Sain vihdoin ajan lääkäriin masennuksen takia, ja lääkärin ehdotus oli "ota koira, se piristäis sun arkea" Näin työttömänä ja veloissa ei ihan noin vaan koiraa oteta
Mainitsin selvästi, että on aamuja kun en vaan saa itseäni ylös sängystä koko päivänä. Tämäkö olisi koiralle mukavaa elämää? Mainitsin veloista ja surkeasta rahatilanteesta "No onhan sitä halpaa markettiruokaa"
Pillerit kouraan ja kotiin. Ja vielä mirtazapine, mikä on ihan hirveä lääke. Ollut minulla joskus aiemmin. Lihoin 30 kiloa 2 kuukaudessa ja nukuin vuorokaudet ympäri. Enpä taida enää mennä lääkäriin.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kuntouttavaa työtoimintaa. Saa enemmän rahaa ja mieli piristyy, kun tuntee itsensä hyödylliseksi.
Minulla toimi ainakin. Aluksi kannattaa aloittaa 6h/d.
Itse ainakin masentuisin entisestään jossain kuntouttavassa työtoiminnassa. Luultavasti saisin siellä itsetuhoisia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap miten onnellisessa asemassa olet, kun yleensä pääsit lääkäriin nykypäivänä?
Mitä jos sinäkin lopettaisit palstalla valittamisen kun olet maailmanluokassa etuoikeutetuin ihmisryhmä? ai et lopeta. Lopeta edes tyhmät neuvot.
En muuten antanut mitään neuvoa?
Nyt annan. Yksinäisyys ei ole mikään syy mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni masennus, piti vain lyhyen sairausloman mutta kävi terapiassa pari vuotta, helpotti kun otti kissat eläinsuojeluyhdistyksestä. Tuli menoa ja meininkiä kotiin.
Mutta jos varat on vähissä, eläimen pito on kallista, eläinlääkäreiden palkkiot huikeita. Joten se voi syventää harmeja rahatilanteen ollessa huono.Ei ne lemmikitkään välttämättä koko ajan sairasta. Kymmenvuotiasta kissaa ei ole tarvinnut kertaakaan käyttää eläinlääkärillä. Masentunut ei tietenkään jaksa ajatella positiivisesti, mutta kyllä lemmikkienkin kanssa voi käydä hyvin siinä missä huonostikin.
Naapurin kissalle tuli ensin diabetes ja sitten syöpä. Paljonkohan kissan sairaudet tuli maksamaan? Kaverin koira oli hyvin allerginen, joten kaveri joutui tekemään koiralle ruuat ihan itse, mitkään valmisruuat eivät olleet vaihtoehto. Arvelen, että hyvin masentunut ei jaksa alkaa ruokia nyhräämään. Masennusta ei helpota sekään, kun eläintensuojelu vie lemmikin pois.
Ala ryyppäämään. Kun laitat kossun pakkaseen, niin kyllä sieltä sängystä on noustava sitä aamulla pakastimesta korkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin joskus 20v sitten kunnallisella psykologilla. Kertoili enimmäkseen omasta avioerostaan, sitten kehotti tilaamaan paikallislehden, josta näkee menot ja tapahtumat. OIkeasti mietin silloin, että kaikenlaiset sitä viroissa istuvatkin.
Kävitkö tohtori Kiminkisellä?
Mä ottaisin, mut pitää olla pentu. Jotkut hyypiöt myy jo valmiiksi fuck.. ed up koiria jotka oikeasti paljon vanhempia mitä koirapassi näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Moni masentunut on kyllä kertonut, että juuri se rakas koira tai kissa on saanut nousemaan aamulla ylös sängystä. Ja että ylipäätään se, että pitää jostain toisesta huolta ja ajattelee sen hyvinvointia, tekee omalle mielelle hyvää. Itsekseen puhuminen tuntuu monesta omituiselta, mutta kuinka moni juttelee vaikka koiralleen? Todella moni!:-) Itsekin teen niin.
Todella vastuuntuntoista on kuitenkin kunnolla miettiä, että jaksaako siitä eläimestä oikeasti huolta pitää ja onko varaa sitä ruokkia. Hienoa ap. Ei eläintä kannata todellakaan ihan vain kokeeksi ottaa, se ansaitsee hyvää hoitoa.
Tsemppiä sinulle ap. Älä lannistu yhdestä lääkäristä - eivät kaikki ole huonoja, hyviäkin on. Parempaa uutta vuotta!
Mun koiraan palaa 150e kuukaudessa. Kerran vuodessa kontrollikäynti kroonisen sairauden takia.
Ja jos on sairas lemmikki, tulee lisää stressiä ja huolta. Mulla oli tosi kipeä kissa, sen eläinlääkärikuluihin meni kerralla aina useita satasia pari kertaa vuodessa, ja hoidot oli tosi ikäviä ja stressaavia meille molemmille (paska lensi antibioottikuureista yms). Sellainen jos osuisi henkilölle, joka ei itsestäkään jaksa eikä rahallisesti kykene huolehtimaan...
Todella huono ja vastuuntunnoton neuvo lääkäriltä. Tekisin valituksen.
Tirsk ei saa nauraa mutta kissalla diabetes. Minä niin kateellinen kun saa kalliit diabetes lääkkeet.
Jos ottaisit koiran, piristyisit, voitiååsit taas mennä töihin kuten kuuluu, ja pystyisit elättämään itsesi ja koiran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Moni masentunut on kyllä kertonut, että juuri se rakas koira tai kissa on saanut nousemaan aamulla ylös sängystä. Ja että ylipäätään se, että pitää jostain toisesta huolta ja ajattelee sen hyvinvointia, tekee omalle mielelle hyvää. Itsekseen puhuminen tuntuu monesta omituiselta, mutta kuinka moni juttelee vaikka koiralleen? Todella moni!:-) Itsekin teen niin.
Todella vastuuntuntoista on kuitenkin kunnolla miettiä, että jaksaako siitä eläimestä oikeasti huolta pitää ja onko varaa sitä ruokkia. Hienoa ap. Ei eläintä kannata todellakaan ihan vain kokeeksi ottaa, se ansaitsee hyvää hoitoa.
Tsemppiä sinulle ap. Älä lannistu yhdestä lääkäristä - eivät kaikki ole huonoja, hyviäkin on. Parempaa uutta vuotta!
Mun koiraan palaa 150e kuukaudessa. Kerran vuodessa kontrollikäynti kroonisen sairauden takia.
Ja jos on sairas lemmikki, tulee lisää stressiä ja huolta. Mulla oli tosi kipeä kissa, sen eläinlääkärikuluihin meni kerralla aina useita satasia pari kertaa vuodessa, ja hoidot oli tosi ikäviä ja stressaavia meille molemmille (paska lensi antibioottikuureista yms). Sellainen jos osuisi henkilölle, joka ei itsestäkään jaksa eikä rahallisesti kykene huolehtimaan...
Kannattaakohan tuollaista kissaa enää tekohengittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kuntouttavaa työtoimintaa. Saa enemmän rahaa ja mieli piristyy, kun tuntee itsensä hyödylliseksi.
Minulla toimi ainakin. Aluksi kannattaa aloittaa 6h/d.
Itse ainakin masentuisin entisestään jossain kuntouttavassa työtoiminnassa. Luultavasti saisin siellä itsetuhoisia ajatuksia.
Olet etukäteen päättänyt, että mitä vaan ehdotetaan, niin masennut taas vähän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mene toiselle lääkärille keskustelemaan lääkevalinnasta.
Sano ettei Mirta sovi, olet syönyt sitä aiemmin ja sivuvaikutukset olivat vaikeita kestää mm. voimakas lihominen voi masentaa entisestään sekä altistaa uusille sairauksille.
Kysy jos voisit vaihtaa johonkin toiseen lääkkeeseen. Ja kai olet jo jonossa keskusteluavun piiriin?
Niin mihin mennä? Ainakin meidän kunnassa on omalääkäritoiminta eli pitäisi sitten hakeutua yksityislääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Tirsk ei saa nauraa mutta kissalla diabetes. Minä niin kateellinen kun saa kalliit diabetes lääkkeet.
Itse ne kissan lääkkeet pitää maksaa, jos ei ole tullut hankkineeksi kissalle vakuutusta. Sekään ei ole halpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano ettei Mirta sovi, olet syönyt sitä aiemmin ja sivuvaikutukset olivat vaikeita kestää mm. voimakas lihominen voi masentaa entisestään sekä altistaa uusille sairauksille.
Kysy jos voisit vaihtaa johonkin toiseen lääkkeeseen. Ja kai olet jo jonossa keskusteluavun piiriin?
Niin mihin mennä? Ainakin meidän kunnassa on omalääkäritoiminta eli pitäisi sitten hakeutua yksityislääkärille.
Ehdotan, että vaan möllötät tekemättä mitään ja odotat, että tulisi taikuri ja taikoisi sinut kauniiksi, rikkaaksi ja energiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaakohan tuollaista kissaa enää tekohengittää?
Huomasit vissiin menneen aikamuodon? Vai meinasitko, että masentunutta jotenkin auttaisi kun pääsee lopettamaan kipeän lemmikin? Vai mikä sun pointti oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mittään ei voi tehdä, kun muuten masentuu lisää.
Mä sain kolme päivää sairaslomaa. Lääkäri sanoi, että "sittenhän onkin jo viikonloppu!" Ok. En mennyt uudestaan, itken työmatkat ja jatkan kotona illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että vaan möllötät tekemättä mitään ja odotat, että tulisi taikuri ja taikoisi sinut kauniiksi, rikkaaksi ja energiseksi.
Siltä kuullostaa, että lääkäri taikoo velat ja huolet pois ilman, että on lääkesivuvaikutuksia ja mitään pitäisi itse tehdä. Omalla kohdalla lääkäri määräsi liikuntaa ja paljon liikuntaa masennukseen. Kyllä se tehosi. Kävin uimahallissa joka päivä ja oli syy nousta aamuisin ylös sängystä. Liikunnan jälkeen oli kiva tuntea saaneensa jotain aikaiseksikin.
Onpa ääliömäisiä neuvoja saatu ihan ammattilaisilta, jos nämä on oikeasti totta. Ylipäätään on aika kyseenalaista alkaa ammattilaisena antaa suoria neuvoja/ elämänohjeita. Kunnollinen psykiatrinen hoito pohjaa ennemminkin siihen, että potilas oppii itse muokkaamaan ajatuksiaan, ja sitä kautta vaikuttamaan tunteisiinsa ja luomaan uusia toimintamalleja. Kyse ei yleensä ole mistään yksittäisestä asiasta, vaan kokonaisvaltaisesta tavasta käsitellä asioita. Jos asiat ovat jo pahasti pielessä, esim juuri raha-asiat, kuuluu niiden asioiden hoitaminen sosiaalipuolelle, ei psykiatrialle. Tietysti umpisolmussa oleva talous ja hankaluudet elämänhallinnassa lisää psyykkistä huonovointisuutta, mutta niiden asioiden korjaamiseen tarvitaan sosiaalitoimenapua. Psykiatria voi auttaa ainoastaan välillisesti, jotta tulevaisuudessa osaisi ehkä toimia toisin.
Itse en ottaisi koiraa muista syistä (inhoan koiria), mutta lääkäriltä vähän epäeettinen ohje. Koirakin on kuitenkin elävä olento eikä mikään esine, jonka voi ottaa vain, jotta pääsisi helpommin sängystä ylös. Kyllä koirakin pitää ottaa siksi, että nimenomaan haluaa koiran ja on motivoitunut ja kiinnostunut hoitamaan sitä ja viettämään sen kanssa aikaa.