Onko erityisherkkyys todellista?
Liittyykö siihen aina mielenterveysongelmat? Kumpi on syy, kumpi seuraus?
Tunnen itse kaksi henkilöä, jotka ilmoittavat olevansa erityisherkkiä ja molemmilla masennusdiagnoosi.
Kommentit (190)
Ainakin autismin kirjolla esiintyy aistiyliherkkyyttä ja tavallista voimakkaampia tunteita. Näin olen lukenut.
Minulla myös on pienestä pitäen esim vaatteiden materiaalit ja pesulaput aiheuttaneet suurta tuskaa. Samoin vilkkuvalot ja kovat äänet, pahat hajut, joidenkin ruokien koostumus (esim perunamuussi, banaani, sienet, katkaravut...). Samaten minulla on suorastaan pakonomainen tarve saada jokainen ihmiskohtaaminen olemaan joko neutraali tai positiivinen, jos vastapuoli korottaa ääntä, hermostuu tai sanoo jotakin, jonka tulkitsen monisyisesti, mietin, ahdistun ja analysoin.
Itse oon aina ajatellut, että mä nyt vain olen tällainen, eikä tulisi mieleenkään missään tilaisuudessa esiintyä massasta poikkeavasti, päin vastoin. Illat ja viikonloput tuleekin sitten oltua koomassa.
Vanhemman kahvinju on ti voi aiheuttaa herkkyyttä. Vaiettu totuus.
Kyseessä näyttää olevan erityinen epäherkkyys ja välinpitämättömyys muiden ihmisten herkkyyttä ja tunteita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Usein e-herkäksi itsensä ilmoittaja käyttää herkkyyttään tekosyynä jättää muiden ihmisten tunteet ja toiveet huomiotta. Vältän ihmisiä, joille tämä leikkidiagnoosi on tärkeä.
Herkkyys sinänsä on hieno ominaisuus ihmisessä.
Narsistisia piirteitä tuo e-herkkyys on, heidät pitäisi koko ajan huomioida ja kaikkien pitää pyöriä heidän erityisherkkyyden ympärillä. Eli he eivät ota muita huomioon kun ovat niin erityisiä. Oikeasti kaikki muut ihmiset on yhtä herkkiä, paitsi psykopaatit, nämä eivät ole sen kummempia. Toki on olemassa esim ääniyliherkkyys mutta se on ihan oikea diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs opettaja on ilmoittanut olevansa erityisherkkä, ja heidän luokassa se esim tarkoittaa sitä, että oma opettaja ei itse syö oppilaidensa kanssa, vaan tällä ajalla menee syömään omia eväitä ja viettämään ylimääräistä taukoa opettajainhuoneeseen, kun rinnakkaisluokan ope vahtii kaksi luokkaa.
Hän myös hyvin narsistisella otteella uhriutuu päivittäin siitä kun oppilaat metelöivät tai käyttävät ikävää kieltä. Kohtelee todella rumasti kaikkia koulun lapsia sekä aikuisia. Työtovereidensa selän takana vaatii itselleen huomiota, helpotuksia ja apua niiltä työtovereilta, jotka ei ymmärrä tai kehtaa laittaa vastaan.
Hän myös jättää osallistumatta yhteisiin kokouksiin tai mielenosoituksellisesti käyttää niissä vastamelukuulokkeita. Hyvin hyvin raskas ihminen.
Minäkin ennen luyulin, että erityisherkät ovat myös todella empaattisia ja sen sijaan, että pitävät itsestään melua, yrittävät ratkoa ja saada yhteisen energian positiiviseksi. Niin sitä vaan voi olla väärässä.
Eli taas minun yksi kokemukseni= yleistettävä fakta.
Aika monella alkaa olla juuri tällaisia kokemuksia tästä niin sanotusta erityispiirteestä. Minullakin useamman ihmisen verran.
Mistäpä tosiaan voisi johtua?
Vierailija kirjoitti:
Eräs opettaja on ilmoittanut olevansa erityisherkkä, ja heidän luokassa se esim tarkoittaa sitä, että oma opettaja ei itse syö oppilaidensa kanssa, vaan tällä ajalla menee syömään omia eväitä ja viettämään ylimääräistä taukoa opettajainhuoneeseen, kun rinnakkaisluokan ope vahtii kaksi luokkaa.
Hän myös hyvin narsistisella otteella uhriutuu päivittäin siitä kun oppilaat metelöivät tai käyttävät ikävää kieltä. Kohtelee todella rumasti kaikkia koulun lapsia sekä aikuisia. Työtovereidensa selän takana vaatii itselleen huomiota, helpotuksia ja apua niiltä työtovereilta, jotka ei ymmärrä tai kehtaa laittaa vastaan.
Hän myös jättää osallistumatta yhteisiin kokouksiin tai mielenosoituksellisesti käyttää niissä vastamelukuulokkeita. Hyvin hyvin raskas ihminen.
Minäkin ennen luyulin, että erityisherkät ovat myös todella empaattisia ja sen sijaan, että pitävät itsestään melua, yrittävät ratkoa ja saada yhteisen energian positiiviseksi. Niin sitä vaan voi olla väärässä.
Oho. Erityisherkkyydestä en tiedä, mutta ainakin tämä opettaja on aivan väärässä ja vääränlaisessa paikassa töissä. En sano, että väärällä alalla välttämättä, mutta tuo työympäristö on hänelle selvästi sama kuin sulloisi neliötä väkisin pyöreään reikään. Kärsii sekä ympäristö että hän itse.
Ei ole todellista.
Kaikki diagnoosit yms nimikkeet ovat ihmisten keksintöä.
Todellisuudessa me ihmiset olemme eläimiä ja monet "erityisyydet" ovat täysin normaaleita ihmiseläimen ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella alkaa olla juuri tällaisia kokemuksia tästä niin sanotusta erityispiirteestä. Minullakin useamman ihmisen verran.
Johtuu siitä, että uskot suodattamatta kaiken mitä sulle sanotaan. Oman elämänsä yksisarviset, narsistisia piirteitä omaavat yksilöt kertovat manipulointitarkoituksessa tarinoitaan ja sinä uskot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko siitä että nyt ollaan mammapalstalla?
T. eri ja erityisherkän puoliso
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyydellä annetaan oikeutus omalle huonolle käytökselle.
Narsistien hommaa olla ottamatta vastuuta itsestään. Ja on kokemusta dg narskusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa tulee ilmi, että aihe ärsyttää monia niin paljon, että siitä keskustelu on melko hedelmätöntä.
Vaikuttaa siltä, että muuten ihan asialliset tyypit ei vaan halua hyväksyä tällaisen erilaisuuden olemassaoloa ihmisissä. He ärsyyntyvät erityisestä herkkyydestä niin, että liittävät siihen mielikuvia inhottavista ihmisistä ja negatiivisista käytösmalleista.
Eivät ne ole mitään mielikuvia, vaan ihan elävässä elämässä kohdattua ilkeää ja ylimielistä käytöstä.
Tällä mukadiagnoosilla ratsastavia kannattaa välttää sekä töissä että yksityiselämässä.
Ei ole todellista. Minullekin on sanottu, että sinulla on varmaan erityisherkkyyttä. Nettitestien mukaan osittain onkin. En silti ole mikään erityisherkkä. En tarvitse mitään käsitettä tai diagnoosia määrittämään itseäni. Minä olen minä ja omanlaiseni persoona.
Moni oikein heittäytymällä heittäytyy tuohon erityisherkkyyteen ja sillä yritetään selittää kaikki omat omituisuudet ( mitä meillä kaikilla on).
Jos minä väitän että olen sisäisesti hattiwatti ja vaadin että minua kohdellaan sen vuoksi silkkihansikkain, tarkoittaako se sitä että kaikki hattiwatit ovat erityiskohtelua vaativia narsistisia mulqvisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että uskot suodattamatta kaiken mitä sulle sanotaan. Oman elämänsä yksisarviset, narsistisia piirteitä omaavat yksilöt kertovat manipulointitarkoituksessa tarinoitaan ja sinä uskot.
Kerrohan, mistä saa luotettavasti tietää, kuka on erityisherkkä?
Ei mistään. Niinpä ei kannata uskoa yhtäkään, joka tällainen väittää olevansa. Indigo- ja kristallilapsiteorioiden ja horoskooppien kaltainen juttu.
Joo anteeksi, en ruokaile luokkani kanssa, koska aurinkomerkkini on kalat ja olen nouseva neitsyt. Siksi naapuriluokan ope voi hyvin tehdä tuplatyön.
Ei tuollaiseen pidä suostua mistään syystä.
Kun luen useamman erityisherkän kuvauksia eritysherkkyyden piirteistä, minusta ne kuulostaa ihan sellaisilta piirteiltä, joita lähes kaikilla on. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, että jotkut ihmisiä, tilanteita ja jännitteitä paremmin kuin muut tekemättä siitä erityisasiaa. Jotkut ovat herkkiä melulle, valolle, tuoksuille ja se on ihan normaalia, ei sen pitäisi olla kuluttavaa.
Me ihmiset olemme erilaisia ja meillä on erilaisia piirteitä, se on ihan normaalia ja jos se vie voimia, on vika korvien välissä. Itsellänikin on vaikka mitä omituisuuksia, sellaisia, joita eritysherkät mainitsevat tai kuuluvat nepsyn kirjoon, mutta en todellakaan väittäisi, että minulla on joku diagnoosi, ihan vain ominaisuuksia, kuten kaikilla, sellaisia, jotka kuuluu ihan normaaliin ihmiselämään.
On ihmisiä, joilla ihan oikeasti on poikkeavuuksia, jotka ovat raskaita ja kaiken maailman erityisherkkyyshöpinät on suorastaan rienausta heitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellista. Minullekin on sanottu, että sinulla on varmaan erityisherkkyyttä. Nettitestien mukaan osittain onkin. En silti ole mikään erityisherkkä. En tarvitse mitään käsitettä tai diagnoosia määrittämään itseäni. Minä olen minä ja omanlaiseni persoona.
Moni oikein heittäytymällä heittäytyy tuohon erityisherkkyyteen ja sillä yritetään selittää kaikki omat omituisuudet ( mitä meillä kaikilla on).
Tämä. Luetaan netistä ja kirjoista, ja imetään sieltä vielä lisää "diagnoosiin" kuuluvia piirteitä ja ongelmia, joita ei alunperin edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä väitän että olen sisäisesti hattiwatti ja vaadin että minua kohdellaan sen vuoksi silkkihansikkain, tarkoittaako se sitä että kaikki hattiwatit ovat erityiskohtelua vaativia narsistisia mulqvisteja?
Ehkä ei, mutta kaikkien hattivattien välttely vähentää erityismulkkujen määrää elämässäni. Niinpä toimin niin.
Olen itsekin tehnyt tuon hsp-nettitestin ja saan siitä korkeat pisteet. Ei tulisi mieleenkään kuvitella, etteivätkö monet kanssaihmisenikin saisi. En koe olevani hattivatti, en väitä muille olevani hattivatti, ja teen oman työni sekä pyrin kohtelemaan ihmisiä kivasti ja reilusti aivan riippumatta hattivattitestin tuloksesta.
Ketjusta käy hyvin ilmi miksi erityisherkkyytensä tiedostavat fiksut ihmiset eivät vahingossakaan hiisku siitä kenellekään.
Erityisherkkyydestä en tiedä, mutta aistiyliherkkyys minulla on. On aiheuttanut valtavasti ongelmia esim. syömisen suhteen varsinkin lapsuudessa. Tosin minun lapsuudessa tämmöisistä herkkyyksistä ei puhuttu mitään, lähinnä leimattiin hulluksi. Uutta vuotta olen aina inhonnut rakettien takia. Mutta ilmeisesti tämä on ihan eri asia kuin erityisherkkyys.