Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harrastaako kaikki oikeasti säännöllisesti liikuntaa?

Vierailija
30.12.2022 |

Tunnen olevani ystäväporukastani ainut kuka ei harrasta joko ohjattua tai itsetoimista hikiliikuntaa ainakin pari kertaa viikossa. Olen harrastanut joukkuelajeja pienestä asti täysikäiseksi ja sen jälkeen säännöllinen liikunta jäi osaltani siihen. Nyt jo nelikymppinen.

Kommentit (384)

Vierailija
121/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lähipiirini tekee niin, mutta eivät kaikki ja mm. siksihän meillä on paljon kansanterveydellisiä ongelmia. Koreassa asuessani huomasin, että sikäläiset vanhukset olivat erittäin hyväkuntoisia ja aktiivisia, patikoivat ja jumppasivat ulkokuntosaleilla ja puistojumpissa. Meillä Suomessa heitä nuoremmatkin vanhukset yleisesti huomattavasti huonommassa kunnossa, hyvä kun kotoaan edes poistuvat. Ap sinun iässäsi voi vielä vaikuttaa siihen, millainen terveytesi on elämäsi loppuvaiheessa.

Suomessa on kesällä puistojumpat täynnä eläkeläisiä. Käyn joka kesä ti ja to reippaassa jumpassa ja sielläkin on senioreita. Heille on ma ja ke aamupäivisin omat jumpat myös, kevennettynä. Suomessa puistojumppakausi on lyhyt! Ei voi mitenkään verrata maahan, jossa ei ole syyssateita, talven pakkasia ja kevättalven liukkautta.

Seniorit liikkuu Suomessa paljon. Olin töissä 7 vuotta palvelukeskuksessa, jossa oli ikisten kuntosali eli sali yli 70-vuotiaille. Joka arkipäivä se oli täynnä. Siellä toimi maksuttomia ohjattuja kuntosaliryhmiä ja oli myös ajat vapaalle harjoittelulle. Jos sinä et käy palvelukeskuksissa, et voi edes tietää, miten vilkasta se toiminta onkaan.

Koreassa on myös neljä vuodenaikaa sateineen ja pakkasineen. Olen ollut töissä palvelutaloissa, ja olen todellisuudesta varsin hyvin kartalla.

Vierailija
122/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, istun koneella koko viikon kun vielä on lomaa jäljellä. Jos delaan aikaisemmin niin ei sitten voi mitään. Eikä sillä ole muutenkaan merkitystä kun ei ole jälkikasvua saati mitään muutakaan.

Kyse ei ole pelkästään elämän pituudesta, vaan sen laadusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin välttämään kaikkea liikuntaa, näin nuoresta asti. Pisimmät kävelymatkat 20 m kadun laitaan postilaatikolle, kotiovelta muutama metri autoon, parkkihallista hissiin ja hissistä toimiston työpisteelle. Asun omakotitalossa, joten toisinaan on ruohonleikkuuta ja lumen kolausta yms. Isommat lumimäärät tuuppaan traktorilla.

Ikää 53 vuotta, ei mitään vaivoja eikä lääkitystä eikä myöskään ylipainoa 😎

Vierailija
124/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 2 kertaa viikossa kyllä. Tällaiselle konttorirotalle parempi vaihtoehto kuin syödä rouskuttaa tulehduskipulääkkeitä loputtomiin "selkä ja hartiasärkyihin". Enkä lähde tuohon Vitaeprokusetukseenkaan.

Mutta KAIKKIEN puolesta en osaa vastata.

Vierailija
125/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"koska liikun joka päivä vähintään 1,5 tuntia"

"3 kertaa viikossa ohjattua liikuntaa. Joka päivä johonkin aikaan päivästä 10-12 km kävelylenkin,kauppa matkat erikseen.Lisäksi 2x3 viikossa käyn ureilupuistojen ulkona olevissa kuntolaiteissa"

Eikö ihmisillä ole mitään muita harrastuksia ja tekemistä työn lisäksi kuin liikunta?!!

Mulla menee päivittäin (työmatkoineen) työssäkäymiseen 10 tuntia. Lisäksi pyrin meditoimaan aamuisin ja iltaisin puoli tuntia = yhteensä tunti päivässä (on pakko, muuten en jaksaisi henkisesti vastivaa työtäni). Yhdeksän tunnin yöunet päälle ja siinäpä se: muuhun elämään jää 4 tuntia illassa arkisin. Siihen kotityöt, ruoanlaitot, muu arjen pyöritys, ja läheisten kanssa ajan viettäminen... Toki mulla on muita harrastuksia, harrastan taidemaalausta ja käyn lukupiirissä, lisäksi opiskelen työn ohessa harrastuksena aina jotain = siihen menee jo väh. kolme iltaa viikossa.

En mitenkään pystyisi urheilemaan päivittäin tai edes kolme kertaa viikossa. Käyn siis vain kerran viikossa kuntosalilla ja hiihdän / patikoin / pyöräilen satunnaisesti joskus viikonloppuisin. Ajan puutteen takia siirryin polkemaan työmatkat sähköpyörällä, mikä auttoi liikunnan määrän lisäämisessä hieman. Juosta en voi reuman takia.

Suomalaisten terveellisen ihmisen ihanne on himo-suorittaja-urheilija joja ei harrasta kulttuuria ja jolla ei ole ystäviä (muutakuin lenkkikavereita)?

Vierailija
126/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, istun koneella koko viikon kun vielä on lomaa jäljellä. Jos delaan aikaisemmin niin ei sitten voi mitään. Eikä sillä ole muutenkaan merkitystä kun ei ole jälkikasvua saati mitään muutakaan.

Oikeastaan jopa ennen kaikkea siitä laadusta. Epäterveesti elävät luulevat aina kuittaavansa vain nopean poistumisen, mutta palkka saattaakin olla kymmenen vuodehoitovuotta.

Vierailija
127/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta liikuntaa. En käy ikinä edes kävelyllä.

N42.

Vierailija
128/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen päivittäin useita kilometrejä eli liikkuminen paikasta toiseen kävellen on minulle normaalia. 

Vierailija
129/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnasta on niin paljon hyviä puolia, pysyy nuppi kasassa

Päinvastoin, liikkumisesta menee nuppi sekasin ja tulee muutenkin paha olo ja kipuja. Niin, ja olen aina ollut alipainoinen. 

Vierailija
130/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan jopa ennen kaikkea siitä laadusta. Epäterveesti elävät luulevat aina kuittaavansa vain nopean poistumisen, mutta palkka saattaakin olla kymmenen vuodehoitovuotta.

Ja liikkujat satuttavat itsensä ja ovat toisten hoidon armoilla vuosikausia. 

Vierailija
131/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"3 kertaa viikossa ohjattua liikuntaa. Joka päivä johonkin aikaan päivästä 10-12 km kävelylenkin,kauppa matkat erikseen.Lisäksi 2x3 viikossa käyn ureilupuistojen ulkona olevissa kuntolaiteissa"

Eikö ihmisillä ole mitään muita harrastuksia ja tekemistä työn lisäksi kuin liikunta?!!

Mulla menee päivittäin (työmatkoineen) työssäkäymiseen 10 tuntia. Lisäksi pyrin meditoimaan aamuisin ja iltaisin puoli tuntia = yhteensä tunti päivässä (on pakko, muuten en jaksaisi henkisesti vastivaa työtäni). Yhdeksän tunnin yöunet päälle ja siinäpä se: muuhun elämään jää 4 tuntia illassa arkisin. Siihen kotityöt, ruoanlaitot, muu arjen pyöritys, ja läheisten kanssa ajan viettäminen... Toki mulla on muita harrastuksia, harrastan taidemaalausta ja käyn lukupiirissä, lisäksi opiskelen työn ohessa harrastuksena aina jotain = siihen menee jo väh. kolme iltaa viikossa.

En mitenkään pystyisi urheilemaan päivittäin tai edes kolme kertaa viikossa. 

Suomalaisten terveellisen ihmisen ihanne on himo-suorittaja-urheilija joja ei harrasta kulttuuria ja jolla ei ole ystäviä (muutakuin lenkkikavereita)?

Olipa hölmö kommentti. Kuulosti vähän trollilta. 

Minä en harrasta liikuntaa, mutten pidä ketään kolme kertaa viikossa liikkuvaa himosuorittajana urheilun suhteen. Joku toinen voisi sanoa että sinä olet himosuorittaja kulttuurissa, koska sinulla on taidemaalaus, lukupiiri ja vielä jokin muu (ilmeisesti myös kulttuuriin liittyvä) harrastus. Lisäksi meditoit tunnin päivässä. 

Moni muu kyllä ehtii kulttuurinkin pariin, vaikka liikkuisi ne sinulle kauheat kolme päivää viikossa. 

Vierailija
132/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meinasin tänään käydä kävelylenkillä, mutta on niin saakelin peilijäällä jokapaikka, että katsoin viisaammaksi jättää väliin. Jo ihan vaan pihalla käydessä luiskahti jo sillä tavalla äkillisesti, että selkä jo otti vähän itseensä, kyykistyminen tuntuu aiheuttavan alaselän oikealla puolela uhkaavaa venytystä, ettei vaan noidannuoli vielä iskisi, toivottavasti ei.

Vierailija
133/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi laji josta tykkäät. Mulle ainakin ulkoilu on pakollista. Kerran päivässä on pakko mennä ulos, muuten pää hajoaa.

Vierailija
134/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä meinasin tänään käydä kävelylenkillä, mutta on niin saakelin peilijäällä jokapaikka, että katsoin viisaammaksi jättää väliin. Jo ihan vaan pihalla käydessä luiskahti jo sillä tavalla äkillisesti, että selkä jo otti vähän itseensä, kyykistyminen tuntuu aiheuttavan alaselän oikealla puolela uhkaavaa venytystä, ettei vaan noidannuoli vielä iskisi, toivottavasti ei.

Piikkikengät.

Vierailija
135/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään pystyisi urheilemaan päivittäin tai edes kolme kertaa viikossa. Käyn siis vain kerran viikossa kuntosalilla ja hiihdän / patikoin / pyöräilen satunnaisesti joskus viikonloppuisin. Ajan puutteen takia siirryin polkemaan työmatkat sähköpyörällä, mikä auttoi liikunnan määrän lisäämisessä hieman. Juosta en voi reuman takia.

Sellainenkin on kun kävelymeditaatio.

Vierailija
136/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kertaa viikossa crossfittiä

Vierailija
137/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki harrasta, ja se näkyy kyllä katukuvassa sekä tilastoissa. Jopa yhä harvempi kouluikäinen harrastaa säännöllisesti liikuntaa, saatika liikuntasuositusten mukaisesti. Joten on yhä enemmän lapsia jotka eivät mm. pääse kyykkyyn tai kykene istumaan selkä suorassa lattialla. Saatika kykene varsinaiseen liikuntaan, kun harrastavat sitä enintään pari kertaa viikossa jossain ohjatussa harrastuksessa jossa yksittäinen lapsi saa ehkä sen 15min liikuntaa omalla vuorollaan ja muuten istuu penkillä katsoen muiden suoritusta...

Olen harrastanut liikuntaa jo pienestä lähtien enkä edes tarhaikäisenä päässyt kyykkyyn kannat lattiassa enkä saanut käsiä selkäni takaa kiinni. Eli niin, että kurkotan vasemmalla kädellä olan yli kohti lapoja ja yritän ottaa siitä kiinni oikealle kädellä kuljettamalla käden selän alakautta lapoja kohti. Ymmärrän, että tilastoista varmasti huomataan muutokset lasten liikunnallisuudessa, jos ennen näistä suostui 95% lapsista ja nykyään vain 45%. Hyvä kuitenkin muistaa, ettei ne entisajan 5% olleet kaikki mitään liikkumattomia pullukoita, vaan ihmisissä on myös rakenteellisia eroavaisuuksia.

Tuo käsien saaminen kiinni selän takana on ainoa "normaali" asia, mihin kroppani pystyy. Muistan edelleen yhden ryhmäliikuntatilanteen, missä tällaisia tehtiin ja olin oikein näkyvästi iloinen, että vihdoin pystyin johonkin liikkeeseen. Eikö jonkun pitänyt alkaa kettuilla, ettei hänestä ainakaan ole mikään ilon aihe, että on yliliikkuvat nivelet.

Kun keho on syntymästä saakka lahjaton tekemään minkäänlaista liikuntasuoritusta, kaikenlaiseen liikkumiseen liittyy vuosikymmenien varrelta pelkkiä ikäviä fyysisiä ja henkisiä muistoja.  Muuten ekan kerran kun kokeilin vesijuoksua, se oli minusta ihanaa ja olin taas oikein näkyvästi iloinen. Fysioterapeutin piti alkaa tylyttää altaan reunalta, että vesijuoksen aivan väärin. Toki olen myös saanut ikimuistoiset kommentit kuinka hengitän väärin ja kävelen väärin, eli aika selvästi ammattilaisten mielestä koko olemassaoloni on ihan vääränlaista.

Tässä vaiheessa jos joku yrittää maukua, että kyllä pitää liikkua vaikka pakolla joka päivä terveyden takia, on se aivan sama kuin väittäisi että on vaan pakko ruoskia itseään ruoskalla joka päivä, mikset tee, mikset pysty.

Eli ei, kaikki eivät oikeasti harrasta säännöllistä liikuntaa :D

Minulla on samansuuntaisia kokemuksia. Tosin en ollut nuorena jäykkä, mutta muutoin lahjaton liikunnassa. Pyöräily, uinti ja luistelu oli hyvin vaikeaa enkä oppinut niitä koskaan kunnolla. Refleksit ovat hitaat.

Olen ollut liikuntaryhmässä, jossa piti mm. sauvakävellä. Senhän pitäisi olla jotenkin helppoa ja luontaista, mutta ohjaajan mukaan tein sen väärin koko ajan. Hän joutui neuvomaan minua monta kertaa ja aina kun sain korjattua yhden asian, niin jokin toinen seikka meni väärin. Lopulta päättelin, ettei sekään ole minun lajini.

Eniten olen pitänyt tanssista ja voimistelusta.

Minä niin tykkäisin tanssista, mutta mulla on kaksi vasenta jalkaa ja koordinaatio pettää jo kaikenlaisissa lämmittelyhommissa missä ohjaaja vetää näitä kädet ylös, ristiaskel oikeaan- tyyppisiä juttuja. Mulla vaan menee oikea ja vasen sekaisin (on mennyt aina, olen myös molempikätinen).

Mene vaan rohkeasti silti jos tykkäät.

Vierailija
138/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin, 5 kertaa viikossa rankkaa treeniä ja 3 päivää kävelyä/kehonhuoltoa. En voi ymmärtää miten ihmiset jotka eivät urheile pärjäävät elämässään. Itselleni tulisi tosi huono olo sekä psyykkisesti että fyysisesti jos vaan istuisin sohvassa. 

Vierailija
139/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En harrasta mitään liikuntaa ohjatusti. Panostan arkiliikuntaan, kävelylenkkeihin ja 1-2 viikossa omatoimiseen vesijumppaan. Tänä talvena korona ja jokin pienempi flunssa sekoittivat rutiinit pari kertaa.

Kulttuuria en kauheasti harrasta, paitsi lukemista, koska se on työtäni.

Vierailija
140/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin, 5 kertaa viikossa rankkaa treeniä ja 3 päivää kävelyä/kehonhuoltoa. En voi ymmärtää miten ihmiset jotka eivät urheile pärjäävät elämässään. Itselleni tulisi tosi huono olo sekä psyykkisesti että fyysisesti jos vaan istuisin sohvassa. 

Ei tulisi.