Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nähty ravintolassa, miten äiti laittoi omasta puhelimesta noin 6-vuotiaalle...

Vierailija
31.12.2022 |

Lapselle tiktokin pyörimään kun lähti ruokatilausta tekemään.
Tätäkö nykyajan kasvatus todellakin on? Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset ovat kärsimättömiä, aina pitää se luuri olla kädessä. Joko oma tai vanhempien

Kommentit (356)

Vierailija
241/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä

Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekin

Adhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?

Syö pääs. Ohis.

En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.

N29

Kännykkä ei ole kemikaali. Jos sinä olet saanut oikeita virikkeitä ja turvaa omilta vanhemmiltasi niin mikä sitten meni vikaan?

Sinä et näemmä ymmärrä lukemaasi. Kyseinen kirjoittaja viittasi siihen faktaan, että todella monella lapsella on nykyään ADHD/jokin muu häiriö ja siihen lääkitys, ei tietenkään kännykkään. Onko osa mammoista oikeasti noin tyhmiä?

T. eri

Vierailija
242/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näettekö muuten enää lasten vanhempien röökaavan? Tai ihan pieniä lapsia keskenään pihalla? Nykyvanhemnat ovat turvallisempia ja ajattelevat enemmän lapsiaan.

Ei näy enää ketään leikkipaikoilla. Hiekkalaatikot on useissa taloyhtiöissä kesäisinkin tyhjillään ja ylipäätään ei enää ole juurikaan mitään varusteita leikkipaikalla. Aikanaan oli kiikut, liukumäet, hiekkalaatikot, keinulaudat ja kiipeilytelineet. Siis jo siinä silloin aivan uudessa rivariyhtiössä jonne 1999 muutimme oli molemmille kolmen rivarin pihalle omat välineensä (12 asuntoa/leikkipaikka). Nykyään toisessa on vain kiikku, toisessa pihassa liukumäki ja hiekkalaatikko on edelleen molemmilla. Asutaan itse nyt parin kilometrin päässä.

Epäilen, ettei tupakanpolton vähenemisellä ole tuohon juuri vaikutusta. Rivitaloyhtiöt ja kunnat vaan kokoajan säästävät kilpaa. Eikä mikään houkuta äitejäkään käskemään lapsiaan pihalle. Mieluummin nökötetään yhdessä sisällä?

90-luvulla vanhemmat tuuppasivat lapset yksin ulos pihalle leikkimään, kun itse jäivät sisälle tekemään omia juttujaan. Puistossa istuttiin ringissä ja juoruiltiin, kun lapset leikkivät keskenään.

Nykyään ei lapsia noin vain päästetä yksin pihalle, mutta vaihtoehto ei ole kotona istuminen kuten luulet. Vanhemmat vievät lapsiaan hyvin pienestä pitäen harrastuksiin, jotka ovat monella tapaa opettavaisempia kuin lasten omat kirkonrotat pihalla.

Lisäksi puistot ovat tyhjiä siksi, että äidit menevät aikaisemmin takaisin töihin. Suurin osa on korkeintaan 1,5 vuotta kotona, jonka jälkeen lapsi menee päiväkotiin. Puistojen ja pihojen tyhjyys ei kieli vanhempien laiskuudesta. Nykyvanhemmat viettävät paljon enemmän laatuaikaa lastensa kanssa kuin aiemmat vanhemmat.

Ajat muuttuvat, kuomaseni.

Kaunis ajatus, mutta ei se noin mene. Helvetti, jos kuulisitte edes joskus niitä asioita joita lapsenne kertovat. Perheessä on olevinaan kaikki kunnossa, vanhemmat töissä, rahaa riittää jne. Tosiasiassa ne pienet 7-10v. lapset ovat aivan kartalla esimerkiksi siitä mistä saa rauhoittavia ja/tai piristeitä. Kun tiedustelee asiaa tarkemmin, on yleisin kommentti tähän se, että kotona ei kestä olla selvinpäin.

Höpsistä. Koskaan vanhemmat eivät ole viettäneet lapsensa kanssa niin paljon aikaa, antaneet syliä ja hellyyttä kuin tänä päivänä, johtuen pitkistä perhevapaista, lyhyistä työpäivistä, pitkistä vuosilomista ja arkipyhävapausta, mahdollisuus olla pois työstä sairasta lasta hoitamassa, tämä kaikki vasta 90-luvusta alkaen.

Lisäksi kodinkoneet helpottavat kotitöitä, kaupan pitkittyneen aukiolot, kaupan hyllyt notkuvat eineksistä ja kertakäyttövaipoista jne.

Ennen 80-lukua äitiysloma oli 6kk, eikä perhevapaita tunnettu ja sitä ennen 1-4kk, kun lapsi vietiin hoitoon, oli pitkät työpäivät ja lomaa pari viikkoa vuodessa ja vaatteet ommeltiin itse ja perunat kasvatettiin, ei siinä vanhemmilla ollut aikaa lapsille, myös sukupuoliroolit perheessä.

Lapsilla on nykyään jopa ihmisarvo ja lakiin kirjoitetut lapsen oikeudet ja turva.

Meillä ei ole koskaan ommeltu vaatteita itse tai kasvatettu perunaa. Tarhaan meni joskus 4-5-vuotiaana. Vanhemillani oli ihan kivasti aikaa minulle, lomaakin heillä näytti olevan ihan kivasti kesäisin sekä joulu- ja pääsiäislomat. Olen syntynyt 1970-luvun lopulla ja kasvanut kaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu lopetin lasu-hommat kun joka toisessa perheessä suunnilleen äiti hypnotisoi vauva-ikäisen puhumattoman lapsen Youtubella suurimman osan päivästä. En pystynyt enää katsomaan aitiopaikalta kun kansamme muuttuu vauva vauvalta vain tyhmemmäksi ja primitiivisemmäksi. Vanhemmat ovat itsekin henkisesti pieniä ja alkeellisia eivätkö ymmärrä mitä kasvattaminen ylipäänsä tarkoittaa. Päivittäin näkee julkisissa liikenevälineissä bakteerin tasolla olevia lapsia jotka saavat tajuttomuuteen johtavan raivokohtauksen kun puhelimesta loppuu akku kesken matkan. 

Vierailija
244/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vielä ihmetellään miksi nykyvanhemmat ovat yksinäisiä, masentuneita ja väsyneitä. Koska aina löytyy ap:n kaltainen arvostelija! Sullakaan ei oo minkäänlaista taustatietoa tilanteesta mutta silti tulet tänne asti esittämään arvion tilanteesta.

Ja kun vanhemmat voi huonosti niin lapsethan siinä lopulta kärsii...

Mutta kuka lienee nämä nykyajan vanhemmat kasvattanut ja antanut eväät aikuisuuteen ja vanhemmuuteen?

Jokaisen meidän kasvatustulokset näkyvät vasta sitten, kun lapsi on vanhempi, miten hän kohtelee omia lapsiaan ja iäkkäitä vanhempiaan.

Ja miten voidaan älylaitteista saada aikaiseksi tämän tyyppinen keskustelu v. 2023, kun eihän se älypuhelin ole mielestäni sen kummempi kuin yhdistettynä entisajan tietokone, tv, sanomalehdet, kirjat ja pelit.

Siinä missä 60-luvulla itse leikin paperinukeilla ja puin niitä, lapsenlapseni tekee sen älylaitteella ja pakko sanoa, lapsen luovuus ja mielikuvitus pääsee älylaitteilla eri lailla esille, kuin omassa lapsuudessa. Oppivat paljon enemmän ja laajemmin.

Ja tämä älylaitteiden kielteisyys on uskomatonta, kun lähes kaikki elossa olevat ovat joutuneet tekemään työuransa tietotekniikan kanssa, jotka yleistyvät jo 60-70-luvulla ja tietokoneita oli käytössä jo sata vuotta sitten eli 1920-luvulla.

Ja vielä jaksetaan syyllistää ja nähdään mörkönä.

Vierailija
245/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?

Aikoinaan ei ollut kännyköitä. Nyt on. Aikoinaan silloiset kalkkikset jupisivat, miksi pitää tuollaisia alastomia ankkoja tuijotella, ja kun heidän lapsensa olivat pieniä, niille lykättiin puukko ja puupalikka käteen ja käskettiin veistellä lusikka, siinähän ne kädentaidot karttuivat.

Vierailija
246/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vajaa ääliö. Mitäs jos pelle keskittyisit siellä ravintolassa siihen omaan ruokaasi etkä kyyläisi naapuripöytien tekemisiä, kiitos. Ravintolat olisivat paljon mukavampia paikkoja ja oikeastaan monet muutkin paikat ilman kaltaisiasi kyylääjäpazkoja.

Vierailija
247/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekin

Adhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?

Syö pääs. Ohis.

En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.

N29

Kännykkä ei ole kemikaali. Jos sinä olet saanut oikeita virikkeitä ja turvaa omilta vanhemmiltasi niin mikä sitten meni vikaan?

Sinä et näemmä ymmärrä lukemaasi. Kyseinen kirjoittaja viittasi siihen faktaan, että todella monella lapsella on nykyään ADHD/jokin muu häiriö ja siihen lääkitys, ei tietenkään kännykkään. Onko osa mammoista oikeasti noin tyhmiä?

T. eri

Totta kait adhd tapauksia on nykyään enemmän, koska lääketiede on kehittynyt ja se tunnetaan.

Mutta yhtälailla niitä on ollut aikaisemmalla vuosikymmennällä esim. 40-luvulla.

Siinä missä nykyään annetaan adhd lapselle kännykkä, sitä ennen annettiin katsoa tv:tä, kirja, pelikortit jne. eikä nämä ole sen parempia viihdykkeitä, kuin älylaite esim. pelit ovat kännykällä, eikä tarvitse raahata pelikortteja.

Enkä ole pienten lasten mamma, vaan pian isomummi ja nähnyt teknologian kehityksen.

Vierailija
248/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa ei sinänsä mitään väärää, mutta TIKTOK 6-VUOTIAALLE!?!?!?!?!?!??!?!?!!?!?? 

Vierailija
249/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimessa ei sinänsä mitään väärää, mutta TIKTOK 6-VUOTIAALLE!?!?!?!?!?!??!?!?!!?!?? 

Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
250/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole adhd, vaan huonosti kasvatettu lapsi. Sinä olet laiskuudellasi aiheuttanut tuon, kun sinulla ei ole kiinnostusta kasvattaa, kun sinun pitää itse vain olla koko ajan somessa. Et sen vertaa viitsi nähdä vaivaa, että kasvattaisit lastasi, vaan itsekkyyttäsi vaan tuijotat itse ruutua jatkuvasti. Sitten keksitään adhd, ettei vain tarvitsisi kohdata sitä todellisuutta, että sinä itse olet laiska ja tollo.

Vierailija
251/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton kirjoitti:

Taktiikka, miten saada lapsi pysymään paikoillaan, ettei lasta tarvitse etsiä myöhemmin, arvelen.

Tiktokiako siihen tarvitaan? Tosi moni vanhempi täällä takertuu laitteen käyttöön, kun oleellisinta on se mitä sillä laitteella tekee. Tosiaan aloituksen kuusivuotias katsoi päätöntä ja aivoille vahingollista nopeatahtista roskaa, joka ei millään tavalla ole hyväksi vilkkaalle lapselle. Älylaitteilla voi tehdä kehittäviäkin, lapsentasoisia kivoja juttuja, kuten jo mainittu ekapeli tms. Ei ole mitään tilannetta milloin olisi pakko syöttää teinimaailman vinksahtanutta tuubaa noin pienelle.

Minunno vika se tik tok on?

Mä en edes tiedä mitä tik tok sisältää.

Kerroin vaan miten itse arvelin asian olevan.

Vierailija
252/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nykyvanhemmat voimme katsoa edeltäjiämme ja kysyä, mitä te teitte meidän kanssa, että meistä tuli niin typeriä, laiskoja ja pas koja lapsiemme kasvattajia? Kuka saa tana meni kehittelemään älypuhelimet, sitä edeltäneet kännykät, tietokoneet jne. Turmion aiheuttivat!

Vierailija
253/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa katsoa kun lapset ovat vielä lapsia eikä piriä vetäviä puhelinriippuvaisia. Teimme selkeästi oikean ratkaisun muuttamalla pois Suomesta.

Tuskin se kuusivuotias piriä veti, vaikka saikin puhelimen käteen.

Vierailija
254/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut edes TV:tä silloin, kun lapset olivat pieniä, mutta en silti tuomitsisi äitiä tämän yhden tilanteen perusteella. Juuri ravintola on erikoistilanne, jossa lapsen pitää tyypillisesti odottaa aika pitkään paikallaan häiritsemättä muita. Kyllä minäkin olisin saattanut juuri silloin käyttää poikkeuksellisesti kännykkää viihdykkeenä, vaikka muuten lasteni keskimääräinen ruutuaika oli selvästi alle 5 minuuttia päivässä.

Kolmen jo aikuisen lapsen äiti

Joo meidänkin lapset pelasi joskus matopeliä :D Ei ne meidän kännyt olleet ollenkaan samanlaisia kuin nykyisin, ei todellakaan... En tuomitse minäkään silti, mut nykyjutut on paljon räiskyvämpiä ja nopeavirikkeisempiä kuin meidän lasten ollessa pieniä. Huolestuttavaa, mitä kaikki supernopeus ja viriketulva tekee nykylasten aivoille.

kahden aikuisen lapsen äiti

Vierailija
255/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä on tapahtunut ravintoloiden kulttuuri muutos ja nykyään tosiaan ravintolat olettavat vanhempien antavan lapsille sen älylaitteen, kun odotetaan ruokaan.

Vielä ennen 2010-lukua jokaisessa ravintolassa oli leikkihuoneet ja pallomeret, piirustuspaperia ja kyniä, kirjoja ja lehtiä jne. Ja mitä kauemmaksi mennään ajassa, niihin ravintolat panostivat paljon esim. 70-90-luvulla. Myös aikuisten viihdyttämiseen, ja ravintolassa oli suurimmat päivä-ja iltapäivälehdet, joita luettiin.

Nykyään harvemmin edes näkee ravintolassa lapsille tarkoitettuja leikkihuoneita ja pallomerejä. Tai lehtitelineitä.

Vierailija
256/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin järkyttävää on nykyajan lastenkasvatus. Minä näin kaupassa ylilihavan yhdeksänvuotiaan lastenvaunuissa TUTTI SUUSSA TökTökkiä luurista katsellen. Kyllä pitäisi muutamat vanhemmat sulkea leireihin ja lapset laittaa koulukotiin.

Et tiedä mitään tästä lapsesta, hänellä saattoi olla vaikka mitä sairauksia ja syitä istua vaunuilla ja imeä tuttia. Tuomitseminen on helppoa, ymmärtäminen ja tuomiosta pidättäytyminen vaikeaa....

Vierailija
257/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas yksi lapseton tietäjäpelle selittää miten värikynät ja vihko on sitten aina oltava mukana.

Vierailija
258/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihanaa katsoa kun lapset ovat vielä lapsia eikä piriä vetäviä puhelinriippuvaisia. Teimme selkeästi oikean ratkaisun muuttamalla pois Suomesta.

No niinpä! Ihanaan satumaahan olette muuttaneet! Muualla maailmassahan älypuhelimia ei ole eikä muutakaan pahuutta. Lapset hyppelevät muissa maissa kedolla perhosten kanssa ja laulavat ja leikkivät piirileikkiä aikuiseksi asti.

Vierailija
259/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä on tapahtunut ravintoloiden kulttuuri muutos ja nykyään tosiaan ravintolat olettavat vanhempien antavan lapsille sen älylaitteen, kun odotetaan ruokaan.

Vielä ennen 2010-lukua jokaisessa ravintolassa oli leikkihuoneet ja pallomeret, piirustuspaperia ja kyniä, kirjoja ja lehtiä jne. Ja mitä kauemmaksi mennään ajassa, niihin ravintolat panostivat paljon esim. 70-90-luvulla. Myös aikuisten viihdyttämiseen, ja ravintolassa oli suurimmat päivä-ja iltapäivälehdet, joita luettiin.

Nykyään harvemmin edes näkee ravintolassa lapsille tarkoitettuja leikkihuoneita ja pallomerejä. Tai lehtitelineitä.

Niiden pelien ja pallomerien putsaaminen maksaa. Viimeistään korona vei kaikki tuollaiset pois.

Vierailija
260/356 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Ihanaan satumaahan olette muuttaneet! Muualla maailmassahan älypuhelimia ei ole eikä muutakaan pahuutta. Lapset hyppelevät muissa maissa kedolla perhosten kanssa ja laulavat ja leikkivät piirileikkiä aikuiseksi asti.

Kummallista kyllä, täällä muualla oma lapsi vihaa kännykkäänsä ja se hankittiin vain sen takia, että koulu "pakotti", ts. on oltava, että näkee viikko-ohjelmat ym. Kyllä niitäkin lapsia on, jotka roikkuvat kännykän ruudulla, mutta harva jaksaa sitäkään pitkään. Sitä paitsi kaikki kännykkäpelit ovat tasoltaan ihan naurettavia verrattuna PC-peleihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi