan kohtaan ja asiakas saanut nimenomaan sen koukun kortin, niin suurella todennäköisyydellä saa juuri oman takkinsa. Mikäli ykskaks vapaaehtoiseksi olevalle tulisi tilanteessa jokin vamma, niin olettaisin tavallisen tapaturmavakuutuksen riittävän. Yllättäviä avunkohteita voi tulla elämässä vastaan, jolloin voi joutua toimimaan ns ammattihenkilön sijaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tapahtui virhe.
Et tunnu lainkaan ymmärtävän tilannetta. Luuletko todella jv:iden rientävän avuksi, jos joku isompi bilevieraiden porukka päättää yhtäkkiä kaapata narikan haltuunsa? Miten jv:t perustelee Matille ja kymmenille muille, etteivät he saa mennä narikkaan hakemaan omaa takkiaan, vaan heidän täytyy antaa omaisuutensa Pirkon ja kumppaneiden haettavaksi? Mitä jos joku näistä narikkapirkoista onkin epärehellinen varas ja valikoi uhreikseen sen verran pahasti kännissä olevia ihmisiä, että he huomaavat varkaudet vasta seuraavana päivänä?
Yksikään vastuunsa tunteva jv ei ole niin tyhmä, että lähtisi tukemaan ehdotustasi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö järki sanonut mitään jos bileet vielä jatkuu ja narikkaväki lähti vain kotiin? Luulis, että liukuva työaika siihen asti kun halli tyhjä yleisöstä.
Niinhän sitä luulisi, että työaika olisi mitoitettu niin ettei narikka jää valvomatta. Kuka oli mokannut, kun työaika oli jätetty liian lyhyeksi? Ei ainakaan narikassa työskennelleet duunarit.
Toivottavasti joskus selviää myös julkisuudessa, kenen syytä tämä sotku on. Kuka mitoitti työvuorot väärin, jatkuiko bileet kauemmin kuin oli tarkoitus vai missä homma meni pieleen?
Siihen en usko hetkeäkään, että narikkatyöntekijät olisi kimpassa päättänyt ottaa hatkat kenellekään ilmoittamatta ennen kuin työvuoro loppui. Sellainen toiminta olisi niin törkeää, että työntekijät joutuisi melkein varmasti korvausvelvollisuuteen aiheuttamistaan vahingoista.
Kyllä keikkalaisellakin joku esimies pitää olla tavoitettavissa? Mitä jos sattuisi joku onnettomuus?