Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudenvuoden bileiden narikkakaaos - mitä työntekijöiden olisi pitänyt tehdä?

Vierailija
03.01.2023 |

Narikkatyöntekijät poistuivat uudenvuoden bileistä ennen kuin tapahtuma loppui, jonka seurauksena satojen ihmisten takit jäi ilman vartiointia ja paljon takkeja ja tavaroita katosi: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6393d1c1-e5f2-4364-b2a4-0179223e7613

Mitä työntekijöiden olisi pitänyt tehdä? Oletan, että heidän työvuoronsa oli merkitty loppumaan ennen kuin tapahtuma päättyi ja asiakkaat poistui. Olen ollut kerran narikassa/jv:nä kun niin on käynyt, mutta silloin se oli järjestäjän tahto, ja me myös varmistettiin järjestäjältä paikan päällä ettei meidän haluttu jäävän loppuun asti. Tuntui silti pahalta lähteä pois kesken kaiken, kun kaikki narikkaan tavaroitaan jättäneet ihmiset ei taatusti ollut tajunnut, että heidän tavaransa jätetään ilman valvontaa.

En siis tiedä mitä näissä uudenvuoden bileissä tapahtui, mutta oletan että työntekijät lähti pois silloin kun niiden työt oli merkitty loppumaan, ehkä yritettyään ensin tavoittaa firmansa yhteyshenkilöä ja/tai tapahtuman järjestäjää, ehkä ei.

Mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Onko työntekijöillä velvollisuus yrittää selvittää, halutaanko heidän jatkavan loppuun asti? Onko firmalla velvollisuus maksaa palkkaa ylitöistä, jos työntekijät jatkaa töitä omine lupineen kunnes narikka on tyhjä? Onko työntekijöillä velvollisuus jatkaa vuoroaan, jos ei jaksa valvoa kunnolla, myöhästyy viimeisestä bussista jolla pääsisi kotiin ennen aamua tai joku muu syy vetää kotiin silloin kun vuoro on merkitty loppumaan?

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän se tuon jutun perusteella ole selvillä, miksi narikkatyöntekijöitä ei ollut. Oliko syynä se, että heidän kanssaan oli sovittu lyhyemmästä työajasta kuin mihin tilaisuus kesti? Oliko syynä se, että työntekijät vain lähtivät?

Jos tilanne olisi se, että olisi sovittu, että työaika kestää vaikka klo 24 asti ja tilaisuus jatkuu sen yli, olisi työntekijöiden itse pitänyt kyllä keskustella jonkun vastaavan henkilön kanssa, että mites nyt toimitaan. Ei voi vaan kadota paikalta ilmoittamatta kenellekään ja jättää narikkaa valvomatta. En silti tarkoita, että ilmaista työtä pitäisi tehdä. Jos tuossa on tullut työaikojen kanssa joku sekaannus, se pitäisi toki selvittää ja sopia, miten ylimenevä aika hoidetaan.

Jos minun työaikani loppuu klo 24, niin se loppuu klo 24 eikä minulla ole mitään velvollisuutta ryhtyä etsimään jotakuta tilaajayrityksen edustajaa kertomaan, pitääkö jatkaa vai ei. Palkkaa kun ei saa yhtään lisää, vaikka olisi siellä 2 tuntia lisää, kenenkään kun ei tarvitse maksaa sille, joka ei älyä poistua työvuoson päätyttyä.

Sulla on sitten venyvä ja käyttämätön omatunto, jos sinut on palkattu vahtimaan ihmisten omaisuutta, muttet tunne mitään tarvetta edes ilmoittaa kenellekään, että tilaisuus jatkuu edelleen ja omaisuus jää vahtimatta, kun työaika loppuu. Toivottavasti ilmaiset asian selvästi, kun haet seuraavaa työpaikkaa. Järjestyksenvalvojat ja turva-ala vaativat ongelmanratkaisukykyjä. 

Olen tehnyt kaikenlaista eri tilaisuuksiin liittyvää keikkatyötä ja valitettavasti tiedän, että osa yrittäjistä tilaa ihan tarkoituksella tekijöitä liian lyhyeksi ajaksi. Heillä on sama oletus kuin sinulla eli korkea työmoraali menee palkkatyön edelle. Jos on palkattu narikkaan vahtimaan muiden omaisuutta, niin sitten tehdään 4 tuntia palkkatyötä ja 2 tuntia palkatta, koska muutenhan ei ole toiminut odotetusti ja tilaisuuden asiakkaille tulee paha mieli ja voi koitua harmia.

Näistä ylimääräisistä tunneista on turha jälkikäteen yrittää saada korvausta. Vastaus on aina sama: kukaan ei vaatinut jäämään ylitunneille, niistä ei ole mitään sopimusta, ketään ei tilattu jäämään sinne jne. Tilaisuuden järjestäjälle hyvä diili, ei niille tyhmille, jotka jäävät.

Sama koskee erilaisia tyritystilaisuuksia jne. On pyydetty tarjoilemaan klo 14-17, mutta unohdettu kokonaan kertoa, että tämän jälkeen pitää vielä kerätä astioita ja tiskata tunnin verran, koska tavarat haetaan vasta klo 18 ja tila pitää siistiä ennen sitä. Tästä tunnista ei makseta korvausta, koska "ei sovittu, että odottaisit siellä", mutta toisaalta on lykätty avain käteen ja sanottu, että anna tämä sille, joka hakee tarjoiluastiat pois.

Miksi suostutte tällaiseen?

Vähän omaakin mokaa kun teette palkatta.

Voi sanoa suoraan että minulle maksetaan

A) tästä ja tästä tehtävästä, ei tästä

B) kello tähän ja tähän asti, ei tänne asti

C) heippa!

Juuri näin! Ovat liian kilttejä.

Helppo hyväksikäyttää ilmaisena työvoimana.

----

Muokkaan listaa seuraavasti:

Voi sanoa suoraan että minulle maksetaan

A) tästä ja tästä tehtävästä, ei tästä

B) kello tähän ja tähän asti, ei tänne asti

C) MUN TYÖVUORO LOPPU NYT - HEIPPA!

Vierailija
62/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narikassa olisi pitänyt alunperin olla isolla ilmoitus, että palvelu loppuu klo 24.00 tai mikä se työvuoron loppuminen nyt olikaan.  Ihmist olisivat tienneet varautua´.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiltä, kun keikkatyö loppuu, niin luonnollisesti päätyvät Helsingin päiväkoteihin töihin, kun siellä on niin huutava pula tekijöitä. Siinä sitten seisot liikenneruuhkassa, kun tyyppi ilmoittaa lähtevänsä saman tien kun työaika päättyy.

Olen sairaalassa töissä. Olen vain töissä. En ole pomo, jonka pitää organisoida työvuorot. Seuraavan kerran, kun se kipsin laitto on kesken klo 15, meikäläiseltä tippuvat tavarat niille sijoilleen ja lähden kotiin. Joutaa se potilas odottaa siinä tovin, että seuraava työntekijä ottaa ohjat jossain vaiheessa. Ai niin, mulla on vastuu, joten en voikaan lähteä heti.

Terv. ei ylityökorvauksia

Vierailija
64/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narikassa olisi pitänyt alunperin olla isolla ilmoitus, että palvelu loppuu klo 24.00 tai mikä se työvuoron loppuminen nyt olikaan.  Ihmist olisivat tienneet varautua´.

Kyllä, muuta tämäkin on pomon tehtävä.

Ei rivityöntekijän.

Vierailija
65/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiltä, kun keikkatyö loppuu, niin luonnollisesti päätyvät Helsingin päiväkoteihin töihin, kun siellä on niin huutava pula tekijöitä. Siinä sitten seisot liikenneruuhkassa, kun tyyppi ilmoittaa lähtevänsä saman tien kun työaika päättyy.

Olen sairaalassa töissä. Olen vain töissä. En ole pomo, jonka pitää organisoida työvuorot. Seuraavan kerran, kun se kipsin laitto on kesken klo 15, meikäläiseltä tippuvat tavarat niille sijoilleen ja lähden kotiin. Joutaa se potilas odottaa siinä tovin, että seuraava työntekijä ottaa ohjat jossain vaiheessa. Ai niin, mulla on vastuu, joten en voikaan lähteä heti.

Et sinä ilman palkkaa sitä kipsiä hoida loppuun, joten aivan turha vertailu tämäkin.

Vierailija
66/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖ HÖPÖ.

Teille maksetaan ylitöistä!

Narikkaihmisille ei.

Vierailija
67/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän se tuon jutun perusteella ole selvillä, miksi narikkatyöntekijöitä ei ollut. Oliko syynä se, että heidän kanssaan oli sovittu lyhyemmästä työajasta kuin mihin tilaisuus kesti? Oliko syynä se, että työntekijät vain lähtivät?

Jos tilanne olisi se, että olisi sovittu, että työaika kestää vaikka klo 24 asti ja tilaisuus jatkuu sen yli, olisi työntekijöiden itse pitänyt kyllä keskustella jonkun vastaavan henkilön kanssa, että mites nyt toimitaan. Ei voi vaan kadota paikalta ilmoittamatta kenellekään ja jättää narikkaa valvomatta. En silti tarkoita, että ilmaista työtä pitäisi tehdä. Jos tuossa on tullut työaikojen kanssa joku sekaannus, se pitäisi toki selvittää ja sopia, miten ylimenevä aika hoidetaan.

Jos minun työaikani loppuu klo 24, niin se loppuu klo 24 eikä minulla ole mitään velvollisuutta ryhtyä etsimään jotakuta tilaajayrityksen edustajaa kertomaan, pitääkö jatkaa vai ei. Palkkaa kun ei saa yhtään lisää, vaikka olisi siellä 2 tuntia lisää, kenenkään kun ei tarvitse maksaa sille, joka ei älyä poistua työvuoson päätyttyä.

Sulla on sitten venyvä ja käyttämätön omatunto, jos sinut on palkattu vahtimaan ihmisten omaisuutta, muttet tunne mitään tarvetta edes ilmoittaa kenellekään, että tilaisuus jatkuu edelleen ja omaisuus jää vahtimatta, kun työaika loppuu. Toivottavasti ilmaiset asian selvästi, kun haet seuraavaa työpaikkaa. Järjestyksenvalvojat ja turva-ala vaativat ongelmanratkaisukykyjä. 

Olen tehnyt kaikenlaista eri tilaisuuksiin liittyvää keikkatyötä ja valitettavasti tiedän, että osa yrittäjistä tilaa ihan tarkoituksella tekijöitä liian lyhyeksi ajaksi. Heillä on sama oletus kuin sinulla eli korkea työmoraali menee palkkatyön edelle. Jos on palkattu narikkaan vahtimaan muiden omaisuutta, niin sitten tehdään 4 tuntia palkkatyötä ja 2 tuntia palkatta, koska muutenhan ei ole toiminut odotetusti ja tilaisuuden asiakkaille tulee paha mieli ja voi koitua harmia.

Näistä ylimääräisistä tunneista on turha jälkikäteen yrittää saada korvausta. Vastaus on aina sama: kukaan ei vaatinut jäämään ylitunneille, niistä ei ole mitään sopimusta, ketään ei tilattu jäämään sinne jne. Tilaisuuden järjestäjälle hyvä diili, ei niille tyhmille, jotka jäävät.

Sama koskee erilaisia tyritystilaisuuksia jne. On pyydetty tarjoilemaan klo 14-17, mutta unohdettu kokonaan kertoa, että tämän jälkeen pitää vielä kerätä astioita ja tiskata tunnin verran, koska tavarat haetaan vasta klo 18 ja tila pitää siistiä ennen sitä. Tästä tunnista ei makseta korvausta, koska "ei sovittu, että odottaisit siellä", mutta toisaalta on lykätty avain käteen ja sanottu, että anna tämä sille, joka hakee tarjoiluastiat pois.

Ikävä juttu, mutta missä kohtaa vastuu siirtyy asiakkaiden kärsittäväksi? Asiakkaiden, jotka eivät tiedä, että heidän omaisuutensa aiotaan jättää vartioimatta. Olisitte laittaneet ison kyltin, jossa lukee, että narikka on auki klo 24 asti ja sen jälkeen omaisuus jää vartioimatta. Tuokin on huono ratkaisu, koska sinulla näyttää olevan kokemusta siitä, miten asiat sujuvat, muttet ole tehnyt ennakkoon minkäänlaista varautumissuunnitelmaa ja jutellut pomosi kanssa, miten käy, kun klo tulee 24. Omaa oksaasi tässä sahaat. 

Keikkatyöläinen ei ole vastuussa siitä, että toimeksiantajayritys tekee sen, mitä on luvannut. Keikkatyöläinen ei ole vastuussa asiakkaille mistään, hän on vastuussa tilaajalle ja se vastuu päättyy sillä hetkellä, kun sopimuksen mukainen työ on tehty. Jos työtunnit loppuvat klo 24, ei keikkatyöläisen tarvitse laitella kylttejä (siis mistä edes siinä vaiheessa saa siihen tarvikkeet?), koska siitä eteenpäin narikka on toimeksiantajayrityksen vastuulla. Varautumissuunnitelman laatiminen kuuluu tilaajalle, ei satunnaisille keikkatyöntekijöille. Kai se tilaajayritys tiesi, mitä tilasi?

Sulla muuten keikkatyöt vähenee radikaalisti, jos asiakkailla alkaa olla pelko persiissä siitä, onko omaisuus tallessa narikassa. Semmoinen vastuu tulee pyytämättä.

Keikkatyöt vähenee niiltä firmoilta, jotka hoitaa asiat huonosti. Jatkossa firmojen valinnassa painotetaan enemmän laatua, mikä on myös hyvien keikkatyöntekijöiden etu.

Vierailija
68/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tapahtuma loppuu klo 3 yöllä niin narikan työntekijöiden työaika pitäisi jatkua vähintään klo 4 asti, että ne sadat asiakkaat saavat tavaransa. 

Vierailija
69/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ilman palkkaa sitä kipsiä hoida loppuun, joten aivan turha vertailu tämäkin.

Tervetuloa reaalimaailmaan. Ei makseta, koska ei ole rahaa. Alle tunnin ylitöitä ei kirjata ja ylimenevät otetaan aikana ... joskus. 

Vierailija
70/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa sanottiin että paikalle jäi järjestysmiehiä (vartijoita?). Miksi nämä ei ole ottaneet narikkaa hoiviinsa? Pari tyyppiä tiskin taakse jakamaan takkeja ja pitämään järjestystä yllä.

Vartijoilla on vastuu vartioinnista vuoronsa loppuun asti. Heidät on laskettu siihen vahvuuteen ja ei he siitä työstä lähde tuuraamaan baarimikkoa tai järjestelemään takkeja, koska silloin he laiminlöisivät työtään. Ei heillä ole muutenkaan asiaa mennä narikkaan muiden omaisuutta kopeloimaan. 

On joten järkyttävää luettavaa kokonaisuudessaan tämä ketju siitä miten vähän ihmiset tajuavat ammattihenkilöiden työn ja vastuun päälle.

Ikävää että tuollainen moka on järjestäjätaholta tapahtunut, mutta sen hoito ei kuulu eikä edes saa kuulua työntekijöille työajalla tai sen jälkeen vaan heille kuuluu se mitä heidän kanssaan on sovittu ja sillä selvä.

Vierailija
71/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖ HÖPÖ.

Narikkaihmisille ei.

Arvaapa uudestaan. 

Vierailija
72/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä haloo kun ihmiset lähteneet kotiin työajan loputtua. Mites nämä ääliöasiakkaat jotka varastaneet ja tuhonneet muiden omaisuutta?

Vierailija
73/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Keikkapaikoille ei jäädä viettämään aikaa työuniformussa oman työvuoron päätteeksi jos jatkosta ei ole sovittu. Ei ole vakuutusta eikä edes mitään oikeutta oleilla paikassa johon on ollut lipunmyynti

2. Vastuu on tapahtumajärjestäjällä. Työntekijän homma on hoitaa oma vuoronsa.

3. Tieto siitä, miksi on tapahtunut se mitä tapahtui, puuttuu vielä. Emme tiedä vaikka vuoronsa päättäneillä olisi puuttunut tieto siitä, että narikkaan ei tule enää ketään töihin. Kuitenkin muuten tapahtuma on jatkunut, joten jos heidän vuoro loppui vaikka klo 12, on narikka siirtynyt tapahtumajärjestäjän vastuulle.

4. Tässä ketjussa on verrattu tilannetta myös päiväkoteihin - eri lainsäädäntö, eri vastuu. Päiväkodista muuten pitäisi soittaa päivystävälle sosiaalityöntekijälle jos lapsia ei haeta aukiolojen puitteissa. Ei missään hommat toimi niin että yksittäinen työntekijä joutuu pistämään arkensa uusiksi jonkun muun mokan vuoksi, ja erityistilanteita, johon liittyy vastuu, kannalta on olemassa selkeät ohjeet ja yhteystiedot, jotka ovat työnantajan vastuulla. Ilman tällaisia ohjeita toimitaan sitten oman työvuoron puitteissa ja sillä selvä.

Vierailija
74/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa reaalimaailmaan. Ei makseta, koska ei ole rahaa. Alle tunnin ylitöitä ei kirjata ja ylimenevät otetaan aikana ... joskus. 

No saat sen AIKANA.

Narikkahemmo ei saa aikana eikä rahana. Ei minään.

Tai tee sitten se 1h ylitöitä, venytä!, niin saat rahana.

Ja muutenkin on typerää verrata murtumaa ja takkia toisiinsa.

Vääryys on tapahtunut kun omaisuutta jätetty vartioimatta mutta narikkahemmo ei ole siitä vastuussa.

Hemmo teki sen mistä maksetaan. Ei yhtään enempään, kun ei tarvii.

Syyttäjää oikeaa tajoa = pomoa.

Vierailija
75/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne lähtee ja päivystävä sosiaalityöntekijä tulee tilalle. Lapset on hoidossa aukioloaikojen puitteissa ja sinä lapsen vanhempana huolehdit että haet lapsen ajallaan. Eihän esim. kauppaakaan pidetä sulle auki ekstraa siksi ettet osaa huolehtia omista aikatauluista. Voi näitä uusavuttomia.

Vierailija
76/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin ko. tilanteessa rikosilmoituksen, koska narikkamaksu (vaikka pieni summa onkin) on tällöin kai tulkittavissa mahdollisesti petoksen seurauksena syntyneeksi "oikeudettomaksi taloudelliseksi hyödyksi". Narikkaa ylläpitävälle yritykselle syntyy tällöin mahdollisesti rikosoikeudellinen korvausvastuu myös taloudellisesta vahingosta?

"Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Vierailija
77/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain syystä niiden oli pakko poistua, niin aiempi ehdotus on hyvä.

Mennä käskemään dj kuuluttamaan, että narikka sulkeutuu. Hakekaa tavaranne.

Vierailija
78/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖ HÖPÖ.

Narikkaihmisille ei.

Arvaapa uudestaan. 

Miehen työkaverin lapsenlapsi vammautui pahasti ja pysyvästi, kun Taysissa kätilöt lähtivät, kun työvuoro loppui, vaikka uudet ei olleet saapuneet.

Puoliso huusi, haki apua ja nappia painettiin. Ei kerään missään. Synnytys tapahtui juuri tuolloin ja meni pieleen.

Korvauksista jouduttiin taistelemaan. Ne saatiin, mutta lapsi on vammainen.

Vierailija
79/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se toimari olisi kerronut jos olisi kyse siitä että työaika loppui. Ja tuollaista tilannetta ei saa päästää syntymään, täysin selvää. Jos sun työntekijät tekee työvuoron vain tiettyyn kellonlyömään, siitä infotaan selvästi etukäteen järjestäjää ja asiakkaita.

Vierailija
80/160 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin olisi pitänyt toimia, siis narikkalaisten olisi tullut varmistaa, etteivät takit jää vartioimatta. Se on vastuullisuutta. Jos heidän sitten olisi pitänyt olla pidempään töissä, niin jos siihen ei olisi ollut ylitsepääsemätöntä estettä, niin olisi pitänyt jäädä. Sitten jälkeenpäin korvausten, palkan, haku työnantajalta. Jos ei olisi suostunut maksamaan, mikä epätodennäköistä, irtisanoutuminen. Vastaavia pestejä varmaan löytyy.