onko teitä painostettu käyttämään hormonaalista ehkäisyä
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Siis en tajua tätä, voitko 18 vielä jatkaa: "monet haluaa,ettei keneltäkään viedä mahdollisuutta saada lapsia (vaikkei niitä haluaisi),"
Siis VAIKKEI HALUAISI!!! Tietääkseni sterilisaatioita joudutaan perumaan todella harvoin. Miksei siihen uskota, ettei halua (enää) lisääntyä?! Miksi se optio halutaan väkisin ihmisellä pitää, joka haluaa siitä luopua?
En osaa tähän vastata muuta kuin niin, että monet ihmiset ehkä ajattelevat, että koska hekin haluavat lapsia, kaikkien tulee haluta lapsia. Kyllähän tätä näkee netin keskustelupalstoillakin ja ihan yleisesti meidän kulttuurissa. En osaa nyt heittää tähän noita perumisprosentteja nykyaikana, mutta pienethän ne on. Osa puoltaa sterilisaatiota sillä,että perujien määrät nousisivat. En usko, että nousu olisi kovin suuri, mutta en tosiaan ole asiaan kovin pitkälle perehtynyt esim muiden maiden osalta,joissa alempi ikäraja.
Minun on osittain hankala ymmärtää noin ajattelevia ihmisiä, koska itse olen noin 15-vuotiaasta lähtien tiennyt, että en omia lapsia hanki. Tässä voi olla myös taustalla hyvinkin vanhoja asenteita esim miesten puolelta. Näitähän on Yhdysvalloissa puitu nyt jonkun aikaa, kun siellä aborteista tehtiin monissa paikoin täysin laittomia. Jonkinlaista patriarkaalisen yhteiskunnan peruja? Tämän takia lainsäädännönkriteerit ovat hyvin tiukat näissä Suomessakin. Sitten päälle vielä uskonto, jossa lapsia pidetään "Jumalan lahjana" tms ja ei saa puuttua ihmisten sikiämiseen. Eihän monissa uskonnoissa saa edes kondomia käyttää.
Ot mutta pakko muuten huomauttaa muutama syy täältä taustalta miksi tätä painostusta tapahtuu:
- Naisen sterilisaatio on aina anestesiaa vaativa toimenpide, ja nukutukseen ja leikkauksiin liittyy aina riskejä. Sterilisaatio ei ole riskitön ja terveydenhuollossa mennään yleisesti ajatuksena "kevyemmästä raskaampaan" eli steriä ei tarjota ensimmäiseksi vaihtoehdoksi jos kevyempiä vaihtoehtoja on tarjolla.
-Osa tekee myös päätöksen liian kevyellä päätöksellä jolloin kaikkiin jotka haluavat sterin helposti suhtaudutaan vähän nihkeästi. Työuralla on tullut vastaan näitäkin jotka haluavat sterilisaation naisena, ja ilmoittavat kättelyssä että voihan sen kuitenkin aina perua.
-Miehen sterilisaatio ei vaadi nukutusta ja on huomattavasti kevyempi vaihtoehto, joten vakiintuneille pareille sitä yleensä tarjotaan ekaksi.
-Tilastollisesti abortteja tehdään ihan huima määrä vastasynnyttäneille naisille. Harhaluuloa liikkuu edelleenkin, että imetys olisi ehkäisykeino. Esim v. 2021 lähes 10% (9,3%) aborteista tehtiin naisille jotka oli synnyttäneet alle 2 vuotta aikaisemmin. Siksi jälkitarkastuksen yhteydessä luetattava ehkäisy on isoimpia teemoja johon se käynti keskittyy.
-Reumalääke metotreksaani on teratogeeni, ja ohjeiden mukaan sitä ei saa hedelmälliselle naiselle määrätä ellei ole luotettavaa ehkäisyä käytössä. Siksi reumalääkäri "paasaa" siitä ehkäisystä.
-sh/th
42 oli siis -18 postaaja,unohtui
Vierailija kirjoitti:
Oi kyllä! Ja pitkään tyrkytettiin kierukkaa ja kapselia, vaikka molempia olin jo kokeillut. Kierukasta vuosin putkeen 8 kk, sanottiin että puoli vuotta on ihan normaalia vuotaa, totesin lääkärille että onhan nyt 8 kk enemmän kuin puoli vuotta, onko muka enää normaalia? Kehotti kuitenkin vielä odottamaan parisen kuukautta, jouduin tiukkaan sävyyn ilmoittamaan tulleeni vastaanotolle juuri tämän kierrukan poistoa varten. Ei suostunut poistamaan ennen "kuin korvaavasta tuotteesta sovitaan" ja kirjotti reseptille yhdistelmäpillerit, välittämättä lainkaan siitä etten voi niitä käyttää tukosriskin vuoksi. En tietenkään niitä aloittanut vaan otin sitten idioottina sen kapselin ja taas jatkuvaa vuotoa ja uusi taistelu että saan sen pois. Meni totaalisesti hermo!
Tämän jälkeen olin pitkään ilman mitään ehkäisyä ja jokaiselle lääkärille se tuntui olevan elämääkin suurempi ongelma, vaikka ikää yli 25 vuotta ja pitkäaikainen parisuhde takana... Lopulta parin vuoden jälkeen suostuin minipillereihin, kun en jaksanut joka lääkärikäynnin yhteydessä vääntää ehkäisystä...
Kierukka on poistettava jos potilas niin haluaa. Vaihtoehtoista tapaa ei tarvitse käyttää. Potilasasiamieheen yhteys jos painostetaan käyttämään ehkäisyä.
Kävin gynekologilla, joka ei löytänyt mitään vikaa, mutta arveli, että minulla on EHKÄ endometrioosi kaikesta huolimatta. Tyrkkäsi pillerireseptin kouraan, että syö nyt vaan näitä ihan kaiken varalta. Hain pillerit, mutta en syönyt niitä. Ehkäisylle ei sinkkuna ollut tarvetta ja IBS:n kanssa muutenkin pillerit on puoliksi turhia.
Työterveydessä selvisi, että minua vaivaakin paha raudanpuuteanemia ja syynä runsaat kuukautiset. Niiden syyksi selvisi sitten toisen gynen luona polyyppeja täynnä oleva kohtu. Hoidoksi oli joko pillerit tai kierukka, koska en saa kohdunpoistoa, vaikka olen jo 40-vuotias ja ikisinkku vela. Valitsin kierukan ja toivon, että en saa siitä syöpää tai aivoverenvuotoa, kun suvussa on näitä rasitteina jo ilman hormooneitakin...
Koetettiin kerran melkein väkisin laittaa. Jouduin karjaisemaan gynelle että sitä ei laiteta. Gyne tuohtui suunnattomasti ja kirjoitti veemäisen tekstin kantaan mutta mitä väliä. Mun kroppani on mun eikä sinne laiteta mitään hormonaalisia vempaimia joiden poisotosta saa vääntää. Gynet eivät nimittäin helpolla suostu poistamaan kierukkaa. Mulla ällöttää ajatus siitä että vartalossani on ylimääräinen esine jota en saa itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Olin 30-v. yhden lapsen äiti ja pyysin sterilisaatiota, niin lääkäri kieltäytyi ja ihan todellakin painosti ottamaan hormonikierukan. Väitin vastaan jonkin aikaa ja yritin vaatia sterilisaatiota, mutta lääkäri ei suostunut. Otin sitten sen helvetin kierukan, vaikken halunnut. Eikä ollut kyse mistään lääkeyrityksen painostuksesta vaan syynä oli ettei halunnut tehdä sterilisaatiota.
Samanlaisia tarinoita olen kuullut tosi monelta muultakin.
Toivottavasti teit valituksen Valviraan. Kun olet 30-vuotias, sinulla on laillinen oikeus steriin, eikä lääkäri voi kieltää sitä sinulta. Jos kieltää tai painostaa vaikka siihen kierukkaan niin lääkäri rikkoo lakia. Lääkärit eivät voi päättää noudattavatko he lakia vai eivät omien mielipiteidensä ja päähänpistojensa perusteella.
No olisinpa tehnyt, mutta en tajunnut. Nyt siitä on jo 10 vuotta aikaa. Lisätään vielä, että olin sinkku, ja naislääkäri käytti tätä minua vastaan ja jankutti, että mitä jos tulevaisuudessa miesystäväsi haluaa lapsia. Täydellisen asiaton peruste. Joku hypoteettinen seurustelukumppani sai minun kehooni suuremman päätösvallan kuin minä itse. Se tuntui ihan absurdilta. Aivan kuin mielipiteeni lapsiluvusta muuttuisi aina sen mukaan, minkä miehen kanssa satun olemaan. :D Ei ole muuttunut. Lapsia on edelleen 1 eikä lisää tule. Nykyään ei ole kyllä sitä kierukkaakaan enää, joku roti.
Siis se on aivan käsittämätön perustelu, että
a) joku random mies pistää sinut vaan paksuksi, jotenkin naisen aivot vaan sulavat kun müna tulee vastaan
b) no ainakin niillä mielikuvitusmaailmassa elävillä syntymättömillä lapsilla on oikeus kehoosi ja kohtuusi, halusitpa näitä lapsia tai et.
Vierailija kirjoitti:
Koetettiin kerran melkein väkisin laittaa. Jouduin karjaisemaan gynelle että sitä ei laiteta. Gyne tuohtui suunnattomasti ja kirjoitti veemäisen tekstin kantaan mutta mitä väliä. Mun kroppani on mun eikä sinne laiteta mitään hormonaalisia vempaimia joiden poisotosta saa vääntää. Gynet eivät nimittäin helpolla suostu poistamaan kierukkaa. Mulla ällöttää ajatus siitä että vartalossani on ylimääräinen esine jota en saa itse pois.
Mulla sen poisti sairaanhoitaja, ja sekin kyllä väitti vastaan hyvän aikaa. Mutta ei siis tarvinnut gynellä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku terveydenhoitoalalla työskentelevä kertoa, miksi sitä kierukkaa tyrkytetään kaikille?
En ihan oikeasti itse tarkalleen tiedä. Osassa tapauksissa hormonikierukka voi olla paras ratkaisu jos potilaalla on vaikeat oireet joihin ei muuten päästä vaikuttamaan tai ainoa keino olisi kohdunpoisto. Kohdunpoistoa vastustaa taas se,että monet haluaa,ettei keneltäkään viedä mahdollisuutta saada lapsia (vaikkei niitä haluaisi), kustannussyyt, leikkausriskit ja toki mahdolliset laskeumat/kiinnikkeet tms joita voi tulla myöhemmällä iällä ja aiheuttaa komplikaatioita.
Valtaosa gynekologeista vastustaa voimakkaasti abortteja. Hormonikierukalla taataan hyvä ehkäisy,koska pillereitä voi unohtaa ja kondomi voi pettää. Yrittävät siis tätä ehkäistä. Itsellä ei abortti tunnu missään ja se on suurin naistenoikeuksien riemuvoitto,että meillä on abortit käytössä. Monissa maissa ei olla yhtä onnellisessa tilanteessa. Gynekologian kurssilla gynekologi käytti vähäistä ryhmäopetusaikaa siihen, kuinka kertoi omaa traumaansa siitä miten inhoaa tehdä abortteja jne. Naurettavaa ja epäammattimaista.
Olen myös miettinyt,että osa vaan näkee ehkä hormonit ratkaisuna kaikkeen tai katsovat asiaa hyvin putkinäöllä. Se ei yleensä pidä paikkaansa,että yksikään lääkäri saisi mitään rahallista korvausta lääkeyhtiöiltä näiden tuotteiden tuputtamisesta. Enemmänkin näen, että lääkärin arvot ja omat mielipiteet saattavat ajaa näissä edelle.
En tule gynekologien kanssa kovin hyvin juttuun,alalle hakeutuu todella erikoista porukkaa ja jo koko kurssi lääkiksessä oli aivan naurettava organisoinniltaan ja opetukseltaan. Kurssin päävetäjä piti kaikkia päiväkotilapsina joita yritti sitten uhkailemalla ja painostamalla ohjata minne halusi. Suurin osa kuitenkin jo lääkärintöitä tekemässä ja aikuisia ihmisiä,koska koulutuksen loppupuolen kurssi. Ei myöskään kiinnostanut kuunnella vetäjän omia synnytystarinoitaan. Millään muulla lääkiskurssilla ei tarvinnut opetushenkilökunnan omia terveystarinoita kuunnella kuin tuolla. Todella epäammattimaista.
-18
Olen myös nähnyt gynekologeissa mitä kummallisempaa porukkaa. Lisäksi välillä mietin ammattitaitoakin. Eräs gynekologi yliopistosairaalassa löysi minulta kohdun, tuijotin niin hämmästyneenä etten saanut sanotuksi sanaakaan. Nimittäin se kohtu oli leikattu pois kuusi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ot mutta pakko muuten huomauttaa muutama syy täältä taustalta miksi tätä painostusta tapahtuu:
- Naisen sterilisaatio on aina anestesiaa vaativa toimenpide, ja nukutukseen ja leikkauksiin liittyy aina riskejä. Sterilisaatio ei ole riskitön ja terveydenhuollossa mennään yleisesti ajatuksena "kevyemmästä raskaampaan" eli steriä ei tarjota ensimmäiseksi vaihtoehdoksi jos kevyempiä vaihtoehtoja on tarjolla.
-Osa tekee myös päätöksen liian kevyellä päätöksellä jolloin kaikkiin jotka haluavat sterin helposti suhtaudutaan vähän nihkeästi. Työuralla on tullut vastaan näitäkin jotka haluavat sterilisaation naisena, ja ilmoittavat kättelyssä että voihan sen kuitenkin aina perua.
-Miehen sterilisaatio ei vaadi nukutusta ja on huomattavasti kevyempi vaihtoehto, joten vakiintuneille pareille sitä yleensä tarjotaan ekaksi.
-Tilastollisesti abortteja tehdään ihan huima määrä vastasynnyttäneille naisille. Harhaluuloa liikkuu edelleenkin, että imetys olisi ehkäisykeino. Esim v. 2021 lähes 10% (9,3%) aborteista tehtiin naisille jotka oli synnyttäneet alle 2 vuotta aikaisemmin. Siksi jälkitarkastuksen yhteydessä luetattava ehkäisy on isoimpia teemoja johon se käynti keskittyy.
-Reumalääke metotreksaani on teratogeeni, ja ohjeiden mukaan sitä ei saa hedelmälliselle naiselle määrätä ellei ole luotettavaa ehkäisyä käytössä. Siksi reumalääkäri "paasaa" siitä ehkäisystä.-sh/th
Ihan valideja pointteja,mutta fakta on se,että jos potilas täyttää lain kriteerit, ei häneltä saa evätä lähetettä sterilisaatioon. Tässäkin ketjussa monta,joilta se evätty (toki en tiedä heidän terveystaustaansa ja osalla voi olla jotain taustalla, jonka takia lääkäri ei ole kokenut lähetettä hyväksi ideaksi,mene ja tiedä). Raskaus on kuitenkin aina naiselle iso terveysriski eikä aborttikaan etenkin toistetusti ole aina nappia napsauttamalla oleva juttu,saatika sitten henkisesti monelle helppo asia. Saatika sitten ei-haluttu lapsi ja hänen loppuelämänsä.
Lähetteen katsoo aina kuitenkin vielä erikoislääkäri eli gynekologi, joten yksin lähettävä lääkäri ei päätöstä sterilisaatioon tee.
-18
-18
Lopetin aikoinaan e-pillerit hieman ennakoiden perheenlisäystä, jotta hormonitoiminta ehtisi varmasti tasaantua. Lisäksi pillerit olivat aiheuttaneet minulle alakuloisuutta ja halujen vähenemistä, joten kynnys lopettamiselle oli matala. Emme kuitenkaan halunneet lapsia heti, joten ehkäisynä tuossa välissä oli kondomi.
Voi hyvä luoja, kuinka monta kertaa sain tuona aikana kuulla terveydenhuollon ammattilaisilta, kuinka kondomi ei ole luotettava ehkäisymuoto ja kuinka minun pitäisi harkita hormonaalista ehkäisyä. Ei kondomikaan mikään ideaaliratkaisu ollut, mutten todellakaan halunnut muutaman kuukauden ehkäisytarpeen takia laittaa hormoneja uudelleen sekaisin. En vieläkään ymmärrä, miksi kondomia tuolla lailla demonisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis en tajua tätä, voitko 18 vielä jatkaa: "monet haluaa,ettei keneltäkään viedä mahdollisuutta saada lapsia (vaikkei niitä haluaisi),"
Siis VAIKKEI HALUAISI!!! Tietääkseni sterilisaatioita joudutaan perumaan todella harvoin. Miksei siihen uskota, ettei halua (enää) lisääntyä?! Miksi se optio halutaan väkisin ihmisellä pitää, joka haluaa siitä luopua?
Ja muutenkin jos joku katuu sterilisaatiota niin mitä sitten? Kunhan on naisen oma päätös ja jos kaduttaa niin mitä se ketään muuta haittaa? Omien valintojen mukaan eletään. Tässå asiassa muka ajatellaan naista että sitten voi harmittaa myöhemmin. Mikä vitsi!
Steriä katuu tuskin kukaan. Itse sain kaksi lastamme kun olin 23 ja 26v enkä ole lisää lapsia sen jälkeen halunnut. Steriä ei yksikään lääkäri missään kohtaa ehdottanut.
Olenko ainoa, jolle ei ole koskaan tyrkytetty ehkäisyä? Tosin en seurustele ja terveys on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muutenkin jos joku katuu sterilisaatiota niin mitä sitten? Kunhan on naisen oma päätös ja jos kaduttaa niin mitä se ketään muuta haittaa? Omien valintojen mukaan eletään. Tässå asiassa muka ajatellaan naista että sitten voi harmittaa myöhemmin. Mikä vitsi!
Steriä katuu tuskin kukaan. Itse sain kaksi lastamme kun olin 23 ja 26v enkä ole lisää lapsia sen jälkeen halunnut. Steriä ei yksikään lääkäri missään kohtaa ehdottanut.
Katuva voi hakeutua terveydenhuoltoon purkamista varten ja siitä tulee kustannuksia. Jos purku onnistuu, mutta ei hedelmöity, voi vaatia hedelmöityshoitoja (KALLIITA)->lisää kustannuksia yhteiskunnalle. Näistä kun ei periaatteessa varmaan kieltäydytä vaan hoitopolut on silti auki aina.
-18
Naisten päätösvaltaa omiin lisääntymiselimiinsä vähätellään muutenkin. Esimerkiksi kivunlievitystä ei kai saa edes munasolujen ottoon (en tiedä mikä toimenpiteen nimi on), vaikka se voi olla aivan järkyttävän kivulias. Ystävälleni tehtiin se ja oli aivan järkyttynyt siitä kivusta, puhui siitä monta vuotta että oli kamalin koskaan kokemansa kipu, ja hän on synnyttänytkin.
Onneksi aborttilaki sentään järkiintyi.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin aikoinaan e-pillerit hieman ennakoiden perheenlisäystä, jotta hormonitoiminta ehtisi varmasti tasaantua. Lisäksi pillerit olivat aiheuttaneet minulle alakuloisuutta ja halujen vähenemistä, joten kynnys lopettamiselle oli matala. Emme kuitenkaan halunneet lapsia heti, joten ehkäisynä tuossa välissä oli kondomi.
Voi hyvä luoja, kuinka monta kertaa sain tuona aikana kuulla terveydenhuollon ammattilaisilta, kuinka kondomi ei ole luotettava ehkäisymuoto ja kuinka minun pitäisi harkita hormonaalista ehkäisyä. Ei kondomikaan mikään ideaaliratkaisu ollut, mutten todellakaan halunnut muutaman kuukauden ehkäisytarpeen takia laittaa hormoneja uudelleen sekaisin. En vieläkään ymmärrä, miksi kondomia tuolla lailla demonisoitiin.
En kyllä ymmärrä miten kukaan on jaksanut sinulle tuosta jauhaa, jos olette jo muutenkin vähän lasta suunnitellut. Tässä on juuri tuo outo ristiriita, jota en ihan ymmärrä aina. Etenkään jos kyseessä on vaikka vakio parisuhteessa elävä pariskunta. Toisaalta porukka painostaa hormoniehkäisyyn, mutta toisaalta myös ovat hyvin pakottavia hankkimaan lapsia. "Kyllähän sinä vielä lisää haluat!" on perus gynekologin lausahdus jokaiselle synnyttäneelle naiselle. Asun pohjoisessa, jossa on tätä tiettyä uskontokuntaa joilla on +10 lasta. Olen kuullut vanhempien lääkäreiden suusta, kuinka näitä joskus pelastetaan terveyssyihin vedoten ehkäisypillereillä tuosta jatkuvasta raskaudesta, koska eivät jaksa ja koko perhe on aivan loppuunpalanut lapsikatraan alla.
-18
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jolle ei ole koskaan tyrkytetty ehkäisyä? Tosin en seurustele ja terveys on kunnossa.
Et ole ainut.
Itse en hormonaalisiin ole koskenut enkä koskisi vaikka kuinka tyrkytettäisiin. Sen verran kuitenkin välitän omasta terveydestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainut.
Itse en hormonaalisiin ole koskenut enkä koskisi vaikka kuinka tyrkytettäisiin. Sen verran kuitenkin välitän omasta terveydestäni.
:D Jaha, nyt hormonaalista ehkäisyä käyttävät eivät välitä terveydestään. Jotain rajaa nyt kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainut.
:D Jaha, nyt hormonaalista ehkäisyä käyttävät eivät välitä terveydestään. Jotain rajaa nyt kuitenkin.
Ei niiden haittavaikutukset mikään salaisuus ole.
No olisinpa tehnyt, mutta en tajunnut. Nyt siitä on jo 10 vuotta aikaa. Lisätään vielä, että olin sinkku, ja naislääkäri käytti tätä minua vastaan ja jankutti, että mitä jos tulevaisuudessa miesystäväsi haluaa lapsia. Täydellisen asiaton peruste. Joku hypoteettinen seurustelukumppani sai minun kehooni suuremman päätösvallan kuin minä itse. Se tuntui ihan absurdilta. Aivan kuin mielipiteeni lapsiluvusta muuttuisi aina sen mukaan, minkä miehen kanssa satun olemaan. :D Ei ole muuttunut. Lapsia on edelleen 1 eikä lisää tule. Nykyään ei ole kyllä sitä kierukkaakaan enää, joku roti.