Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vakavasti sairasta makuutetaan tuntikausia päivystyksessä lattialla, viimeisillään raskaana oleva ei pääse sairaalaan

Vierailija
29.12.2022 |

Näitä tarinoita saa tällä hetkellä lukea somessa joka päivä. Miten voi tapahtua Suomessa?

Viimeisillään raskaana olevan naisen emättimestä alkaa valua verta. Hän soittaa sairaalaan, jostasanotaan, että ole kotina vaan. Hän soittaa ambulanssin. Sairaalasta sanotaan ambulanssihoitajalle, ettei saa tuoda sairaalaan.

Lopulta lapsen isä vaan vie vaimonsa sairaalaan. Lääkäri ihmettelee, miksi ette tulleet ambulanssilla.

Kommentit (847)

Vierailija
621/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksiköhän tänä päivänä ei ole riittävästi hoitajia?

Vierailija
622/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja 22 vuotta alalla olleena voin sanoa ettei raha ratkaise vaan olot. Itse tiesin alalle lähtiessäni mitä palkkaus on ja varmasti nykynuoretkin tietää. Työolosuhteet tulee saada kuntoon, eli riittävästi tekijöitä. Työskennellessä ihmisen kanssa täytyy huomioida muutakin kuin hoitotoimenpide. Kyse ei mielestäni ole palkasta ja jos näin on niin täytyy vaihtaa alaa.

Työoloja ei tulla saamaan kuntoon hoitajia lisäämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi laki, jossa omaiset velvoitetaan huolehtimaan vanhuksista, jotka ei pärjää yksin kotona?

Jos se laki takaa minulle sellaisen asunnon tänne pk seudulle, mihin voin mummon majoittaa, niin ottaisin heti huomenna.

Muuta mummosi luokse. Vai jätitkö vanhuksen pikkupitäjään, ilman hoivapalveluita?

Olen eri, mutta miksi vtussa mun pitäisi hoitaa mummoani tai vanhempiani? Maatkoon vaan siellä päivystyksen lattialla maailman tappiin saakka. Todellakaan rupea jotain vanhusta hyysäämään omalla ajallani ja rahallani.

Vaikutat miellyttävälle. Miksi minun pitäisi maksaa muiden palveluista, koulutuksesta tms.?

No kokeile olla maksamatta. Sitä sanotaan veronkierroksi. T. Eri

Mehän voitaisiin myös pistää vero ihmisille, jotka eivät hoida vanhempiaan. Sinua ei kiinnosta maksaa siitä, mutta minua ei kiinnosta.

Sovitaan että eläkemaksut pois niiltä jotka hoitaa itse vanhuksensa. Me maksamme jo muiden hoidon, valinnan voisi tehdä maksaako itselleen vai ei.

Hei

Sinun lapsesi eivät suostu siihen.

Kyllä jokaisen pitää olla valmis hoitamaan omat vanhempansa, yhteiskunnan hoiva on uusi asia. Jos meillä ei kerta ole hoitajia sitä tekemään, niin itse se on tehtävä. Muista, että puhut myös omasta vanhuudedtadi, siitä, minkälaisen mallin annat lapsillesi omasta hoidostaai.

Yhteiskunnassa on monet muutkin asiat muuttuneet ja siksi omaiset eivät niitä vanhuksia voi hoitaa. Yksi on jo se miten vanhaksi eletään, sitä olisi sitten nurkissa (joita ei ole koska asunnot ovat pieniä) pyörimässä kahden sukupolven vanhukset jotka ei pärjää itse.

Vierailija
624/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksiköhän tänä päivänä ei ole riittävästi hoitajia?

Kuka nykyisin jaksaa ketään hoitaa kun ihmiset eivät ole mihinkään tyytyväisiä ei asiakkaat eikä varsinkaan heidän omaisensa.

Vierailija
625/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittomille tuylijoille on kyllä ilmainen hoito Helsingissä, muistamme sen olleen Vihreiden idea.

Vierailija
626/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki työttömät opiskelemaan hoitajiksi. Työ on mitä mukavinta ja ihanat työajat. Palkkakin kohdillaan. Päästään tästä hoitaja pulasta.

Vierailija
627/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnasta on todella pulaa, mutta en usko, että ketään sairasta makuutettaisiin tuntitolkulla Suomessa päivystyksen lattialla.

Eräs tuttuni poltti humalassa kokkaillessaan pahasti toisen kämmenensä, ja haukkui jälkikäteen päivystyksen, koska hän joutui odottamaan istualtaan vuoroaan, eikä päässyt petiin, vaikka väsytti. En tiedä, onko hän sitten käynyt mielenosoituksellisest päivystyksen lattialle makaamaan.

Vierailija
628/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja 22 vuotta alalla olleena voin sanoa ettei raha ratkaise vaan olot. Itse tiesin alalle lähtiessäni mitä palkkaus on ja varmasti nykynuoretkin tietää. Työolosuhteet tulee saada kuntoon, eli riittävästi tekijöitä. Työskennellessä ihmisen kanssa täytyy huomioida muutakin kuin hoitotoimenpide. Kyse ei mielestäni ole palkasta ja jos näin on niin täytyy vaihtaa alaa.

Riittävästi tekijöitä ei tule nykyisillä palkoilla, joten vastaus ongelmaan on edelleen raha.

Ja rahaa ei edelleenkään ole antaa

Vierailija
629/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä RAHA, muttei hoitajille jaettuna vaan uusia hoitajia palkkaamalla. Hoiva-avustajat ovat todella hyvä asia, lisää lähihoitaja, sairaanhoitajia mitä saa.

Vierailija
630/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki työttömät opiskelemaan hoitajiksi. Työ on mitä mukavinta ja ihanat työajat. Palkkakin kohdillaan. Päästään tästä hoitaja pulasta.

Takaako riittävä määrä alan opiskelijoita sitä että hyvinvointialueet tai HUS palkkaisi yhtäkään hoitajaa. Ainakaan täällä hyvinvointialueelle ei edelleenkään edes ole paikkoja edes auki lukuunottamatta ensi kesän määräaikaisia sijaisuuksia.

Vierailija
631/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on turha kenenkään valittaa yhtään mitään. Tähän tilanteeseen on nyt tultu. Hoitajiakaan ei kukaan kuuntele, oli työolot mitä tahansa.

Vierailija
632/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaako riittävä määrä alan opiskelijoita sitä että hyvinvointialueet tai HUS palkkaisi yhtäkään hoitajaa. Ainakaan täällä hyvinvointialueelle ei edelleenkään edes ole paikkoja edes auki lukuunottamatta ensi kesän määräaikaisia sijaisuuksia.

Ja jos ilmapiiri, perehdytys ym ei parane, niin osa lopettaa. Jos harjoittelut on ihan hirveitä, niin alalle ei jäädä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ymmärtäköö nyt: meillä ei ole rahaa, meillä on velkaa! Mistä se raha tulee suomeen?? Keskittykää siihen jotta me voimme maksaa enemmän palkkaa.

Tämä. Ei ole mistä maksaa lisää yhtään kenellekään.

Nyt ensin pitää keksiä mistä ne rahat saadaan ja sitten voidaan alkaa pohtia miten potti jaetaan tai antaa vain kaikki hoitajille suoraan.

Suomi tarvitsee uutta Nokiaa. Siksi pistäisin rahat lääketeollisuuteen. Oli idioottimaista ettei valtio lähtenyt tukemaan sitä nenäsuihkerokotetta kun korona alkoi. Jälleen yksi Marinin hallituksen p*ska päätös. Sillä olisi saatu koronan ajaksi vientituote.

Eihän siitä tullut lopulta mitään. Silti kannattaa tukea niitä jotka edes yrittää kehittää uusia asioita. Sukupuolineutraalit liikennemerkitkin ovat uusia asioita, mutta ne varsinaisesti tuonut rahaa. Muutamalla feministillä pysyi hiukset päässä, siinä se.

Tällaisia olisi esimerkiksi parempilaatuiset kroonikkovaipat (esim sellaiset, joita ei tarvitse vaihtaa kuin korkeintaan kerran päivässä, mielellään ei edes niin usein), sairaalasängyt, jotka automaattisesti kääntyilisivät siten, ettei potilaalle tule makuuhaavoja, erilaiset ihmisille suunnitellut ruokinta-automaatit, pesuautomaatit yms. Japanissa ovat jo tehneet puhuvia robotteja terveydenhuoltoon ja olikos Helsingissä Herttoniemen terveysasemalla jo tällainen aulassa vastaanottamassa potilaita? Pikkuinen hauskan näköinen robotti voisi jutella vanhuksille, lukea lehteä, jutella sodan aikaisista asioista, laulaa virsiä tai tulevaisuudessa jotain Uriah Heepin biisejä jne. Kun vielä kehitellään robotti tuomaan ruokaa ja syöttämään, niin siinäkin on ideaa.  Tällä hetkellä ainakin yhdessä Suomen sairaalassa polven tekonivelleikkauksenkin suorittaa jo robotti. Toki leikkausryhmässä on vielä lääkäreitäkin mukana ohjaamassa robottia, mutta edistysaskel tuokin. 

Lisäksi voitaisiin kehitellä vanhusten koteihin sopivia valvontalaitteita. Jossain sitten istuu tyyppi tai pari, jotka monitoreistaan seuraavat, mitä 20-30  vanhusta kodeissaan puuhailevat. Monitorin kautta voisi avata puheyhteyden ja huomauttaa vanhukselle, jos tämä on menossa tekemään jotain tyhmää. 

Ruokintarobotti? Siis rehut eteen,kuten lehmillä?

Kai nyt ymmärrät, että tuo " ruokinta" on muutakin. Sinulla toimii fysiikka ja kaikki aistit ja ymmärrys, mutta koeta nyt ymmärtää,.että niillä, jotka tarvitsevat tätä " ruokintaa" ei toimi. Se ruokinta on muutakin, kuin ruuan tuominen saataville: potilas/ asiaks pitää auttaa asentoon, jossa ruokailu onnistuu, ruoka pitää syöttää ja juoma juottaa, ja siinä huomioida se, että ihminen pystyy nielemään ja pureksimaan ja ei tukehdu. Ja kyllä, ruokailu on muutakin,kuin ruokintaa- se on sosiaalinen hetki ja sen pitäisi myös tuoda hyvää oloa.

Totta hemmetissä mä tajuan. Mutta jos ei ole hoitajaa ruokkimassa vanhusta, sitten on kolme vaihtoehtoa:

1. omainen ruokkii

2. robotti ruokkii

3. kukaan ei ruoki

Kerro missä.on semmoinen robotti, joka kykenee asettamaan vuodepotilaan aolevan vanhuksen sellaiseen asentoon, että hän pystyy syömään, antamaan sen ruuan vanhukselle suupaloina ja juomisena niin, että vanhus ei tukehdu? Sellaista robottia ei ole olemassa, eikä tule seuraavaan 100 vuoteen.

Muista, että ,mitä nyt päätät, miten vanhuksia ja muita heikommassa asemassa olevia hoidetaan, koskee myös sinua. Olethan valmis siihen?

Ei vielä missään. Mutta tässä threadissa olikin kyse sellaisista innovaatioista, joita pitäisi kehittää. Joista voisi saada tuottoa. Tämä sama ongelma on kaikissa länsimaissa. Jo nyt erityisesti Japanissa - jossa on paljon yksinäisiä - kehitellään mitä erilaisimpia teknologisia ratkaisuja, joilla korvataan ihminen erityisesti terveydenhuollossa. Mä kirjoitin aiemmassa kommentissani myös aytomaattisesti toimivasta sängystä, joka estää makuuhaavojen syntymisen. Meillä on jo nyt kehitetty sänkyjä erityisesti palovammapotilaille. Tätä samaa kehittämistä voisi jatkokehittää. Ja kehittää siten, että sänky olisi ohjelmoitavissa siten, että se siirtää ja nostaa vanhuksen sellaiseen asentoon, jossa hän ei syödessään tukehdu. Ja se ruokakin voi olla jotain ravintorikasta soselitkua, ei tarvitse olla ensimmäistäkään suupalaa. Tai miksei voisi olla vaikka niin, että kaikille vanhuksille asennetaan riittävin teknisin ominaisuuksin varustettu PEG-letku ja ruokinta-automaatti osaa kytkeytyä siihen ja laittaa litkut letkuun? Aika dystopialtahan tuo kuulosta, mutta jos ei ole hoitajia eikä omaisia, niin mikä on vaihtoehto?

Viimeiseen lauseeseesi: en minä ole päättämässä yhtään mitään. Mulla on vaaleissa tasan se yksi ääni ihan kuten sinullakin. Demokratia on sitä, että jokaisella äänioikeutetulla on yksi ääni ja enemmistö päättää, mitä tehdään. Suomessa ei yleensä yksikään puolue saa yli 50% äänistä eli täyttä enemmistöä, joten sitten hallituspuolueet tekevät kompromisseja. Millaisia ne kompromissit ovat, ei riipu millään tavalla minusta. Eikä sinustakaan. Olen saattanut äänestää jotain puoluetta heidän ajamansa asian X takia, mutta hallitusneuvotteluissa puolue antaakin muille puolueille periksi asiassa X, jotta saa läpi asian Y. Ei tällä ole mitään tekemistä minun päätösteni kanssa. Ei edes sen, mitä puoluetta päätin äänestää. 

Mulla on noin 3-4 seuraavaa hallituskautta, kun tulen olemaan vanhuksena ainakin jonkinlaisen hoivan tarpeessa. Mitä tahansa voi tapahtua. Olenko valmis? Valmis mihin? Siihen, mitä vuonna 2035 tai 2039 istuvat hallitukset päättävät tehdä? Enhän minä voi nyt tietää, mitä päättävät. Ehkä silloin vanhukset laitetaan hyyryläisiksi tai annetaan valinnaksi eutanasia. Tai sitten on jotain robotteja hoitamassa vanhuksia. Mitä ikinä tullaankin tekemää,n ei siihen mun hyväksyntääni tai valmiuttani kysytä. 

Ja siis näitä hoivarobotteja nimenomaan kannattaa kehittää koska niistä valtio voi saada vientituotteen, millä saadaan sitä rahaa, millä nostella julkisen palkkoja ja parantaa palveluja.

Ja lisäksi helpottavat painetta siellä itse hoitotyössä, mikä on varmasti eniten avun tarpeessa tällä hetkellä. Robotti pystyy tekemään töitä 24/7 eli käytännössä tekee 3 hoitajan työt. Helpolla matematiikalla. Tosiasiassa varmaan vähän enemmän tai vähän vähemmän.

Varmaan päiväkodeissa, vankiloissa ym pystyttäisiin hyödyntämään samoja robotteja vähän vaihtelevalla ohjelmoinnilla.

Mutta ei kukaan nyt ajatellut että niitä huomenna tai ensivuonna tulisi. Ensi vuosikymmenellä ehkä.

Siivousrobotteja odotettiin viemään siivoojien työpaikat vuosituhannen vaihteessa. Ihan päätähuimavaa ei robotiikan kehitys ole ollut, kun parikymmentä vuotta myöhemmin joissain kohteissa saadaan robotilla imuroitua ja lattiat pestyä. Hoivaan tarvitaan vielä paljon monimutkaisempia liikeratoja ja nopeaa reagointia, katsotaan sitten joskus vuoden 2050 jälkeen, kun ehkä jo uskotaan, ettei halpoja filippiinoja ole tulossa.

Hoivarobotteja on jo Japanissa. On kyllä erikoista, ettei siivouskoneet aja itsekseen nykyisin. Japanissa kuitenkin on myös ainakin osittain itsekseen ajavia autoja.

Mutta siis rahaa vain teknologiaan, niin ei siinä kauaa mene. Tutkimusta on toki äärettömän helppo hidastaa panttaamalla määrärahoja.

Hei

On niitä jo Suomessakin. Mutta koeta nyt ymmärtää, että ne eivät ole sellaisia, että hoitajia ei tarvita, eivät pysty auttamaan ruokailussa, oeseytymisesdä, pukeutumisessa, liikkumisessa jne.

Myös etävastannotto on käytössä jo, mutta sekään ei korvaa esim vanhusten kotihoidossa kaikkea hoitajan tekemää työtä,vaikkapa insuliinin pistämistä tms

Mä ainakin ajatelen asian niin, ettei robotiikan ole tarkoituskaan korvata ihmistä kertaheitolla. Mutta mitä useammassa asiassa vähitellen korvaa, sitä vähemmän aletaan tarvitsemaan ihmisiä. Tuo lauseeni kyllä kuulostaa omiinkin korviini hieman pahaenteiseltä, mutta jos totuus on se, että ihminen on liian kallis ja hidas työväline, sitten pitää kehittää tehokkaampia.

Insuliinin pistäminen ei kuitenkaan ole mikään ongelma. Ei siihen ihmistä tarvita. Jo nyt on suomalaisillakin diabeetikoilla insuliinipumppuja, jotka mittaavat säännöllisesti verensokerit ja annostelevat insuliinin automaattisesti. Diabeetikon itsensä ei tarvitse mitata verensokereitaan eikä pistää insuliinia. Laite hoitaa koko tuon prosessin. Ja jos oikein muistan, tuo laite toimii vielä siten, että se lähettää kaikista tapahtumista tiedot hoitavalle lääkärille. Ei ehkä automaattisesti ja reaaliaikaisesti, mutta ainakin diabeetikon itsensä lähettämänä. Pitääkin kysäistä lähisukulaiselta, jolla tuollainen pumppusysteemi on. 

Näinhän se menee. Ennen sellaista itsekseen kulkevaa roboa tulee kaikkia apuvälineitä, jotka pikku hiljaa korvaa ihmistä.

Omasta mielestäni tämä ei ole mikään huono juttu. Teoriassahan se tarkoittaa sitä, että ihmisellä jää sitten enemmän vapaa-aikaa, mikä taas parantaa elämänlaatua. En tosin usko että koskaan tulisi maailmaa, jossa ihminen ei tekisi mitään työtä. Robotit tulee ihmisen rinnalle.

Lähinnä toivon, että se aika kun vapaa-aikaa jäisi tulisi mahdollisimman pian, että itsekin ehtisin sen nähdä. Joskin mulla on myös aika kova luotto siihen, että jotenkin tämä onnistutaan pilaamaan.

Jos puhutaan ajasta, mä voin laittaa silmät kiinni ja muistella niitä satunnaisia hetkiä silloin 1980-luvulla, kun kotisairaanhoitajana ehdin myös istahtaa vanhuksen kanssa juomaan kahvia. Jutella ja kysyä kuulumisia. Nauraa yhdessä ja vitsailla. Kuunnella, miten vanhus ikävöi liian varhain kuollutta poikaansa tai kertoa yksinäisyydestään, kun tytär perheineen oli muuttanut työn perässä Kanadaan. Tai kertoa, miten vanhin lapsenlapsi oli juuri päässyt ripille. Katsoa yhdessä hänen kanssaan rippujuhlista otettuja valokuvia. Tällaiseen yhdessäoloon ei robotit eikä tekologia pysty. Mutta ei ihminekään edi, jos ihmisen pitää hoitaa robotin työt ja sitten juostava seuraavan asiakkaan luokse. 

Hieman ohi aiheen: ei ole hyvä olla riippuvainen omista lapsistaan ja heidän seurastaan. Tätä olisi jokaisen hyvä jo nuorempana miettiä ja tehdä jotain sen eteen että elämä voisi olla mielekästä myös vanhana. Viimeistään lasten kasvettua jokaisen kannattaa yrittää etsiä muutakin seuraa. Jotenkin karmeaa kuinka iäkkäiden yksinäisyyttä toisinaan pidetään jälkeläisten aiheuttamana, vaikka sinun kommentissasi ei siis välttämättä siihen viitattu. Yksinäiset vanhukset voisivat varmasti nykyistä enemmän pitää toisillensa seuraa.[/quote

Kommenttisi luettuani vedin syvään henkeä. Olen NIIIIIIIN samaa mieltä. Oma äitini on aina elänyt lastensa kautta. Ystäviä ei ole juurikaan ollut. Ja nekin, joita oli, olivat perheystäviä ja heitä tavattiin korkeintaan kerran vuodessa. Niin pitkään kuin muistan, äitini ei ole koskaan käynyt missään yksin. Poislukien lapsuudessani kauppareissut. Jos äidilleni joskus aikoinaan ehdotinkin jotain harrastusta tai vaikka kunnan tarjoamaan senioritoimintaa, niin se oli ehdoton no-no-NO (tähän vielä Grympy catin kuva päälle). Ei missään tapauksessa edes jutustelua naapureiden kanssa. Äitini oli myös aika pitkälti perinteinen marttyyriäiti. Mutta sitten äitini höpertyi ja siinä missä moni muu muuttuu muistisairautensa myötä hankalammaksi ja vaikeammaksi persoonaksi, mun äidistäni yllättäen tulikin se pikkuinen söpö ja  hyväntuulinen mummeli, jonka mielestä kaikki on mukavaa ja hyvin. 

Mä olen nauttinut kaikista näistä vuosista, kun omat lapseni ovat olleet aikuisia enkä ole ollut edes parisuhteessa vimeisee 30:een vuoteen. Viihdyn oikein hyvin itsekseni. En kaipaa ketään. Ei tarkoita, ettenkö välittäisi tai rakastaisi lapsiani, mutta en tarvitse heidän läsnäoloaan omaan hyvinvointiini. On kiva tavata, on kiva seurata heidän elämäänsä jne, mutta mun elämäni on oikein hyvää ilman, että ovat läsnä. Mutta nyt mietin, käykö mun kohdallani sitten toisinpäin kuin äidilläni. Eli sitten, kun kuulalaakerit alkaa pääkopassa hölstya, alanko kaipaamaan just vain ja ainostaan lapsiani. Toivottavasti en. 

Vierailija
634/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä RAHA, muttei hoitajille jaettuna vaan uusia hoitajia palkkaamalla. Hoiva-avustajat ovat todella hyvä asia, lisää lähihoitaja, sairaanhoitajia mitä saa.

Hoiva-avustajilla on täällä reilusti pienempi palkka kuin laitoshuoltajilla. Siksipä niitä ei löydykään. Eivät ne filippiinatkaan niillä pennosilla pysy....edes maassa.

Vierailija
635/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ilmapiiri, perehdytys ym ei parane, niin osa lopettaa. Jos harjoittelut on ihan hirveitä, niin alalle ei jäädä.

Kun niitä työpaikkoja ei ole edes auki niin huonohan siinä on ketään perhdyttää.

Vierailija
636/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökunnasta on todella pulaa, mutta en usko, että ketään sairasta makuutettaisiin tuntitolkulla Suomessa päivystyksen lattialla.

Eräs tuttuni poltti humalassa kokkaillessaan pahasti toisen kämmenensä, ja haukkui jälkikäteen päivystyksen, koska hän joutui odottamaan istualtaan vuoroaan, eikä päässyt petiin, vaikka väsytti. En tiedä, onko hän sitten käynyt mielenosoituksellisest päivystyksen lattialle makaamaan.

Niinpä, se että makaa lattialla ei välttämättä vielä kerro voinnista tai hoidontarpeesta. "Vakavasti sairas" myös voi tarkoittaa vaikka mitä, eikä tuosta esimerkistä selvinnyt että mikä sairaus on kyseessä ja liittyikö sairaus lattialla makaamiseen tai miten liittyi. Ei se nyt niinkään voi mennä että ne jotka keksivät heittäytyä lattialle makaamaan saavat automaattisesti nopeammin hoitoa.

Vierailija
637/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on turha kenenkään valittaa yhtään mitään. Tähän tilanteeseen on nyt tultu. Hoitajiakaan ei kukaan kuuntele, oli työolot mitä tahansa.

Ja julkisen sektorin tilanne vain on se, että löysät on housuissa joka sektorilla.

Ja se on valtion himmeleiden vika. Kattovirastojen kattovirastot ja niiden kattovirastot on täynnä suunnittelijaa ja johtajaa ja konsulttia, jotka kehittelee aivan jatkuvasti kovalla rahalla "parannuksia", joista ruohonjuuritaso tietää jo valmiiksi että sekundaa tulee.

Sitten ne syntisen kalliit uudistukset pakotetaan läpi, minkä seurauksena ruohonjuuritasolla työtehtäviä tulee yleensä lisää ja ne toimimattomat systeemit saattaa jumittaa koko työpäivän tai jopa - viikon. Säästöjä kun haetaan, niin ruohonjuuritasolta pistetään työmiehiä pihalle joko ihan pistämällä pihalle tai sitten ei palkata eläköityvien tilalle uusia.

Ja siis tämä on tosiaan koko julkisen ongelma. Ei vain hoitoalan. Nytkin kansallisarkisto pistää porukkaa pihalle rankalla kädellä, mikä johtaa todennäköisesti valtakunnan tietopalvelun jumiutumiseen eli suomeksi yhdessä sun toisessa virastossa ja palvelussa alkaa työ tökkiä. Myös sairaaloissa, koska kaikki terveystiedot eivät ole siellä kannassa.

Vierailija
638/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku tk auki myös virka-ajan ulkopuolella, etteivät esim saikkulappuja hakevat tuki sitä päivystystä. Kyllä itseäkin otti päähän kun lapsella oli hengitysvaikeuksia ja päivystyksen hoitaja hoki vain anna sille Buranaa..

Pakko sinne oli sitten mennä vaikka lupaa tulla ei annettu. Onneksi mentiin, kun osastolle se lapsi sitten jäi.

Ennen oli päivystys joka terveyskeskuksessa myös öisin. Sinne sattoi mennä esim korvakipuisen lapsen kanssa. Vakavat tapaukset lähetettiin isoin sairaalaan.

Nyt ne liikenneonnettomuuden uhrit, sydänkohtauksen saaneet ja korvakipuiset lapset on kaikki samassa päivystyksessä. Kenen etu tämä oli?

Terveyskeskuksen ovia toki voidaan pitää nytkin öisin auki mutta se että saat siellä hoitoa vaatii sen että siellä on työntekijöitä joita ei nyt riitä edes siihen päivävuoroon aina. Ja jos löytyisi tekijät niin ei löydy rahoja joilla niiden palkka maksetaan, kalliiksi tulee pitää terveyskeskuksia öisin ja iltaisin auki.

Vierailija
639/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat on yliarvostettuja, sairaalassa olisi paljon asioita joita lähihoitaja/hoitoavustaja voisi tehdä jotta sairaanhoitajalle jäisi aikaa omiin tehtäviin joihin ko. ammattiryhmä ei osallistua. Tuolloin potilas saisi nopeammin hoitoa ja huolenpitoa.

Vierailija
640/847 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että päivystys jumittaa koska hoitajia ei ole - - - > potilaita ei saada siirrettyä jatkohoitopaikoille.

Hoitajille on vain v***uiltu kun ovat ainakin 20v tienneet että näin tulee käymään.

No sitten julkinen sektori hommaa ne hoitajat jostain! Aluksi voi tuoda 10 000 Filippiineiltä ja potkia karvaranteet ja somalit yhteiskunnan asunnoista v ttuun niin saadaan niille asunnot.

Tänne on raahattu isolla rahalla väkeä Aasiasta, Afrikasta ja Espanjasta ainakin 20 vuoden ajan. Koulutamme heidät, ja he katoavat jonnekin.

Kotikunnassani on 12 filippiiniläistä lähihoitajaopiskelijaa. Yksikään ei aio jäädä Suomeen valmistuttuaan.

Ihmettelin jo opiskeluaikoina (KTM), että miksi kansainväliselle linjalle (kalliiden ulkomaisten vierailevien opettajien oppiin) pääsee ilmaiseksi esim. kiinalaisia, joista havaitsi jo sekunnissa, että motiivi tulla oli ilmainen maisteritutkinto ja häipyisivät mahdollisimman pian sinne, mistä saisi parhaat rahat.

Kenenköhän kuningasidea? Suomalaiset ovat niin onnettoman naiiveja.