Asumistuen sopiva taso?
Kertokaa te tuella eläjää halveksijat, mikä olisi esim. asumistuen oikea taso, että olisitte tyytyväisiä.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut henkilökohtaiset tuet pois ja yksin asuvalle nettona 800 euron kansalaispalkka kuukaudessa. Siinä on raha, jonka mielestäni pitää riittää. Jos ei riitä, niin pitää muuttaa sellaiseen paikkaan Suomessa että riittää.
Helsingin hintatasolla tuo 800 euroa ei riitä juuri mihinkään ja jossain Varkaudessa sillä taas elelee herroiksi.
Eli tue
n nostaja siirtyisi Varkauteen.
Ja Varkaus menisi konkurssiin.
Ei me tarvita tänne kaduille enää yhtään turvattomuutta ja ryöstelijöitä sekä kerjäläisiä. Ne olemassaolevatkin voisi lähettää sinne mistä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Nolla. Asumistuessa ei ole mitään järkeä vaan ihmisten tulisi asua siellä mihin heillä on itse varaa. Ja olen muuten sijoitusasunnon omistaja ja vuokralaiseni saa asumistukea.
Mistä tiedät?
Lisää sosiaalista asuntotuotantoa ja asunnot vain omaan käyttöön. Lisäisi paljon enemmän asuntoja markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Ei me tarvita tänne kaduille enää yhtään turvattomuutta ja ryöstelijöitä sekä kerjäläisiä. Ne olemassaolevatkin voisi lähettää sinne mistä tuli.
Poliisin resurssit voisi tuplata. Kova kovaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukea lainkaan mutta kunnat voisivat tarjota työvelvotteista ryhmäasumista työttömille
Työ olisi sitä, että työttömät kaivavat lapiolla kuopan ja sitten heti perään täyttävät sen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukea lainkaan mutta kunnat voisivat tarjota työvelvotteista ryhmäasumista työttömille
Työ olisi sitä, että työttömät kaivavat lapiolla kuopan ja sitten heti perään täyttävät sen?
Miten olisi vaikka siihen asumiskeskukseen liittyvät työt? Ruokahuolto, tekninen huolto, siistiminen yms. Lisäksi voisi olla erilaisten harrastusryhmien vetämistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin resurssit voisi tuplata. Kova kovaa vastaan.
ja sinä maksat? Ja vastahan puhuttiin että virkamiehiä on liikaa...no se on tätä logiikkaa taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on järjetön tulonsiirto veronmaksajilta asuntojen omistajille, siis rikkaille.
Niin on. Vuokrat eivät olisi niin poskettomia ilman näitä asumistukia. Poikani muutti juuri kotoota ja ihan älytöntä, että vaikka hän vuokrasi pienimmän tarjolla olleen asunnon niin senkin vuokra on lähes 700. Kyseessä ei ole pääkaupunki seutu. Siihen menisi puolet hänen palkastaan ilman asumistukea. Minä kun nuorena muutin yksiöön, maksoin vuokraa 300€. Pärjäsin ihan hyvin ilman mitään tukia. Sijoitusasuntojen omistajille nuo tukirahat menevät. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain, ei voi mennä näin että tukia maksetaan rikkaille, ne on tarkoitettu vain köyhille ja niillekin vain jos ei saa töitä vaikka haluaa ja yrittää saada. Ja työkyvyttömille.
Ihmettelin itse samaa. Muutin pois kotoa 12v sitten asuntoon, joka oli 36 neliötä ja vuokra muistaakseni 382e/kk. Muistaakseni ei ollut edes halvin, vaan isäni oli sitä mieltä että ennemmin muutan isovanhempieni lähelle kuin johonkin hirmu kauas. Isä siis oli yh ja muutti pois kaupungista kun minulla alkoi abivuosi.
Viime vuonna aika paljon nuorempi veljeni muutti ja 650e/kk sai jonkun pikku luukun mahdollisimman kaukana mistään. Vähääkään ihmisten ilmoilla niin maksoikin jo 750-800 joku vajaa 30 neliön yksiö. Asutaan Turussa.
Miten voi olla että 10v aikana tuplaantuu vuokrat?
Se on kieltämättä erikoista kun inflaatiota ei ole juurikaan ollut. Alle 2% on jäänyt suurimman osan aikaa.
Suurin osa asumistuesta menee opiskelijoille ja kaupungin vuokra-asunrtoihin. Kaupungin asunnot ei tee voittoa eli sen halvemmalla on vaikea saada asuntoa. Ja opiskelijoilla on pienet tulot, niiden on vaikea löytää tulojensa mukaisia asuntoja. Ellei sitten jonkun setämiehen tai tätinaisen luona.
Vierailija kirjoitti:
Muista tuo ehdotus sitten jos itse jäät työttömäksi. Mutta tietenkään et muista, aina se koskee niitä muita, ei koskaan itseä, itse on aina parempi ihminen jonka ei missään tapauksessa kuulu luopua kaikesta mitä omistaa ja joutua rupuiseen köyhäintaloon pakkotyöhön, se osa on varattu vain niille muille. Sellaisille. Ei koskaan Minulle.
Nämä elämässään epäonnisten mahdollisimman suurta kurittamista kannattavat ovat aina niitä, jotka kaikkein isoimpaan ääneen vaativat parasta palvelua sitten kun he itse ovat avun tarpeessa.
Minun mielestä pienten tulojen verotusta tulisi laskea niin, että ihmiset pärjäävät palkallaan ilman tukia. Eli ole mitään järkeä siinä, että ensin maksaa palkastaan veroa, ja sitten hakee lähes saman rahan tukina takaisin. Esim. meillä tämä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyiselle ihmiselle nolla euroa.
Missä he sitten asuisivat?
no siellä missä mekin asumme, jotka emme saa asumistukea. Eli Asunnossa johon oma maksukyky antaa myöten.
Suomessa ei ole mitään 50 euron asuntoja.
Sanotko, että työssäkäyvälle ei jää asumiseen kuin 50€ kuussa? Työnvieroksujille voidaan miettiä jotain asuntolamallia, patja teollisuushallin lattialla -tapaista.
Tai vankilaa mihin joutuvat jos ei keikka onnistu.
Vankila maksaa 250 euroa vuorokaudelta eli yli 7500 euroa kuussa.
Miksi sitten ajaa ihmisiä sinne eikä antaa heille tukia?
Itse ainakin oletan, että terve aikuinen pystyy ainakin itsestään ja toimeentulostaan huolehtimaan. Näin toki olettaa myös yhteiskunta ja muut puolueet paitsi Vasemmistoliitto.
Kyllä se on oikeistolaiset, jotka on selkeästi sanoneet, että työllistämis- ja vastikkeelliset tuet pitää olla ja työt tehdään firmoissa. Myös ne ovat sanoneet, ettei palkalla ole pakko tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä pienten tulojen verotusta tulisi laskea niin, että ihmiset pärjäävät palkallaan ilman tukia. Eli ole mitään järkeä siinä, että ensin maksaa palkastaan veroa, ja sitten hakee lähes saman rahan tukina takaisin. Esim. meillä tämä tilanne.
Tämä. Tai jos talous maksaa saman verran veroa kuin saa tukia, niin eikö voi vain ottaa sekä veroa että tukea pois? Mietittiin siis tätä joskus miehen kanssa, kun opiskelin vielä. Hänen palkastaan lähti tasan sama summa mitä opintotuki oli. Toki mies oli siinä mielessä tyytyväinen että pystyi ajattelemaan maksavansa mun tuen sillä omalla verollaan. Mutta tyhmältä se tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Sama ulosotossa. Ensin ulosotto ottaa tietyn summan ja sitten toimeentulotuki täyttää vajeen. Ulosoton pitäisi jättää .sen verran ettei ihminen tarvitse toimeentulotukea.
Olen vahvasti demari ja kannatan mahdollisimman tasa-arvoista, reilua yhteiskuntaa. Asunistuki vain sotkee kuviot ja nostaa hintoja. Kansalaispalkka olisi paras systeemi, ilman muita sekavia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi vaikka siihen asumiskeskukseen liittyvät työt? Ruokahuolto, tekninen huolto, siistiminen yms. Lisäksi voisi olla erilaisten harrastusryhmien vetämistä jne.
Luuletko sinä onneton, että ihminen alkaa vielä jotain harrastusryhmää vetämään jos hänet pakotetaan luopumaan suunnilleen kaikesta henkilökohtaisesta omaisuudestaan ja muuttamaan johonkin parakkiin ventovieraiden ties millaisten ihmisten joukkoon?
Tällaisilla ehdotuksilla lietsotaan ihmisissä pelkkää vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta, aivan idioottimaista, ja kallista valtiolle, rahan turha siirtely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on järjetön tulonsiirto veronmaksajilta asuntojen omistajille, siis rikkaille.
Niin on. Vuokrat eivät olisi niin poskettomia ilman näitä asumistukia. Poikani muutti juuri kotoota ja ihan älytöntä, että vaikka hän vuokrasi pienimmän tarjolla olleen asunnon niin senkin vuokra on lähes 700. Kyseessä ei ole pääkaupunki seutu. Siihen menisi puolet hänen palkastaan ilman asumistukea. Minä kun nuorena muutin yksiöön, maksoin vuokraa 300€. Pärjäsin ihan hyvin ilman mitään tukia. Sijoitusasuntojen omistajille nuo tukirahat menevät. Tälle asialle pitäisi tehdä jotain, ei voi mennä näin että tukia maksetaan rikkaille, ne on tarkoitettu vain köyhille ja niillekin vain jos ei saa töitä vaikka haluaa ja yrittää saada. Ja työkyvyttömille.
Ihmettelin itse samaa. Muutin pois kotoa 12v sitten asuntoon, joka oli 36 neliötä ja vuokra muistaakseni 382e/kk. Muistaakseni ei ollut edes halvin, vaan isäni oli sitä mieltä että ennemmin muutan isovanhempieni lähelle kuin johonkin hirmu kauas. Isä siis oli yh ja muutti pois kaupungista kun minulla alkoi abivuosi.
Viime vuonna aika paljon nuorempi veljeni muutti ja 650e/kk sai jonkun pikku luukun mahdollisimman kaukana mistään. Vähääkään ihmisten ilmoilla niin maksoikin jo 750-800 joku vajaa 30 neliön yksiö. Asutaan Turussa.
Miten voi olla että 10v aikana tuplaantuu vuokrat?
Se on kieltämättä erikoista kun inflaatiota ei ole juurikaan ollut. Alle 2% on jäänyt suurimman osan aikaa.
Erikoista? Kysyntä ja tarjonta. Esim opiskelija-asunnot ovat vähentyneet huomattavasti ja opiskelijat ovat samoilla markkinoilla muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko sinä onneton, että ihminen alkaa vielä jotain harrastusryhmää vetämään jos hänet pakotetaan luopumaan suunnilleen kaikesta henkilökohtaisesta omaisuudestaan ja muuttamaan johonkin parakkiin ventovieraiden ties millaisten ihmisten joukkoon?
Tällaisilla ehdotuksilla lietsotaan ihmisissä pelkkää vihaa.
Totta. Mutta asumistuen poisto laskisi hintoja. Tulisi esiin hinnat joihin asukkailla on oikeasti varaa.
Pienituloisille sellaisia ei ole. Ennen asumistukea oli vuokrakatto. Olin silloin nuori nainen. Asunnon sai jos maksoi katon yli jotain "luonnossa". Silloin oli onneksi työvoimapula, joten etsittiin työ johon kuului työsuhdeasunto.