onko teitä painostettu käyttämään hormonaalista ehkäisyä
Kommentit (135)
Ja en ikinä ole kieltäytynyt sterilisaationlähetteen tekemisestä. Jos kriteerit täyttyy, ilomielin teen potilaasta lähteen. Olisikohan yksityisellä puolella tarjontaa tälle potilailla,jotka eivät saa kunnan puolelta lähetettä? Antaisin sterilisaation myös nuoremmille,mutta tiedän,että ne lähetteet palautettaisiin. Jotkuhan käy esim Ruotsissa sterilisaatiossa kun taitaa olla 25v raja. Hormoneita en myöskään painosta ottamaan vaan aina tarjoan vaivoihin ensin muita keinoja,jos potilas niin haluaa ja se on mahdollista kokonaistilanne huomioiden.
-18
Osaisko joku terveydenhoitoalalla työskentelevä kertoa, miksi sitä kierukkaa tyrkytetään kaikille?
Mikähän salalitto tässä on takana?
Miksi sitä kierukkaa pitää väkisin tuputtaa?
Multa otettiin gynekologinen näyte ja gyne olisi välttämättä halunnu laittaa kierukan. Ihan oikeasti pelkäsin että laittaako se sen väkisin ilman lupaani 😳
Tavallaan kyllä.
Ilmoitin kolmannen lapseni saamisen jälkeen jälkitarkastuksessa että haluan sterilisaation. Jouduin taistelemaan lopuksi hyvinkin painokkaasti erästä naislääkäriä vastaan joka tuputti hormonikierukkaa. Lopetti kun kysyin että saako se lääkefirmalta jonkun palkkion niistä.
Tein myös valituksen hänestä.
ja ei, en ole katunut sterilisaatiota ja hormonitonta ehkäisyä.
On painostettu ja tuputettu. Minulla on sairaus joka itsessään jo altistaa veritulpille, joten en edes voi syödä hormoneja saati etten todellakaan haluakaan. Olin masentunut ja äkkipikainen sen 5 vuotta kun niitä joskus söin. Terveydenhoitaja sanoi että kai nyt silti voi minipillereitä ottaa tai ainakin kuparikierukka sitten pistetään! Ei muuten pistetty.
Vierailija kirjoitti:
Tollo ap.
Ei tietenkään. Kuka sitä muka painostaisi.Voivat esittää sitä, ettei tulisi niitö vahinko raskauksia eikä abortteja.
Sitäpaitsi kuka tahansa nainen saattaa joutua käyttämään hormoneja jonkin pahan gynen vaivan tai niissä olevien syöpien takia.
Minulta on kielletty kaikki hormonaalinen ehkäisy syövän vuoksi ja "hormonit" joita muut tuntemani syövän sairastaneet käyttävät ovat hormoniblokkereita.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän salalitto tässä on takana?
Miksi sitä kierukkaa pitää väkisin tuputtaa?Multa otettiin gynekologinen näyte ja gyne olisi välttämättä halunnu laittaa kierukan. Ihan oikeasti pelkäsin että laittaako se sen väkisin ilman lupaani 😳
Jep, varsinkin kun syntyvyydestä ollaan huolissaan??
Vierailija kirjoitti:
Mutta käytätte kuitenkin hormoneja, kun pahat vaihdevuodet pamahtaa päälle, ja pärstä alkaa näyttämään sen myötä kyntopellolta, ja kainalot vuotaa vettä 7/24, ja kuumat aallot humahtelee kesken palverien, ja mieletön fyysinen uupumus painaa.
Ja mieliala on nollissa.
On se vaan outoa, että kevyesti voidaan piikittää botoxia naamaan, mutta ne hormonit ovat kuiten ihan perseestä.
En käytä. Sen lisäksi, että ne on minulta ehdottomasti kielletty, ei vaihtarit välttämättä ole niin pahat. Niihin voi ite vaikuttaa hyvin paljon. Sokeri pahentaa, samoin alkoholi, kahvi, muu epäterveellinen ruoka. Niitä vähentää riittävä lepo, riittävä liikunta ja riittävä veden juonti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta käytätte kuitenkin hormoneja, kun pahat vaihdevuodet pamahtaa päälle, ja pärstä alkaa näyttämään sen myötä kyntopellolta, ja kainalot vuotaa vettä 7/24, ja kuumat aallot humahtelee kesken palverien, ja mieletön fyysinen uupumus painaa.
Ja mieliala on nollissa.
On se vaan outoa, että kevyesti voidaan piikittää botoxia naamaan, mutta ne hormonit ovat kuiten ihan perseestä.
Sä olet ihan sekaisin. Botoxin käyttäjät on hyvin marginaalinen ryhmä. Ja vaihdevuosien hormonihoitoa kaipaa samoin varsin pieni vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä.
Ilmoitin kolmannen lapseni saamisen jälkeen jälkitarkastuksessa että haluan sterilisaation. Jouduin taistelemaan lopuksi hyvinkin painokkaasti erästä naislääkäriä vastaan joka tuputti hormonikierukkaa. Lopetti kun kysyin että saako se lääkefirmalta jonkun palkkion niistä.
Tein myös valituksen hänestä.
ja ei, en ole katunut sterilisaatiota ja hormonitonta ehkäisyä.
Lisään vielä että tämä inttäjä lääkäri perusteli kierukkaa kivuttomimmilla kuukautisilla. Jouduin kysymään että miksi ihmeessä haluaisin kierukan kun tiedän 100% varmuudella etten lapsia enempää halua. No, se kierukka maksaa 200e ja on uusittava 5 v välein. Minulla 37 vuotiaana olisi mennyt elämäni aikana ainakin 2-3 kierukkaa. Kun taas sterilisaatio oli poliklinikkamaksun verran ja kerrasta poikki.
Kuukautiset on välillä kivuliaat mutta onpahan pääkoppa paremmassa kunnossa ilman hormooneja.
Minulle heti synnytyksen jälkeen . Olen mielenterveyspotilas
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku terveydenhoitoalalla työskentelevä kertoa, miksi sitä kierukkaa tyrkytetään kaikille?
En ihan oikeasti itse tarkalleen tiedä. Osassa tapauksissa hormonikierukka voi olla paras ratkaisu jos potilaalla on vaikeat oireet joihin ei muuten päästä vaikuttamaan tai ainoa keino olisi kohdunpoisto. Kohdunpoistoa vastustaa taas se,että monet haluaa,ettei keneltäkään viedä mahdollisuutta saada lapsia (vaikkei niitä haluaisi), kustannussyyt, leikkausriskit ja toki mahdolliset laskeumat/kiinnikkeet tms joita voi tulla myöhemmällä iällä ja aiheuttaa komplikaatioita.
Valtaosa gynekologeista vastustaa voimakkaasti abortteja. Hormonikierukalla taataan hyvä ehkäisy,koska pillereitä voi unohtaa ja kondomi voi pettää. Yrittävät siis tätä ehkäistä. Itsellä ei abortti tunnu missään ja se on suurin naistenoikeuksien riemuvoitto,että meillä on abortit käytössä. Monissa maissa ei olla yhtä onnellisessa tilanteessa. Gynekologian kurssilla gynekologi käytti vähäistä ryhmäopetusaikaa siihen, kuinka kertoi omaa traumaansa siitä miten inhoaa tehdä abortteja jne. Naurettavaa ja epäammattimaista.
Olen myös miettinyt,että osa vaan näkee ehkä hormonit ratkaisuna kaikkeen tai katsovat asiaa hyvin putkinäöllä. Se ei yleensä pidä paikkaansa,että yksikään lääkäri saisi mitään rahallista korvausta lääkeyhtiöiltä näiden tuotteiden tuputtamisesta. Enemmänkin näen, että lääkärin arvot ja omat mielipiteet saattavat ajaa näissä edelle.
En tule gynekologien kanssa kovin hyvin juttuun,alalle hakeutuu todella erikoista porukkaa ja jo koko kurssi lääkiksessä oli aivan naurettava organisoinniltaan ja opetukseltaan. Kurssin päävetäjä piti kaikkia päiväkotilapsina joita yritti sitten uhkailemalla ja painostamalla ohjata minne halusi. Suurin osa kuitenkin jo lääkärintöitä tekemässä ja aikuisia ihmisiä,koska koulutuksen loppupuolen kurssi. Ei myöskään kiinnostanut kuunnella vetäjän omia synnytystarinoitaan. Millään muulla lääkiskurssilla ei tarvinnut opetushenkilökunnan omia terveystarinoita kuunnella kuin tuolla. Todella epäammattimaista.
-18
Oi kyllä! Ja pitkään tyrkytettiin kierukkaa ja kapselia, vaikka molempia olin jo kokeillut. Kierukasta vuosin putkeen 8 kk, sanottiin että puoli vuotta on ihan normaalia vuotaa, totesin lääkärille että onhan nyt 8 kk enemmän kuin puoli vuotta, onko muka enää normaalia? Kehotti kuitenkin vielä odottamaan parisen kuukautta, jouduin tiukkaan sävyyn ilmoittamaan tulleeni vastaanotolle juuri tämän kierrukan poistoa varten. Ei suostunut poistamaan ennen "kuin korvaavasta tuotteesta sovitaan" ja kirjotti reseptille yhdistelmäpillerit, välittämättä lainkaan siitä etten voi niitä käyttää tukosriskin vuoksi. En tietenkään niitä aloittanut vaan otin sitten idioottina sen kapselin ja taas jatkuvaa vuotoa ja uusi taistelu että saan sen pois. Meni totaalisesti hermo!
Tämän jälkeen olin pitkään ilman mitään ehkäisyä ja jokaiselle lääkärille se tuntui olevan elämääkin suurempi ongelma, vaikka ikää yli 25 vuotta ja pitkäaikainen parisuhde takana... Lopulta parin vuoden jälkeen suostuin minipillereihin, kun en jaksanut joka lääkärikäynnin yhteydessä vääntää ehkäisystä...
Onkohan joku taipunut ihan vain sen painostuksen vuoksi?
Itselleni tuli epämiellyttävä olo että olen jotenkin huono potilas tai tyhmä kun en suostu. Inhottavaa!
Siis en tajua tätä, voitko 18 vielä jatkaa: "monet haluaa,ettei keneltäkään viedä mahdollisuutta saada lapsia (vaikkei niitä haluaisi),"
Siis VAIKKEI HALUAISI!!! Tietääkseni sterilisaatioita joudutaan perumaan todella harvoin. Miksei siihen uskota, ettei halua (enää) lisääntyä?! Miksi se optio halutaan väkisin ihmisellä pitää, joka haluaa siitä luopua?
On painostettu ottamaan hormonikierukka. Lapsitoiveita ei kyselty, kierukka olisi pitänyt ottaa. Tästäkin voisi puhua, kun puhutaan alhaisesta syntyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tuli epämiellyttävä olo että olen jotenkin huono potilas tai tyhmä kun en suostu. Inhottavaa!
Ketjun mukaan monikin. Minäkin suostuin väsytystaistelun jälkeen, kun en saanut sterilisaatiota, vaikka siihen olisi ollut oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Olin 30-v. yhden lapsen äiti ja pyysin sterilisaatiota, niin lääkäri kieltäytyi ja ihan todellakin painosti ottamaan hormonikierukan. Väitin vastaan jonkin aikaa ja yritin vaatia sterilisaatiota, mutta lääkäri ei suostunut. Otin sitten sen helvetin kierukan, vaikken halunnut. Eikä ollut kyse mistään lääkeyrityksen painostuksesta vaan syynä oli ettei halunnut tehdä sterilisaatiota.
Samanlaisia tarinoita olen kuullut tosi monelta muultakin.
Toivottavasti teit valituksen Valviraan. Kun olet 30-vuotias, sinulla on laillinen oikeus steriin, eikä lääkäri voi kieltää sitä sinulta. Jos kieltää tai painostaa vaikka siihen kierukkaan niin lääkäri rikkoo lakia. Lääkärit eivät voi päättää noudattavatko he lakia vai eivät omien mielipiteidensä ja päähänpistojensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun mukaan monikin. Minäkin suostuin väsytystaistelun jälkeen, kun en saanut sterilisaatiota, vaikka siihen olisi ollut oikeus.
Sinulle sama viesti. Aina vaihto toiselle lääkärille ja heti valitus Valviraan lääkäristä, joka kieltäytyy kirjoittamasta lähetettä steriin, vaikka laki täyttyy eli 30-vuotias potilas tai 3 lasta (vaikka olisi vasta 22-vuotias). Lääkärit eivät voi jättää noudattamatta lakia.
Jep, on painostettu. On vaiva mikä hyvänsä, niin kysytään ehkäisyä ja sen jälkeen alkaa hormonikierukan tuputus.
Ikinä en hormonikierukkaa suostu ottamaan, ei ole normaalia muuttaa niin paljoa hormonitoimintaa. Vastuutonta toimintaa tuo tuputus.