Jokainen suomalainen korkeakouluopiskelija koulutetaan ruotsinkielisiä palvelevaksi virkamieheksi. Onko tässä mitään järkeä?
Kommentit (97)
Suomenruotsalaiset pitäisi kouluttaa tulkeiksi johonkin Närpiöön perustettavaan tulkkikeskukseen. Sitten kuka tahansa virkamies voisi ottaa puhelun sinne, jos joku RKP-änkyrä kieltäytyy puhumasta suomea.
Ihan samaa se ainakin meillä oli kuin lukion ruotsikin. Lisänä muutama oman alan sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 opintopistettä ruotsia ei todellakaan anna minkäänlaista taitoa palvella ruotsiksi.
Mitä höpiset se on 3 op
Ammattikorkeassa se oli 5 opintopistettä. Perkele jos meitä on huijattu!
yliopistossa 3 op
ainakin Tampereella
Turun yliopistossa meillä on 5op.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa se ainakin meillä oli kuin lukion ruotsikin. Lisänä muutama oman alan sana.
Joo mutta se vittuiluhan tässä on se, että siitä lukioruotsista on useimmilla monta vuotta aikaa (armeija, välivuosi yms., eikä sinne ruotsin kursseille usein edes pääse ensimmäisinä vuosina, koska ne ruotsia vaille maisterit täyttää kaikki kurssit).
Se paska pitää siis tavallaan aloittaa taas nollasta, koska ei kenellekään ole ruotsille mitään käyttöä koululuokan ulkopuolella siinä lukion ja tuon väliaikana.
Ihmetyttää vähän se, että yliopistot itse ei ole lähteneet tästä kapinoimaan, vaikka tämä loukkaa yliopistojen autonomiaa. Kaikki muut tutkintojen sisällöthän he voivat itse päättää, mutta tämä määrätään yliopiston ulkopuolelta ja tästä on vain ja ainoastaan haittaa sekä oppilaitoksille (kielikeskusten resurssit kuluvat pakkoruotsiin ja joudutaan vähentämään muita kieliä) että opiskelijoille, joiden valmistuminen viivästyy.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää vähän se, että yliopistot itse ei ole lähteneet tästä kapinoimaan, vaikka tämä loukkaa yliopistojen autonomiaa. Kaikki muut tutkintojen sisällöthän he voivat itse päättää, mutta tämä määrätään yliopiston ulkopuolelta ja tästä on vain ja ainoastaan haittaa sekä oppilaitoksille (kielikeskusten resurssit kuluvat pakkoruotsiin ja joudutaan vähentämään muita kieliä) että opiskelijoille, joiden valmistuminen viivästyy.
Miksi lähtisi kun hakijoita on nytkin liikaa. Ei kaikki saa olla lääkäreitä ja juristeja kun jonkun täytyy tehdä ne autohuollot ja muut yhteiskunnan duunari hommat.
Hiljattain tajusivat että duunarin palkka ei riitä elämiseen ja sen seurauksena kaikki hakee korkeakouluun joten täytyy tehdä korkeakoulu suomessa maksulliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Persujen harmiksi se on lopulta mmuuttajat, jotka tulevat poistamaan virkamiespakkoruotsin.
Kas kun se on vastoin kaikkia kotouttamisideologioita, että mmuuttajilla on käytännössä porttikielto kaikkiin julkisiin tehtäviin, koska eivät osaa ruotsia. Kun nimenomaan mmuuttajat pitäisi integroida kaikkiin työtehtäviin, myös julkiselle puolelle.
Mmuuttajilla ei ole virkamiesruotsipakkoa. Voivat saada työn vaikkeivät puhuisi sanaakaan ruotsia.
Ei niitä kieliopintoja niin paljoa ole. Ruotsia oli itsellä 2 ov, englantia 1+1 ov. Kielikurssit olivat lastentarhatasoa, osallistumispakko muttei tenttejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se yliopiston viiden opintopisteen kurssi kyllä paljon opettanut.
Ei todellakaan minun virkamiesruotsillani palvella yhtään ketään. Rimaa hipoen sain tentit läpi, suullisen varmasti säälistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persujen harmiksi se on lopulta mmuuttajat, jotka tulevat poistamaan virkamiespakkoruotsin.
Kas kun se on vastoin kaikkia kotouttamisideologioita, että mmuuttajilla on käytännössä porttikielto kaikkiin julkisiin tehtäviin, koska eivät osaa ruotsia. Kun nimenomaan mmuuttajat pitäisi integroida kaikkiin työtehtäviin, myös julkiselle puolelle.
Mmuuttajilla ei ole virkamiesruotsipakkoa. Voivat saada työn vaikkeivät puhuisi sanaakaan ruotsia.
Pois suljettuna alat missä vaaditaan virkamies ruotsia.
Olen virkamies, joka on suorittanut virkamiesruotsin. En siltikään osaa ruotsia niin, että pystyisin palvelemaan asiakkaita ruotsiksi. Vaihdan kielen englantiin näissä tilanteissa. Emme käytä ruotsinkieltä edes Ruotsin ruotsalaisten kanssa, vaan kieli on automaattisesti englanti. Virastossamme on tietenkin oletus, että palvelemme asiakkaita molemmilla kotimaisilla kielillä, mutta harva oikeasti osaa ruotsia niin hyvin. Virkamiesruotsista pääsee jokainen läpi, eikä se kerro kielitaidosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen virkamies, joka on suorittanut virkamiesruotsin. En siltikään osaa ruotsia niin, että pystyisin palvelemaan asiakkaita ruotsiksi. Vaihdan kielen englantiin näissä tilanteissa. Emme käytä ruotsinkieltä edes Ruotsin ruotsalaisten kanssa, vaan kieli on automaattisesti englanti. Virastossamme on tietenkin oletus, että palvelemme asiakkaita molemmilla kotimaisilla kielillä, mutta harva oikeasti osaa ruotsia niin hyvin. Virkamiesruotsista pääsee jokainen läpi, eikä se kerro kielitaidosta mitään.
En ymmärrä, ketä tällainen leikkiruotsi oikein palvelee. Miksi ei vaan voi poistaa koko simputuspakkoruotsia kouluista ja määrätä niin, että jokaisessa virastossa pitää olla yksi, joka osaa oikeasti ruotsia?
Täyttä pelleilyä, olen hyötynyt työelämässäkin enemmän arkipuheen tasolla olevan mandariinikiinan puhumisesta kuin virkamiesruotsista, enkä ole edes palvelualalla. Nekin opintopisteet voitaisiin laittaa vaikka oman alan syventäviin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, ketä tällainen leikkiruotsi oikein palvelee. Miksi ei vaan voi poistaa koko simputuspakkoruotsia kouluista ja määrätä niin, että jokaisessa virastossa pitää olla yksi, joka osaa oikeasti ruotsia?
Karsintaa ettei kaikki pääse virkamiehiksi.
En ole yhtään missään tarvinnut ruotsia. Virkamiesruotsikin oli aivan turha.
Täydellistä resurssien tuhlausta. Miten Suomella on varaa tähän pelleilyyn. Ruotsinkielinen joukko pitää suomalaisia kielen panttivankeina.