Onko täällä kukaan raskautunut luomuna enää yli 40-vuotiaana?
Kauheasti tästä tuntuu olevan uskomuksia näyttävästi uutisoitujen julkkisraskauksien takia. Löytyykö täältä siis joku joka on *itse* tullut kokonaan ilman hoitoja raskaaksi nelikymppisenä? Jos löytyy niin kuinka vaha mies oli? Kuulopuheet mummon siskon naapurin yllätysraskaudesta ei kiinnosta.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi parat. Kun lapsi on 20v äiti on 60v+ mummo, 30v ja äiti 70, 40v ja äidillä dementia - hoivakotipaikkaa yritetään saada ja omatkin lapset ja oma elämä hoidettavana.
Kissa hyvä vaihtoehto?
20v on aikuinen ja 60+ on yleensä vielä työelämässä. Dementia yleistyy selvästi vasta 85v jälkeen.
Ystävä sai kaksi lasta ilman hoitoja raskautuen 40- ja 42-vuotiaana, mutta hänellä oli jo lapsia sitä ennenkin. Kyllä näitä tapahtuu, mutta enemmän tapahtuu sitä että hoidoilla tai lahjasoluilla saadaan lapsia yli nelikymppisenä, tai ei saada ollenkaan. Toivon kaikille plussatuulia ja tärkeitä lapsia elämään.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä alapeukutetaan toisten kokemuksia? Mikä siinä hiertää, jos jotkut tulevat raskaaksi luomuna yli nelikymppisenäkin?
No kai se on ihan ok. Mutta mun mielestä on parempi tehdä lapset viimeistään kolmekymppisenä. Syy esim. se, että työelämässä lapset o rasite. Mutta toiset onnistuu luovimaan ja ihana jutt7han se on, kun lapsi on ennenkaikkea toivottu.
Kaikissa i'issä on hyvät ja huonot puolensa äitiyden kannalta, ja harva pystyy täysin itse päättämään minkä ikäisenä raskautuu, joten turha pahoittaa toisten mieltä jakamalla omia mielipiteitä "oikeasta iästä". Eikä kaikista isovanhemmista ole auttajiksi nelikymppisinäkään, ja jotkut taas jaksavat auttaa seitsemänkymppisinä. Iäkkäämmillä vanhemmilla voi myös olla paremmin varaa maksaa hoitoavusta. T. 37v kahden lapsen äiti
Töissä neuvolassa näitä asiakkaita tulee, ei nykypäivänä edes mikään ihmeteltävä asia. Siihen ikään mennessä on useimiten hoidettu ura, talous, asuminen ja parisuhde. Joko vanha tai uusi.
Miehen ikähän ei kerro mitään sperman laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä alapeukutetaan toisten kokemuksia? Mikä siinä hiertää, jos jotkut tulevat raskaaksi luomuna yli nelikymppisenäkin?
No kai se on ihan ok. Mutta mun mielestä on parempi tehdä lapset viimeistään kolmekymppisenä. Syy esim. se, että työelämässä lapset o rasite. Mutta toiset onnistuu luovimaan ja ihana jutt7han se on, kun lapsi on ennenkaikkea toivottu.
Että pistää vihaksi nämä kommentit missä iässä lapset pitäisi "tehdä". Niitä lapsia ei useinkaan tehdä milloin vain itse päättää vaan elämässä on aika monenlaisia muuttujia joihin ei voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tiettyä ikää mikä olisi oikea kaikille. Monelle ei todellakaan ole hyvä aika alle kolmekymppisenä, nämä on yksilöllisiä asioita.
Seura-lehdestä lainattua
Yli 45-vuotiaana synnyttäneiden naisten lukumäärä romahti, kun tultiin 1970-luvulle. 1920-luvulla heitä oli vuosittain noin tuhat, mutta vuodesta 1970 keskimäärin alle sata.
Yli 50-vuotiaita synnyttäjiä oli 50-luvulle asti vuosittain keskimäärin toistakymmentä. Ennätys tehtiin vuonna 1931, jolloin lapsen sai 18 yli 50-vuotiasta.
Menin valittelemaan gynelle hurjasti kiihtynyttä perimenopaussioireilua, niin olinkin raskaana. 46-v., mies 42. Gyne sanoi jotenkin niin, että menopaussin alussa tulee sellaisia hormonipiikkejä, jotka voivat avittaa raskautumistakin, jos on muuten suotuisat olosuhteet.
Minä 40 v, mies 23 v kun tulin raskaaksi. En tiedä, oliko nuorella miehellä osuutta asiaan paljonkin. No, joku osuus nyt ainakin. :D
Tulin raskaaksi 39-vuotiaana luomusti ja huhtikuussa saamassa esikoislapsen. En olisi uskonut enää saavani lapsia, mutta onnellinen yllätys tämä on😊
Tulin raskaaksi 43v kolmannesta kierrosta. Sitä edellisen kanssa olin 40v kun tulin raskaaksi 3-4 kierrosta. Sitä edellisen kanssa raskauduin kun olin 37v. Mies on 8v minua nuorempi.
AP, mene työkkäriin, terveyskeskukseen ja sosiaalineuvojalle, ja laita elämäsi kuntoon. Tarvitset apua ihan selvästi. Tsemppiä!
Silloisen mieheni kanssa yritettiin lasta 2 vuotta, lapsettomuustutkimuksissa selvisi että en pysty luomuna raskautumaan (en ovuloi ollenkaan) Päädyttiin ivf ja tärppäsi ensimmäisellä, toinen tuli tetralysalilla. Tämän jälkeen 12 vuotta normaalia aktiivista seksielämää ilman mitään ehkäisyä. Tuli ero, vuosi siitä ja muutaman kuukauden tapailun jälkeen täysin yllättäen 42 vuotiaana huomasin olevani raskaana.
Äitini oli 44 ja isä 50 kun saivat minut
Minä 41, puoliso 44 ja odotan esikoista. Aivan luomusti ja yllättäen ihan yrittämättä. Taustalla 18vuoden lapsettomuus ex-puolison kanssa.
Noi kommentit, jossa sanotaan, että lapset pitäis TEHDÄ ennen sitä ja sitä ikää, vois jättää kirjoittamatta. Kun aina niitä ei vaan saa, vaikka tekemällä tehtäisi (hoidot). Ja sitten voi lopulta käydä niinkuin minulle.
Tunnen kaksi jotka saivat lapsen 45-vuotiaana ja kyse oli vahingosta, kuvittelivat vaihdevuosien alkaneen kun kuukautiset jäivät pois. Toinen ei käynyt ultrassa kun ei tajunnut asiaa ajoissa ja sai vammaisen lapsen 😢
Olin 39 ja ekasta yrityksestä raskaaksi. Mietin kyllä itsekkin, että vieläkö onnistuu
Minä. Tulin raskaaksi 41-vuotiaana. Eka 36, keskimmäinen 38 ja kolmas tuolloin, kun olin 41.