Miksi Kouvolaa dissataan niin paljon? Suomea työn vuoksi paljon kiertäneenä olen kyllä törmännyt paljon kamalampiinkin paikkoihin.
Ei Kouvolassa nyt mitään erityisen silmiinpistävän rumaa ole. Aika samanlaisiahan nuo on kaikki pienet kaupungit.
Kommentit (142)
Ei Kouvolaa dissaa kuin yksi ja sama uuttera urpo. Sama tyyppi joka keksi mielestään hullunhauskan termin kouvolatukka ja yrittää levittää sitä.
Kouvola on yksi keskikokoinen sisämaakaupunki, siinä kuin vaikkapa Lahti, Hämeenlinna tai Jyväskylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola on ruma vain keskustasta. Liitoskunnat ovat tuoneet sen kauneuden mm. kymijoen ja repoveden erämaiden kautta.
Mikä se ruumuuden lähde siellä keskustassa on? SIellä on ne pari korkeaa kerrostaloa (jotka eivät edes ole ydinkeskustassa), jotka kuvataan kaikkiin näihin "kouvola on perseestä"-kuviin. Muilta osin Kouvola näyttää ihan tavanomaiselta keskikokoiselta kaupungin keskustalta.
Rumuuden lähde on paikallisten ihmisten sieluissa, ei rakennuksissa.
Nimenomaan. Ulkopaikkakuntalaisen raha kelpaa Veturissa yms, mutta erehdypä käymään keskustan kaupoissa. Ns asiakaspalvelijat kaikkoavat heti, jos puhut muuta kuin Kymin seudun murretta. Ja se muiden ihmisten, varsinkin vähänkin vieraamman näköisen ihmisen tuijotus, muistuttaa jo toljotusta.
Minäkin asuin lapsuuden Kouvolan naapuri kunnassa ja siellä käytiin viikottain kaupoilla. Muutama vuosi sitten kävin vuosikymmenten jälkeen Kouvolan Prismassa, missä ennenkin aina käytiin, niin ei meinannut päästä hyllyjen välissä eteen päin, kun kaikki töllötti, kuin halpaa makkaraa. Enkä mielestäni eroa pukeutumisen tai ulkonäön perusteella mitenkään tavallisesta ihmisestä. Kai ne sitten vaan tuntee kaikki toisensa, niin tunnistavat "ulkosuomalaisen".
Olen asunut Kouvolassa yli 40 vuotta. Täällä on luonto lähellä ja halvat asumiskustannukset. Kaikki Prisman asiakkaat eivät voi mitenkään tuntea toisiaan ja täällä on myös paljon mökkiläisiä. En muuttaisi muualle. Luontoa pitää olla ympärillä. Täällä ollaan rentoja ei tiukkapipoja.
Vierailija kirjoitti:
Kouvolan ongelma on, ettei siellä juuri ole turisteja. Matkailu avartaisi myös paikallisia. Itse tykkään Kouvolasta ja kouvolalaisista. Suhtaudun kaikkiin kohteliaan ystävällisesti ja niin minuun suhtaudutaan takaisinpäin.
Eihän siellä ole turisteja, koska ne karkotetaan pois tylyllä palvelulla. Heidän rahansa kelpaavat Prismassa ja Veturissa, mutta jos eksyvät keskustan puolelle asenne muuttuu. Turistin ystävällisyyteen suhtaudutaan hyvinkin nihkeästi. Ja kyllä, olen ollut siellä kohtuullisen kauan töissä huomatakseni tuon asian. Jos keskustan puolella saa oikeaa palvelua, on tämä palvelua antava takuuvarmasti jostain muualta kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Juoruileeko kaikki kouvolalaiset ja ylpeilee perheellään vai onko kouvolalainen kaverini vain outo?
On näköjään paikkakunnan tapa. Työpaikoilla kahvitunneilla ruoditaan kaikkien tunnettujen paikkakuntalaisten asiat avioliittoja ja etenkin eroja myöten.
Se on enimmäkseen vitsailua. Turkua parjataan myös huumorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola on kuin koulukiusattu kaupunki, kaikki joukolla haukkumassa.
Samoin noi Porvoo-vitsit ovat mauttomia.
Kouvola on mielestäni kiva kaupunki. Meillä on mökki Kouvolan kunnan alueella, joten käymme joka kesä monta kertaa. Mm. parkkimahdollisuudet loistavat.Kovalla pinnistelyllä löytyi positiivinen vetovoimatekijä "parkkimahdollisuudet loistavat".
Mitä muuta kukaan voi miellyttävältä ja vireältä ympäristöltä haluta?
Kuusaan puolella ehkä. Kouvolassa jopa kyttäävät sitä, jos menee juuri vapautuneelle mittaripaikalle ja käy vaihtamassa kaupassa kolikoita. Se pienikin aika on siltä edelliseltä kuskilta varastettua rahaa.
Mä pistän Kouvolaa paremmaksi ja asun Kuusaalla. Kuuluu kyllä nykyään Kouvolaan, vaikka asukkaat ei sitä halua myöntää. Ollaan me niin Kuusaalaisia että. Mainittakoon että Kuusaan läpi virtaa kyminjoki jonka rantoja voi kuvailla kauniiksi. Sitten on vielä Voikkaalaiset jotka eivät halua olla edes Kuusaalaisia. Voikkaan ankeutta on mahdotonta kuvailla. Se pitää käydä itse kokemassa. Mutta kyllä Kouvola on mainettaan parempi paikka asua.
Vierailija kirjoitti:
Ei Kouvolaa dissaa kuin yksi ja sama uuttera urpo. Sama tyyppi joka keksi mielestään hullunhauskan termin kouvolatukka ja yrittää levittää sitä.
Kouvola on yksi keskikokoinen sisämaakaupunki, siinä kuin vaikkapa Lahti, Hämeenlinna tai Jyväskylä.
Siellä on ihan oikeasti jokunen kampaaja, joka harrastaa tuota kouvolatukan tekoa. Ihan liikaa olen nähnyt niitä livenä tuolla.
Kouvolassa asuva kirjoitti:
Kyllä Kouvola on ihan rektumista! Sen ihmisistä puhumattakaan!
Mistäs päin Suomea noin negatiivisia ihmisiä asuu?
Kouvolassa on paljon puistoja, Museokortteli, Urheilupuisto, Salpakankaan hienot kävelytiet. Kaikki lähellä. Hyvä paikka ihmisille, jotka pitävät ulkoilusta ja liikkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolan ongelma on, ettei siellä juuri ole turisteja. Matkailu avartaisi myös paikallisia. Itse tykkään Kouvolasta ja kouvolalaisista. Suhtaudun kaikkiin kohteliaan ystävällisesti ja niin minuun suhtaudutaan takaisinpäin.
Eihän siellä ole turisteja, koska ne karkotetaan pois tylyllä palvelulla. Heidän rahansa kelpaavat Prismassa ja Veturissa, mutta jos eksyvät keskustan puolelle asenne muuttuu. Turistin ystävällisyyteen suhtaudutaan hyvinkin nihkeästi. Ja kyllä, olen ollut siellä kohtuullisen kauan töissä huomatakseni tuon asian. Jos keskustan puolella saa oikeaa palvelua, on tämä palvelua antava takuuvarmasti jostain muualta kotoisin.
Virstisi menee paremmin perille, jos kerrot missä liikkeissä saat tylyä palvelua. On totta että ihmiset tekevät kaupungin mutta en kyllä muutaman epäonnistuneen asiakaspalvelutilanteen vuoksi haukkuisi mitään kaupunkia.
Juljus kirjoitti:
Mä pistän Kouvolaa paremmaksi ja asun Kuusaalla. Kuuluu kyllä nykyään Kouvolaan, vaikka asukkaat ei sitä halua myöntää. Ollaan me niin Kuusaalaisia että. Mainittakoon että Kuusaan läpi virtaa kyminjoki jonka rantoja voi kuvailla kauniiksi. Sitten on vielä Voikkaalaiset jotka eivät halua olla edes Kuusaalaisia. Voikkaan ankeutta on mahdotonta kuvailla. Se pitää käydä itse kokemassa. Mutta kyllä Kouvola on mainettaan parempi paikka asua.
Paikallinen hierarkia:
1. kouvolalaiset
2. kuusaalaiset
3. voikkaalaiset
4. pilkanmaalaiset
Vierailija kirjoitti:
Kouvolassa asuva kirjoitti:
Kyllä Kouvola on ihan rektumista! Sen ihmisistä puhumattakaan!
Mistäs päin Suomea noin negatiivisia ihmisiä asuu?
Kouvolassa.
Voisiko joku laittaa linkin siihen, miltä se kuuluisa KOUVOLA-TUKKA näyttää ?
Aukko sivistyksessäni tämän osalta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku laittaa linkin siihen, miltä se kuuluisa KOUVOLA-TUKKA näyttää ?
Aukko sivistyksessäni tämän osalta.
= ns. kananpersetukka räväkällä värjäyksellä.
Auttoiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut siellä nuoruuteni ja koko alue on outo kiteytymä pahaa oloa, negatiivisyyttä ja "me on hävitty tää peli"-looseriasennetta.
Nykyään sitten vielä pahasti eläköitynyt asujaimisto päälle.
Peteliuksen Kymenlaakson laulu -sarja tavoitti osuvasti tuon myrkyllisen tunnelman.
Ei silti vedä vertoja Pohjois-Savon ja Kainuun pahalle ololle, ahdasmielisyydelle ja katkeralle kateudelle. Niihin verrattuna Kouvola on paratiisi, luova ja salliva kuin San Francisco.
Työni puolesta asunut Kouvolassa,Kuopiossa ja Joensuussa, myös muualla. Missään ei ole ollut niin vttumaisia ja kyräileviä ihmisiä, kuin Kouvolassa. Joensuu on vähän suurempi ja Kuopio paljon suurempi , kuin Kouvola, joten ne ovat kaupunkeja, Kouvola on rautatiekeskittymästä syntynyt maalais- junttilähiö.
Vierailija kirjoitti:
Kouvolassa on paljon puistoja, Museokortteli, Urheilupuisto, Salpakankaan hienot kävelytiet. Kaikki lähellä. Hyvä paikka ihmisille, jotka pitävät ulkoilusta ja liikkumisesta.
Voi apua, niin on muuallakin ja sitä luontoa, mm vesistöjä.
Kouvolassa on kolme ns. keskustaajamaa jotka ovat entisiä kaupunkikuntia ja siksi vikoja on myös kolme. Viat ovat suuruus järjestyksessä: Kuusankosken demarit, Anjalankosken demarit ja Kouvolan demarit.
Siis yhdessä kaupungissa on kolme SDP:n keskenään riitelevää ja kinaavaa junttaa asioita jarruttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut siellä nuoruuteni ja koko alue on outo kiteytymä pahaa oloa, negatiivisyyttä ja "me on hävitty tää peli"-looseriasennetta.
Nykyään sitten vielä pahasti eläköitynyt asujaimisto päälle.
Peteliuksen Kymenlaakson laulu -sarja tavoitti osuvasti tuon myrkyllisen tunnelman.
Ei silti vedä vertoja Pohjois-Savon ja Kainuun pahalle ololle, ahdasmielisyydelle ja katkeralle kateudelle. Niihin verrattuna Kouvola on paratiisi, luova ja salliva kuin San Francisco.
Työni puolesta asunut Kouvolassa,Kuopiossa ja Joensuussa, myös muualla. Missään ei ole ollut niin vttumaisia ja kyräileviä ihmisiä, kuin Kouvolassa. Joensuu on vähän suurempi ja Kuopio paljon suurempi , kuin Kouvola, joten ne ovat kaupunkeja, Kouvola on rautatiekeskittymästä syntynyt maalais- junttilähiö.
Itse muutin Stadista Kuopioon opiskelemaan. Tosi kiva, opiskelijamyönteinen ja kansainvälinen kaupunki. Upea luonto( Kallavesi), ja ihmiset mukavia. Muutin miehen perässä valmistumisen jälkeen Kouvolaan.....joo, en viihtynyt. Ihmiset sisäänpäinkääntyneitä, nurkkakuntalaisia, r.....ja, töykeitä. Ketään ulkopuolista ei hyväksytä, en ihmettele,että ihmiset eivät dinne muuta. Ruma, ihan kuin joku Itä- Saksa 1980- luvulla.
Pari vuotta kestin, omi pakko päästä pois. Ihan kamala paikka.
Olen asunut Kouvolassa pari vuotta ajan, aikaa ennen kuntaliitoksia, ja silloin itselleni suurin murhe oli vesistöjen puuttuminen. Siis jos ei Käyrälampea laskettu. Ja kaikki historiattomuus. Siihen sitten vielä se Pohjolan kolossi ja Euroopan rumin kirkko. Kyllä kaupunki on maineensa ansainnut.