Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko erityisherkkyys todellista?

Vierailija
01.01.2023 |

Liittyykö siihen aina mielenterveysongelmat? Kumpi on syy, kumpi seuraus?

Tunnen itse kaksi henkilöä, jotka ilmoittavat olevansa erityisherkkiä ja molemmilla masennusdiagnoosi.

Kommentit (190)

Vierailija
101/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo se on ihan naurettava tämä "diagnoosi" erityisherkkä. Ei sellaista oikeasti ole olemassakaan, me ihmiset olemme vaan erilaisia, yksi tykkää muussista, toinen koko potuista, toisia joku haju ärsyttää, toiset tykkää lotrata hajuvesiä, yksi tykkää maata sohvalla,, toinenjuosta maratooneja. Mikä h..vetin erityisherkkä. Mielestäni se in vain itsensä "ainutlaatuistamista", ei mikään diagnoosi . Ja osalla porukkaa tekosyy vältellä kaikkea epämukavaa. Pissimissien hommaa. Jos joku minulle tällaista kertoisi, ajattelisin että kiesus mikä ääliö. Toki jos on lusikalla annettu, kauhalla ei voi vaatia.

Vierailija
102/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo anteeksi, en ruokaile luokkani kanssa, koska aurinkomerkkini on kalat ja olen nouseva neitsyt. Siksi naapuriluokan ope voi hyvin tehdä tuplatyön.

Ei tuollaiseen pidä suostua mistään syystä.

En ole sama ope, mutta minulla hajosi nilkka, ja kävelin joitakin viikkoja kepeillä. Joku muu teki ulkovalvonnat puolestani, vaikka kukaan ei niitä haluaisi tehdä.

Nyt on kyllä erityisherkkien kohdalla sama asia! Jos ei saa helpotusta elämään, niin silloin se on yksinkertaisesti syrjintää. Sitäkö omalla esimerkillä aloituksen opettajavalittaja haluaa oppilailleen opettaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ihminen olla herkkä, mutta nuo jotka sitä korostaa somessa jatkuvasti, niin huomihorauksen vivahde niissä päivityksissä on. Oikeasti herkällä ihmisellä ei ole mitään tarvetta korostaa sitä, päinvastoin, silloinhan altistaa itsensä ikävälle huomiolle.

Hiljaisia narsisteja ei pidä sekoittaa erityisherkkiin, vaikka sitä toivoisivat ja pääsevät uhriutumaan ja aiheuttamaan paljon pahaa.

Vierailija
104/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa esimerkkejä tästä erityisherkkyydestä, en tiedä mitä sillä tarkoitetaan, oli todellista tai ei.

Vierailija
105/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mikään sairaus/diagnoosi. Luonteenpiirre kuten vaikka ekstrovertti, introvertti, ujo, sosiaalinen.

Vierailija
106/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo anteeksi, en ruokaile luokkani kanssa, koska aurinkomerkkini on kalat ja olen nouseva neitsyt. Siksi naapuriluokan ope voi hyvin tehdä tuplatyön.

Ei tuollaiseen pidä suostua mistään syystä.

En ole sama ope, mutta minulla hajosi nilkka, ja kävelin joitakin viikkoja kepeillä. Joku muu teki ulkovalvonnat puolestani, vaikka kukaan ei niitä haluaisi tehdä.

Nyt on kyllä erityisherkkien kohdalla sama asia! Jos ei saa helpotusta elämään, niin silloin se on yksinkertaisesti syrjintää. Sitäkö omalla esimerkillä aloituksen opettajavalittaja haluaa oppilailleen opettaa?

Nilkalle on diagnoosi ja varmasti voit sen potilaskertomuksesta todentaa.

Erityisherkkyydelle e-i o-l-e. Ahdistuneisuuden, masennukselle, epävakaalle ja vaikka mille muulle on, ja terveydenhuollosta saa näille tukitoimia, apua, lääkitystä.

Horoskooppimerkkiä, kristallilapseutta tai erityisherkkyyttä ei voi aika pidä huomioida työelämässä. Muuten minäkin voin ilmoittaa, että olen yksisarvinen ja siksi tarvitsen oman palkkani lisäksi 20% kaikkien kollegoidensa palkasta. Huomioitiinhan sinun nilkkasikin. Muu olisi syrjintää.

Aika huolestuttavaa, jos opettaja ei kykene näkemään näiden ilmiöiden eroja.

Vierailija
107/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tympeää yleistämistä ja haukkumista tämäkin keskustelu täynnä. Uusi vuosi, vauvapalstalla vanhat kujeet!

Vierailija
108/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ns. erityisherkistä eivät vain meinaa oikein pärjätä yhteiskunnassa ja asiat ahdistavat. Erityisherkkyyteen on helppo paeta - ei tarvitse pärjätä ja yrittää kun voi sanoa olevansa "erityisherkkä". Tämä on myös omaa vahvistusharhaa. Masennuksessa on havaittavissa vastaava ilmiö. Masennusdiagnoosi on pakopaikka.

Vierailija
109/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko nyt mahdollista, että kirjoittajilla olisi ns. litteän maan syndrooma. Kun ei tiedosteta asioita tarpeeksi ja ymmärretä niiden välttämättömyyttä, aletaan mölistä ja haukkua.

Sekä kristalliolennot että erityisherkät ovat varsinkin työpaikoilla valtava voimavara, ja tuntuu niin väärältä, että yksinkertaisilla teoilla tavalliset tallaajat kuluttavat heidän energiaansa ja altistavat heitä pahalle ololle. Jos oikeasti sen 45 min ruokatunnin saisi olla rauhassa, voisi sen jälkeen olla enemmän läsnä, tuntea ja olla tietoisempi. Mutta ei, koska kommentoijan nilkka on perusteltu syy (siksi, että se on negatiivinen asia), mutta erityisyys ei (se on positiivinen, haluttu asia, josta muut ovat kateellisia) .

Itse ratkaisisin asian korvatulpilla ja vaatimalla vaatimasta päästyäni, että pääsen maadoittumaan hetkeksi. Ihmiset ovat erilaisia, yritä ottaa ainutlaatuisuus huomioon, se ei ole sinulta pois.

Vierailija
110/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin muslimit saavat rukoilla työpaikalla ja Karenit mekastaa ja tupakoida, on täysin OK vaatia, että erityisherkät saavat hetken rauhoittua.

Vierailija
111/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä väitän että olen sisäisesti hattiwatti ja vaadin että minua kohdellaan sen vuoksi silkkihansikkain, tarkoittaako se sitä että kaikki hattiwatit ovat erityiskohtelua vaativia narsistisia mulqvisteja?

Muuten. Toi on itse asiassa toisinpäin narsistisen mulkqvistin käyttämä argumentti: kusipää joka haluaa kohdella muita ihmisiä paskasti ja esim käyttää henkistä väkivaltaa (haukkua jne) mielin määrin sanookin että kohtelunsa targetti "vaatii erityiskohtelua" ja "on narsisti", vaikka oikeasti kohde vaatii NORMAALEJA käytöstapoja ja ihmisten peruskunnioitusta. 

Tässä mietittävää kaikille. Miten oikeasti narsistinen kusipää pystyy käyttämään lyömäaseena tätä erityisherkkyyttä ja kääntää asiat väärinpäin niin, että hänen ja kaltaisensa kusipäinen käytös ja häiriköinti jää vallalle ja se oikeutetaan. Toisin sanoen kovaa huutajat jää valtaan ja leimaamaan kiusaamansa kohteet väärin sellaisiksi, joita he itse nimenomaan ovat.

Narsistin käsikirjasta suoraan. Kääntäminen, mustamaalaaminen, valta.

Joten... olkaa tarkkoina näiden kanssa, mitä väitetään ja miten asiat ovat. Selvää on että esim kusipäälle se "normilinja" on aivan eri kuin ok ihmisille. Kusipää näkee ok ihmisten normilinjan "erityisenä" vaatimislinjana. 

Vierailija
112/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin muslimit saavat rukoilla työpaikalla ja Karenit mekastaa ja tupakoida, on täysin OK vaatia, että erityisherkät saavat hetken rauhoittua.

Yrittäkää nyt ensin päättää, onko hsp diagnoosi vai uskonto :D

Toistaiseksi ei onneksi kumpaakaan. Niinpä erityisherkkyysvaatija solahtaa kategoriaan Karen :)

Vierailija
113/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Narsismi on sairaus, HSP on harvinainen ominaisuus, jota ei voi saada muslim on uskonto.

Ennen luultiin tosiaan että maapallo on litteä. Nyt ei vielä tiedetä kaikkea, mutta ei pidä pelätä. Suvaitse, auta ja kysy!

Vierailija
114/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkea aina kommentoi ihmiset jotka asia ei kosketa oletetaan vaan. Mistä te tiedätte mitä joku muu tuntee. Jokainen tuntee vain itsensä miksi kukaan haluaisi olla erityisherkkä varsinkaan kaltaistanne maailmassa. Helpompi ois olla qusipää joita ei mikään hetkauta.

Kun nää eritysherkät kiusaa meitä ympärillä olevia, niin totta kai se koskettaa juuri meitä. Olisivat kuspäitä vaan keskeenänsä, niin ei mitään ongelmaa. Mutta kun koko työpaikan pitäis tanssia näiden idioottien pillin mukaan. Mitään näiltä ei saa vaatia. Kaikki paska mitä nää viattomien ihmisten niskaan työntää, pitäs vaan hiljaa hyväksyä, ettei nää eritysherkät vaan rupee erityisherkistelemään. Voi kyynel, kun he nyt kuormittuvat, kun kuormittavat muita kymmenkertaisesti. Erityisherkät sairastuttavat koko työyhteisön ja piinaavat lähimmäisiään. Välttelen näitä parhaani mukaan, toivon heille kaikkea pahaa. Hajotkoon siihen erityisherkkyyteensä.

Vierailija
115/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkät on laiskoja työpaikkakiusaajia.

Vierailija
116/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ja se tekee elämästä helvettiä ainakin miehelle.

Vierailija
117/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin lähti tämäkin ketju linjoille, jossa ketään vähänkään erityistä kiusataan ja haukutaan. Vain vauvapalsta pystyy tähän. :( 

Vierailija
118/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ns. erityisherkistä eivät vain meinaa oikein pärjätä yhteiskunnassa ja asiat ahdistavat. Erityisherkkyyteen on helppo paeta - ei tarvitse pärjätä ja yrittää kun voi sanoa olevansa "erityisherkkä". Tämä on myös omaa vahvistusharhaa. Masennuksessa on havaittavissa vastaava ilmiö. Masennusdiagnoosi on pakopaikka.

Myös esim. avioero, vauva-aika ja kuolema ovat pakopaikkoja. Niillä oikeutetaan asioita, joita ei muissa tilanteissa saa.

Vierailija
119/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt ainakin erityisherkkyys ja aistiyliherkkyys menee iloisesti sekaisin.

Vierailija
120/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän Muuten- tekstiä, muuten siinä voi mennä sekaisin. 

" Vierailija kirjoitti:

Jos minä väitän että olen sisäisesti hattiwatti ja vaadin että minua kohdellaan sen vuoksi silkkihansikkain, tarkoittaako se sitä että kaikki hattiwatit ovat erityiskohtelua vaativia narsistisia mulqvisteja? "

"Muuten. Toi on itse asiassa toisinpäin narsistisen mulkqvistin käyttämä argumentti: kusipää joka haluaa kohdella muita ihmisiä paskasti ja esim käyttää henkistä väkivaltaa (haukkua jne) mielin määrin sanookin että kohtelunsa targetti "vaatii erityiskohtelua" ja "on narsisti", vaikka oikeasti kohde (jota epäillään erityisherkäksi) vaatii NORMAALEJA käytöstapoja ja ihmisten peruskunnioitusta. 

Tässä mietittävää kaikille. Miten oikeasti narsistinen kusipää pystyy käyttämään lyömäaseena tätä erityisherkkyyttä ja kääntää asiat väärinpäin niin, että hänen ja kaltaisensa kusipäinen käytös ja häiriköinti jää vallalle ja se oikeutetaan. Toisin sanoen kovaa huutajat jää valtaan ja leimaamaan kiusaamansa erityisherkiksi epäillyt kohteet (koska eivät hyväksy törkylinjaa,) väärin sellaisiksi mulkuiksi, joita he itse nimenomaan ovat.

Narsistin käsikirjasta suoraan. Kääntäminen, mustamaalaaminen, valta.

Joten... olkaa tarkkoina näiden kanssa, mitä väitetään ja miten asiat ovat. Selvää on että esim kusipäälle se "normilinja" on aivan eri kuin ok ihmisille joihin herkät yleensä kuuluvat. Vähän kuin ajattelisi että mikä on kiusaajan "normilinja", no eihän se ole se mikä on ok normilinja, vaan sellainen linja jossa kiusaaminen on valtalinjana/normilinjana.  

Täten kusipää näkee ok ihmisten normilinjan "erityisenä" vaatimislinjana. Tämä on tärkeää ymmärtää.