Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nähty ravintolassa, miten äiti laittoi omasta puhelimesta noin 6-vuotiaalle...

Vierailija
31.12.2022 |

Lapselle tiktokin pyörimään kun lähti ruokatilausta tekemään.
Tätäkö nykyajan kasvatus todellakin on? Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset ovat kärsimättömiä, aina pitää se luuri olla kädessä. Joko oma tai vanhempien

Kommentit (356)

Vierailija
261/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa katsoa kun lapset ovat vielä lapsia eikä piriä vetäviä puhelinriippuvaisia. Teimme selkeästi oikean ratkaisun muuttamalla pois Suomesta.

No niinpä! Ihanaan satumaahan olette muuttaneet! Muualla maailmassahan älypuhelimia ei ole eikä muutakaan pahuutta. Lapset hyppelevät muissa maissa kedolla perhosten kanssa ja laulavat ja leikkivät piirileikkiä aikuiseksi asti.

Kummallista kyllä, täällä muualla oma lapsi vihaa kännykkäänsä ja se hankittiin vain sen takia, että koulu "pakotti", ts. on oltava, että näkee viikko-ohjelmat ym. Kyllä niitäkin lapsia on, jotka roikkuvat kännykän ruudulla, mutta harva jaksaa sitäkään pitkään. Sitä paitsi kaikki kännykkäpelit ovat tasoltaan ihan naurettavia verrattuna PC-peleihin.

Eli tilannehan on aivan sama kuin Suomessa. Tämän aloituksenko perusteella vain kuvittelit, että kaikki lapset Suomessa tuijottavat TikTokia ja kaiken lisäksi vetävät piriä?

Täälläkin on paljon lapsia, joita kännykkä ei kiinnosta tuon taivaallista ja se on hankittu vain syystä, että se tarvitaan koulua, harrastusta, vanhempiin yhteyden ottamista varten tms. Sitten on paljon lapsia, joilla ei ole muuta mielenkiintoa kuin plärätä puhelinta.

Vierailija
262/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu lopetin lasu-hommat kun joka toisessa perheessä suunnilleen äiti hypnotisoi vauva-ikäisen puhumattoman lapsen Youtubella suurimman osan päivästä. En pystynyt enää katsomaan aitiopaikalta kun kansamme muuttuu vauva vauvalta vain tyhmemmäksi ja primitiivisemmäksi. Vanhemmat ovat itsekin henkisesti pieniä ja alkeellisia eivätkö ymmärrä mitä kasvattaminen ylipäänsä tarkoittaa. Päivittäin näkee julkisissa liikenevälineissä bakteerin tasolla olevia lapsia jotka saavat tajuttomuuteen johtavan raivokohtauksen kun puhelimesta loppuu akku kesken matkan. 

Siis olit lastensuojelussa töissä ja sen perusteella leimasit koko kansan muuttuvan tyhmemmäksi ja primitiivisemmäksi? Oletan, että ihan jokainen perhe tässä maassa ei ole lastensuojelun asiakasperhe. Lisäksi tuota työtä tehneenä, varmaan ymmärrät, että niissä perheissä on ongelmia, avun tarvetta ja ei vaan voimavarat riitä ja siksi lapsen kanssa ehkä toimitaan noin. Senhän takia ovat lastensuojelun asiakkaita, että tarvitsevat jonkinlaista apua?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut edes TV:tä silloin, kun lapset olivat pieniä, mutta en silti tuomitsisi äitiä tämän yhden tilanteen perusteella. Juuri ravintola on erikoistilanne, jossa lapsen pitää tyypillisesti odottaa aika pitkään paikallaan häiritsemättä muita. Kyllä minäkin olisin saattanut juuri silloin käyttää poikkeuksellisesti kännykkää viihdykkeenä, vaikka muuten lasteni keskimääräinen ruutuaika oli selvästi alle 5 minuuttia päivässä.

Kolmen jo aikuisen lapsen äiti

Joo meidänkin lapset pelasi joskus matopeliä :D Ei ne meidän kännyt olleet ollenkaan samanlaisia kuin nykyisin, ei todellakaan... En tuomitse minäkään silti, mut nykyjutut on paljon räiskyvämpiä ja nopeavirikkeisempiä kuin meidän lasten ollessa pieniä. Huolestuttavaa, mitä kaikki supernopeus ja viriketulva tekee nykylasten aivoille.

kahden aikuisen lapsen äiti

Nykyjutuissa on paljon enemmän valinnanvaraa kuin ennen. Ei ne perus lastenohjelmat poikkea juurikaan 30v takaisesta, mitä nyt on omien lasten katsomista seuraillut. Mutta jos antaa katsoa muuta kuin lapsille sopivaa eikä välitä ikärajoista niin sitten voi tulla ongelmia. Ja onhan sitä paljon niitä vanhempia joita ei kiinnosta miettiä lastensa median käyttöä, useimmat heistä on niitä joitten omia vanhempia ei aikanaan kiinnostanut...

Vierailija
264/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa katsoa kun lapset ovat vielä lapsia eikä piriä vetäviä puhelinriippuvaisia. Teimme selkeästi oikean ratkaisun muuttamalla pois Suomesta.

Joo, Suomessahan kuusivuotiaat vetää piriä Pikkukakkosta katsoessaan?

Vierailija
265/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

fuelr6 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?

Pitää olla pelejä. Minecraftia ja mitä niitä nyt on. Värittäminen oo enää mitään, ihan muumioiden hommaa.

Mulla oli lapsena game boy ravintolassa mukana mitä pelailin, kun aikuiset viettivät iltaa tämä joskus 91-92 ja aivan normaali aikuinen ihminen minusta tuli. Naurettavaa moraalipaniikkia nämä teknologiakammot.

Minulla taas oli kasarilla joku elektroniikkapeli lentokoneessa. Apua, olenko nyt adhd?!

Vierailija
266/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten aloituksessa järkytyin tiktokista. Jokaisen vanhemman tulisi käydä katsomassa paikkaa ennen kuin antaa lapsen asentaa sovellus. Siellä pyörii kaikenlaista settiä ympäri maailmaa. Ei sitä oikein mitenkään pysty suodattamaan. Etusivulle saattaa pompsahtaa verisiä rikoskuvia tai muuta vastaavaa. Alastomuutta pyörii jonkun verran. Kommentointi on ihan sairasta, mutta sitä lapsi tuskin lukee. Kenenkään ei pitäisi antaa ilman valvontaa tiktokia auki lapsille. 

Vierailija
267/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näet yhden lyhyen tilanteen ventoveraiden elämästä ja päättelet että sitä on nykyajan kasvatus. Okei

Näkeehän tuota jatkuvasti.

Tänäänkin viimeksi näin kuinka kaksi naista työnteli rattaita ja molemmilla puhelimet naamassa ja rattaissa istuvat lapsetkin räpläilivät puhelinta eikä kukaan puhunut kertaakaan toisilleen vaikka kävelivät edessäni 10 minuuttia.

Vierailija
268/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näet yhden lyhyen tilanteen ventoveraiden elämästä ja päättelet että sitä on nykyajan kasvatus. Okei

Eli jos se nainen olisi nostanut lapsen tukasta ilmaan ja huutanut vittusaatanaa, sekin olisi ollut vain lyhyt tilanne, joka ei kuvaa mitään? Okei.

Vierailija
269/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän tuota jatkuvasti.

Tänäänkin viimeksi näin kuinka kaksi naista työnteli rattaita ja molemmilla puhelimet naamassa ja rattaissa istuvat lapsetkin räpläilivät puhelinta eikä kukaan puhunut kertaakaan toisilleen vaikka kävelivät edessäni 10 minuuttia.

Ai oikein omat puhelimet niillä lapsillakin joo just.

Aikuisen puhelimen käytöstä et voi ketään tuomita. Mistä tiedät mitä naiset puhelimillaan tekivät? Kävitkö olan yli kurkkimassa? Saattoivat ihan hyvin esim viestitellä esikoiselle, missä tavata heidät. Tai laittaa kauppalistaa kaupassa jo olevalle miehelleen. Tai näpytellä mummolle ohjeita millä bussipyskillä jäädä pois tms. Mutta kiva että sinulla on aikaa kyttäillä 10 minuuttia muiden ihmisten puhelimen käyttöä!

Vierailija
270/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos se nainen olisi nostanut lapsen tukasta ilmaan ja huutanut vittusaatanaa, sekin olisi ollut vain lyhyt tilanne, joka ei kuvaa mitään? Okei.

Laittomuus on eri asia, senkin pölvästi. Puhelimen antaminen lapselle vs henkinen ja fyysinen pahoinpitely, älä nyt edes viitsi....

Vierailija
271/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kotona olla ruudun edessä mutta jos mä lähden mun 3v kaksosten kanssa käymään ravintolassa vaikka lounaalla ja haluan syödä niin että ruoka on lämmintä, ilman että mun täytyy lähteä juoksemaan kahteen eri suuntaan samaan aikaan tai kuunnella niiden uhmakiukkuja täydessä raflassa, niin ei mua kyllä haittaa että ne istuu vartin katsomassa jotain piirrettyjä. Se saattaa toki ulkopuoliselle näyttää siltä että meillä lykätään vaan luuri nassun eteen ja vähät välitetään mistään, mutta ei se minua haittaa kun tiedän miten asian todellinen laita on. 

Vierailija
272/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä

Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekin

Adhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?

Syö pääs. Ohis.

En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.

N29

Minä olen yli 40. Omassa lapsuudessani aivan selvät adhd:t jäivät vaille tukea, osa on jo mennyttä. Kannattaa jättää mestaroimatta, kun ei ole kerran oikeaa sanottavaa.

Eli silloinkin olisi pitänyt jakaa pervitiiniä kaikille halukkaille ja iskeä ohjain kouraan? Valitettavasti osa eläin- ja ihmiskunnan yksilöistä ovat kelvottomia, sille ei voi mitään.

Olen ilmeisesti kelvoton yksilö vain adhd:n takia. Olen ollut työelämässä 16v asti ja opiskellut itselleni vaativan ammatin, jota harva pääsee edes opiskelemaan. Minulla oli adhd-lääke käytössä 4 vuotta, nykyään en sitä enää tarvitse.

Vierailija
273/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittomuus on eri asia, senkin pölvästi. Puhelimen antaminen lapselle vs henkinen ja fyysinen pahoinpitely, älä nyt edes viitsi....

Oi voi, paria riviä et saa kirjoitettua ilman, että haukut toista. Kannattaisiko antaa sen pahimman raivon laantua ja sitten vasta kirjoittaa? Enpä ihmettele, että vihapuhetta on joka palsta täynnä, kun tuollaiset kirjoittajat niillä riehuvat. Surullisinta on se, että lapset oppivat käytöksen vanhemmiltaan, ei tarvitse ihmetellä, mistä ne koulukiusaajat tulevat.

Mitä alkuperäiseen aiheseen tulee, vähän väliä näkee, miten ihan jo pikkulapselle työnnetään se älylaite käteen, jotta vanhemmat saavat rauhassa näprätä omaa puhelintaan. Aito läsnäolo loistaa poissaolollaan ja seurauksethan me kaikki tiedämme.

Vierailija
274/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi, paria riviä et saa kirjoitettua ilman, että haukut toista. Kannattaisiko antaa sen pahimman raivon laantua ja sitten vasta kirjoittaa? Enpä ihmettele, että vihapuhetta on joka palsta täynnä, kun tuollaiset kirjoittajat niillä riehuvat. Surullisinta on se, että lapset oppivat käytöksen vanhemmiltaan, ei tarvitse ihmetellä, mistä ne koulukiusaajat tulevat.

Mitä alkuperäiseen aiheseen tulee, vähän väliä näkee, miten ihan jo pikkulapselle työnnetään se älylaite käteen, jotta vanhemmat saavat rauhassa näprätä omaa puhelintaan. Aito läsnäolo loistaa poissaolollaan ja seurauksethan me kaikki tiedämme.

Ala-arvoinen kommentti ansaitsee vähän suoremman vastauksen. Se, että joku kehtaa ottaa esille lapseen kohdistuvan fyysisen kurittamisen ja henkisen väkivallan kärjistetyati yhdenvertaisena puhelimen katsomisen kanssa on todella väärin, turhaa, sensaatiohakuista ja ilkeää. Kukaan muu ei rinnasta näitä asioita.

Kommenttini oli vain ja ainoastaan tarkoitettu tuohon kommenttiin vastaukseksi. Sen kirjoittaja ei todellakaan ole ihan terve, jos kokee tarpeelliseksi tuoda tuollaisen asian tässä esille.

Vierailija
275/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kotona olla ruudun edessä mutta jos mä lähden mun 3v kaksosten kanssa käymään ravintolassa vaikka lounaalla ja haluan syödä niin että ruoka on lämmintä, ilman että mun täytyy lähteä juoksemaan kahteen eri suuntaan samaan aikaan tai kuunnella niiden uhmakiukkuja täydessä raflassa, niin ei mua kyllä haittaa että ne istuu vartin katsomassa jotain piirrettyjä. Se saattaa toki ulkopuoliselle näyttää siltä että meillä lykätään vaan luuri nassun eteen ja vähät välitetään mistään, mutta ei se minua haittaa kun tiedän miten asian todellinen laita on. 

Ihan kuin sinä kävisit missään yksin kaksostesi kanssa.

Vierailija
276/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin sinä kävisit missään yksin kaksostesi kanssa.

Miksi ei kävisi? Turhaa ilkeilyä.

Vierailija
277/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi kiusaan itseäni lukemalla tällaisia aloituksia.

Kyllä mun 3-vuotias katselee piirrettyjä ravintolassa. Jos ei katselisi, se olisi juoksemassa ympäri ravintolaa, ja sorkkisi sinun ruokaasi. Ja ei, ei ole mitenkään sairas lapsi, vaan ihan normaali ikäisekseen. Mä istuin lapsena kyllä ravintolassa kiltisti ilman älypuhelinta, koska vanhemmat antoivat tukkapöllyä, jos en istunut.

Mun kanssa ei myöskään hirveästi leikitty. Kaadettiin barbielaatikko eteen ja sanottiin, että nyt leikit ja äiti pesee ikkunat. Tämä sama tyyli oli käytössä myös kavereilla, eivätkä niidenkään vanhemmat leikkineet. Välillä vetivät pihalla pulkassa tai sitten vähän vanhempana pelattiin porukoiden kanssa lautapelejä.

Kun sä näet meidät siellä ravintolassa tuijottamassa älypuhelinta, meillä on ollut kiireinen lauantai. Me ollaan jo sinä päivänä askarreltu, leikitty hippaa leikkipuistossa ja aarteenpiilotusta kotona. Meillä on ollut hauskaa. Nyt halutaan tarjota sulle rauhallinen sushihetki, ja nauttia siitä myös itse. Ole hyvä.

Se ei tarkoita, että lapsi tässä pilataan ja ollaan vaan laiskoja, kun ei jakseta kantaa mukana värityskirjaa. Kun se 3-vuotias nyt ei välttämättä käskemällä rauhoitu värityskirjan ääreen, kun se on just juossut siellä leikkipuistossa. Pikkukakkosen ääreen rauhoittuu, koska nimenomaan ei saa sitä ruutua aina tuijottaa.

Vierailija
278/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi joskus syö ruokaa ja katsoo samalla kännykkää.

Haluatteko kysyä jotain ?

Ei kännykkää ruokapöytään. Syödään ruoka ja jutellaan.

Vierailija
279/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi joskus syö ruokaa ja katsoo samalla kännykkää.

Haluatteko kysyä jotain ?

Ei kännykkää ruokapöytään. Syödään ruoka ja jutellaan.

Opetetaan pöytätapoja

Vierailija
280/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?

Tarjotaanko edes, ainakin pikkulapset tykkäävät kun heidän kanssaan ollaan ja luetaan ja jutellaan luetusta. Onko nykyajan vanhemmat niin kiireisiä, että kaikki korvataan digilaitteilla?

lapselle on tärkeää pienestä pitäen lukea ja lorutella, jutella jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi