Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te naiset jotka ette halua omia lapsia niin mikä siihen on syynä?

Vierailija
26.12.2022 |

Mitä vanhempasi ajattelee kun et jatka sukua?
Jos olisit halunut perustaa perheen etkä saanut lapsia niin mikä siihen johti?

Kommentit (5304)

Vierailija
1541/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän perhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka halusitte omia lapsia niin mikä siihen on syynä? Tämä minua kiinnostaa enemmän, koska oikeasti hyviä syitä lisääntyä on paljon vähemmän.

Minulla on kaksi lasta, joista toinen on vauva ja toinen taapero eli aika työlästä vaihetta tässä eletään. Ja mielestäni asiallinen "miksi halusitte lapsia" on ihan hyvä ja mielenkiintoinen kysymys, vaikka syitä on varmasti yhtä monta kuin vanhempia.

Minulla ei ole ollut vahvaa vauvakuumetta koskaan, mutta kuitenkin ajatus parista lapsesta on aina ollut jossain alitajunnassa. En olisi tehnyt lapsia ilman niistä tasavertaisesti huolehtivaa isää. En todellakaan tahtoisi ja jaksaisi olla yksinhuoltaja. Olen rauhaa kaipaava introvertti, joka rakastaa työtään ja harrastuksiaan. Ja onhan tämä lapsellisuus kuormittavaa ja välillä kaipaisin töihin lepäämään... Pärjään sillä, etten suorita vanhemmuutta liian raskaasti. Leluja ja pölyä on monesti siellä sun täällä. Ja tietysti myös puolison panoksella: hän se meistä kokkaa enemmän ja mahdollistaa myös sen, että pääsen toisinaan harrastamaan.

No mutta miksi siis hankimme lapsia... Jotenkin tulevaisuutta miettiessämme lapset olivat siinä mukana. Hankimme kodin, jossa oli tilaa lapsillemme. Pihalla oli pieni leikkimökki ja mietimme, miten tuunaisimme siitä lapsillemme hauskemman. Mietimme miten lasten kanssa pääsisimme taas nauttimaan jouluista täynnä lasten iloa lahjoista ja joulupukista jne. Ja vaikka arjessa on nyt huomattavasti enemmän hommaa, on siinä myös juuri tuota ihanaa lasten iloa joulupukista ja puhallettavasta uima-altaasta. Lisäksi kiintymys ja rakkaus omiin lapsiin on suuri, minkä takia heidän erinomaisuudestaan jaksaa olla loputtoman innostunut.

Mielestäni lapsien hankinta ei ole itsekästä tai epäitsekästä, vaikka toki lapsia hankittuaan onkin pakko laittaa lasten hyvinvointi omansa edelle (mutta tämäkin kohtuudella eli oma jaksaminen huomioiden). Ja kuten muutama lapseton nainen on kommentoinut, olisin minäkin mieluummin isä kuin äiti. Raskaus ja synnytys ovat rankkoja hommia enkä tajua niiden glorifiointia. En minäkään "halua pilata kroppaani", ja onneksi raskaus&synnytys ei ole mikään lopullinen ulkonäön ja terveyden tuhooja, mutta toipuminen vie aikaa. Eikä siihen tosiaan saa riittävästi apua neuvolasta tms. Jälkitarkastus on pelkkä vitsi. Kaikki voidaan kuitata vaan luonnollisena ja naisena olemiseen kuuluvana. Siihen päälle sitten vielä se loputon ulkopuolelta tuleva arvostelu ja kovat vaatimukset siitä, mitä "äidin" pitäisi olla ja tehdä.

Tiivistettynä: ymmärrän etteivät kaikki vanhemmuuteen, etenkään äitiyteen, halua ryhtyä. Toisaalta itse ryhdyin, enkä ole haasteista huolimatta katunut. Tai no, muuttunut kroppa harmittaa, mutta uskon saavani sen taas kuntoon. Lapsistani olen onnellinen.

Tässä oli aika paljon tekstiä, mutta loppujen lopuksi hyvin vähän vastausta itse kysymykseen.

Tulee kuva, että lapsia on hankittu, koska on sitä on pidetty ikään kuin perusoletuksena, että se nyt vaan kuuluu asiaan.

Ainoa asia, mikä varsinaisesti vastasi kysymykseen, miksi halusi lapsia, oli niiden ilo pienistä asioista. Johtuukohan tämä siitä, että vastaajalla ei ole ollutkaan mitään erityistä halua saada lapsia?

Vierailija
1542/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeria ihmisiä on lapsettomissa ja lapsellista näköjään. Minä en tosiaan ymmärrä, miksi joku hyökkää kimppuun, jos toinen tekee erilaisen ratkaisun elämässään. Minä sain jo nuorena lapsia suunnittelematta, enkä voisi olla tyytyväisempi. Joku toinen päättää ettei koskaan halua lapsia, eikä voisi olla päätökseensä tyytyväisempi. Ei sillä ole väliä hankitko lapsia vai et, kunhan olet päätöksesi tyytyväinen. Kumpikin vaihtoehto voi olla hyvä.

Juuri näin! Toivokaamme, että kaikki lapsia haluavat (vanhemmiksi sopivat) saisivat lapsia, kukaan ei perustaisi perhettä muusta kuin omasta halusta ja lapsia haluamattomien ei tarvitsisi kokea syyllistämistä tai päivittelyä.

Ja muistettaisiin myös se, että vaikka joku lapseton voisi antaa ymmärtää, että päätös lapsettomuudesta on oma, ei aina näin ole... Usein suurimmat kivut kätketään maailmalta.

Minä taas toivon että todellakaan kaikki lapsia haluavat eivät saisi lapsia, vaan ainoastaan hyviksi vanhemmiksi sopivat ja hyvän kodin tarjoamiseen pystyvät.

Jälkimmäiseen toteamukseesi on helppo yhtyä. Lisäksi toivoisin että ymmärrettäisiin että kaikki joilla on lapsia, eivät todellakaan lapsiaan olisi halunneet tai enää halua. Mutta tämä on liian tabu asia sanoa omalla naamalla ääneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet lapsia hankkineet eivät ilmeisesti ole ymmärtäneet kysymystä, jossa ei kysytty heiltä yhtään mitään.

Vierailija
1544/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän velojen äideillä on ollut kyllä karmea elämä. Ajatelkaas, ovat jopa joutuneet vaihtamaan paskavaippoja ja uhranneet koko elämänsä. Lisäksi ovat epähygieenisiä sikoja ja kasvattaneet teitä räkänokkia, eivätkä siinäkään ole onnistuneet, koska kaikki lapset ovat potentiaalisia rikollisia, tekin. Sääliksi käy.

Ootte kyllä palstan häiriintyneintä sakkia heittämällä.

Tämän postauksesi perusteella sanoisin, että menet kirkkaasti ohi. Onnittelut!

Vierailija
1545/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monet lapsia hankkineet eivät ilmeisesti ole ymmärtäneet kysymystä, jossa ei kysytty heiltä yhtään mitään.

Kysymys oli naisille jotka eivät omia lapsia halua, riippumatta siitä onko lapsia hankittu vai ei.

Vierailija
1546/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli naisille jotka eivät omia lapsia halua, riippumatta siitä onko lapsia hankittu vai ei.

Täällä on kyllä moni lapsia halunnut ja niitä saanutkin nainen vastannut.

Eri

Vierailija
1547/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paskavaippa on ollut sinullakin, eikä se normaalissa ihmisessä herätä suuria tunteita."

Ei ehkä, mutta silti en sellaiseen vapaaehtoisesti halua koskea.

Jotenkin huvittavaa miten täällä vedetään herneet ja muut palkokasvit juurineen nenään kun suuri osa naisista nykyisin uskaltaa jo ääneen sanoa että äitiys ei ole tavoite eikä elämänfehtävä itselle.

Miksi toisen valinta on niin äärimmäisen vaikea hyväksyä? Kukaan ei ole sanomassa ettette saisi toteuttaa elämänne tarkoitusta, hyväksykää kuitenkin se, että se ei ole läheskään kaikkien naisten elämän tarkoitus.

Mietin että jos toisen valinnat ja elämäntapa noin valtavasti triggeröi, olisi paikallaan miettiä miksi?

Mietin myös mikä tarve ylipäätään tätäkin asiaa on tentata? 

Helppohan se on vapaamatkustaa. Jos paskavaippa herättää noin paljon tunteita, niin soisi omatunnon soimaavan, kun niihin SUN paskavaippoihin voi jonkun lapsi joutua koskemaan, kun olet vanha, vaikka et mitään ole yhteiskunnan eteen tehnyt.

Moni vela on hyvin toimeentuleva ja maksaa paljon enemmän veroja (saamatta mitään vastineeksi) kuin te äitylit, joiden ei tarvitse kotihoidontuista ja pienestä palkasta mitään veroja maksaakaan (mutta teille annetaan kaikki palvelut ilmaiseksi +tuet) ja tämä näkyy sitten myös eläkkeenne määrässä.

Mites sun äityli?

Mun kokemuksen mukaan velat on usein niitä vähän rassukoita, jotka yrittävät päihde- ja mielenterveysongelmiensa kanssa selvitä itsemurhakuutioissaan tukien varassa.

Äitini on hyvinansaitulla eläkkeellä. Itse olen työelämässä ja tienaan oikein mukavasti. Sinulla ei wt-ihmisenä varmaan muunlaista kokemusta veloista voi ollakaan - itse tunnen vain tavallisia veloja eri tuloluokista, en ainoatakaan ressukkaa.

Vierailija
1548/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän velojen äideillä on ollut kyllä karmea elämä. Ajatelkaas, ovat jopa joutuneet vaihtamaan paskavaippoja ja uhranneet koko elämänsä. Lisäksi ovat epähygieenisiä sikoja ja kasvattaneet teitä räkänokkia, eivätkä siinäkään ole onnistuneet, koska kaikki lapset ovat potentiaalisia rikollisia, tekin. Sääliksi käy.

Ootte kyllä palstan häiriintyneintä sakkia heittämällä.

Tämän postauksesi perusteella sanoisin, että menet kirkkaasti ohi. Onnittelut!

Ihan itsenne sanomaa oli kirjoittamani.

Vierailija
1549/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas ilmeisesti yksi äiti joka ei osaa lukea eikä ymmärtää lukemaansa. Tämänkin ketjun perusteella ei voi kuin huolestua lisääntyneiden lukutaidosta, sivistyneisyydestä ja yleisestä käyttäytymistavoista.

Vierailija
1550/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Paskavaippa on ollut sinullakin, eikä se normaalissa ihmisessä herätä suuria tunteita."

Jotenkin huvittavaa miten täällä vedetään herneet ja muut palkokasvit juurineen nenään kun suuri osa naisista nykyisin uskaltaa jo ääneen sanoa että äitiys ei ole tavoite eikä elämänfehtävä itselle.

Miksi toisen valinta on niin äärimmäisen vaikea hyväksyä? Kukaan ei ole sanomassa ettette saisi toteuttaa elämänne tarkoitusta, hyväksykää kuitenkin se, että se ei ole läheskään kaikkien naisten elämän tarkoitus.

Mietin että jos toisen valinnat ja elämäntapa noin valtavasti triggeröi, olisi paikallaan miettiä miksi?

Helppohan se on vapaamatkustaa. Jos paskavaippa herättää noin paljon tunteita, niin soisi omatunnon soimaavan, kun niihin SUN paskavaippoihin voi jonkun lapsi joutua koskemaan, kun olet vanha, vaikka et mitään ole yhteiskunnan eteen tehnyt.

Moni vela on hyvin toimeentuleva ja maksaa paljon enemmän veroja (saamatta mitään vastineeksi) kuin te äitylit, joiden ei tarvitse kotihoidontuista ja pienestä palkasta mitään veroja maksaakaan (mutta teille annetaan kaikki palvelut ilmaiseksi +tuet) ja tämä näkyy sitten myös eläkkeenne määrässä.

Mites sun äityli?

Mun kokemuksen mukaan velat on usein niitä vähän rassukoita, jotka yrittävät päihde- ja mielenterveysongelmiensa kanssa selvitä itsemurhakuutioissaan tukien varassa.

Äitini on hyvinansaitulla eläkkeellä. Itse olen työelämässä ja tienaan oikein mukavasti. Sinulla ei wt-ihmisenä varmaan muunlaista kokemusta veloista voi ollakaan - itse tunnen vain tavallisia veloja eri tuloluokista, en ainoatakaan ressukkaa.

Aa, elät siis keskiluokkaisessa kuplassa. Hyvää kuplaelämää sitten vaan. Älä ikinä kurkkaa ulkopuolelle, voit pelästyä. Äitylisi eläke on varmasti tosi surkea? Täytyyhän sen olla, kun kerran itse niin väitit.

Vierailija
1551/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun äityli?

Aa, elät siis keskiluokkaisessa kuplassa. Hyvää kuplaelämää sitten vaan. Älä ikinä kurkkaa ulkopuolelle, voit pelästyä. Äitylisi eläke on varmasti tosi surkea? Täytyyhän sen olla, kun kerran itse niin väitit.

Mitä se sua kiinnostaa minkälainen jonkun ventovieraan eläke on? Hanki oma elämä.

Eri

Vierailija
1552/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nainen on rikki. Perhearvoja ei kunnioteta, ei haluta lapsia. vain oma itse on se tärkein asia maailmassa.

Vierailija
1553/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun äityli?

Mitä se sua kiinnostaa minkälainen jonkun ventovieraan eläke on? Hanki oma elämä.

Eri

Kyllähän se kiinnostaa, kun velojen mielestä he maksavat valtavia veroja ja äidit lapsineen niitä vain kuluttavat ja eläkekin jää äideillä pieneksi. Koskeeko se sitten omaa äitiä, vai onko velan äiti jotenkin parempi äiti?

1554/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tätä kysymystä ole esitetty miehille?

Vierailija
1555/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

No voithan sä itse kysyä, jos sua kiinnostaa.

Vierailija
1556/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sun äityli?

Eri

Kyllähän se kiinnostaa, kun velojen mielestä he maksavat valtavia veroja ja äidit lapsineen niitä vain kuluttavat ja eläkekin jää äideillä pieneksi. Koskeeko se sitten omaa äitiä, vai onko velan äiti jotenkin parempi äiti?

Jankutijankuti. Ota vaikka skumppaa ja relaa vähän. Vai onko muksut pistänyt hermot lopullisesti niin riekaleiksi, ettet enää osaa.

Vierailija
1557/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Niinpä. Se, ettei mies halua lapsia on ihan ok kaikkien mielestä mutta jos nainen ei niitä halua, se on joillekin melkein maailmanloppu ja hirveä ihmetyksenaihe. Tämä on niin epäloogista koska naisellehan se vastuu lapsesta aina jää.

Vierailija
1558/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän perhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljän perhe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka halusitte omia lapsia niin mikä siihen on syynä? Tämä minua kiinnostaa enemmän, koska oikeasti hyviä syitä lisääntyä on paljon vähemmän.

Minulla on kaksi lasta, joista toinen on vauva ja toinen taapero eli aika työlästä vaihetta tässä eletään. Ja mielestäni asiallinen "miksi halusitte lapsia" on ihan hyvä ja mielenkiintoinen kysymys, vaikka syitä on varmasti yhtä monta kuin vanhempia.

Minulla ei ole ollut vahvaa vauvakuumetta koskaan, mutta kuitenkin ajatus parista lapsesta on aina ollut jossain alitajunnassa. En olisi tehnyt lapsia ilman niistä tasavertaisesti huolehtivaa isää. En todellakaan tahtoisi ja jaksaisi olla yksinhuoltaja. Olen rauhaa kaipaava introvertti, joka rakastaa työtään ja harrastuksiaan. Ja onhan tämä lapsellisuus kuormittavaa ja välillä kaipaisin töihin lepäämään... Pärjään sillä, etten suorita vanhemmuutta liian raskaasti. Leluja ja pölyä on monesti siellä sun täällä. Ja tietysti myös puolison panoksella: hän se meistä kokkaa enemmän ja mahdollistaa myös sen, että pääsen toisinaan harrastamaan.

No mutta miksi siis hankimme lapsia... Jotenkin tulevaisuutta miettiessämme lapset olivat siinä mukana. Hankimme kodin, jossa oli tilaa lapsillemme. Pihalla oli pieni leikkimökki ja mietimme, miten tuunaisimme siitä lapsillemme hauskemman. Mietimme miten lasten kanssa pääsisimme taas nauttimaan jouluista täynnä lasten iloa lahjoista ja joulupukista jne. Ja vaikka arjessa on nyt huomattavasti enemmän hommaa, on siinä myös juuri tuota ihanaa lasten iloa joulupukista ja puhallettavasta uima-altaasta. Lisäksi kiintymys ja rakkaus omiin lapsiin on suuri, minkä takia heidän erinomaisuudestaan jaksaa olla loputtoman innostunut.

Mielestäni lapsien hankinta ei ole itsekästä tai epäitsekästä, vaikka toki lapsia hankittuaan onkin pakko laittaa lasten hyvinvointi omansa edelle (mutta tämäkin kohtuudella eli oma jaksaminen huomioiden). Ja kuten muutama lapseton nainen on kommentoinut, olisin minäkin mieluummin isä kuin äiti. Raskaus ja synnytys ovat rankkoja hommia enkä tajua niiden glorifiointia. En minäkään "halua pilata kroppaani", ja onneksi raskaus&synnytys ei ole mikään lopullinen ulkonäön ja terveyden tuhooja, mutta toipuminen vie aikaa. Eikä siihen tosiaan saa riittävästi apua neuvolasta tms. Jälkitarkastus on pelkkä vitsi. Kaikki voidaan kuitata vaan luonnollisena ja naisena olemiseen kuuluvana. Siihen päälle sitten vielä se loputon ulkopuolelta tuleva arvostelu ja kovat vaatimukset siitä, mitä "äidin" pitäisi olla ja tehdä.

Tiivistettynä: ymmärrän etteivät kaikki vanhemmuuteen, etenkään äitiyteen, halua ryhtyä. Toisaalta itse ryhdyin, enkä ole haasteista huolimatta katunut. Tai no, muuttunut kroppa harmittaa, mutta uskon saavani sen taas kuntoon. Lapsistani olen onnellinen.

Ah niin, tässä kommentissa tiivistyy se naisen osa tässä elämässä: tärkeintä on kroppa, muulla ei niin väliä.

"Ah niin, tässä kommentissa tiivistyy se naisen osa tässä elämässä: tärkeintä on kroppa, muulla ei niin väliä."

-> no puhuin kyllä mielestäni paljon kaikesta muustakin... Mutta joo, kroppa on tärkeä. Terveessä kropassa on hyvä elää. Ilmeisesti minusta ei tullut lasten myötä epäitsekästä pyhimystä, vaan välitän edelleen myös itsestäni.

Mielestäni naisen osa tiivistyy paremmin siihen, mikä sinunkin kommentistasi paistaa, että sanoi tai teki mitä tahansa, niin se on aina väärin. Aina löytyy joku paremmin tietävä tämän kertomaan. Nainen ei saisi valittaa kropan mullistuksista. Ei saisi ilmeisesti edes välittää asiasta. Pitäisi vain tyytyä siihen, mitä eteen tulee. Raskauden ja synnytyksen aiheuttamat vauriot ovat vain vähäpätöisiä "naistenvaivoja", joista ei saisi piitata tai on halveksuttavan itsekeskeinen. Ja naisen rooli on aina niin yksiulotteinen: jos välität kropastasi, välität ainoastaan kropastasi...

Kiitos rehellisistä kommenteista kroppaan liittyen - on ihan tekopyhyyttä monien väittää, että pilalle menneellä alakerralla, ulostevuodoilla tai pahasti lörähtäneellä vatsalla ei olisi väliä. Mun mielestä on absurdia, että suomalaisen naisen pitäisi vaan hyväksyä lapsen aiheuttamat negatiiviset muutokset seks. elämään ja itsetuntoon, parisuhteeseen. Miten ihmeessä muka kropalla ja esim. alakerran kunnolla ei enää olisi väliä vaikkapa parisuhteessa vain siksi, että on saatu lapsia? Miten se parisuhde-elämä ja naisen normaali tarve tuntea itseään kivannäköiseksi muuttuu maagisesti yhtäkkiä sellaiseksi, että niillä ei ole väliä? Ei se mikään sisko- ja velisuhde ole se parisuhde, vaan ihan kokonaistason viehätykseen perustuva.

Ja samaan aikaan kun synnyttäneen kropan huomiointi on muka turhamaista, on hirveä tuuttaus mediassa (ja ihan jo muutenkin naisen koko elämän ajan), että ulkonäkö on kaikki kaikessa - etenkin rakkaudessa.

Tuntuu, että Suomessa jotenkin alistutaan siihen, että äiti on sitten olento, jolla ei saa olla enää naisen tarpeita muuten kuin äitiydessä, mutta kuitenkin sitä muuttunutta kroppaa halveksutaan. Ei sellainen motivoi ryhtymään aktiivisesti äitiyteen, saa olla aika lapsirakas ja muista painavista syistä haluta lapsia, että ottaa sen kehollisen ankeuden vapaaehtoisesti. Eri asia, jos saisi keisarileikkauksen vaikka rahalla tai olisi hyvä vaurioiden korjausmenettely. Jos naisen kehoa pidettäisiin tärkeänä.

Vierailija
1559/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, mutta tässä minun kokemukseni. En koskaan varsinaisesti pitänyt tai halunnut lapsia, mutta kun niitä sain, aivoissa kuin aukesi täysin uusia alueita joiden olemassaolosta en tiennyt mitään.

Jos en olisi saanut lapsia niin sanoisin että 40% elämästä ja tunteista olisi jäänyt kokematta. Nyt odottelen toiveikkaasti lapsenlapsia.

Vierailija
1560/5304 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuushoidot maksaisivat liikaa ja tulos olisi silti epävarma. Lisäksi yksi sairauksistani lisää keskenmenojen todennäköisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi