Asumistuen sopiva taso?
Kertokaa te tuella eläjää halveksijat, mikä olisi esim. asumistuen oikea taso, että olisitte tyytyväisiä.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyiselle ihmiselle nolla euroa.
Missä he sitten asuisivat?
no siellä missä mekin asumme, jotka emme saa asumistukea. Eli Asunnossa johon oma maksukyky antaa myöten.
Haluatko siis, että yhteiskunta segregoituu ja lisää syrjäytyneitä?
Ilmeisesti nämä asumistuen vihaajat eivät myöskään näe tarvetta sille, että isoissa kaupungeissa olisi matalasti palkattujen alojen työntekijöitä kuten vaikka siivoojia, kaupan kassoja tai lähihoitajia. Myös pienipalkkaisissa työssä käyvissä on asumistuen saajia, ja jos nämä eivät enää voi asua siellä missä ovat töissä, niin mistähän sitten varsinkin pääkaupunkiseudulle riittää tekijöitä matalasti palkattuihin suorittaviin töihin? Moni noista töistä on aika välttämätön yhteiskunnan toiminnalle kuitenkin. Vuokrat ovat lähiöissäkin todella korkeita nykyisin.
Itse teen kokopäivätyön lisäksi vielä osa-aikaista työtä koska tämän matalapalkka-alan palkka ei kunnolla riitä elämiseen. Jos minulla ei olisi tätä lisätyötä, joutuisin todennäköisesti hakemaan asumistukea enkä halua siihen joutua, koska tiedän mitä asumistuen saajista ajatellaan, kuinka suurta vihaa asumistuet herättävät. Työni on fyysisesti raskasta ja myös henkisesti kuormittavaa ja työmatkoihinkin kuluu paljon aikaa kun ajokorttia ei ole. Vapaa-aikaa ei hirveästi jää ja tuntuukin, että elämä on pelkkää työtä, nukkumaanmeno, työtä, nukkumaanmeno, työtä...ei tämä kaikille olisi mahdollista, jos on esim. lapsia niin eihän tästä tulisi mitään.
Niin. Minä en ole KOSKAAN asunut samassa kaupungissa missä olen töissä. Mikään PAKKO ei ole asua työntekopaikkakunnalla.
En minäkään asu, vaan toisella paikkakunnalla pääkaupunkiseudulla. Minulla menee jo nyt yli tunti työmatkaan yhteen suuntaan ja työajat voivat olla mitä vain, joten ihan millaisen välimatkan päässä tahansa tai missä tahansa ei voi asua jos aikoo töihin julkisilla päästä. Kaikkialla eivät julkiset edes kulje, tai kulkevat todella harvoin. Autoilijan on helppo puhua kuinka pitäisi vain muuttaa jonnekin kauas, asia on ihan eri kun pitää sotkea julkisilla pitkin maita ja mantuja ja ehtiä vielä saman päivän aikana kahteen aivan eri suunnilla oleviin paikkoihin kuten minulla on tuo tilanne.
Ei niitä matalapalkka-alan työntekijöitä nyt vain voi kaikkia ajaa jonnekin kauas asumaan.
Jos ne työttömät, pelkkien tukien voimalla asuvat ei olisi tukkimassa niitä lähempänä olevia kalliita keskusta-asuntoja niin eiköhän niitä asuntoja alkaisi vapautua vähän halvemmalla myös matalapalkka-aloilla töitä tekeville.
Eipä keskusta-asuntoja köyhillä olekaan. Asumistuki ei kata kalliita asuntoja vaan lähinnä on mitoitettu auttamaan kaupungin vuokra-asunnossa asuvia. Niitä harvoin on paraatipaikalla. Tiedän että opiskelijoita asuu kimppakämpissä keskustoissa ja he saavat asumistukea. Jos se halutaan karsia, niin siihen on eri keinot.
Kun täällä on jo pienipalkkaiset työssäkäyvätkin haukuttu loisiksi, niin luuletteko te, että tuollainen asenne lisää ihmisten motivaatiota töihin? Olet halveksittu työttömänä, olet halveksittu sittenkin kun teet sitä raskasta, huonosti palkattua suorittavaa työtä josta parempi väki voi toisaalla valittaa kuinka rehellinen työ ei enää kelpaa suomalaisille. Vaikka tekisit täysipäiväistä työtä, olet hyvätuloisten silmissä roskaa joka ei ansaitsisi edes kunnollista kotia jos sattuu tarvitsemaan jotain yhteiskunnan tukea. Ja vaikka et edes nostaisi mitään tukia, olet silti halveksittu, koska et paremman väen silmissä tuota mitään (paitsi sitä työtä, mutta sillä ei näytä olevan mitään merkitystä).
Halusitte tai ette, tuollaisella asenteella saatte aikaan juuri sitä mitä eniten vihaatte eli työhaluttomuutta. Jokaisella ihmisellä on tarve saada arvostuksen ja joukkoon kuulumisen kokemuksia ja jos ihminen saa osakseen pelkkää halveksuntaa vaikka hän itse pyrkii tekemään oman osansa, on ihan inhimillistä alkaa miettiä, että miksi minä yrittäisin enää mitään kun en kuitenkaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka, eikä mitään muita tukia ikinä.
Eli rikkaille pitää antaa lisää rahaa sen verran kuin avun tarvitsevat tarvitsevat minimielämiseen? Typerää. Mutta ymmärrettävää suomalaisessa kateellisessa yhteiskunnassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no siellä missä mekin asumme, jotka emme saa asumistukea. Eli Asunnossa johon oma maksukyky antaa myöten.
Ilmeisesti nämä asumistuen vihaajat eivät myöskään näe tarvetta sille, että isoissa kaupungeissa olisi matalasti palkattujen alojen työntekijöitä kuten vaikka siivoojia, kaupan kassoja tai lähihoitajia. Myös pienipalkkaisissa työssä käyvissä on asumistuen saajia, ja jos nämä eivät enää voi asua siellä missä ovat töissä, niin mistähän sitten varsinkin pääkaupunkiseudulle riittää tekijöitä matalasti palkattuihin suorittaviin töihin? Moni noista töistä on aika välttämätön yhteiskunnan toiminnalle kuitenkin. Vuokrat ovat lähiöissäkin todella korkeita nykyisin.
Itse teen kokopäivätyön lisäksi vielä osa-aikaista työtä koska tämän matalapalkka-alan palkka ei kunnolla riitä elämiseen. Jos minulla ei olisi tätä lisätyötä, joutuisin todennäköisesti hakemaan asumistukea enkä halua siihen joutua, koska tiedän mitä asumistuen saajista ajatellaan, kuinka suurta vihaa asumistuet herättävät. Työni on fyysisesti raskasta ja myös henkisesti kuormittavaa ja työmatkoihinkin kuluu paljon aikaa kun ajokorttia ei ole. Vapaa-aikaa ei hirveästi jää ja tuntuukin, että elämä on pelkkää työtä, nukkumaanmeno, työtä, nukkumaanmeno, työtä...ei tämä kaikille olisi mahdollista, jos on esim. lapsia niin eihän tästä tulisi mitään.
Niin. Minä en ole KOSKAAN asunut samassa kaupungissa missä olen töissä. Mikään PAKKO ei ole asua työntekopaikkakunnalla.
En minäkään asu, vaan toisella paikkakunnalla pääkaupunkiseudulla. Minulla menee jo nyt yli tunti työmatkaan yhteen suuntaan ja työajat voivat olla mitä vain, joten ihan millaisen välimatkan päässä tahansa tai missä tahansa ei voi asua jos aikoo töihin julkisilla päästä. Kaikkialla eivät julkiset edes kulje, tai kulkevat todella harvoin. Autoilijan on helppo puhua kuinka pitäisi vain muuttaa jonnekin kauas, asia on ihan eri kun pitää sotkea julkisilla pitkin maita ja mantuja ja ehtiä vielä saman päivän aikana kahteen aivan eri suunnilla oleviin paikkoihin kuten minulla on tuo tilanne.
Ei niitä matalapalkka-alan työntekijöitä nyt vain voi kaikkia ajaa jonnekin kauas asumaan.
Jos ne työttömät, pelkkien tukien voimalla asuvat ei olisi tukkimassa niitä lähempänä olevia kalliita keskusta-asuntoja niin eiköhän niitä asuntoja alkaisi vapautua vähän halvemmalla myös matalapalkka-aloilla töitä tekeville.
Eipä keskusta-asuntoja köyhillä olekaan. Asumistuki ei kata kalliita asuntoja vaan lähinnä on mitoitettu auttamaan kaupungin vuokra-asunnossa asuvia. Niitä harvoin on paraatipaikalla. Tiedän että opiskelijoita asuu kimppakämpissä keskustoissa ja he saavat asumistukea. Jos se halutaan karsia, niin siihen on eri keinot.
Riippuu kaupungista. Jossain Varkaudessa se yksityisten markkinoiden keskustayksiökin maksaa vain joku 300 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lääkkeet tekee 1200€/kk. Olen osa-aika eläkkeellä. Eli minun pitää kuolla pois? Onko raha se millä mitataan kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukea lainkaan mutta kunnat voisivat tarjota työvelvotteista ryhmäasumista työttömille
Työ olisi sitä, että työttömät kaivavat lapiolla kuopan ja sitten heti perään täyttävät sen?
Miten olisi vaikka siihen asumiskeskukseen liittyvät työt? Ruokahuolto, tekninen huolto, siistiminen yms. Lisäksi voisi olla erilaisten harrastusryhmien vetämistä jne.
Luuletko sinä onneton, että ihminen alkaa vielä jotain harrastusryhmää vetämään jos hänet pakotetaan luopumaan suunnilleen kaikesta henkilökohtaisesta omaisuudestaan ja muuttamaan johonkin parakkiin ventovieraiden ties millaisten ihmisten joukkoon?
Tällaisilla ehdotuksilla lietsotaan ihmisissä pelkkää vihaa.
Eihän sinne parakkiin olisi pakko muutta, jos työhaluja löytyy. Pistäisi varmasti aika monen luumuilijan siirtymään työnantajan listoille, jos uhkaisi siirto johonkin kolhoosiin. Sinullakin näkyy selvästi työ asenne olevan, että työhaluja ei ole, mutta palvelut ja elämisen kustannukset pitäisi saada. Sinä varmaan koet vihana sen, että muut eivät halua elättää kaltaisiasi loisia, mutta miten olisi oma asenteesi, jos ansaitsisit ensin oman perheesi toimeentulon juuri ja juuri ja siitä sitten verotettaisiin parin muun perheen laiskotteluun varat?
Velvoitetaanko samalla työnantajat palkkaamaan töihin "yli-ikäisiä" (50+, naisten kohdalla jo 40+), jonkin sairauden tai muun rajoitteen (esim. oppimisvaikeus) omaavia työnhakijoita jne...juuri niitä, joita on paljon työttöminä kun eivät nykyään kelpaa edes yksinkertaisiin suorittaviin töihin vaan hakemukset menevät suoraan roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kaupungista. Jossain Varkaudessa se yksityisten markkinoiden keskustayksiökin maksaa vain joku 300 euroa kuussa.
Mitä se Varkaus tähän vaikuttaa? Eli Helsinkiin eliitti ja Varkauteen luuseri katkeroitumaan? Minusta on ihan typerää selittää kuinka työttömän tai pieni palkkaisen tai yksinhuoltajien pitää muuttaa Varkauteen tai edes kauaksi työpaikasta tai mahdollisista työpaikoista. Itse yksinhuoltajana valitsin keikkatyöt lyhyemmillä työmatkoilla ja sopivilla työajoilla. Emme olisi ikinä selvinneet pitkillä työmatkoilla.
En nyt ota tässä kantaa asumistukeen, mutta onhan se hieman hämmentävää kun 40m päässä kaupungin omistamissa rivareissa vuokra on alkaen 667e/kk. Itse asun saman kokoisessa remontoidussa asunnossa ilman muovimattoja 340e/kk vuokralla. Tässä kohtaa se ei ole ainakaan yksityissijoittaja joka repii tukirahoja, vaan kunta joka lykkää kaikki elämänkoululaiset siihen hetkeksi. Ja kappas, täysillä asumistuilla..
Eli lähellä keskustaa, hyvällä palkalla ja luulen elämän olevan omissa käsissäni. Sairastuin, jäin työttömäksi, tulin työkyvyttömäksi, käytin säästöni. Asun nyt kaupungin reunalla lähiössä, saan vähän asumistukea, olen onnekas saan keskimääräistä eläkettä. Mutta tosiaan olen nähnyt loiston ja pudonnut sieltä. Putosin jaloilleni, koska Suomessa on olemassa eläkkeet ja tuet. Olen hyväosainen myös hiono-onnisena. Siltikään eläminen ei ole helppoa ja loukkaa typerät kommentit kuinka pitää elää kommuunissa jossain pikkukaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ota tässä kantaa asumistukeen, mutta onhan se hieman hämmentävää kun 40m päässä kaupungin omistamissa rivareissa vuokra on alkaen 667e/kk. Itse asun saman kokoisessa remontoidussa asunnossa ilman muovimattoja 340e/kk vuokralla. Tässä kohtaa se ei ole ainakaan yksityissijoittaja joka repii tukirahoja, vaan kunta joka lykkää kaikki elämänkoululaiset siihen hetkeksi. Ja kappas, täysillä asumistuilla..
Ja mikähän kunta muka on kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Eli lähellä keskustaa, hyvällä palkalla ja luulen elämän olevan omissa käsissäni. Sairastuin, jäin työttömäksi, tulin työkyvyttömäksi, käytin säästöni. Asun nyt kaupungin reunalla lähiössä, saan vähän asumistukea, olen onnekas saan keskimääräistä eläkettä. Mutta tosiaan olen nähnyt loiston ja pudonnut sieltä. Putosin jaloilleni, koska Suomessa on olemassa eläkkeet ja tuet. Olen hyväosainen myös hiono-onnisena. Siltikään eläminen ei ole helppoa ja loukkaa typerät kommentit kuinka pitää elää kommuunissa jossain pikkukaupungissa.
Aika moni on todennut, että terveet työttömät kommuuniin. Ihan mielelläni maksan veroja, jotta sairaat pystyvät elämään normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän kunta muka on kyseessä?
En viitsi sanoa paikan nimeä. Tämä on suuremman kaupungin kupeessa oleva pienempi kaupunginosa/kylä Etelä-Suomessa.
olin töissä vaka opena ja sain asumistukea. Palkka 1950 e kk netto ja vuokra 1100 e Helsinki. Yh, kaksi lasta. Turha huutaa että muuta muualle kun täällä on töitä. Vai haluatteko että pk seudulla ei asu ja työskentele hoitoalan ihmisiä? Ongelmana on kalliit vuokrat ja huonot palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me tarvita tänne kaduille enää yhtään turvattomuutta ja ryöstelijöitä sekä kerjäläisiä. Ne olemassaolevatkin voisi lähettää sinne mistä tuli.
Poliisin resurssit voisi tuplata. Kova kovaa vastaan.
ja sinä maksat? Ja vastahan puhuttiin että virkamiehiä on liikaa...no se on tätä logiikkaa taas
Ne kiinniotetut rötöstelijät pakko töihin ja maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on järjetön tulonsiirto veronmaksajilta asuntojen omistajille, siis rikkaille.
Niin on. Vuokrat eivät olisi niin poskettomia ilman näitä asumistukia. Poikani muutti juuri kotoota ja ihan älytöntä, että vaikka hän vuokrasi pienimmän tarjolla olleen asunnon niin senkin vuokra on lähes 700. Kyseessä ei ole pääkaupunki seutu. Siihen menisi puolet hänen palkastaan ilman asumistukea. Minä kun nuorena muutin yksiöön, maksoin vuokraa 300€. Pärjäsin ihan hyvin ilman mitään tukia. Sijoitusasuntojen omistajille nuo tukirahat menevät. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain, ei voi mennä näin että tukia maksetaan rikkaille, ne on tarkoitettu vain köyhille ja niillekin vain jos ei saa töitä vaikka haluaa ja yrittää saada. Ja työkyvyttömille.
Ja kun asumistuki takaa tietynlaisen vuokratulon asunnosta niin sen hinta nousee sijoittajien kiinnostuksen takia. Tämän takia myös oman ensiasunnon ostaminen vaikeutuu ja kallistuu koska taatut vuokratuotot nostavat hintoja.
Tämän esimerkin kertoi minulle kauppakorkeakoulun luennoitsija jo joskus vuonna 2002. Mikään ei ole muuttunut tämän suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on todennut, että terveet työttömät kommuuniin. Ihan mielelläni maksan veroja, jotta sairaat pystyvät elämään normaalia elämää.
Terveissä työttömissä on paljon esim. sellaisia, jotka eivät enää iän vuoksi saa työtä. Myös töissä, joihin sanotaan otettavan "kenet vain" suositaan nuoria. Yritäpä vaikka pikaruokalan kassalle keski-ikäisenä.
Samoin on paljon erilaisista vaikeista oppimisvaikeuksista kärsiviä ihmisiä, joilla ei ole sellaista diagnoosia, että sen perusteella pääsisi eläkkeelle. Kuitenkin työllistyminenkin on hyvin vaikeaa. Ennen heillekin oli erilaisia helppoja avustavia töitä tarjolla, nykyään nämä työt ovat yhteiskunnasta pitkälti kadonneet.
Me asutaan voittoa tuottamattoman järjestön vuokra-asunnossa, ja saadaan asumistukea. En usko yhtään, että asunto olisi edullisempi, vaikka asumistukijärjestelmää ei olisi.
Asumistukea ei tulla poistamaan niin kauan kun suurissa vuokrayhtiöissä kuten Kojamo on suurin omistaja työeläkeyhtiö Varma. Sama Satolla jne. Ei riittäisi eläkkeisiin rahaa jos ei olisi vuokralaisia ja vuokralaisia ei ole kalliilla hinnoilla ilman asumistukea. Minäkin maksan vuokraa enemmän kuin kaverini lainaa. Mutta en saa omaan lainaa kun ei ole takaajia. Minulaisia työmuurahaisia tarvitaan vaikka kuinka haluatte haukkua. Pidmme omalla tavalla systeemiä pystyssä vaikka saammekin asumistukea. Jos en saisi tukea olisi tulot niin isot että saisin sitä lainaa tai voisin siihen säästää.