Asumistuen sopiva taso?
Kertokaa te tuella eläjää halveksijat, mikä olisi esim. asumistuen oikea taso, että olisitte tyytyväisiä.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vahvasti demari ja kannatan mahdollisimman tasa-arvoista, reilua yhteiskuntaa. Asunistuki vain sotkee kuviot ja nostaa hintoja. Kansalaispalkka olisi paras systeemi, ilman muita sekavia tukia.
Olen kokoomuslainen ja samaa mieltä. Kaikille kansalaispalkka, joka verotetaan tulojen myötä pois kokonaan. Toki siis riittävän alhainen, että työnteko kannattaa aina lyhyenkin aikaa.
Työnteko ei kannata nytkään niin jos aloitettais siitä että peruspalkkaa nostetaan jotta voidaan edes jollain tasolla määritellä kansalaispalkkaa. Nykyinen kansalaispalkka tulisi olla 1800-2000€ jos katsotaan elinkustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukea lainkaan mutta kunnat voisivat tarjota työvelvotteista ryhmäasumista työttömille
Työ olisi sitä, että työttömät kaivavat lapiolla kuopan ja sitten heti perään täyttävät sen?
Miten olisi vaikka siihen asumiskeskukseen liittyvät työt? Ruokahuolto, tekninen huolto, siistiminen yms. Lisäksi voisi olla erilaisten harrastusryhmien vetämistä jne.
Luuletko sinä onneton, että ihminen alkaa vielä jotain harrastusryhmää vetämään jos hänet pakotetaan luopumaan suunnilleen kaikesta henkilökohtaisesta omaisuudestaan ja muuttamaan johonkin parakkiin ventovieraiden ties millaisten ihmisten joukkoon?
Tällaisilla ehdotuksilla lietsotaan ihmisissä pelkkää vihaa.
Eihän sinne parakkiin olisi pakko muutta, jos työhaluja löytyy. Pistäisi varmasti aika monen luumuilijan siirtymään työnantajan listoille, jos uhkaisi siirto johonkin kolhoosiin. Sinullakin näkyy selvästi työ asenne olevan, että työhaluja ei ole, mutta palvelut ja elämisen kustannukset pitäisi saada. Sinä varmaan koet vihana sen, että muut eivät halua elättää kaltaisiasi loisia, mutta miten olisi oma asenteesi, jos ansaitsisit ensin oman perheesi toimeentulon juuri ja juuri ja siitä sitten verotettaisiin parin muun perheen laiskotteluun varat?
Rikollisia tulisi vaatimattomasti satoja tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asumistukea lainkaan mutta kunnat voisivat tarjota työvelvotteista ryhmäasumista työttömille
Muista tuo ehdotus sitten jos itse jäät työttömäksi. Mutta tietenkään et muista, aina se koskee niitä muita, ei koskaan itseä, itse on aina parempi ihminen jonka ei missään tapauksessa kuulu luopua kaikesta mitä omistaa ja joutua rupuiseen köyhäintaloon pakkotyöhön, se osa on varattu vain niille muille. Sellaisille. Ei koskaan Minulle.
Nämä elämässään epäonnisten mahdollisimman suurta kurittamista kannattavat ovat aina niitä, jotka kaikkein isoimpaan ääneen vaativat parasta palvelua sitten kun he itse ovat avun tarpeessa.
Saisin kyllä uuden työpaikan käytännössä heti mutta jos vaikka työkyky menisi niin voisin kyllä realisoida okt:ni ja muuttaa johonkin kaksioon ja elää vaikka 30 vuotta ilman mitään tukia
Nini eli olet rikas. Nyt selvis että työttömiä haukkuva trolli palstalla on rikas ku*pää.
Vierailija kirjoitti:
Asunnonvaltaus on ilmeisesti täysin tuntematon konsepti useimmille. Se on kuitenkin varsin yleinen tapa hankkia asunto jo keskiEuroopassa, niissä maissa, joissa ei ole käytössä mitään asumistuen kaltaista järjestelmää.
Miten tämä käytännössä toimii? Eikö poliisi hae väkipakolla pois?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla moni saa asumistukea. Työtunteja saa 30 eli palkka 1300 netto kuukaudessa.
Olen työkyvyttömyyseläkeläinen joka aikoo palata työelämään. Saan tukia 1400€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkykyiselle ihmiselle nolla euroa.
Missä he sitten asuisivat?
no siellä missä mekin asumme, jotka emme saa asumistukea. Eli Asunnossa johon oma maksukyky antaa myöten.
Haluatko siis, että yhteiskunta segregoituu ja lisää syrjäytyneitä?
Ilmeisesti nämä asumistuen vihaajat eivät myöskään näe tarvetta sille, että isoissa kaupungeissa olisi matalasti palkattujen alojen työntekijöitä kuten vaikka siivoojia, kaupan kassoja tai lähihoitajia. Myös pienipalkkaisissa työssä käyvissä on asumistuen saajia, ja jos nämä eivät enää voi asua siellä missä ovat töissä, niin mistähän sitten varsinkin pääkaupunkiseudulle riittää tekijöitä matalasti palkattuihin suorittaviin töihin? Moni noista töistä on aika välttämätön yhteiskunnan toiminnalle kuitenkin. Vuokrat ovat lähiöissäkin todella korkeita nykyisin.
Itse teen kokopäivätyön lisäksi vielä osa-aikaista työtä koska tämän matalapalkka-alan palkka ei kunnolla riitä elämiseen. Jos minulla ei olisi tätä lisätyötä, joutuisin todennäköisesti hakemaan asumistukea enkä halua siihen joutua, koska tiedän mitä asumistuen saajista ajatellaan, kuinka suurta vihaa asumistuet herättävät. Työni on fyysisesti raskasta ja myös henkisesti kuormittavaa ja työmatkoihinkin kuluu paljon aikaa kun ajokorttia ei ole. Vapaa-aikaa ei hirveästi jää ja tuntuukin, että elämä on pelkkää työtä, nukkumaanmeno, työtä, nukkumaanmeno, työtä...ei tämä kaikille olisi mahdollista, jos on esim. lapsia niin eihän tästä tulisi mitään.
Niin. Minä en ole KOSKAAN asunut samassa kaupungissa missä olen töissä. Mikään PAKKO ei ole asua työntekopaikkakunnalla.
En minäkään asu, vaan toisella paikkakunnalla pääkaupunkiseudulla. Minulla menee jo nyt yli tunti työmatkaan yhteen suuntaan ja työajat voivat olla mitä vain, joten ihan millaisen välimatkan päässä tahansa tai missä tahansa ei voi asua jos aikoo töihin julkisilla päästä. Kaikkialla eivät julkiset edes kulje, tai kulkevat todella harvoin. Autoilijan on helppo puhua kuinka pitäisi vain muuttaa jonnekin kauas, asia on ihan eri kun pitää sotkea julkisilla pitkin maita ja mantuja ja ehtiä vielä saman päivän aikana kahteen aivan eri suunnilla oleviin paikkoihin kuten minulla on tuo tilanne.
Ei niitä matalapalkka-alan työntekijöitä nyt vain voi kaikkia ajaa jonnekin kauas asumaan.
Jos ne työttömät, pelkkien tukien voimalla asuvat ei olisi tukkimassa niitä lähempänä olevia kalliita keskusta-asuntoja niin eiköhän niitä asuntoja alkaisi vapautua vähän halvemmalla myös matalapalkka-aloilla töitä tekeville.
Helsingissä on 3000 vuokra-asuntoa vapaana, Vantaalla 2000 ja Espoossa 2000.
Lähtö hinta vuokrassa 1000€
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka, eikä mitään muita tukia ikinä.
Sidottuna elintasoindeksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka, eikä mitään muita tukia ikinä.
Minun lääkkeet tekee 1200€/kk. Olen osa-aika eläkkeellä. Eli minun pitää kuolla pois? Onko raha se millä mitataan kaikki?
Ei tarvii koska kansalaispalkka tulee olemaan kohdallasi 3000€. TIETENKIN!
Asumistuet nousevat vuoden 2023 alusta aika reilusti, etenkin silloin jos asukas maksaa itse suoraan lämmitysmenonsa. Vastaavasti tulorajat löysentyvät jonkin verran 1.1.2023 alkaen. Nyt kannattanee monen sellaisenkin perheen hakea asumistukea, joka ei ole aiemmin sitä edes saanut.
Täällä muuttotappioalueella kallein vuokranantaja on kaupungin omistama osakeyhtiö.
Asuntojen kunto ei yllä yksityisten vuokramarkkinoiden tasolle, kun ei tarvitse, koska saahan sitä muuttaa pois...
Sijainti ei ole hyvä.
Vuokrat on juuri sen verran kuin maksimituet. Miksi muuten vuokra olisi 443,67€/kk
Silti ko. yhtiö ei pärjää, kun veronmaksajien pitää sitä tukea joka vuosi.
Joten tulee vaan mieleen, että onko kaupungin ydintehtäviä harjoittaa asunnonvuokrausta markkinatalouden ehdoilla, kun se ei siinä pärjää.
Tukiasumisen ymmärrän, mutta seikkailla yksityisten vuokranantajien kanssa samoilla markkinoilla ja saada taloudellisesti kuokkaan joka vuosi.
En sano mitään mutta outoa on.
On siitä kaupungin vuokrapuljusta yksi hyvä puoli.
Se saa yksityisen vuokrasektorin näyttämään paljon houkuttelevammalta ja ihan kaikkia vuokralaisia ei tarvitse ottaa, kun heidän voi hienovaraisesti ohjata kaupungin omistamiin vuokrataloihin, jotka on muuten niitä parhaita ja halvimpia...