Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko erityisherkkyys todellista?

Vierailija
01.01.2023 |

Liittyykö siihen aina mielenterveysongelmat? Kumpi on syy, kumpi seuraus?

Tunnen itse kaksi henkilöä, jotka ilmoittavat olevansa erityisherkkiä ja molemmilla masennusdiagnoosi.

Kommentit (190)

Vierailija
61/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kovin moni erityisherkkä vaatisi maailmaa ja ihmisiä muuttumaan helpommaksi itselleen ja ottavan koko ajan huomioon heidän erityisherkkyytensä (joka, BTW, on erityispiirre, ei mielenterveyden prakaamisen oire), vaan mieluummin ottaa huomioon jo ennakolta, mihin ei kannata mennä itseään rasittamaan ja hankkimaan ylikuormittunutta oloa. Muut saavat nauttia hälinästä ja meuhkaamisesta, eihän se siltä ole pois, joka vetäytyy omaan rauhaansa ja tekee rauhallisia asioita. 

Aina ei altistumista voi välttääkään, silloin vain otetaan takkiin ja toivuskellaan jälkeen päin hissun kissun. 

Vierailija
62/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs opettaja on ilmoittanut olevansa erityisherkkä, ja heidän luokassa se esim tarkoittaa sitä, että oma opettaja ei itse syö oppilaidensa kanssa, vaan tällä ajalla menee syömään omia eväitä ja viettämään ylimääräistä taukoa opettajainhuoneeseen, kun rinnakkaisluokan ope vahtii kaksi luokkaa. 

Hän myös hyvin narsistisella otteella uhriutuu päivittäin siitä kun oppilaat metelöivät tai käyttävät ikävää kieltä. Kohtelee todella rumasti kaikkia koulun lapsia sekä aikuisia. Työtovereidensa selän takana vaatii itselleen huomiota, helpotuksia ja apua niiltä työtovereilta, jotka ei ymmärrä tai kehtaa laittaa vastaan.

Hän myös jättää osallistumatta yhteisiin kokouksiin tai mielenosoituksellisesti käyttää niissä vastamelukuulokkeita. Hyvin hyvin raskas ihminen.

Minäkin ennen luyulin, että erityisherkät ovat myös todella empaattisia ja sen sijaan, että pitävät itsestään melua, yrittävät ratkoa ja saada yhteisen energian positiiviseksi. Niin sitä vaan voi olla väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs opettaja on ilmoittanut olevansa erityisherkkä, ja heidän luokassa se esim tarkoittaa sitä, että oma opettaja ei itse syö oppilaidensa kanssa, vaan tällä ajalla menee syömään omia eväitä ja viettämään ylimääräistä taukoa opettajainhuoneeseen, kun rinnakkaisluokan ope vahtii kaksi luokkaa. 

Hän myös hyvin narsistisella otteella uhriutuu päivittäin siitä kun oppilaat metelöivät tai käyttävät ikävää kieltä. Kohtelee todella rumasti kaikkia koulun lapsia sekä aikuisia. Työtovereidensa selän takana vaatii itselleen huomiota, helpotuksia ja apua niiltä työtovereilta, jotka ei ymmärrä tai kehtaa laittaa vastaan.

Hän myös jättää osallistumatta yhteisiin kokouksiin tai mielenosoituksellisesti käyttää niissä vastamelukuulokkeita. Hyvin hyvin raskas ihminen.

Minäkin ennen luyulin, että erityisherkät ovat myös todella empaattisia ja sen sijaan, että pitävät itsestään melua, yrittävät ratkoa ja saada yhteisen energian positiiviseksi. Niin sitä vaan voi olla väärässä.

Eli taas minun yksi kokemukseni= yleistettävä fakta.

Vierailija
64/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo totta, otin ehkä vähän kuumaa tästä aiheesta. Kyseessä on todellakin 100% tuntemistani erityisherkistä, joten toki se minulle on se yleistettävä fakta. Ehkä kyseessä on vain vittumainen naikkonen, joka käyttää toisten, omaan tilanteeseensa viattomien erityisherkkyysdiagnoosia (?) oman agendansa ajamiseen. 

Niin tai näin, tällainen on minun kokemukseni ja olen erittäin avoin ja halukas kuulemaan myös muita! Itse oikeasti haluaisin ymmärtää tyypin käytöstä, enkä ottaa siitä lämpöä, kun senkin energian voisi käyttää johonkin järkevään. 

Vierailija
65/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle herkkyys on ollut aina kaunis positiivinen asia, tämä erityisherkkyys taas antaa kuvan erityisen ihanasta ihmisestä, lähes enkelin kaltaisesta oliosta.

Ihan väärä sana ihmiselle, jonka aistit ovat vahvat, niin, että housunsauma sattuu kun toiset eivät edes huomaa että housuissa sauma, toisen kova ääninen puhe tuntuu särkevän pään jne.

Sitten on näitä erityisherkkiä, jotka aistivat tunnelmia, siinä suhteessa voin kai itsekin sanoa olevani erityisherkkä, nyt on taas tapeltu kun Matti ei puhu mitään ja Liisa sirkuttaa kuin mustarastas, jos Katri nyt taas sanoo noin, niin Kerttu tekee siten ja niin edelleen.

Tuo `erityisherkkyys' on opittua ja sen voi ottaa myös pois päältä mököttäkööt, tapelkoot, minä teen näin, sanon näin ja en kuuntele tai kerron vitsin, että tunnelma muuttuu.

No, tuosta taas huomaa, kuinka eri tavoin ihmiset käsittää asiat.

Erityisen herkkään tunnelmien aistimiseen ei liity mikään juoruilu, kyttääminen tai toisten asioiden vatvominen. Ei myöskään oletukset toisten tekemisistä. Ei tunnelmiin puuttuminen siten, että herkkä muita manipuloiden niitä tunnelmia ohjailisi mihinkään suuntaan.

Vierailija
66/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, isäni on, äitini ei ole, veljeni ei ole. Ei mt-ongelmia ja nepsyä. Tunnen tunnelmat, ilmeet voimakkaammin kuin muut. Pystyn ennakoimaan työssäni tulevia paremmin kuin saman tiedon saaneet kollegani. Paljon muutakin on, mutta ammattiani tämä piirteeni tukee. Jos on kysyttävää, niin voin yrittää vastata.

Ja mistäs tiedät että tunnet voimakkaammin kuin muut? Et mistään.

En tiedä edellisen kirjoittajan tuntemisista.

Mutta siitä voi saada jotain tietoa miten ne "muut" käyttäytyy ja miten ne muut kertoo, että me jotkut "muut" kiinnitämme huomiotamme sellaiseen mihin ne muut ei. Muut on sanonut esim. että ei kaikista voi välittää, älä sitä mieti, tai että et voi auttaa kaikkia. Muut voivat sanoa, että ei tuo minusta tunnu miltään. Tai että asiat vain ovat näin, ei asioihin voi aina vaikuttaa. Tai että, kyllä minä pystyn, mikset sinä pysty, oletko niin herkkä. Muut voivat myös vaikka katsoa väkivaltaisia elokuvia, harrastaa yhden illan juttuja ym. mikä voi olla erityisen herkälle liian kuormittavaa ja emotionaalisesti mahdotonta.

Tuo on ihan normaalia vaihtelua ihmisten välillä. Jotkut vaan tuijottavat omaan napaansa ja vaativat muita toimimaan heidän fiilistensä mukaan eli eivät koskaan vaadi itseltään yhtään mitään, muilta kyllä.

Vierailija
67/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun pysytään omalla mukavuus alueella eikä haluta kohdata mitään ikävää ja jätetään asiat muiden vastuulle / huoleksi.

Ei liity herkkyyteen. Mene mielipiteinesi esim. mt-ongelmaisten tai lasten kehtystä koskevaan keskusteluun.

Vierailija
68/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin narsistien paasausta oli kamalaa kuunnella.  Kaikki täytyi huutaa ja argumentoida. 

Vierailija
69/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin minulle eriyisherkkyys on erittäin todellista eikä ihme, että minulla on myös mielenterveysongelmia kun ihmiset eivät useinkaan ota minua todesta kun kerroin heille erityisherkkyydestäni. 

Vierailija
70/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, isäni on, äitini ei ole, veljeni ei ole. Ei mt-ongelmia ja nepsyä. Tunnen tunnelmat, ilmeet voimakkaammin kuin muut. Pystyn ennakoimaan työssäni tulevia paremmin kuin saman tiedon saaneet kollegani. Paljon muutakin on, mutta ammattiani tämä piirteeni tukee. Jos on kysyttävää, niin voin yrittää vastata.

Ja mistäs tiedät että tunnet voimakkaammin kuin muut? Et mistään.

En tiedä edellisen kirjoittajan tuntemisista.

Mutta siitä voi saada jotain tietoa miten ne "muut" käyttäytyy ja miten ne muut kertoo, että me jotkut "muut" kiinnitämme huomiotamme sellaiseen mihin ne muut ei. Muut on sanonut esim. että ei kaikista voi välittää, älä sitä mieti, tai että et voi auttaa kaikkia. Muut voivat sanoa, että ei tuo minusta tunnu miltään. Tai että asiat vain ovat näin, ei asioihin voi aina vaikuttaa. Tai että, kyllä minä pystyn, mikset sinä pysty, oletko niin herkkä. Muut voivat myös vaikka katsoa väkivaltaisia elokuvia, harrastaa yhden illan juttuja ym. mikä voi olla erityisen herkälle liian kuormittavaa ja emotionaalisesti mahdotonta.

Tuo on ihan normaalia vaihtelua ihmisten välillä. Jotkut vaan tuijottavat omaan napaansa ja vaativat muita toimimaan heidän fiilistensä mukaan eli eivät koskaan vaadi itseltään yhtään mitään, muilta kyllä.

Ketkä vaativat muilta?

Tuohon ei sisälly vaatimuksia muille, vain itselle: haluaa itse vaikuttaa asioihin mitkä mietityttää (vaikka joku sanoo, että ei kaikkeen voi vaikuttaa), jättää itse tekemättä jos ei pysty (esim. elokuvat), haluaa auttaa muita (vaikka joku sanoo, että älä kaikista tuntemattomistakin välitä).

Vierailija
71/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin minulle eriyisherkkyys on erittäin todellista eikä ihme, että minulla on myös mielenterveysongelmia kun ihmiset eivät useinkaan ota minua todesta kun kerroin heille erityisherkkyydestäni. 

Ei siitä kannata kertoa, pitää vaan esim. huolen että saa palautua tarpeeksi.

Vierailija
72/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin erityisherkkiä on monenlaisia, aivan kuin esim sinisilmäisiäkin. Et voi olettaa että kaikki sinisilmäiset ovat empaattisia. Toki erityisherkkyyteen liittyvät ominaisuudet usein helpottavat ymmärtämään erilaisuutta ja sitä kautta se voi keskimäärin lisätä erityisherkkien empaattisuutta. Siitä pääsemmekin toiseen pointtiin. Et voi varmasti tietää että joku on erityisherkkiä vain koska tämä sanoo sellainen olevansa. On paljon itsekkäitä ihmisiä, jotka ovat keksineet käyttää erikoisherkkyyttä tekosyynä oikeuttamaan oman perseilynsä. Se ei ole oikeasti erityisherkkien syy.

Vierailija
73/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan JÄLLEEN yksi uusi ihminen, joka erityisherkkyytensä nimissä keinottelee itselleen erityiskohtelua.

Ja kun erityisherkkyyttä ei voi missään virallisesti todeta, kukapa meistä voisi hänen erityisherkkyyttään kiistääkään? 😇

Vierailija
74/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, totta. Mutta usein olen kyllä tyrmistynyt, kun kuulen valitusta helpoista, yksinkertaisista pikkuasioista. Tiedän ihmisiä, joilla on ollut oikeita vaikeuksia elämässä ja ovat siitä huolimatta reippaita eivätkä valita. Ja sitten on näitä joka pikkuasiasta nillittäjiä. Kynsi katkesi, buuhuu.

Erityisherkkien ongelmat (lehtijutuista) kuulostavat minusta tuolta kynsi katkesi -linjalta. En sääli vaan tosiaan välttelen. Hirveän raskasta kuunnella moista.

Vierailija
75/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin erityisherkkiä on monenlaisia, aivan kuin esim sinisilmäisiäkin. Et voi olettaa että kaikki sinisilmäiset ovat empaattisia. Toki erityisherkkyyteen liittyvät ominaisuudet usein helpottavat ymmärtämään erilaisuutta ja sitä kautta se voi keskimäärin lisätä erityisherkkien empaattisuutta. Siitä pääsemmekin toiseen pointtiin. Et voi varmasti tietää että joku on erityisherkkiä vain koska tämä sanoo sellainen olevansa. On paljon itsekkäitä ihmisiä, jotka ovat keksineet käyttää erikoisherkkyyttä tekosyynä oikeuttamaan oman perseilynsä. Se ei ole oikeasti erityisherkkien syy.

Ymmärtämään omaa erilaisuutta ja siten lisäämään empaattisuutta omaa itseä, ei muita, kohtaan. Joo.

Vierailija
76/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se ei ole mikään diagnoosi. Se on luonteenpiirre, jonka kanssa on opittava elämään. En mä halua, että kaikkia mun piirteitä ja toimintamalleja diagnosoidaan tai edes nimetään. Ihmiset ajattelee, tuntee ja toimii eri tavoin.

Vierailija
77/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tulee ilmi, että aihe ärsyttää monia niin paljon, että siitä keskustelu on melko hedelmätöntä.

Vaikuttaa siltä, että muuten ihan asialliset tyypit ei vaan halua hyväksyä tällaisen erilaisuuden olemassaoloa ihmisissä. He ärsyyntyvät erityisestä herkkyydestä niin, että liittävät siihen mielikuvia inhottavista ihmisistä ja negatiivisista käytösmalleista.

Vierailija
78/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se totta. Olen vauvasta asti ollut erityisherkkä. Vaatteet tuntuivat ikäviltä, liika melu oli kamalaa jne.. Nuorempana kun vielä kävin baareissa niin oli vaikea olla kun oli sitä melua ja ihmisiä. En tiedä ketään oikeasti herkkää ihmistä, joka käyttäisi herkkyyttään vapaudu vankilasta korttina tai tekosyynä mihinkään. Yleensä sitä vain yrittää kestää jotenkin kunnes väsähtää.

Vierailija
79/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia, totta. Mutta usein olen kyllä tyrmistynyt, kun kuulen valitusta helpoista, yksinkertaisista pikkuasioista. Tiedän ihmisiä, joilla on ollut oikeita vaikeuksia elämässä ja ovat siitä huolimatta reippaita eivätkä valita. Ja sitten on näitä joka pikkuasiasta nillittäjiä. Kynsi katkesi, buuhuu.

Erityisherkkien ongelmat (lehtijutuista) kuulostavat minusta tuolta kynsi katkesi -linjalta. En sääli vaan tosiaan välttelen. Hirveän raskasta kuunnella moista.

Lohdutukseksi, tuo kynsi katkesi -itku ei ole erityisherkkyyttä. Jotkut ovat dramaattisia. Jotkut pinnallisia. Erityisherkät eivät erityisemmin.

Vierailija
80/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo totta, otin ehkä vähän kuumaa tästä aiheesta. Kyseessä on todellakin 100% tuntemistani erityisherkistä, joten toki se minulle on se yleistettävä fakta. Ehkä kyseessä on vain vittumainen naikkonen, joka käyttää toisten, omaan tilanteeseensa viattomien erityisherkkyysdiagnoosia (?) oman agendansa ajamiseen. 

Niin tai näin, tällainen on minun kokemukseni ja olen erittäin avoin ja halukas kuulemaan myös muita! Itse oikeasti haluaisin ymmärtää tyypin käytöstä, enkä ottaa siitä lämpöä, kun senkin energian voisi käyttää johonkin järkevään. 

Voihan hän toki ollakin erityisherkkä, mutta pähkinänkuoressa temperamentti ja käytös ovat aivan eri asioita. Enhän minäkään syytä kaikkia hyvin ekstroverttejä ihmisiä päsmäröiviksi päällepuhujiksi koska minulla on huono kokemus yhdestä ihmisestä joka selitti jatkuvaa huonoa käytöstään ekstroverttiydellään. Tuo sinun esimerkkisi koskee tosiaan narsistisia piirteitä/ kyvyttömyyttä itsereflektioon, uskon että on tosiaan hyvin raskas työkaverina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän