Monimiljonäärin RoRo-malli työttömille
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009280064.html
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (593)
Mulla tulee mieleen elokuva nimeltä Varasto. Melkoisen aktiivista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roro -mallissa on mietitty hyvin peheästi keinoja ehkäistä syrjäytymistä, yksinäisyyttä, näköalattomuutta. Mallin pääidea on antaa jokaiselle ihmiskontakteja ja mahdollisuus jakaa omaa osaamista tai tietoa ja saada siitä onnistumisen ja tarpeellisuuden tunteita. Lisätä osaamusen vaihtotaloutta. Minä opetan sinun lapsesi leipomaan ja sinä opetat niitä luistelemaan. Ja tässä väännetään ketjua täyteen orjatyöfantasioita. Mitä ihmeen susia nämä työttömät ovat? Sivistyneistä ihmisistä kyllä hyvin kaukana.
Aika monella työttömällä on perhe, jonka hyväksi aika käytetään. Pitäisikö sen sijaan mennä auttelemaan tuntemattomia? Itse ainakin hyödynsin pätkätöiden väliin jääneet työttömyysajat olemalla kotona, kun lapset tulevat koulusta ja viettämällä aikaa heidän kanssaan. Pääsin vanhempainiltoihin, ehdin kerrankin leipoa leirikoulukassan kartuttamiseksi järjestettäviin myyjäisiin jne..
Newsflash, aika monella työssäkäyvälläkin on perhe, silti me kannamme vastuuta koko yhteiskunnasta. Elätämme sinunkaltaisesi ja sielä pyrimme kykyjemme mukaan auttamaan ihan tuikituntemattomiakin jos ei muuten niin kutomalla villasukkia asunnottomille tai leipomalla lastenjoukkueen myyjäisiin.
Hei, en ole työtön. Nykyään minulla on toustaiseksi voimassaoleva kokoaikatyö. Puolisollani on myös kokoaikatyö. Lapsemme ovat jo aikuisia. Emme saa edes lapsilisää, olemme maksajapuolella. Olen maisteri, puolisoni on tohtori. Valmistumiseni jälkeen tein yli 10 vuotta pätkätöitä, joiden välissä oli eri pituisia työttömyyskausia. Välillä sain vain osa-aijatöitä, välillä työni koostui kahdesta osa-aikatyöstä. Olen myös työttömyysaikoina opiskellut sivutoimisesti ja käyttänyt todella paljon aikaa työnhakuun ja työnhakuprosesseihin. Työnhakuprosessit ovat välillä monivaiheisia ja sisältävät työnäytteitä. Vaikka olen ollut nyt jo vuosia kokoaikatyössä, josta saan mielestäni hyvää palkkaa, en ole silti unohtanut työttömyysaikoja. Koska minulla on henkilökohtaista kokemusta työttömänä olemisesta, tiedän, että työttömien joukko on hyvin heterogeeninen ja jokaisella on omat haasteensa. Yleensä työtön ei ole itse syyllinen tilanteeseensa.
Tämä on naurettavaa.
Ensin työttömät opetetaan siihen, että jos jotain uskaltaa vähän tehdä, niin työttömyystuki katkeaa.
Ei saa opiskella 2 tuntia viikossa, sillä se muka estää töiden vastaanottamisen. Siksi olet päätoiminen opiskelija. Et vaan saa opintotukea, sillä et ole päätoiminen opiskelija.
Et saa kirjoittaa runoja pöytälaatikkoon etkä valmistaa plektroja harrastuksena. Työttömyysturvaa ei ole tarkoitettu yritystoiminnan ylläpitämiseen.
Olet siis yrittäjä, etkä voi enää saada palkansaajan sosiaaliturvaa. Päätös tehdään takautuvasti ja väärin perustein maksetut päivärahat peritään takaisin bruttomääräisenä. Maksamasi veron voit itse pyytää verottajalta takaisin jos löydät oikean lomakkeen.
Et kuitenkaan ole yrittäjä etkä pääse yrittäjän sosiaaliturvan piiriin.
Et saa tehdä vapaaehtoistyötä. Vaikka olisikit työssä vain joka toinen viikko tunnin kerrallaan, muka estää vapaaehtoistyö työpaikan vastaanottamisen.
Vaan nyt kaikki muuttuu. Sopivaan sukuun syntynyt yrityskaupalla rikastunut kertoo, että työttömät voitaisiin velvoittaa vapaaehtoistyöhön tai opettelemaan uusia taitoja.
Ei saatana. "On ne työttömät tyhmiä kun eivät itse ole hoksanneet, että kannattaa opetella uusia taitoja ja tehdä vapaaehtoistyötä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roro -mallissa on mietitty hyvin peheästi keinoja ehkäistä syrjäytymistä, yksinäisyyttä, näköalattomuutta. Mallin pääidea on antaa jokaiselle ihmiskontakteja ja mahdollisuus jakaa omaa osaamista tai tietoa ja saada siitä onnistumisen ja tarpeellisuuden tunteita. Lisätä osaamusen vaihtotaloutta. Minä opetan sinun lapsesi leipomaan ja sinä opetat niitä luistelemaan. Ja tässä väännetään ketjua täyteen orjatyöfantasioita. Mitä ihmeen susia nämä työttömät ovat? Sivistyneistä ihmisistä kyllä hyvin kaukana.
Aika monella työttömällä on perhe, jonka hyväksi aika käytetään. Pitäisikö sen sijaan mennä auttelemaan tuntemattomia? Itse ainakin hyödynsin pätkätöiden väliin jääneet työttömyysajat olemalla kotona, kun lapset tulevat koulusta ja viettämällä aikaa heidän kanssaan. Pääsin vanhempainiltoihin, ehdin kerrankin leipoa leirikoulukassan kartuttamiseksi järjestettäviin myyjäisiin jne..
Newsflash, aika monella työssäkäyvälläkin on perhe, silti me kannamme vastuuta koko yhteiskunnasta. Elätämme sinunkaltaisesi ja sielä pyrimme kykyjemme mukaan auttamaan ihan tuikituntemattomiakin jos ei muuten niin kutomalla villasukkia asunnottomille tai leipomalla lastenjoukkueen myyjäisiin.
Juuri näinhän asia on. Parhaillaan työttöminä on maistereita ja tohtoreita. Kaikkea muutakin löytyy. Kaikki yrittävät löytää itselleen sopivaa työtä. Oikeasti headhunterit on iso osa tätä ongelmaa.
Hei, en ole työtön. Nykyään minulla on toustaiseksi voimassaoleva kokoaikatyö. Puolisollani on myös kokoaikatyö. Lapsemme ovat jo aikuisia. Emme saa edes lapsilisää, olemme maksajapuolella. Olen maisteri, puolisoni on tohtori. Valmistumiseni jälkeen tein yli 10 vuotta pätkätöitä, joiden välissä oli eri pituisia työttömyyskausia. Välillä sain vain osa-aijatöitä, välillä työni koostui kahdesta osa-aikatyöstä. Olen myös työttömyysaikoina opiskellut sivutoimisesti ja käyttänyt todella paljon aikaa työnhakuun ja työnhakuprosesseihin. Työnhakuprosessit ovat välillä monivaiheisia ja sisältävät työnäytteitä. Vaikka olen ollut nyt jo vuosia kokoaikatyössä, josta saan mielestäni hyvää palkkaa, en ole silti unohtanut työttömyysaikoja. Koska minulla on henkilökohtaista kokemusta työttömänä olemisesta, tiedän, että työttömien joukko on hyvin heterogeeninen ja jokaisella on omat haasteensa. Yleensä työtön ei ole itse syyllinen tilanteeseensa.
Riittäisi, kun työttömien vapaaehtoistyön sanktioiminen lopetettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut koko ketjua, joten en tiedä onko joku tästä jo sanonut...
Mutta miksi ihmeessä mallin nimi on "rocky road"? Kuulostaa jo nimenä v*ttuilulta työttömiä kohtaan. Että tervemenoa vaan kivikkoiselle tielle.. otsa hiessä sinun on leipäsi tienattava ja niiden edelleen.
Typerä nimi typerällä ehdotyksella.
Ja leikitellen RoRo, hah! Kyllä on miljönäärillä taas visiot."Nykyjärjestelmässä työttömäksi jäävä menettää kaiken: palkan, työyhteisön, syyn nousta aamulla ylös ja tunteen siitä, että saa antaa oman panoksensa yhteiskunnalle. Rocky Road -mallissa työtön liitetään automaattisesti johonkin Rocky Road -ryhmään. Ryhmän jäsenenä hän tekee asioita, jotka parantavat hänen fyysistä ja henkistä hyvinvointiaan sekä edesauttavat hänen työllistymistään. Samanaikaisesti hän edistää myös toisten ihmisten – joko ryhmäläisten tai ulkopuolisten – fyysistä ja henkistä hyvinvointia.
Ryhmä tarjoaa ihmiselle arkirytmin, sosiaalisen yhteisön sekä merkityksellistä tekemistä. Yhteen ryhmään kuuluu noin 20-30 ihmistä ja se toimii 3-5 päivänä viikossa 4-6 tuntia kerrallaan. Ansiosidonnaista päivärahaa saava voi kieltäytyä ryhmään liittymisestä, mutta silloin hän menettää verovaroilla rahoitetun osuuden ansiopäivärahastaan.
Mallin työnimi, Rocky Road, tulee monelle suomalaiselle tutun leivonnaisen nimestä. Wikipedian mukaan Rocky Road -leivonnainen kehitettiin 1800-luvulla Australiassa, kun piti keksiä, mitä tehdä kuljetuksen aikana pilaantuneille herkuille. Ne päätettiin pistää yhteen ja sekoittaa suklaan joukkoon, jolloin tuloksena oli salonkikelpoinen herkku.
Moni pitkäaikaistyötön tai satoja työhakemuksia lähettänyt henkilö kokee, ettei enää kelpaa työmarkkinoille. Rocky Road, kivinen tie, kertoo kuvaavasti työllistymisen tiestä. Rocky Road -ryhmään kuuluva työtön ei kuitenkaan taivalla matkaa yksin, vaan hänen tukenaan on yhteisö. Rocky Road -nimi lyhenee suomeksi helposti muotoon RoRo. Kuljetusalalla ro-ro-aluksilla tarkoitetaan laivoja, joihin lasti rullataan lähtösatamassa sisään ja määränpäässä ulos (roll on, roll off). Tämä on myös RoRo-ryhmien idea. Työtön tulee ryhmään ja viipyy ryhmässä kuukauden tai vuoden. Sinä aikana hän löytää omat voimavaransa, saa apua ja auttaa omilla vahvuuksillaan muita – sekä ryhmän jäseniä että ulkopuolisia – ja palaa työelämään. Osa ryhmäläisistä siirtyy ryhmästä eläkkeelle. Hekin selviävät elämässä paremmin saadessaan ryhmästä ystäviä, tukea itsetunnolleen ja/tai apua elämänhallintaan."
On varsin omahyväistä luulla tietävänsä, mikä edistää muiden ihmisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Rahassa kierivä pappi on useimmiten erittäin omahyväinen, näemmä suorastaan alentuva ja kuplassa elävä tapaus.
Kuten olen kertonut TE-virkailijoille ja muille asianosaisille, minä suostun työllistelypuuhasteluihin ja vastaaviin aktiviteetteihin vain siinä tapauksessa, että ohjaajana/kouluttajana olen minä palkattuna työ- tai virkasuhteeseen. Olen perustellut asian siten, että ei ole ollut tarvetta keskustella toista kertaa.
Jos haluaa puhua työttömistä, niin fiksuinta olisi mainita, mistä työttömien alaryhmästä puhuu ja pitäisi myös mainita, mihin työttömien alaryhmään haluaa toimenpiteet kohdistaa.
On hyvä miettiä, miltä näyttää CV:ssä se, että on ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, missä työtehtävät eivät vastanneet suoraan mitään ammattia tai että olin työkokeilussa ammattiani vastaavassa työssä ompelijana Kierrätyskeskuksessa, koska en ollut saanut muuta ammattiani vastaavaa työpaikka. Kierrätyskeskus palkkasi minut vain sille ajanjaksolle, minkä ajan se sai rahallista tukea palkkaamiseen.
Ne eivät ole vakituisia työpaikkoja.
Toki voivat olla joillekin ponnahduslautoja toisen työantajan palvelukseen sen jälkeen.
Työtön tarkoittaa ihmistä, joka juuri nyt ei ole töissä, mutta työttömien kirjo on todella laaja. Työttömistä ei voida puhua yhtenä ryhmänä.
Aikoinaan joku kertoi olleensa työllistettynä ohjaajana/ kurssin pitäjänä työnhakukursseilla. Työnantajana TE-toimisto. Oli ollut surkea palkka ja todella huonot työtilat. Oliko läppärikin pitänyt olla omasta takaa eli työnantaja ei antanut työvälineitä. Ei kunnon taukotilaa jne.
Tällaistakin on kirjoitti:
Aikoinaan joku kertoi olleensa työllistettynä ohjaajana/ kurssin pitäjänä työnhakukursseilla. Työnantajana TE-toimisto. Oli ollut surkea palkka ja todella huonot työtilat. Oliko läppärikin pitänyt olla omasta takaa eli työnantaja ei antanut työvälineitä. Ei kunnon taukotilaa jne.
Kaikkea sinäkin uskot. Tai keksit päästäsi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoina aikoina työstä maksettiin palkkaa ja nyt halutaa töihin ilmaisiksi. Se tässä on ongelma arvon idiootti.
Arvon idiootille tiedoksi, että se, että auttaa vaikka naapuriaan ei ole palkkatyötä. Suomalaisella työttömällä on äärikovat arvot. Perse ei liikahda senttiäkään ilman kolmentonnin kuukausipalkkaa. Ei vaikka oma mielenterveys hyötyisi jos vaikka puuhastaisi jotain yhteiseen hyvään.
Tuleeko arvon idiootille yllätyksenä, että työstä tulee saada sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen siinä ympäristössä jossa asuu ja elää? Ei se työtön niitä hintoja ole taivaisiin nostanut, vaan ne poliitikot, jotka puhuvat niistä piilotyöpaikoista, joihin uskovat vain ne, jotka uskovat myös joulupukkiin. Jos työstä ei saa palkkaa, jolla tulee toimeen em. olosuhteissa, tarvitaan tukia, jotka maksetaan verovaroista. Sekö on oikein, että tuetaan verovaroin yrittäjää, joka haluaa itselleen enemmän, ja toteuttaa sitä maksamalla normit alittavaa palkkaa? Sitähän keskustapuolueet ovat ajaneet kuin käärmettä pyssyyn, mutta unohtivat kertoa, että mistäs se verokertymä sitten otetaan, jolla ne tuet maksetaan, kun työantaja ei maksa sitä palkkaa? Ts. jos yhteiskunta maksaa osan palkasta toimeentulotukena, mistä se yhteiskunta ottaa sen rahan? Korottamalla verotusta, lisäämällä muutaman pinnan ALV:hen jne. korottamalla viinan, tupakan, polttoaineiden hintoja jne. vaikka se mitä tulisi tehdä, on maksattaa ko. verovarojen alijäämä niillä yrittäjillä, jotka hakevat hyötyä tästä..
Vierailija kirjoitti:
Työtön tarkoittaa ihmistä, joka juuri nyt ei ole töissä, mutta työttömien kirjo on todella laaja. Työttömistä ei voida puhua yhtenä ryhmänä.
Ja koska heistä ei voida puhua yhtenä ryhmänä, niin myöskään toimenpiteet ei voi kohdistua koko ryhmään.
Pakollista "vapaaehtoistyötä" ilman palkkaa, lomakertymiä ja eläkekertymä.
Normiorjuuttamista. Rikkaan noita-akan aivopieru.
Rupeanko minäkin sitten mielivaltaisesti päättämään suomen miljonäärien puolesta erilaisia määräyksiä ja rajoitteita heidän arkeensa?
Niin erilaisia tilanteita kirjoitti:
Riippuu siitä minkälaista työtä hakee. Olen huomannut, että jotkut työpaikat on ilmoitettu sellaisella otsikolla, että olen sanonut ko työnantajalle, että tällä otsikolla tämä työpaikkailmoitus oli vaikea löytää netistä.
Minulla on niin laaja kokemus erilaisista työtehtävistä, että hakiessani työtä, etsin niitä laajalla skaalalla ja useammista lähteistä. Kiinnostavia työpaikkailmoituksia on löytynyt niin eri lähteistä, ettei siihen muutama tunti viikossa riitä.
Tärkeää on myös muokata Työhakemus erikseen kutakin työnhakua varten.
Joillakin tietysti yksinkertaisempaa tuo työnhaku. Itse kun haen töitä myös useammalta paikkakunnalta samaa aikaan, niin työmarkkinoiden seuraaminen menee ajankäytön suhteen jo työstä, mutta ilman palkkaa.
Miten niin ilman palkkaa? Sulle maksetaan siitä että sä haet töitä, tittelisi on työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska heistä ei voida puhua yhtenä ryhmänä, niin myöskään toimenpiteet ei voi kohdistua koko ryhmään.
No luuletko että kohdistuisi? Kyllä kaikki toimenpiteet on pitkäaikaistyöttömille, ketään kiinnosta jos olet alle vuoden työttömänä ja teet sen mitä odotetaan, eli haet töitä ja otat niitä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Rupeanko minäkin sitten mielivaltaisesti päättämään suomen miljonäärien puolesta erilaisia määräyksiä ja rajoitteita heidän arkeensa?
Kuka rajoitteista on puhunut? Mahdollisuuksiahan nuo ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kyllä asia on käynyt harvinaisen selväksi, että köyhällä ei saa olla jatkossa mitään omaa päätäntävaltaa. Täys holhous nyt heti, siitä se voimaantuminen alkaa.
Työtön ei tarkoita köyhää, kouluttamatonta tai osaamatonta.
Olen ollut kohta vuoden työttömänä. Asun velattomassa 180m2 omakotitalossa. Omistan uudehkon auton, jossa on kilometrejä n. 20 000. Rahaa tilillä on kuusinumeroinen summa. Sopivaa työpaikkaa ei ole löytynyt. Ongelma on headhunterit, jotka yrittää istuttaa työtöntä työnhakijaa huonoihin paikkoihin, joihin kukaan kontaktoivansa vastaavaa työtä parhaillaan tekevä ei halua.
Mulla on tavoite korkeammalla.
Ja silti olet työtön työnhakija ja nostat tukia? Miksi?
Vain ansiosidonnaista. Verkostoista ei todellisuudessa ole hyötyä. Haluaisin hyvän ja mielenkiintoisen työn.
No ethän sä sit ole edes RoRon kohderyhmää.
Suurin ongelma tässä ajatuksessa on luulo, että työttömät olisivat laiskoja ja istuisivat toimettomina katsomassa telkkaria. Oliko siis idea, että ne 10 vuotta työttöminä olleet laitetaan laulamaan ja leikkimään, vaan laitetaanko myös muut ja korkeastikoulutetut?