Jokainen suomalainen korkeakouluopiskelija koulutetaan ruotsinkielisiä palvelevaksi virkamieheksi. Onko tässä mitään järkeä?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpompaa jos ruotsinkielinen sanoo englanniksi jotain, vaikka sisä-suomessa, jossa ei yleensä edes kuule kieltä.
No niinhän se menee käytännössä. Älä huoli, että joudut puhumaan ruotsia. Ne joiden oikeasti tarvitsee palkataan tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 opintopistettä ruotsia ei todellakaan anna minkäänlaista taitoa palvella ruotsiksi.
Mitä höpiset se on 3 op
Ammattikorkeassa se oli 5 opintopistettä. Perkele jos meitä on huijattu!
yliopistossa 3 op
ainakin Tampereella
kyseistä lakia selitellään sillä, että suomenkielisille taataan yhtälaiset ja tasavertaiset mahdollisuudet päästä korkeisiin virkoihin kuin kaksikielisillä suomenruotsalaisillakin tässä "virallisesti" kaksikielisessä maassamme.
Todellisuudessa lain tarkoitus on ollut varmistaa kaksikielisille suomenruotsalaisille ohituskaista korkeisiin virkoihin ohi muuten pätevämpien, mutta ruotsin kieltä huonommin osaavien suomekielisten suomalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei venäjää niin haraso.
Ei ole järkeä eurooppayhtenäisyyttä voi kannattaa enkulla ranskalla saksalla. Vapaaehtoisesti ja ne jotka tarvitsevat ruotsia työssään voi helposti opiskella myöhemmässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
En itse näe Ruotsin opiskelussa mitään pahaa. Suomi on pieni maa ja pieni kieli, ja tarvitsemme läheisiä liittolaisia. Skandinaavisen kielen osaaminen on ja asema Suomessa on ihan turvallisuuskysymys. Mitä läheisimmiksi skandinaavit meidät kokevat, sitä paremmassa turvassa olemme itänaapurilta.
Niitä siteitä ei kannata heikentää.
Mitäpä jos ruotsalaiset opiskelisivat suomea? En näe mitään järkeä tällaisessa suomalaisia alistavassa asetelmassa. Ja eihän pakkoruotsin avulla mitään tanskaa ymmärretä.
Kaikki osaavat Ruotsissa englantia. Se on myös puolustusyhteistyön kieli jo nyt, Naton myötä entistä vahvemmin.
Pakkoruotsille oli ehkä paikkansa joskus 50 vuotta sitten, mutta ei todellakaan enää tänä päivänä.
Mulla on suoritettu se kolme kertaa hyvin arvosanoin, kerran vapaaehtoisena ja sitten amk:ssa ja yliopistossa vielä uudelleen. En osaa edelleenkään puhua sujuvaa ruotsia enkä varsinkaan sellaista, mikä noille ylimielisille tyypeille kelpaisi. Asun Vaasassa, enkä puhu ruotsia missään. Mulla on oikeus palveluun omalla äidinkielelläni. En ole asiakaspalvelussa ja vastaus aloittajalle on ei.
Vierailija kirjoitti:
En itse näe Ruotsin opiskelussa mitään pahaa. Suomi on pieni maa ja pieni kieli, ja tarvitsemme läheisiä liittolaisia. Skandinaavisen kielen osaaminen on ja asema Suomessa on ihan turvallisuuskysymys. Mitä läheisimmiksi skandinaavit meidät kokevat, sitä paremmassa turvassa olemme itänaapurilta.
Miksi sitten ahvenanmaalaiset eivät opiskele suomea? Turvallisuuskysymys jos eivät osaa emämaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Olet yliopiston opettaja. Teet monivalintakokeen, ison sellaisen. Joukossa yksi ruotsinkielinen opiskelija, käännät kaiken tätä yhtä opiskelijaa varten, onko tässä järkeä? Vain yksi esimerkki. Ajanhukkaa nähdäkseni.
Haha. Näinhän ei toimita missään. Et tunne yliopistoja opettajan etkä edes opiskelijan näkökulmasta.
Opetuskieli kullekin kurssille on päätetty etukäteen. Suomenkielisessä yliopistossa se on suomi tai englanti, ruotsinkielisissä ruotsi tai englanti. Ei räätälöityjä kokeita kenellekään.
Ei ole. Mutta täytyy olla karsinta keinoja ettei kuka tahansa Manu pääse leivän syrjään virkamieheksi vaan tyytyväisenä rassaa autot ja leikkaa nurmikot.
Vad är det för CP:n som stoltserar med att ni inte kan? Det syns helt onödigt tydligt då man besöker Finland. Ni kan inte och som nästa ryker finskan, som ni inte heller längre kan. Hur kunde finnarna bli så blåsta i skåpen på en så kort tid?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten ahvenanmaalaiset eivät opiskele suomea? Turvallisuuskysymys jos eivät osaa emämaan kieltä.
Följ Ålands exempel.
Vierailija kirjoitti:
Olisi helpompaa jos ruotsinkielinen sanoo englanniksi jotain, vaikka sisä-suomessa, jossa ei yleensä edes kuule kieltä.
Asun Keski-Savossa ja kyllä me tehdään paljon projekteja Ruotsiin, Norjaan ja Suomen rannikkoalueille. Ei se kielitaito ole näissäkään hommissa ainakaan haitaksi.
Koulussa ruotsi oli minulle vielä hankalaa, mutta kun asui vuoden Norjassa ja toisen Ruotsissa niin sitä oppii väkisinkin jos ei ole aivan tollo tai asennevammainen. Nyt olen ajatellut, että jos olisi aikaa, niin voisin mennä takaisin jonkun koulun penkille opiskelemaan jompaa kumpaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti turvallisuuskysymys. Suomen suomenkielisellä armeijalla on velvollisuus puolustaa noita armeijaa käymättömiä suomea opiskelemattomia kermapeppuja. Mutta siinä vaiheessa kun r-sanat on tulossa, niin olisi varmaan aika hyvä heidän osata vähän kommunikoida Suomen sotilaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Keski-Savossa ja kyllä me tehdään paljon projekteja Ruotsiin, Norjaan ja Suomen rannikkoalueille. Ei se kielitaito ole näissäkään hommissa ainakaan haitaksi.
Koulussa ruotsi oli minulle vielä hankalaa, mutta kun asui vuoden Norjassa ja toisen Ruotsissa niin sitä oppii väkisinkin jos ei ole aivan tollo tai asennevammainen. Nyt olen ajatellut, että jos olisi aikaa, niin voisin mennä takaisin jonkun koulun penkille opiskelemaan jompaa kumpaa kunnolla.
Jännä, että meillä pohjoismaisessa organisaatiossa työkieli on englanti. EI kukaan ole vielä kysynyt ruotsin taidosta. Varmaan siksi, että mukana ei ole yhtään suomenruotsalaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ruotsalaiset opiskelisivat suomea? En näe mitään järkeä tällaisessa suomalaisia alistavassa asetelmassa. Ja eihän pakkoruotsin avulla mitään tanskaa ymmärretä.
Kaikki osaavat Ruotsissa englantia. Se on myös puolustusyhteistyön kieli jo nyt, Naton myötä entistä vahvemmin.
Pakkoruotsille oli ehkä paikkansa joskus 50 vuotta sitten, mutta ei todellakaan enää tänä päivänä.
Jessus vilket skit. Just sådana som du sätter sigillen på Finlands undergång som ett västland.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että meillä pohjoismaisessa organisaatiossa työkieli on englanti. EI kukaan ole vielä kysynyt ruotsin taidosta. Varmaan siksi, että mukana ei ole yhtään suomenruotsalaista!
Det beror bara på att ni inte kan och de andra vet det. Nordbor har det bra tillsammans. Synd att fennona inte ingår i gemenskapen. Med er talas det engelska och sedan är ni utanför. Är det vettigt då ni är 4,5 milj. och vi 25 milj.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Det beror bara på att ni inte kan och de andra vet det. Nordbor har det bra tillsammans. Synd att fennona inte ingår i gemenskapen. Med er talas det engelska och sedan är ni utanför. Är det vettigt då ni är 4,5 milj. och vi 25 milj.?
Ruotsi, tanska ja norja eivät ole samoja kieliä, joten ihan turha laskea niitä yhtään.
Mietipä, paljonko on saksankielisiä? Jos edes osa voisi opiskella pakkoruotsin tilalla saksaa...
Vierailija kirjoitti:
Jahas, taas Igorit yrittää nostaa vihaa vähemmistöä kohtaan kuten se yks ukko Saksassa 30-luvulla.
Tää on jännää suomenruotsalaisilla. Jos kritisoi pakkoruotsia, niin ekat reaktiot ovat "pitääkö meidän muuttaa Ruotsiin?" tai "koska meidät uunitetaan?"
Hyvin on sfp aivopessyt kannattajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, taas Igorit yrittää nostaa vihaa vähemmistöä kohtaan kuten se yks ukko Saksassa 30-luvulla.
Tää on jännää suomenruotsalaisilla. Jos kritisoi pakkoruotsia, niin ekat reaktiot ovat "pitääkö meidän muuttaa Ruotsiin?" tai "koska meidät uunitetaan?"
Hyvin on sfp aivopessyt kannattajansa.
Ja jos jokainen ei lukisi pakkoruotsia joka ainoalla kouluasteella ala-asteelta yliopistoon saakka, niin sitten itketään ja uhriudutaan, että kuka sen dementoiyuneen mummon kanssa sitten kommunikoi vanhainkodissa?
Ammattikorkeassa se oli 5 opintopistettä. Perkele jos meitä on huijattu!