Miksi Kouvolaa dissataan niin paljon? Suomea työn vuoksi paljon kiertäneenä olen kyllä törmännyt paljon kamalampiinkin paikkoihin.
Ei Kouvolassa nyt mitään erityisen silmiinpistävän rumaa ole. Aika samanlaisiahan nuo on kaikki pienet kaupungit.
Kommentit (142)
Joku hienoperse siellä vaan on saanut aamusumppinsa väärin valmistettuna, haukkunut koko paikan mediassa ja papukaijat toistaa perässä.
Vierailija kirjoitti:
Kouvolaa kamalampi on esim Jyväskylä. Myös Pori ja Vaasa hirveitä. Kaikista myös pitkä matka mihinkään järkevään paikkaan.
Kouvolassa, Vaasassa ja Jyväskylässä asuneena, kyllä Kouvola nousta oli surkein, Vaasassa viihtyi kun oli viettänyt lapsuuden Turussa, Jyväskylä oli ihanin, sieltä on jäänyt maailman paras ystävä ja sieltä löytyi aikoinaan lasten isä, siellä syntyi esikoinen ja kaupungin henki oli ainakin silloin maalaisen nuorekas. Kouvolassa parasta oli tosiaan rautatie joka vei pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut siellä nuoruuteni ja koko alue on outo kiteytymä pahaa oloa, negatiivisyyttä ja "me on hävitty tää peli"-looseriasennetta.
Nykyään sitten vielä pahasti eläköitynyt asujaimisto päälle.
Peteliuksen Kymenlaakson laulu -sarja tavoitti osuvasti tuon myrkyllisen tunnelman.
Korona ja etätyöt mahdollisti jatkuvat etätyöt ensin täällä mökillä, nyt olen muuttanut osoitteen tänne kokonaan. Tuollaiseen asenteeseen en kyllä myönnä törmänneeni, avuliaisiin ja kohteliaisiin ihmisiin sitä vastoin. Varmasti omasta asenteesta on paljon kiinni millaista vastaanottoa saa, asuu sitten missä tahansa. Minulle tärkeää on puhtaan luonnon läheisyys, vesistöt ja ylipäänsä ulkoilumahdollisuudet ja niitä täällä riittää. Sijainti hyvä, lyhyt ja mutkaton matkustaminen lentoasemalle on plussaa.
Toivottavasti sinä olet löytänyt oman paikkasi ja paikkakuntasi, ei kaikki halua samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut siellä nuoruuteni ja koko alue on outo kiteytymä pahaa oloa, negatiivisyyttä ja "me on hävitty tää peli"-looseriasennetta.
Peteliuksen Kymenlaakson laulu -sarja tavoitti osuvasti tuon myrkyllisen tunnelman.
Mun mielestä Kouvola ei ole esteettisesti erityisen ruma, mutta tuntuu että ankeaa porukkaa riittää. Asiakaspalvelutilanteissa yliedustettuina huomaan vanhemmat naiset, jotka eivät osaa käyttäytyä.
En kyllä ymmärrä tätä kouvolalaisten haukkumista. Tunnetteko edes yhtään kouvolalaisia, vai perustatteko näkemyksenne oletukseen? En tunne kuin muutaman kouvolalaisen itse, mutta vaikuttavat fiksuilta, mukavilta, maanläheisiltä ja tervejärkisiltä tyypeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola on ruma vain keskustasta. Liitoskunnat ovat tuoneet sen kauneuden mm. kymijoen ja repoveden erämaiden kautta.
Mikä se ruumuuden lähde siellä keskustassa on? SIellä on ne pari korkeaa kerrostaloa (jotka eivät edes ole ydinkeskustassa), jotka kuvataan kaikkiin näihin "kouvola on perseestä"-kuviin. Muilta osin Kouvola näyttää ihan tavanomaiselta keskikokoiselta kaupungin keskustalta.
Rumuuden lähde on paikallisten ihmisten sieluissa, ei rakennuksissa.
Nimenomaan. Ulkopaikkakuntalaisen raha kelpaa Veturissa yms, mutta erehdypä käymään keskustan kaupoissa. Ns asiakaspalvelijat kaikkoavat heti, jos puhut muuta kuin Kymin seudun murretta. Ja se muiden ihmisten, varsinkin vähänkin vieraamman näköisen ihmisen tuijotus, muistuttaa jo toljotusta.
Minäkin asuin lapsuuden Kouvolan naapuri kunnassa ja siellä käytiin viikottain kaupoilla. Muutama vuosi sitten kävin vuosikymmenten jälkeen Kouvolan Prismassa, missä ennenkin aina käytiin, niin ei meinannut päästä hyllyjen välissä eteen päin, kun kaikki töllötti, kuin halpaa makkaraa. Enkä mielestäni eroa pukeutumisen tai ulkonäön perusteella mitenkään tavallisesta ihmisestä. Kai ne sitten vaan tuntee kaikki toisensa, niin tunnistavat "ulkosuomalaisen".
Ei minua ainakaan ihmiset tuijota Kouvolan Prismassa. Tai Kouvolassa muutenkaan. En ole Kouvolasta. Taitaa tuo tuijotus olla sinun omaa mielikuvitusta. Yleisesti ottaen voin olla varma, ettei tuntemattomat ihmiset ole sinusta niin kiinnostuneita kuin kuvittelet. Edes Kouvolassa.
Puolankahan haluaa itsensä brändätä maailman ankeimmaksi paikaksi, idea sekin.
Puolangan pessimismipäivät 1.1.-31.12. Facessa kaikenlaista mainostusta.
Ennen se oli Kerava jota mollattiin, nyt se on Kouvola. En tiedä mikä aiheutti Keravan haukkumisen mutta onhan palstallakin keksitty legenda eli Kouvolatukka.
Kyllä Kouvola on ihan rektumista! Sen ihmisistä puhumattakaan!
Olen ollut Kouvolassa muutaman viikon työkomennuksella.
Ei mitään erityisiä muistikuvia, paitsi ne korkeat talot silloisen keskustan laitamilla.
Silloisena turkulaisena osasi suhtautua näihin kouvolatyyppeihin ymmärtäväisellä myötätunnolla.
Firman naiset kyllä toljottivat ihan kiitettävästi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne paljon kamalammat paikat ovat? Esimerkkejä kuvailuineen.
Kemi
Iisalmi
Imatra
Kuhmo
Nuorgam
Oulu
Rovaniemi
Pietarsaari
Kokkola
Ym ym ymOulu ja Roi on yo-kaupunkeja, eivät kuulu tuohon listaan.
Mutta se on totta että Kouvolan haukkuminen on meemi. Taitaa olla perua siitä että on kauimmainen pendelöintikaupunki. Eihän Keravassa, Hyvinkäässä ja Riihimäessäkään ole oikeasti mitään vikaa, ne vain sattuvat sijaitsemaan radanvarressa niin ovat Hesasta katsoen kamalia.
Seinäjoki taas on niin kaukana että se on säilynyt Hesan maalaisten mielissä idyllisenä lapsuuden lämpimänä kesänä.
Siitä on alle 20 vuotta, kun Kouvolassa oli vielä Helsingin yliopiston käännöstieteen laitos. Onko Rovaniemellä muuta kuin yliopisto?
Kouvolassa paskapaperikin on jotain karkeaa kaksoiskreppuä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo onhan meillä Suonenjoki ja Pieksämäki. Kouvolan keskusta on ruma. Niin se asia vain on. Sinänsä ihan ok kiva kaupunki, mutta ruma ja keskusta on hiljentynyt paljon kun kaikki palvelut on Veturissa. Ennen oli kiva kun oli eläväisempi keskusta.
Suonenjoella on sentään vettä. Ja muutama kiva pikku putiikki ja kiva kahvila ja leffateatteri. Palvelut on ihan hyvät. Yllättävän vireä pikkukaupunki. Ihan kaunis kesällä. Ja siellä asuu myös nuoria. Moni käy Kuopiossa töissä.
Heh heh. Suonenjoki "vireä pikkukaupunki"? Nythän vitsin murjaisit, jos meinaat sen olevan Kouvolaa kaupunkimaisempi.
Kouvostoliitto ei kiitos pthyi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Kouvola ei ole esteettisesti erityisen ruma, mutta tuntuu että ankeaa porukkaa riittää. Asiakaspalvelutilanteissa yliedustettuina huomaan vanhemmat naiset, jotka eivät osaa käyttäytyä.
En kyllä ymmärrä tätä kouvolalaisten haukkumista. Tunnetteko edes yhtään kouvolalaisia, vai perustatteko näkemyksenne oletukseen? En tunne kuin muutaman kouvolalaisen itse, mutta vaikuttavat fiksuilta, mukavilta, maanläheisiltä ja tervejärkisiltä tyypeiltä.
Joo, tunnen. Olen asunut Kouvolassa n. 20 vuotta.
Ei Kouvola mitään, Kuopio sen sijaan, AUTS mikä paikka! Jestas sentään!
Kouvolasta pääsee nopeasti Stadiin ja varmaan turvallisempi kuin joku Koivukylä. Jos olisi pakko voisin ehkä ostaa halvan asunnon sieltä ja käydä junalla töissä Stadissa. Kouvolassahan on halvat asunnot ja junia menee yhtenään. Matkalla voi tehdä töitä.
Kuopiosta on kaikki kaukana ja tyypit kuvittelevat olevansa maailman napa :D
Kouvolan ongelma on, ettei siellä juuri ole turisteja. Matkailu avartaisi myös paikallisia. Itse tykkään Kouvolasta ja kouvolalaisista. Suhtaudun kaikkiin kohteliaan ystävällisesti ja niin minuun suhtaudutaan takaisinpäin.
Juoruileeko kaikki kouvolalaiset ja ylpeilee perheellään vai onko kouvolalainen kaverini vain outo?
Vierailija kirjoitti:
Kouvola on kuin koulukiusattu kaupunki, kaikki joukolla haukkumassa.
Samoin noi Porvoo-vitsit ovat mauttomia.
Kouvola on mielestäni kiva kaupunki. Meillä on mökki Kouvolan kunnan alueella, joten käymme joka kesä monta kertaa. Mm. parkkimahdollisuudet loistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola on kuin koulukiusattu kaupunki, kaikki joukolla haukkumassa.
Samoin noi Porvoo-vitsit ovat mauttomia.
Kouvola on mielestäni kiva kaupunki. Meillä on mökki Kouvolan kunnan alueella, joten käymme joka kesä monta kertaa. Mm. parkkimahdollisuudet loistavat.
Kovalla pinnistelyllä löytyi positiivinen vetovoimatekijä "parkkimahdollisuudet loistavat".
Mitä muuta kukaan voi miellyttävältä ja vireältä ympäristöltä haluta?
Minäkin asuin lapsuuden Kouvolan naapuri kunnassa ja siellä käytiin viikottain kaupoilla. Muutama vuosi sitten kävin vuosikymmenten jälkeen Kouvolan Prismassa, missä ennenkin aina käytiin, niin ei meinannut päästä hyllyjen välissä eteen päin, kun kaikki töllötti, kuin halpaa makkaraa. Enkä mielestäni eroa pukeutumisen tai ulkonäön perusteella mitenkään tavallisesta ihmisestä. Kai ne sitten vaan tuntee kaikki toisensa, niin tunnistavat "ulkosuomalaisen".