Onko muita joita ei ulkomaanmatkustelu enää kiinnosta?
Ikä tehnyt tän joskaan en ole koskaan ollut mikään kova matkustelemaan mutta nyt ei se vähäkään kiinnosta. Hirmuisesti ihmisiä joka puolella, turistinähtävyydet on oikeasti kauniimpia kuvissa kuin reaalissa jne.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa kiinnostava kohde oli Auschwitz. Se oli koskettava jajärkyttävä.
Oliko komeat lavasteet?
Äläpäs vähättele. Hyvä, että on tuollainen kohde, jotta ihmiset näkee mitä on ollut ja jotta historia ei enää koskaan toistaisi itseään tuossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvullakin etelänlomien eksotiikka karisi kun pääsi tutustumaan kohdemaan infraan ja kulttuuriin. Huonoista puolista ei tietenkään mainittu kun diakuvia näytettiin projekorilta ja maistettiin ekxoottisia tuliaisjuomia.371
Miten se "infra" sun lomaasi vaikutti?
Olen eri, mutta voisi ajatella, että esim jätehuolto (sen puute), teiden kunto, kulkueläinten laumat jne. matkakohteiden ulkopuolella.
Mä myös ymmärrän tämän ajatuksen, miten toiminta kulissien takana häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se on tunkea johonkin turistinähtävyyksiin jonottamaan. Mä käyn patikoimassa, kiertelen kulttuuritapahtumissa, tutkin maaseudun pikkukyliä. En roiku Eiffel-torneilla tai Kolosseumeilla.
Mulle kyllä Rooman kohteet, esim. kolosseum, on jotain sellaista, mitä en ikinä unohda. Palaan sinne mielessäni jatkuvasti, vaikka Rooman-matkasta on 21 vuotta.
21 v sitten se on ollutkin erilainen elämys. Nykyään kaikki tuollaiset paikat ovat todella järkyttäviä turistiloukkuja.
Itse pidän matkustelusta edelleen, mutta kierrän tuo,,aiset paikat kaukaa. Niihin voi tutustua netissä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko komeat lavasteet?
Äläpäs vähättele. Hyvä, että on tuollainen kohde, jotta ihmiset näkee mitä on ollut ja jotta historia ei enää koskaan toistaisi itseään tuossa.
Mitä on sattunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena halusin käydä maapallon jokaikisessä maassa.
Onhan tuo lista lyhentynyt todella, enkä harmittele, jos en enää Euroopan ulkopuolelle matkusta.
Aasiassa ja Afrikassa en ole käynyt koskaan ja varsinkaan Afrikkaan en menisi maksustakaan.
Ite oon asunutkin Etelä-Afrikassa, ja olis ihan kiva käydä vielä parissa kohteessa. Mutta tuskin enää käyn.
Olen tutustunut Etelä-Afrikkaan kaunokirjallisuuden kautta. Hyviä elämysmatkoja ne upeat teokset, esim. Coetzen. Muutenkin nojatuolimatkailu on mukavaa.
T. Lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se on tunkea johonkin turistinähtävyyksiin jonottamaan. Mä käyn patikoimassa, kiertelen kulttuuritapahtumissa, tutkin maaseudun pikkukyliä. En roiku Eiffel-torneilla tai Kolosseumeilla.
Mulle kyllä Rooman kohteet, esim. kolosseum, on jotain sellaista, mitä en ikinä unohda. Palaan sinne mielessäni jatkuvasti, vaikka Rooman-matkasta on 21 vuotta.
21 v sitten se on ollutkin erilainen elämys. Nykyään kaikki tuollaiset paikat ovat todella järkyttäviä turistiloukkuja.
Itse pidän matkustelusta edelleen, mutta kierrän tuo,,aiset paikat kaukaa. Niihin voi tutustua netissä etukäteen.
Ajatteletko oikeasti, ettei siellä silloin ollut paljon turisteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko komeat lavasteet?
Mitä on sattunut?
Lopeta jo. Kukaan ei ole kiinnostunut sun teorioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurtigrutenille voisin joskus uskaltautua. Keski-eurooppaa etelämmäs ei enää koskaan.
Olen käynyt Hurtigrutenilla viisi kertaa, ja keväällä 2020 oli tarkoitus lähteä kuudennen kerran. Matka oli varattu ja maksettu, mutta koronan takia se peruuntui, joten siirsin sen kevääseen 2021. Sama juttu taas. Sain lopulta puolen vuoden kuluttua melkein kaikki rahat takaisin, mutta vieläkään en jaksa enkä uskalla ryhtyä suunnittelemaan uutta matkaa. Maailmantilanne on niin epävarma. Mene sinä, Hurtigruten on ehdottomasti hintansa arvoinen.
Tämä saa minut kyllä haaveilemaan Hurtigrutenusta :)
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Roomassa Colosseumissa olen käynyt v. 1991. Ei ollut jonoja silloin kuten ei Pompeijissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko komeat lavasteet?
Mitä on sattunut?
Sori, kunhan kysyin. Vaikutat melko kireältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko komeat lavasteet?
Mitä on sattunut?
Sori, kunhan kysyin. Vaikutat melko kireältä.
Manipuloijat usein pitävät normaaleja rajoja "kireytenä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Roomassa Colosseumissa olen käynyt v. 1991. Ei ollut jonoja silloin kuten ei Pompeijissakaan.
Älä nyt järkyty... Mutta vuodesta 1991 on 31 vuotta, ei 21 vuotta aikaa.
En oo koskaan tykännyt. Olen kova stressaamaan, joten ennen matkaa menee tosi kauan stressaamisen, että muistaa ottaa kaiken mukaan, että pysyy terveenä, että ehtii varmasti koneeseen. Sitten mulla on tosi huono vastustuskyky, joten oon kuitenkin reissussa vaan kipeänä tai sitten pitää miettiä koko ajan mitä uskaltaa syödä jne. Kivempi kattoa nähtävyyksiä kuvista ja videoilta netistä. Lomilla tykkään eniten siitä kun ei tarvi lähteä yhtään mihinkään, eikä ole siis minkäänlaista stressiä mistään. Voi vaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvullakin etelänlomien eksotiikka karisi kun pääsi tutustumaan kohdemaan infraan ja kulttuuriin. Huonoista puolista ei tietenkään mainittu kun diakuvia näytettiin projekorilta ja maistettiin ekxoottisia tuliaisjuomia.371
Olen eri, mutta voisi ajatella, että esim jätehuolto (sen puute), teiden kunto, kulkueläinten laumat jne. matkakohteiden ulkopuolella.
minä taas menen mielelläni sellaiseen paikkaan, jossa moni asia vähän rempallaan ja sinnepäin eikä niin tarkkaa ja säännösteltyä muutenkaan. Ei esimerkiksi haittaa kaupassa kissat makoilemassa juomapakettien päällä, skootterilla voi ajaa niin moni kuin siinä vaan kyydissä pysyy, katuravintolassa tiskari tiskaamssa astioita tupakka suussa tai ravintolassa ym alkoholijuoman kanssa ei tarvitse miettiä mihin saat mennä jne, eli haen rentoutta elämään ja sitä tuollaisissa paikoissa saa. Toki ymmärrän että esimerkiksi sairastuessa kaikki tuo "rappioromantiikka" tai asioiden sinnepäin hoitaminen ei olisikaan enää välttämättä niin mukavaa, mutta silti ei minua haittaa se jos yhteiskunta ei ole ns sivistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä taas menen mielelläni sellaiseen paikkaan, jossa moni asia vähän rempallaan ja sinnepäin eikä niin tarkkaa ja säännösteltyä muutenkaan. Ei esimerkiksi haittaa kaupassa kissat makoilemassa juomapakettien päällä, skootterilla voi ajaa niin moni kuin siinä vaan kyydissä pysyy, katuravintolassa tiskari tiskaamssa astioita tupakka suussa tai ravintolassa ym alkoholijuoman kanssa ei tarvitse miettiä mihin saat mennä jne, eli haen rentoutta elämään ja sitä tuollaisissa paikoissa saa. Toki ymmärrän että esimerkiksi sairastuessa kaikki tuo "rappioromantiikka" tai asioiden sinnepäin hoitaminen ei olisikaan enää välttämättä niin mukavaa, mutta silti ei minua haittaa se jos yhteiskunta ei ole ns sivistynyt.
Jatkan vielä.. mielestäni se, että maa on ns sivistysvaltio kaikkine sääntöineen ja lakeineen ei tee sitä onnelliseksi paikaksi asua. En kannata sitä että lähes kaikki on niin tarkoin "ylhäältä ohjattua" ja ihmisille ei suoda omaa harkintaa enää missään asiassa. Sitten toinen toisiamme kytätään että kuka tekee minkäkin virheen tai rikkeen ja aina pitää löytää syyllinen milloin mihinkin asiaan.. voisin jatkaa vaikka kuinka mutta ehkä saatte ajatuksestani kiinni. Toki tiedostan myös sen että kun olen syntynyt hyväosaisena niin ajattelen näin, moni huonompiin oloihin syntynyt varmasti vaihtaisi Suomen oloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessanpöntöt joihin ei saa laittaa vessapaperia koska muuten tukkeutuu. Kakkapaperit pitää laittaa koriin haisemaan eikä bideesuihkua ole. Hanavettä et voi juoda tilkkaakaan koska muuten kuolet. Mädäntyneet roskakorit helteessä haisevat oksennukselta joka ikisessä kadunkulmassa. Millä taidolla paikalliset ihmiset näyttävät ihmisiltä, on maagista.
En pidä itse matkustamisesta: pakkaamisesta ja stressaamisesta kotona (jännitän, että sairastuuko meistä joku), matkasta lentokentälle (vain tunti omalla autolla, mutta silti) ja itse lentokenttä ja lentäminen, ja sama kohteessa.
Mutta toisaalta sitten rakastan uusia paikkoja, tai vanhoja hyväksi todettuja kuten Lontoo ja Thaimaan hiljaiset rannat.
Kovasti kaipaan koronosta huolimatta nähdä vielä paikkoja, joista olen lapsesta asti haaveillut: Japani, Kenia, Chile ja Argentiina, Yhdysvallat (luonto ja historia siellä). Toivon, että pääsen kaikesta huolimatta vielä näkemään nämä. Enää se ei tunnu niin varmalta kuin tuntui vielä vuonna 2019.
Kanaria oli yliarvostettua autiomaahan pakotettua kakkameininkiä ja turistikrääsä päälle. Saarten pohjoislaidoilla voisi olla jotain parempaa, mutta veikkaan että sielläpäin ei turisteista tykätä. Minä en tykkäisi jos olisin paikallinen.
Taksilla, varaa oppaan ja kuljettajan, pyytää kuljetuksen majapaikasta. Vaihtoehtoja on kyllä.