Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te naiset jotka ette halua omia lapsia niin mikä siihen on syynä?

Vierailija
26.12.2022 |

Mitä vanhempasi ajattelee kun et jatka sukua?
Jos olisit halunut perustaa perheen etkä saanut lapsia niin mikä siihen johti?

Kommentit (5304)

Vierailija
2981/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko hoksanneet, että tulevaisuudessa suomalaiset lapset (ja siten jatkossa myös aikuiset) ovat enimmäkseen tummaihoisia, ssmalien ym. msslimien jälkeläisiä?

Suomessa lisääntyvät jo nyt eniten nämä kelan rahoittamat moniavioiset perheet.

Tätä ei oikeasti tajua juuri kukaan. Kun siitä ei mediassa puhuta, se jotenkin jopa tietoisesti kollektiivisesti unohdetaan.

Koska tänne tulevia kannustetaan oman kulttuurin säilyttämiseen (lapsille oman äidinkielen opetus jne), niin Suomi muuttuu väistämättä.

Muuttuu ja kohta me syntyperäiset suomalaiset olemme vähemmistö. Sitten loppuu velojenkin itsekäs elämäntyyli, kun lait muutetaan heimokansojen arvoja vastaaviksi.

Heimokansojen, joiden kulttuureissa lapset pakotetaan hoitamaan vanhempiaan, ihan kuin tässä ketjussa lapsi-ihmiset messuavat että pitääkin tehdä, joten teidänhän pitäisi iloita?

Taisi osua. En minä ole sanonut, että pitäisi. Olenpahan vain todennut, että se on todennäköisempää, että sellaisella vanhuksella, jolla on lapsia on todennäköisemmin seuraa vanhana. Älä laita sanoja suuhuni.

En vastaa kirjoittajalle vaan viestiin, koska täällähän ei näe, kuka sanoi mitäkin.

Eikä osunut, koska ensinnäkään mikään ei takaa että ne vanhuuden turvaksi tehdyt lapset suostuisivat vanhempiensa omaishoitajiksi, päätellen siitä kuinka täynnä vanhainkodit ovat.

Mutta tärkeämpi pointti on se, että kaikki lapsista aiheutuva kärsimys ei ole mulle sen arvoista, että sitten EHKÄ joku kävisi katsomassa aina välillä kun olen vanha.

Olen täysin ok sen kanssa, että kuolen yksin! Se on parempi vaihtoehto kuin kaikki se mitä lasten hankkimisesta olisi seurannut. En tajua tuota ajattelutapaa että ihminen uhraa koko elämänsä sille, että jonkun olisi sitten pakko käydä kylässä kun olet vanha.

Mieluummin mä ELÄN siihen asti ja kannan sitten sen elämäni seuraukset pystypäin syyttämättä mitään tai ketään, syyllistämättä ja känisemättä mitään marttyyrivirsiä.

Sen takia tuo yksinäisellä vanhuudella pelottelu ei vaan toimi. Olen siihen valmis.

Vierailija
2982/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä muilla saattaa olla muitakin arvoja kuin oma napa ja minulla se on maamme tulevaisuus.

Sepä hyvä tietää.

Kun Suomi joutuu sotaan, haetaan sitten ne sun kakarat ensiksi luotien tielle. Ovat pelastamassa maamme tulevaisuutta, niin kuin äitimuori haluaa.

Ja tyttölapset pannaan äkkiä raskaaksi tuottamaan lisää tykinruokaa, sehän on niiden käyttötarkoitus.

Kun taas mulle koulutettuna naisena on ammattini vuoksi sijoituspaikka pääesikunnan bunkkerissa jos tulee iso pum-pum.

Älä viitsi olla lapsellinen. Kaikki olemme samassa suossa, jos sota syttyy.

Niin ollaan, sen takia äitylien ei kannattaisi ylvästellä olevansa sankareita kun ovat saaneet pungerrettua värkistään ulos peräti kaksi jälkeläistä, jotka ovat joko ovat hyödyksi tai eivät ehkä olekaan yhtään miksikään hyödyksi kriisitilanteessa, ihan kuin esim. lapseton koodari joka voi naputella vihollisen palomuurit nurin olisi turhake. Siinä sitä lapsellisuutta.

Jopa sä nyt sotaa toivot ja ihan vain siksi, että saisit laittaa lapset tykinruoaksi. Melko häiriintynyttä

Enkä toivo, mutta et vissiin parempaakaan keksi. Henkilökohtaisuuksiin käymisen yritys on ihan yhtä turhaa kuin tuo maanpuolustuksesta länkyttäminen kun ei ole mitään hävettävää minkään osalta.

Minä en ole aloittanut puheita maanpuolustuksesta tai sodasta, joten toistan: Älä laita sanoja suuhuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2983/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä muilla saattaa olla muitakin arvoja kuin oma napa ja minulla se on maamme tulevaisuus.

Sepä hyvä tietää.

Kun Suomi joutuu sotaan, haetaan sitten ne sun kakarat ensiksi luotien tielle. Ovat pelastamassa maamme tulevaisuutta, niin kuin äitimuori haluaa.

Ja tyttölapset pannaan äkkiä raskaaksi tuottamaan lisää tykinruokaa, sehän on niiden käyttötarkoitus.

Kun taas mulle koulutettuna naisena on ammattini vuoksi sijoituspaikka pääesikunnan bunkkerissa jos tulee iso pum-pum.

Lapseton voi olla lapsellinen vain kuvainnollisesti. Lapsellinen taas on lapsellinen kaikin oleellisin tavoin.

Vierailija
2984/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa. Yhtä hyvin voisin kysyä joltain, joka haluaa lapsia, miksi halusit niitä? En vain halua/halunnut.

Vierailija
2985/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei ajattele mitään koska on kuollut ja äidin ajatuksista en tiedä koska en ole ajatustelukija.

Vierailija
2986/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinkainen eheytysohjelma tarvittaisiin näille, jotka eivät halua lisääntyä. Niin perin juurin outoa tuo on. Psykoterapiaa ?

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/b367d6b7-3efe-4af6-a4ec-5bf2…

Samanlaisen eheytysohjelman voisi laittaa autottomille. On äärettömän itsekästä olla hankkimatta omaa bensasyöppöä. Sitten tätä itsekästä valintaa perustellaan ilmastonmuutoksella tai sillä että maailmassa on jo liikaa autoja. Kuka kuskaa nämä autottomat sitten paikasta toiseen? Bussikuskit, taksikuskit, naapurit, kaverit. Tämä on ihmisten itsekästä hyväksikäyttöä jos mikä!

Vierailija
2987/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä hyvä tietää.

Niin ollaan, sen takia äitylien ei kannattaisi ylvästellä olevansa sankareita kun ovat saaneet pungerrettua värkistään ulos peräti kaksi jälkeläistä, jotka ovat joko ovat hyödyksi tai eivät ehkä olekaan yhtään miksikään hyödyksi kriisitilanteessa, ihan kuin esim. lapseton koodari joka voi naputella vihollisen palomuurit nurin olisi turhake. Siinä sitä lapsellisuutta.

Jopa sä nyt sotaa toivot ja ihan vain siksi, että saisit laittaa lapset tykinruoaksi. Melko häiriintynyttä

Enkä toivo, mutta et vissiin parempaakaan keksi. Henkilökohtaisuuksiin käymisen yritys on ihan yhtä turhaa kuin tuo maanpuolustuksesta länkyttäminen kun ei ole mitään hävettävää minkään osalta.

Minä en ole aloittanut puheita maanpuolustuksesta tai sodasta, joten toistan: Älä laita sanoja suuhuni.

Toistan: en vastaa kirjoittajalle vaan viestiin, koska kirjoittajia ei täällä näe. Ja laitan viestiini ihan mitä sanoja katson tarpeelliseksi, varmaan itse tiedät, koskevatko ne sinua vai jotain muuta kirjoittajaa.

Vierailija
2988/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee olemaan yksinäistä porukkaa suomi täynnä 20-30v sisään. Ei perhettä, ei sukua, ei mitään.

Kyllä siinä merkkilaukku ja hieno asunto sitten kovasti lohduttaa kun elämässä ei ole muuta.

Kyllä se on perhe mikä onnelliseksi oikeasti tekee. Ei materia, raha tai muu turhuus.

Kyllä on ihmiset ja varsinkin naiset hienosti aivopesty uskomaan että ura olisi ihmisen ilon ja onnen lähde.

Sääliksi käy...

on onnellinen parisuhde ja paljon ystäviä, myös niitä lapsettomia. Merkityksellinen työ, mukavia harrastuksia ja elämällä tarkoitus, joka ei ole lisääntyminen. Mitä säälimistä siinä muka on, sääli vaikka sotien uhreja tai jotain, mitä on aihetta sääliä.

Juuri näin.Ihmettelen miksi jotkut ihmiset ovat niin suunnattoman katkeria niitä kohtaan ,joilla ei ole lapsia.Vastaavaa käytöstä en ole koskaan kuullut ihmisiltä ,joilla ei ole lapsia.He tuntuvat tasapainoisilta ja suvaitsevaisilta.

Mun tuntemat velat ovat oman napansa ympärillä pyöriviä ankeuttajia. Kumpi on oikeassa?

Ihan sama. Sulla on epäterve tarve puuttua vieraiden ihmisten yksityisasioihin, jotka ei sulle kuulu. Se on merkityksetöntä millaisia sun tai kenenkään päsmän "tuntemat" velat ovat, he saavat silti vapaasti valita sen lapsilukunsa, joka voi hyvin olla nolla kappaletta ja sun itkupotkuraivarit eivät sitä valintaansa muuta. 

Täällä kysytään omia omakohtaisia kokemuksia ja syitä eikä asiatonta muiden (vela)ihmisten haukkumista.

Saan kertoa mielipiteeni. Menkää omille vela-sivuillenne haukkumaan heitä, joilla on lapsia. Siellä saatte pilkata lapsiakin kenenkään estämättä. Ai, niin, mutta kun ette ole edes edes sellaista palvelua saaneet aikaiseksi. No, menkää Ylikselle, siellä ei olla niin turhan tarkkoja. Hus, pois Vauvalta!

Saat, mutta _kohteliasta käytöstä olisi töksäyttää se "mielipiteesi" vain erikseen juuri sinulta kysyttäessä ja pyydettäessä. Ennakointina pyydän, että osoitat kohdan/kohdat, jo(i)ssa sitä tässä velaketju(i)ssa kysytään?

Vierailija
2989/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä hyvä tietää.

Toistan: en vastaa kirjoittajalle vaan viestiin, koska kirjoittajia ei täällä näe. Ja laitan viestiini ihan mitä sanoja katson tarpeelliseksi, varmaan itse tiedät, koskevatko ne sinua vai jotain muuta kirjoittajaa.

Yksikään lapseton ei ole tässä ketjussa ottanut puheeksi maanpuolustusta tai sotaa, vaan sen aloittivat lapsettomat, jotka hekumoivat lasten lähettämisestä tykinruoaksi.

Vierailija
2990/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee olemaan yksinäistä porukkaa suomi täynnä 20-30v sisään. Ei perhettä, ei sukua, ei mitään.

Kyllä siinä merkkilaukku ja hieno asunto sitten kovasti lohduttaa kun elämässä ei ole muuta.

Kyllä se on perhe mikä onnelliseksi oikeasti tekee. Ei materia, raha tai muu turhuus.

Kyllä on ihmiset ja varsinkin naiset hienosti aivopesty uskomaan että ura olisi ihmisen ilon ja onnen lähde.

Sääliksi käy...

on onnellinen parisuhde ja paljon ystäviä, myös niitä lapsettomia. Merkityksellinen työ, mukavia harrastuksia ja elämällä tarkoitus, joka ei ole lisääntyminen. Mitä säälimistä siinä muka on, sääli vaikka sotien uhreja tai jotain, mitä on aihetta sääliä.

Juuri näin.Ihmettelen miksi jotkut ihmiset ovat niin suunnattoman katkeria niitä kohtaan ,joilla ei ole lapsia.Vastaavaa käytöstä en ole koskaan kuullut ihmisiltä ,joilla ei ole lapsia.He tuntuvat tasapainoisilta ja suvaitsevaisilta.

Mun tuntemat velat ovat oman napansa ympärillä pyöriviä ankeuttajia. Kumpi on oikeassa?

Ihan sama. Sulla on epäterve tarve puuttua vieraiden ihmisten yksityisasioihin, jotka ei sulle kuulu. Se on merkityksetöntä millaisia sun tai kenenkään päsmän "tuntemat" velat ovat, he saavat silti vapaasti valita sen lapsilukunsa, joka voi hyvin olla nolla kappaletta ja sun itkupotkuraivarit eivät sitä valintaansa muuta. 

Täällä kysytään omia omakohtaisia kokemuksia ja syitä eikä asiatonta muiden (vela)ihmisten haukkumista.

Saan kertoa mielipiteeni. Menkää omille vela-sivuillenne haukkumaan heitä, joilla on lapsia. Siellä saatte pilkata lapsiakin kenenkään estämättä. Ai, niin, mutta kun ette ole edes edes sellaista palvelua saaneet aikaiseksi. No, menkää Ylikselle, siellä ei olla niin turhan tarkkoja. Hus, pois Vauvalta!

Saat, mutta _kohteliasta käytöstä olisi töksäyttää se "mielipiteesi" vain erikseen juuri sinulta kysyttäessä ja pyydettäessä. Ennakointina pyydän, että osoitat kohdan/kohdat, jo(i)ssa sitä tässä velaketju(i)ssa kysytään?

Keskustelupalstoilla voin sanoa mielipiteeni, enkä edes tarvitse siihen lupaa, en sinulta, tai keneltäkään muultakaan.

Vierailija
2991/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä hyvä tietää.

Yksikään lapseton ei ole tässä ketjussa ottanut puheeksi maanpuolustusta tai sotaa, vaan sen aloittivat lapsettomat, jotka hekumoivat lasten lähettämisestä tykinruoaksi.

Tarkoitit varmaan lapselliset hekumoivat jälkikasvun(sa) uhraamista tykinruoaksi, solvaten veloja silläkin? 

Vierailija
2992/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli se kaksi lasta tehnyt joka julisti että kukaan lapseton ei ole tehnyt mitään maansa eteen toisin kuin hän, koska hän on tuottanut kaksi jälkeläistä. Tästä päästiin paitsi siihen että lapsettomat tekee töitä ja maksaa veroja koko sen ajan kun lapsi-ihmiset nostelee tukiaisia, myös maanpuolustukseen, johon osallistuu myös lapsettomat - muun muassa mulla, miehelläni ja veljelläni on yhteensä nolla lasta ja meillä on ammattiemme takia todellakin käyttöä maanpuolustuksessa jos tilanne tulee. Eikä tuokaan ole mikään loukkaus vaan ihan vaan hölmöä väittää että yhteiskunnalle ei ole mitään hyötyä lapsettomista.

Vierailija
2993/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli se kaksi lasta tehnyt joka julisti että kukaan lapseton ei ole tehnyt mitään maansa eteen toisin kuin hän, koska hän on tuottanut kaksi jälkeläistä. Tästä päästiin paitsi siihen että lapsettomat tekee töitä ja maksaa veroja koko sen ajan kun lapsi-ihmiset nostelee tukiaisia, myös maanpuolustukseen, johon osallistuu myös lapsettomat - muun muassa mulla, miehelläni ja veljelläni on yhteensä nolla lasta ja meillä on ammattiemme takia todellakin käyttöä maanpuolustuksessa jos tilanne tulee. Eikä tuokaan ole mikään loukkaus vaan ihan vaan hölmöä väittää että yhteiskunnalle ei ole mitään hyötyä lapsettomista.

Mutta monella suulla täällä huudetaan, että tulevaisuudella ei ole mitään väliä, kun sitä sitten vain kuolee yksin ja pukkaa horsmaa. Maanpuolustustahtoa ei ole, ei tietenkään, kun ei ole mitään menetettävää.

Vierailija
2994/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu: Te naiset jotka ette halua OMIA lapsia, ei mitä mieltä olet muiden lapsettomuusvalinnasta.

Vierailija
2995/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä hyvä tietää.

Ei olla. Minulle on yks ja lysti, miten siinä käy. Melkein kuusikymppisenä minulla joka tapauksessa on elämää paljon enemmän takana kuin edessä. Ei kauheasti hetkauta, kuolenko pari vuotta ennemmin tai myöhemmin. Lapsettomana minun ei sentään tarvitse käyttää turhaa aikaa sen suremiseen, kuolevatko lapseni sodassa tai millaisessa maailmassa noin muuten tulevat polvet elävät sodan jälkeen.

Sama pätee muuten saastumiseen tai ilmastonmuutokseen tai muuhun vastaavaan. En jaksa pohtia turhia, ei voisi vähempää kiinnostaa, miten minun kuoltuani tällä pallolla ollaan ja eletään - jos eletään.

Eri.

Vierailija
2996/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta monella suulla täällä huudetaan, että tulevaisuudella ei ole mitään väliä, kun sitä sitten vain kuolee yksin ja pukkaa horsmaa. Maanpuolustustahtoa ei ole, ei tietenkään, kun ei ole mitään menetettävää.

Niin?

Jos on lapsia, ne joutuvat sotaan, jos ovat senikäisiä, että joutuvat. Minun isäni oli 18-vuotias, kun hänet rahdattiin luotien tielle. Hän oli onnekas, pysyi hengissä, mutta isoveli joutui aaltojen alle ja sinne jäi.

Kai tämä nyt on kaikille itsestään selvää, että lastentekoon kannustetaan, jotta kansakunnalla olisi tykinruokaa, anteeksi, maanpuolustajia?

Vierailija
2997/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei kuulu vanhemmilleni, en ole synnytyskone joka tuottaa heille lapsenlapsia viihdykkeeksi. En olisi halunnut perustaa perhettä enkä halua. Suurimmat syyt ovat miehet, raha ja naisten oikeuksien tilanne sekä hyvinvontiongelmat Suomessa.

Vierailija
2998/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin?

Jos on lapsia, ne joutuvat sotaan, jos ovat senikäisiä, että joutuvat. Minun isäni oli 18-vuotias, kun hänet rahdattiin luotien tielle. Hän oli onnekas, pysyi hengissä, mutta isoveli joutui aaltojen alle ja sinne jäi.

Kai tämä nyt on kaikille itsestään selvää, että lastentekoon kannustetaan, jotta kansakunnalla olisi tykinruokaa, anteeksi, maanpuolustajia?

Tämän maan ja kulttuurin suurin uhka on se, ettei täällä kohta ole oikeasti syntyperäisiä suomalaisia. Se tuhoaa meidän kulttuurin, ei sota. Ja jos Suomi katoaa maailmankartalta kulttuureineen, niin onhan se surullista, mutta niin, eipä se velaa kiinnosta, kun ei ole mitään puolustettavaa ja se omakin nahka tuntuu tarpeettomalta pelastaa.

Vierailija
2999/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tiedä, että vasta 1960-luvulla poistui laista velvoite lasten hoitaa vanhempiensa vanhuus.

Ennen siis lapset elättivät perheissään vuorotellen vuoden ajan kussakin tai kustansivat ympärivuorokautisen hoitajan kotiin (näin tehtiin isoäidilleni) tai kustansivat yksityiseen vanhainkotiin (näin tehtiin isoisäni isälle 1920-luvulla)

Lapsettomat varmaan kuoli nälkään tai joutui kamalassa kunnossa olevaan kunnalliseen köyhien, hullujen ja vanhusten yhteiseen hoitolaan. Sitä paikkaa kavahdettiin.

Ja siksi sitä kohtaa ei laissa enää ole. Miten liittyi otsikkoon?

Tilannehan on sen kaltainen, että on vain ajan kysymys, milloin tähän palataan. Osin on jo palattu, ei lain suomin turvin, vaan vanhukset jätetään yksiselitteisesti niin heitteille, ettei lapsilla ole muuta vaihtoehtoa kuin puuttua asioihin. Siis niiden onnellisten vanhusten kohdalla, joilla lapsia on.

Vierailija
3000/5304 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä hyvä tietää.

Ei olla. Minulle on yks ja lysti, miten siinä käy. Melkein kuusikymppisenä minulla joka tapauksessa on elämää paljon enemmän takana kuin edessä. Ei kauheasti hetkauta, kuolenko pari vuotta ennemmin tai myöhemmin. Lapsettomana minun ei sentään tarvitse käyttää turhaa aikaa sen suremiseen, kuolevatko lapseni sodassa tai millaisessa maailmassa noin muuten tulevat polvet elävät sodan jälkeen.

Sama pätee muuten saastumiseen tai ilmastonmuutokseen tai muuhun vastaavaan. En jaksa pohtia turhia, ei voisi vähempää kiinnostaa, miten minun kuoltuani tällä pallolla ollaan ja eletään - jos eletään.

Eri.

Kyllä juuri näin. Olen koko ajan sanonut, että velat ovat äärimmäisen hedonistisia ja itsekeskeisiä. Tuhlaavat luonnonvaroja surutta ajatellen vain itseään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi