Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kukaan raskautunut luomuna enää yli 40-vuotiaana?

Vierailija
02.01.2023 |

Kauheasti tästä tuntuu olevan uskomuksia näyttävästi uutisoitujen julkkisraskauksien takia. Löytyykö täältä siis joku joka on *itse* tullut kokonaan ilman hoitoja raskaaksi nelikymppisenä? Jos löytyy niin kuinka vaha mies oli? Kuulopuheet mummon siskon naapurin yllätysraskaudesta ei kiinnosta.

Kommentit (306)

Vierailija
181/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 42 ja kun lapsi syntyi niin 43. Mies samanikäinen.

Ei kysytty paljonko oli ikäsi lapsen syntyessä, vaan ikää kun tulit raskaaksi!

Osaatko laskea?

Vierailija
182/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 59. Mies 41.

Hui kamalaa !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi 46-vuotiaana, esivaihdevuosioireiden oltua jo päällä nelisen vuotta, kertalaakista vahinko. Lomalla antauduin lomaromanssiin, ja seksiäkin harrastin, ajatellen että on äärimmäisen epätodennäköistä että raskaaksi tulisin, kun kuukautiset olivat olleet välillä jo puoli vuottakin pois, eli vaihdevuosiprosessi oli pitkällä. Mutta niin siinä kävi, että juuri silloin ilmeisesti sattui vielä munasolu irtoamaan ja hormonit olemaan riittävän normaaleja että raskaus alkoi - ja myös jatkui. Vielä sen alettuakin koko ajan ajattelin, että varmaan menee kesken ikäni takia, en uskaltanut edes toivoa että terve lapsi syntyisi. Tai tavallaan pelätä - olin sinkkuvela saamassa tuossa iässä ensimmäistä lastani. Silti oli heti selvää kun raskaaksi tulin, että aborttia en teetä, vaan "kohtalo" on sitten näin määrännyt ja niin on hyvä, jos tästä lapsi syntyy. Ihan terve lapsi syntyi, ja nyt olen 50-vuotiaana iloisen nelivuotiaan äiti :)

Vierailija
184/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spämmääjä ilmiannettu

Vierailija
185/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 44, kun aloin odottaa kuopustani. Rakaus alkoi aivan luonnollisesti.

Vierailija
186/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi 46-vuotiaana, esivaihdevuosioireiden oltua jo päällä nelisen vuotta, kertalaakista vahinko. Lomalla antauduin lomaromanssiin, ja seksiäkin harrastin, ajatellen että on äärimmäisen epätodennäköistä että raskaaksi tulisin, kun kuukautiset olivat olleet välillä jo puoli vuottakin pois, eli vaihdevuosiprosessi oli pitkällä. Mutta niin siinä kävi, että juuri silloin ilmeisesti sattui vielä munasolu irtoamaan ja hormonit olemaan riittävän normaaleja että raskaus alkoi - ja myös jatkui. Vielä sen alettuakin koko ajan ajattelin, että varmaan menee kesken ikäni takia, en uskaltanut edes toivoa että terve lapsi syntyisi. Tai tavallaan pelätä - olin sinkkuvela saamassa tuossa iässä ensimmäistä lastani. Silti oli heti selvää kun raskaaksi tulin, että aborttia en teetä, vaan "kohtalo" on sitten näin määrännyt ja niin on hyvä, jos tästä lapsi syntyy. Ihan terve lapsi syntyi, ja nyt olen 50-vuotiaana iloisen nelivuotiaan äiti :)

Onpa ihana, ihme juttu💗😊

Vierailija
187/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljon sukututkimusta, niin kyllä ne mun sukuni esiäitien viimeiset lapset on synnytetty pääsääntöisesti siinä 40-44 vuotiaina ja edelliseen lapseen on selvästi väliä, eli hedelmällisyys on jo alentunut tai on ollut keskenmenoja. (Niistähän kirkonkirjat ei kerro, jos lapsi ei ole syntynyt hautauskelpoisena. Kuolleena syntyneet kyllä merkittiin kirkonkirjoihin.)

Jokunen harva 45-47 on löytynyt, mutta pitää muistaa, että syntymävuosi on voinut matkan varrella muuttua. En muista yhtään sen vanhempaa synnyttäjää. 

Itse raskauduin luomusti 41-veenä, mutta keskenmeno tuli :( Siskoni sai vauvan 40-veenä, lapsi meni kouluun tänä syksynä. 

Vierailija
188/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi 50- vuotiaana kun luulin ettei missään tapauksessa enää sen ikäisenä tärppäisi. Meni kesken kuitenkin luomusti ja huokaisin helpotuksesta.

Vierailija
189/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 44-vuotias mies ja hän 43-vuotias nainen. Alku oli kiihkeää ja ehkäisyvälineiden käyttö eri terveyssyistä hiukan haasteellisempaa, jolloin harrastettiin ns. keskeytettyä yhdytään. Yhden kerran seinää vasten ilmeisesti sitten ei keskeytys tullutkaan tarpeeksi ajoissa ja raskaus alkoi. Alkujärkytyksen (meillä molemmilla oli jo lapsia ja lisää ei ollut tilauksessa) jälkeen haki jo jälkiehkäisypillerit, mutta raskaus kuitenkin keskeytyi luonnollisista syistä, mikä on ehkä tässä iässä normaalimpaa kuin joskus silloin 15-20 vuotta aikaisemmin. Kuukautiskierto jne menivät sekaisin eikä se ollut mitenkään miellyttävä kokemus hänelle. 

On siis mahdollista, mutta naisten kohdalla 40 jälkeen vaatii jo parempaa tuuria.

Vierailija
190/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosina 1975-1976 työssäni käsittelin paljon eläkkeelle pyrkivien viljelijöiden virkatodistuksia, joissa oli myös lapset merkitty.  Korkein lapsensaanti-ikä noissa oli naisella 52 vuotta.  Synnytys tapahtunut siis noin vuonna 1960 ja perheessä oli monta vanhempaa lasta.  Eli ei ollut ollenkaan uskottavaa, että olisi saanut jotain hedelmällisyyshoitoja.  Tokkopa niitä silloin paljon olikaan, ainakaan suomalaisen maalaisväestön saatavilla. 

Vierailija
191/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nuoremman lapseni kuukautta ennen kuin täytin 42. Sen jälkeen ei ole lapsia tullut vaikka mitään ehkäisyä ei käytetty. Mieheni on kuusi vuotta minua vanhempi. 

Vierailija
192/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni isoäiti synnytti viimeisen lapsensa samana vuonna, kun hän täytti 46 vuotta. Tämä taisi tapahtua vuonna 1927. Ensimmäiset lapsensa hän synnytti teini-ikäisenä jo 1800-luvun puolella ja sitten lapsia tuli lisää muutaman vuoden välein seuraavien kolmenkymmenen vuoden ajan. Osa lapsista kuoli pienenä, mikä oli tavallista tuohon maailmanaikaan.

Eli on mahdollista saada lapsi jopa yli 45-vuotiaana. Mutta se on hyvin epätodennäköistä, ja raskauden yrittäminen saattaa kestää useamman vuoden. Joten jos tietää haluavansa lapsen niin kannattaa ruveta yrittämään lasta tositarkoituksella jo viimeistään 35-vuotiaana. 

Kannattaa myös ottaa huomioon miten rankka koettelemus raskaus on naisen keholle. Nuorempi keho palautuu paremmin kuin vanhempi. En siis puhu ulkonäöstä, vaan kehon toiminnoista: laskeumista ja virtsankarkailusta. Nämä ovat arkipäivää monelle synnyttäneelle naiselle. Apua on saatavilla, jos osaa vaatia fysioterapiaa tai pahimmassa tapauksessa leikkaushoitoa. Mutta helpommalla nainen pääsee, jos tekee lapsensa nuorempana, jolloin riskit naisen keholle ovat pienemmät.

Toki ymmärrän, ettei asia ole näin mustavalkoinen. Harva on täysin omasta valinnastaan siinä tilanteessa, että yli 40-vuotiaana vielä haaveilee lapsesta. 

Vierailija
193/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v.

By the way, en ole koskaan käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä (e-pillerit, yms) enkä kierukkaa. Ainoa ehkäisy on ollut kondomi. Näin ihan siksi, että halusin pitää elimistöni terveenä ja hedelmällisenä niin pitkään kuin mahdollista. Hormonitoimintaa ei kannata sotkea nuorena, vaikka joku lääkäri tyrkyttää e-oillereitä parikymppiselle potilaalle. Vaihdevuosien takia voisin kyllä itse hormoneita syödä, mutta se aika on vielä edessäpäin. Meidän suvussa naiset saavat vaihdevuodet myöhään. Toivottavasti minäkin joudun ostelemaan kuukautissuojia vielä 60-vuotispäivänä.  

Vierailija
194/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 42 ja kun lapsi syntyi niin 43. Mies samanikäinen.

Ei kysytty paljonko oli ikäsi lapsen syntyessä, vaan ikää kun tulit raskaaksi!

Melko lähelle ikää pääsee pikkupäättelyllä.

Nykyään kaikille pitää kaiken olla valmiiksi pureskeltua kun ei käytetä päätä enää muuhun kuin täyteaineiden koekenttänä.

Vierailija
195/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi 43 vuotiaana ja tyttäreni syntyi, kun olin juuri täyttänyt 44 vuotta.  Lapsi syntyi ihan luomumenetelmällä. 

Tätä raskautta edelsi yksi keskenmeno 42 vuotiaana. Kumpikin raskaus oli yllätys, koska edellisessä suhteessa kummankin hedelmällisyys oli tutkittu ilman syytä siihen.  Mitään hoitoja ei ollut tehty. Mieheni oli 52 vuotta. Kutsuimme tytärtämme ylimääräiseksi hyväksi, koska suhteemme oli hyvin onnellinen jo ennen tätä yllätystä. Lpset näköjään syntymät parhaiten silloin, kun niitä ei ole suunniteltu. Tyttäremme on ainoa lapsi. 

Vierailija
196/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serkku tuli luonnollisesti raskaaksi 41 vuotiaana, mies oli tuolloin 35. Nyt heillä on terve, tomera 3v poika.

Ei kysytty huhuja serkusta, jonka hoitotaipaletta et todellisuudessa voi tietää.

Tiedän kyllä ollaan samanikäisiä ja läheisiä kuten siskokset.

En kertoisi edes siskolle mun hoitotaipaletta.

Vierailija
197/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spämmääjä ilmiannettu

Mikä tästä keskustelusta tekee sinun mielestä spämmin? Eikö ole hyvä, että vihdoinkin naiset tajuaa, ettei ole kovinkaan helppoa tehdä lapsia vanhana? Niin monet kuvittelee, että tekee lapsia sitten joskus myöhemmin ja sitten se ei enää onnistukaan.

Vierailija
198/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin 44, mies 41. Terve tyttö syntyi.

Vierailija
199/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

47v.

By the way, en ole koskaan käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä (e-pillerit, yms) enkä kierukkaa. Ainoa ehkäisy on ollut kondomi. Näin ihan siksi, että halusin pitää elimistöni terveenä ja hedelmällisenä niin pitkään kuin mahdollista. Hormonitoimintaa ei kannata sotkea nuorena, vaikka joku lääkäri tyrkyttää e-oillereitä parikymppiselle potilaalle. Vaihdevuosien takia voisin kyllä itse hormoneita syödä, mutta se aika on vielä edessäpäin. Meidän suvussa naiset saavat vaihdevuodet myöhään. Toivottavasti minäkin joudun ostelemaan kuukautissuojia vielä 60-vuotispäivänä.  

Tämä usko on sitkeässä, että hormonit heikentäisivät hedelmällisyyttä. On myös meitä, joiden kohdalla hormonit säilyttävät hedelmällisyyden - eli estävät endometrioosia tuhoamasta lastensaantimahdollisuuksiamme.

Vierailija
200/306 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 43 ja mies 44. Täysin luomu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi