Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehestä usein kuoriutuu ihan erilainen isä kuin etukäteen voisi luulla?

Vierailija
29.12.2022 |

Eräs ystäväni sai lapsen, tyttöystävä tuli vahingossa raskaaksi. Ennen omaa lasta hän ei tykännyt lapsista, ei osannut laittaa ruokaa ja jääkaapissa oli lähinnä valo. Elämäntyyli oli aika itsekäs, hän omistautui uralle ja ei todellakaan haaveillut perheestä, alkonin maistui ihan liikaa. No lapsen synnyttyä hän onkin mitä mahtavin lapsensa kanssa todella paljon aikaa viettävä isä, joka hoitaa lasta paljon ja kantaa vastuunsa.

Itse perustin perheen miehen kanssa, joka oli pitkään haaveillut lapsista. Siivosi, laittoi joka päivä itse ruokaa, ei juossut baareissa, työnsä hoiti vastuullisesti mutta ei tehnyt ylitöitä, auttoi minua kun sairastuin jne. No, nykyään on naimisissa työnsä kanssa, lasta ei hoida yhtään ellen pakota ja silloinkin vain minimin ja välillä mietin kiinnostaako häntä oma lapsensa edes.

Kysymys otsikossa.

Kommentit (183)

Vierailija
101/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle on vaikea paikka laittaa lapsen tarpeet omiensa edelle.

Miehelle on kova paikka kun vaimolta ei saa enää huomiota, ei ole TÄHTI perheessä, on mustis myös.

#miesvihanäkyväksi

Vierailija
102/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mies ei yleensä kelpaa omana itsenään ja parisuhteeseen päästäkseen on pitänyt esittää jotain muuta kuin on. Lopulta ei jaksa enää esittää toisen mieliksi ja omat luonteen piirteet tulee pikkuhiljaa esiin.

Esim itse olen pirun laiska, nuuka ja itsekäs. En kyllä näyttäisi niitä piirteitä heti jos pitäisi toiseen ihmiseen tutustua, koska ne ovat negatiivisia piirteitä.

Ei tietenkään kelpaa jos se omana itsenään olo on sitä että on laiska nuuka ja itsekäs kuten sinä. Sehän on ihan selvää. Mutta kyllä mukava, vastuuntuntoinen ja lapsirajas mies kelpaa ihan sellaisenaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä turvallista on isässä joka lähtee ja jättää äidin ja lapsen pärjäämään yksin?

Ei kaikki suoriudu perustehtävästään. Mitä rakkautta on kun äiti jättää vauvan kotiin ja lähtee baariin?

Ei tuota saa kysyä.

Naisille on pitänyt keksiä diagnoosi kun ne tappaa vauvansa.

Vierailija
104/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Onko mies aidosti halunnut lapsia?

2. Oman lapsuudenkodin malli vaikuttaa, vaikka sitä ei edes tiedostaisi.

3. Onko äiti "ominut" vauvan, vai saako isä alusta asti osallistua ja hoitaa häntä, omalla tavallaan. Jos mies koittaa luistaa, antaako nainen sen tapahtua (jotkut isät tosin "syttyvät" lapsesta enemmän vasta sitten, kun mukaan tulee enemmän actionia ja liikettä 6kk, 1v. jne.)

Lisäksi pakonomainen "tasa-arvoisuuden" vaatimus joka tilanteessa ja tehtävässä voi koitua suhteen kohtaloksi. Eronneille naisille on tyypillistä, että se kaikkensa antaneen marttyyrin viitta on aseteltu tukevasti omille harteille. Itsekriittinen reflektio on tarpeellista, sekä miehille että naisille.

Kohta 1 on vain ja ainoastaan miehen vastuulla. Lapsiasia on sellainen, ettei ole hyväksyttävää muuttaa mielipidettä myöhemmin (mies toki voi näin kuitenkin tehdä, jolloin nainen jää yh:ksi). Ei voida hyväksyä sitä selitykseksi, että mies joka kertoi haluavansa lasta, myöhemmin lapsen hankittuaan sanoo, että no hei, en mä nyt oikeasti tätä edes halunnut. Savu nousee päästä näiden juttujen kanssa!

Ja tuo 3. kohta on ihan yhtä pjaskaa. En tiedä yhtään naista, joka olisi ollut vauvavuotena pahoillaan, jos isä vie lapsen ulos tms. ja äiti saa olla hetken itsekseen, tai joka olisi pahoillaan, jos isä koppaisee vauvan vaipanvaihdolle tai nousee yöllä hyssyttämään vauvaa ja sanoo vaimolleen, että nuku vain. Yleensä se mies itse järjestää itselleen kaikkea kodin ulkopuolista menoa ja sitten kun vaimo valittaa, ettei mies osallistu, niin mies vaan keksi syyksi, että et sinä anna tehdä, vaikka vaimo ei millään tavalla ole kieltänyt tekemästä kotitöitä. Ei ne miehet vaan halua tehdä.

Vierailija
105/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen miestenhaukkumisketju. Vaan odotas kun tälläinen ketju tehdään naisista, niin se katoaa alle minuutissa.

Tää nyt on vain valitettavan yleinen ilmiö, että ns. kunnollisenakin pidetyt miehet hoitavat todella huonosti pikkulapsiajan. Monissa lapsiperheissä tulee avioero tuon vuoksi. Ilmiö on sen verran yleinen, että yhteiskunnallista keskustelua aiheesta tulee käydä, että asiat voisivat muuttua.

Se, että syytellään naisia, että mitäs otit tuollaisen, ei kerta kaikkiaan auta, koska se valittu mies on tosiaan voinut olla hyvinkin huolehtivaisen ja vastuuntuntoisen oloinen ennen lapsia. Joillakin käy hyvä tuuri ja miehestä tulee hyvä isä, mutta se on ihan tuuripeliä.

Ei kyse ole mistään juopoista sekopäistä, vaan esim. korkeakoulutettu, vastuullisessa työssä oleva ja lähipiiriään aktiivisesti autteleva mies voi aivan hyvin heittäytyä todella itsekkääksi lapsiarjessa, kaikki jää puolison yksin hoidettavaksi ja siitä kumpuava katkeruus tuhoaa suhteen.

No, vastahan Petteri Orpo ihmetteli, miksi Kaikkonen pitää jäädä isyyslomalle juuri nyt. (Ihan kuin vauvaan voisi luoda suhteen kun se lapsi on jo iso.) Ja Orpohan on itse myöntänyt, että vaimo hoiti pikkulapsiajan 100% sekä toivoskellut, että lapsiin silti tulisi hyvä suhde. Voi, voi.

Isäkuva heillä on mies, joka opettaa ajamaan pyörällä. Mutta ei sitä koliikkirumbassa tai siivoamassa näy.

Vierailija
106/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisissa ihan sama. Esiin saattaa hyvinkin kuoriutua rääkyvä kakara.

Vierailija
107/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni haluaa lapsia koska haluaa vaimosta uuden äidin itselleen.

Ja naiset porsivat koska haluavat miehen rahat.

Ei uutta auringon alla.

Juu, rahaa alkaa tunnetusti puskea ovista ja ikkunoista sisään kun tekee lapsia..........

(Mit vttua hei.? Suurimmalla osaa on taloudellisesti paljon tiukempaa kun tulee lapsia. Kukaan ei tee Suomessa rahan takia lapsia, kas kun sillä tavalla köyhtyy, ei rikastu.)

Vierailija
108/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia. Korona-ajan alkaessa huomasin töissä, että ihmiset reagoivat todella eri tavoin rajoituksiin ja siihen, että työnkuvamme muuttui tuolloin täysin. Osa normaalisti fiksuista tyypeistä lamaantui, eikä kyennyt tekemään mitään. Osa fiksuista meni ihan sekaisin, "apua, mitämäteenmitämäteen!" ja viikkokausia vaan jankkasivat, että mitä ihmettä tässä nyt tehdään, vaikka oli selvät ohjeet annettu. Toiset keskittyivät työnteon sijaan tai sen ohessa voivottelemaan, miten kamala tämä tilanne on. Jotkut eivät kestäneet ollenkaan ja jäivät kokonaan pois töistä. Sitten taas osa oli poikkeavassa tilanteessa hyvin kylmähermoisia ja sopeutuvaisia, ryhtyivät vain uusiin hommiin.

Etukäteen ei olisi voinut päätellä normaalista käytöksestä, miten tuo iso muutos töissä meni. Osa, joiden olisi odottanut olevan sopeutuvaisia, ei ollutkaan ja sitten taas päinvastoin. Sama varmasti vanhemmuuden kanssa: osa yllättää, toiset positiivisesti ja toiset negatiivisesti. Ei sitä voi tietää etukäteen, ennen kuin sen kokee. Vanhemmuus on niin kokonaisvaltaista. Minä ajattelin etukäteen miehen kanssa aina, että haluttaisiin 2 lasta. Yhden lapsen jälkeen todettiin miehen kanssa, että voimavarat riittävät meillä vain yhteen lapseen. Tähän toki vaikutti se, että sairastuttiin miehen kanssa molemmat pikkulapsiaikana (minä pysyvästi), joten jaksamista ei terveyden vanhempien tavoin ollut.

Vierailija
109/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisissa ihan sama. Esiin saattaa hyvinkin kuoriutua rääkyvä kakara.

Aika vähän kyllä näkyy sitä että mies on illat kotona lasta hoitamassa ja vaimo riekkuu baareissa tai harrastuksissa. On noita ehkä jokunen yksittäistapaus jossain mutta ei tungonkseksi asti.

Vierailija
110/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa kunnon mies.

Vierailija
111/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kuin naisesta usein kuoriutuu ihan erilainen äiti kuin etukäteen olisi voinut luulla.

Vierailija
112/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen miestenhaukkumisketju. Vaan odotas kun tälläinen ketju tehdään naisista, niin se katoaa alle minuutissa.

Tää nyt on vain valitettavan yleinen ilmiö, että ns. kunnollisenakin pidetyt miehet hoitavat todella huonosti pikkulapsiajan. Monissa lapsiperheissä tulee avioero tuon vuoksi. Ilmiö on sen verran yleinen, että yhteiskunnallista keskustelua aiheesta tulee käydä, että asiat voisivat muuttua.

Se, että syytellään naisia, että mitäs otit tuollaisen, ei kerta kaikkiaan auta, koska se valittu mies on tosiaan voinut olla hyvinkin huolehtivaisen ja vastuuntuntoisen oloinen ennen lapsia. Joillakin käy hyvä tuuri ja miehestä tulee hyvä isä, mutta se on ihan tuuripeliä.

Ei kyse ole mistään juopoista sekopäistä, vaan esim. korkeakoulutettu, vastuullisessa työssä oleva ja lähipiiriään aktiivisesti autteleva mies voi aivan hyvin heittäytyä todella itsekkääksi lapsiarjessa, kaikki jää puolison yksin hoidettavaksi ja siitä kumpuava katkeruus tuhoaa suhteen.

No, vastahan Petteri Orpo ihmetteli, miksi Kaikkonen pitää jäädä isyyslomalle juuri nyt. (Ihan kuin vauvaan voisi luoda suhteen kun se lapsi on jo iso.) Ja Orpohan on itse myöntänyt, että vaimo hoiti pikkulapsiajan 100% sekä toivoskellut, että lapsiin silti tulisi hyvä suhde. Voi, voi.

Isäkuva heillä on mies, joka opettaa ajamaan pyörällä. Mutta ei sitä koliikkirumbassa tai siivoamassa näy.

Tuokin malli on ihan ok, jos näin on yhdessä sovittu ja molempien jaksamisesta ja myös oman ajan mahdollistamisesta huolehditaan. Siis jos diili oikeasti on, että mies tuo niin paljon rahaa koko perheen käyttöön, että nainen hoitaa vain kodin, eikä käy töissä, ja ymmärretään, että siitä naisenkin työstä täytyy päästä esim. liikkumaan ja tapaamaan ystäviä jne. Tarpeeksi rikas mies hoitaa tuon palkkaamalla lastenhoitajan noihin hetkiin, jos ei itse tee.

Ongelma tulee sitten, jos asiasta ei sovita tai päästä sopuun. Esim. jos perheen elintaso edellyttää molempien tuloja (meillä suhteen aikana oli samat tulot, eron jälkeen minä, eli nainen, tienaan enemmän, vaikka hoidankin lapsiarjen yksin). Mutta diili oli, että kaikki maksetaan puoliksi ja asiat myös hoidetaan puoliksi. Mies ei noudattanut sopimusta ja pistin vapaamatkustajan pihalle (toki vasta kun tilanne oli jo niin paha, että olin täysin passivoitunut kotiin, kun mulla ei saanut olla mitään kodin ulkopuolisia menoja, vain miehellä sai olla).

Eli sama se, miten ne asiat hoidetaan, kunhan pariskuntana löytyy molemmille sopiva diili ja kumpikin toimii sen sopimuksen mukaisesti. Jos mies ei pysty elättämään perhettään, vaan vaimokin käy töissä, tulee kotityöt ja lapsiin liittyvät vastuutkin jakaa.

Vierailija
113/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia. Korona-ajan alkaessa huomasin töissä, että ihmiset reagoivat todella eri tavoin rajoituksiin ja siihen, että työnkuvamme muuttui tuolloin täysin. Osa normaalisti fiksuista tyypeistä lamaantui, eikä kyennyt tekemään mitään. Osa fiksuista meni ihan sekaisin, "apua, mitämäteenmitämäteen!" ja viikkokausia vaan jankkasivat, että mitä ihmettä tässä nyt tehdään, vaikka oli selvät ohjeet annettu. Toiset keskittyivät työnteon sijaan tai sen ohessa voivottelemaan, miten kamala tämä tilanne on. Jotkut eivät kestäneet ollenkaan ja jäivät kokonaan pois töistä. Sitten taas osa oli poikkeavassa tilanteessa hyvin kylmähermoisia ja sopeutuvaisia, ryhtyivät vain uusiin hommiin.

Etukäteen ei olisi voinut päätellä normaalista käytöksestä, miten tuo iso muutos töissä meni. Osa, joiden olisi odottanut olevan sopeutuvaisia, ei ollutkaan ja sitten taas päinvastoin. Sama varmasti vanhemmuuden kanssa: osa yllättää, toiset positiivisesti ja toiset negatiivisesti. Ei sitä voi tietää etukäteen, ennen kuin sen kokee. Vanhemmuus on niin kokonaisvaltaista. Minä ajattelin etukäteen miehen kanssa aina, että haluttaisiin 2 lasta. Yhden lapsen jälkeen todettiin miehen kanssa, että voimavarat riittävät meillä vain yhteen lapseen. Tähän toki vaikutti se, että sairastuttiin miehen kanssa molemmat pikkulapsiaikana (minä pysyvästi), joten jaksamista ei terveyden vanhempien tavoin ollut.

Näinpä. Olen yleensä aina sanavalmis enkä mene hämmennyksiin koskaan, tiedän miten eri tilanteissa toimitaan enkä lamaannu. Luulin aina että onnettomuuspaikalla (itse osapuolena ) olisin se viilipytty joka tietäisi miten toimia, mutta kun jouduin onnettomuuteen (en loukkaantunut itse) niin menin shokkiin enkä kyennyt tekemään mitään.

Samaa sanoi ambulanssissa vuosikausia työskennellyt ystäväni, Kun itse joutui kolariin niin ei kyennytkään mihinkään.

Vierailija
114/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uutta auringon alla.

Juu, rahaa alkaa tunnetusti puskea ovista ja ikkunoista sisään kun tekee lapsia..........

(Mit vttua hei.? Suurimmalla osaa on taloudellisesti paljon tiukempaa kun tulee lapsia. Kukaan ei tee Suomessa rahan takia lapsia, kas kun sillä tavalla köyhtyy, ei rikastu.)

Työtön ja työhaluton tai pikkupalkkatöissä oleva lähiäiti kyllä tienaa lapsilla (eron jälkeen), muuta on turha väittää. Asumistuki kasvaa, saa elää leveämmin isommassa asunnossa, tuet kasvavat, lapsilisän ja elarit saa käyttää kuten haluaa jne. Tyhmäkin tajuaa tämän. 

Vierailija
115/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uutta auringon alla.

Työtön ja työhaluton tai pikkupalkkatöissä oleva lähiäiti kyllä tienaa lapsilla (eron jälkeen), muuta on turha väittää. Asumistuki kasvaa, saa elää leveämmin isommassa asunnossa, tuet kasvavat, lapsilisän ja elarit saa käyttää kuten haluaa jne. Tyhmäkin tajuaa tämän. 

Tienaa? Pysyy toki hengissa ja saa katon pään päälle ja vaatteet päälle mutta se nyt on se minimi mikä hyvinvointivaltion pitääkin taata. Mutta se että kotona tuilla elävä eläisi jotain luksuselämää on kyllä melkoinen myytti.

Vierailija
116/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uutta auringon alla.

Mies varmaan vastaavassa tilanteessa ryyppäisikin ne rahat. Mutta onneksi lähes jokainen äiti taas laittaa ne rahat lasten tarpeisiin ja lisäksi vielä siitäomaan toimeentuloon tarkoitetusta rahasta vähän päälle.

Vierailija
117/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uutta auringon alla.

Saa olla aika typerä jos ei tajua että yksihuoltajataloudet ovat tämän maan eniten köyhyydestä kärsiviä talouksia.

Vierailija
118/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uutta auringon alla.

Mun on kyllä vaikea tajuta tai uskoa tuota, että joku pienituloinen pystyisi rikastumaan tekemällä lapsen. Sori vaan. Itse olen hyvätuloinen sinkkuäiti ja lapsista on kyllä ihan oikeasti kuluja. Jos saisi vain minimielarin ja lapsilisän + extraa asumislisään lastenhuoneen myötä, niin en siltikään usko, että siinä hirveästi olisi ns. pelivaraa, että mihin ne rahat käyttää. Siis tuskin se äiti kovin leveästi eläisi ja eiköhän lähes kaikki äidit pyri ensisijaisesti antamaan lapselle enemmän, jos rahaa on (eivätkä itseensä käytä).

Mutta joo, ehkä en vaan ymmärrä tätä joidenkin miesten viljelemää äiti-käyttää-elarit-itseensä -konseptia, kun itse en elä tuilla. Haha, ja siis oikeasti, jos roolit kääntyisi toisin päin ja sen isän pitäisi alkaa hankkimaan lapselle kaikki käyttäen vain elarin x2 (eli kummankin vanhemman osuus) ja lapsilisän, niin aika äkkiä muuttuisi se ääni kellossa.

Vierailija
119/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uutta auringon alla.

(Mit vttua hei.? Suurimmalla osaa on taloudellisesti paljon tiukempaa kun tulee lap brut8stqsia. Kukaan ei tee Suomessa rahan takia lapsia, kas kun sillä tavalla köyhtyy, ei rikastu.)

Mä olin pikkupalkkalähiäiti. Noin se ei mene. Brutto- ja nettopalkan ero pitää siitä huolen. Mm. päivähoitomaksut laskettiin brutosta ja elättää piti sillä netolla 2 ihmistä yhden sijaan. Tukia ei saanut (taas se brutto), joten "leveä elämä isommassa asunnossa" ei onnistunut. Lapsilisä yhdestä 95 euroa ja elatustuki 155 euroa kuukaudessa meni jo ruokakauppaan, eikä riittänytkään.

Vierailija
120/183 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olikos se jotain 150000e, kun lapsi keskimäärin maksaa? Jos maksaa elaria 155e/kk, niin maksaa tuosta vain vähän päälle 33000e ja toinen vanhempi sitten vissiin maksaa loput.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi