Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espanjalainen mieheni vaatii, että reilun kuukauden vanhalle tytöllemme laitetaan korvakorut

Suomalainen äiti
25.12.2022 |

En osaa oikein suhtautua tähän: kuulemma Espanjassa ja ylipäätään välimeren maissa on tapana reiittää pienten lasten korvat ja muun muassa miehen vanhemmat haluaisivat korvakorut koska kuulemma muuten ei voida olla varmoja lapsen sukupuolesta. Minun mielestäni taas kaikki ylimääräinen kärsimyksen aiheuttaminen noin pienelle on aivan turhaa ja haluaisin kunnioittaa tyttömme kehollista koskemattomuutta. Mitä mieltä olette, kumpi meistä on oikeassa?

Kommentit (216)

Vierailija
141/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on espanjalainen tapa. Samoin se, että lapsen tukka pitää ajaa vauvana pois: sitten kasvaa kaunis ja tuuhea tukka...

Sano miehellesi, että suomessa lapsi saa päättää itse korvansa rei'ittämisestä ja siitä voi tulla lasu, jos lapsen kehoa lähdetään noin vain reiïttämään. Tarjoa kompromissiä: lapselle ostatte sellaiset korvakorut, joita käyttääkseen ei tarvitse rei'ittää korvia. Eli klipsimekanismi  tai sitten magneettikiinnitys.

Muuten samaa  mieltä, mutta tuollaiset klipsi- tai magneettikorut vauvalla ovat hengenvaaralliset ja voi tukehtua niihin.

no jos ostat sellaiset mihin voi tukehtua, niin toki voi tukehtua. Eikö aikuinen ihminen osaa valita tilanteeseen/kantajalleen sopivia klipsikorvakoruja?

Niin mutta kun miksi? Miksi pikkuvauvalle pitäisi laittaa mitään korvakoruja? Aloituksessa muutenkin puhuttiin nimenomaan korvalävistyksistä, eikä magneettikoruista.

Miksi? Siksi, kun on olemassa erilaisia tapoja.

Miksi pientä vauvaa nukutetaan ulkona, kun on pakkasta tai lunta/ räntää sataa!?

tai pakotetaan 2-3 vuotiaita seisomaan tuntikausia pakkasessa tai sateessa päiväkodissa " ulkollemassa". Voin kertoa ettei se ole ulkoilua kun jäisellä pihalla ei edes pysy pystyssä kaatumatta

Ei mielestäni verrattavissa kosmeettisiin toimenpiteisiin. 

no korvisten laitto sattuu vain kerran ja Suomessa on talvi sen 7 kk. sairaalassa laitettaessa niitä ei ammuta vaan lävistetään mikä ei satu niin paljon. itselläni on paljon läväreitä joten on kokemusta. tiedätkö kuinka paljon sattuu napanuoran leikkaaminen ja sitominen?

Napanuoran leikkaaminen ei tietenkään satu, koska napanuorassa ei ole hermotusta.

Vierailija
142/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intialaiset laittaa kans tosi nuorena, mutta ehdottomasti sanot ei ja tytöt saa itse päättää sitten kun ovat vanhempia, pystyvät hoitamaan reikiä itse ja riittävän kypsiä ymmärtämään mahdollisia haittojakin: Reiät voi tulehtua tai tulla arpikudosta reiän sisään joka painaa siellä vielä vaikka reiät menis umpeen. 

Sillion kun menevät yläkouluun, ehkä hyvä aika ottaa reiät aikaisintaan jos haluaa. 

Joka tapauksessa: kehollinen itsemääräämisoikeus menee jonkun sukupuolen tunnistamisen tms. edelle, todellakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ottaa suomalainen mies, eikä tyytyä ulkomaalaiseen.

En puhuisi tyytymisestä, jos se lähikuppilan putkimies Repe Keravalta ei kelvannut.

Vierailija
144/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki espanjalaiset mieheni ovat olleet ympärileikattuja. Ja itseltäni vietiin vauva 10 v sitten synnytyssalissa ja kätilö laittoi korvikset

... enää niin ei tehdä silloin vielä tehtiin

Missä? Kerropa synnytyssairaalaan nimi?

Itse olen synnyttänyt kaksi tytärtä ja yhden pojan Espanjassa.

Laittoiko kätilö myöskin kaulakorun ja käsirenkaan?

Entäpä sormuksen?

juu en kerro keskustelupalstoilla yksityiskohtaisia asioitani vinkin voin antaa että Espanja on iso maa eikä kaikki asu Barcelonassa tai Malagassa

Kätilö vei vauvasi; oli ostanut korvikset vauvallesi jo etukäteen ja vieläpä lävisti vauvasi korvat, (jotta sai laitettua korvikset jonkun vieraan, synnyttämään tulleen vastasyntyneen korviin...)Just joo!

Vierailija
145/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen nähnyt ulkomailla kuinka jo sairaalassa isän sukulaisnaiset omin käsin rei'ittävät muutaman päivän ikäisen tyttölapsen korvat. Heillä on näes uskomus, että pieni lapsi ei tunne kipua koska ei muista tapahtumaa isompana. (En ymmärrä logiikkaa.)

Sano miehellesi että hän voi haluta tehdä kaikenlaista, mutta koska lapsi on yhteinen, te kaksi sovitte yhdessä mitä lapselle tehdään ja jos ette pääse yhteisymmärrykseen, lapselle ei tehdä mitään.

Tuo on kyllä erikoinen näkökulma, kun eikö vielä 1900-luvun alussakin on lääkäreissäkin tuota koulukuntaa, joka noin ajatteli 🤔

En tiedä eikö ne koskaan oo sitten käsitellyt ihan elävää vauvaa vai mikä on.

Niinpä. Vauva itkee esimerkiksi verikoetta otettaessa. Mistä tämä näiden ihmisten mielestä johtuu jos ei kivusta?

Vierailija
146/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa kulttuureissa poikavauvat ympärileikataan (eli sukuelimet silvotaan) pelkästään ulkonäöllisistä ja uskonnollisista syistä johtuen, ja sitä pidetään aika yleisesti hyväksyttävänä ihan täällä meillä suomessakin. Jenkeissäkin lähes kaikki pojat on silvottu jostain ihme syystä.  korvakorut on siihen verrattuna aika pikkujuttu.  Mutta joo, ei millekkään vauvalle mitään korvalävistyksiä, tatuointeja tai muitakaan kehon muokkaus juttuja ennen kuin on tarpeeksi vanha päättämään itse niistä asioista.

Häh? Ei Suomessa todellakaan pidetä poikien ympärileikkaamista "yleisesti hyväksyttävänä". Jenkeissä kyllä, koska siellä katolilaisuudella on niin vahva jalansija. Mielestäni Suomessa paheksutaan kaikkea vauvan kehoon kajoamista, niin silpomista kuin korvakorujakin.

Taas on "asiantuntija" asialla. Ei katolilaisilla mitaan ymparileikkausperinnetta ole. Juutalaisilla ja muslimeilla on ja USAssa suurin osa kristityistakin ymparileikataan.

Eipa ole mitaan haittaa siita kenellekaan, painvastoin. 

Tyttolapsille laitetaan ihan yleisesti pienet korvakorut. Kahden kulttuurin perheissa pitaisi tuollaiset asiat keskustella puhki ennen avioliittoa niin ei tule naita yllatyksia.

Ympärileikkauksesta on haittaa. Jos se on hyvä juttu, miksi niin harva mies vapaaehtoisesti luopuu esinahastaan, jos saa itse valita? Korvareiät puolestaan tulehtuu helposti, joten ne kannattaa ottaa vasta siinä iässä, kun kykenee itse asiasta päättämään.

Olisi kiva kuulla av-mamman kokemukset ymparileikkauksen haitoista kun nayttaa niin paljon koemusta olevan. :D

Ehkä ei tarvitse päästää keksiä kun on asiantuntevampiakin tahoja kommentoimaan, esim. lääkärit https://www.laakariliitto.fi/laakarin-etiikka/lapset-ja-nuoret/poikien-….

Toki voit kysyä aikuisilta ympärileikkaamattomilta miehiltä, haluavatko poistaa esinahkansa. Luuletko, että on paljon vapaaehtoisia?

Suomalaiset, ymparileikkaamattomat miehetko ovat tassa asiantuntijoita? Olen asunut maassa jossa kaikki poikalapset ymparileikattiin ja nyt USAssa enka ole kuullut kenenkaan valittavan.

Leikataanhan napanuora ja hoidetaan terveeksi, samalla menee kaksi pienta reikaa korvissa.

minäpä olen kuullut valittavan. usassa on monta miesten etua ajavaa järjestöä, joka haluaa lopettaa tarpeettoman ympärileikkauksen ja kokevat sen lapsen seksuaalisena pahoinpitelynä/silpomisena. Jokainen mies voi itse sitten aikuisena päättää mitä penikselleen tekee, siihen asti pitäisi antaa olla poikien pippelit siinä asussa mihin jumala ne suunnitteli. Poikkeuksena terveeydelliset syyt

Jumalahan se nimenomaan on päättänyt että poikalapset on ympärileikattava.

Vierailija
147/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä kulttuureissa miehen sana on laki, joten turhaan sinä täällä valitat.

Olisit ottanut ennemmin suomi-reppanan, jos olisit halunnut pomottaa.

En ole koskaan tutustunut yhteenkään suomireppanaan. Missä niitä on?

Vierailija
148/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa kulttuureissa poikavauvat ympärileikataan (eli sukuelimet silvotaan) pelkästään ulkonäöllisistä ja uskonnollisista syistä johtuen, ja sitä pidetään aika yleisesti hyväksyttävänä ihan täällä meillä suomessakin. Jenkeissäkin lähes kaikki pojat on silvottu jostain ihme syystä.  korvakorut on siihen verrattuna aika pikkujuttu.  Mutta joo, ei millekkään vauvalle mitään korvalävistyksiä, tatuointeja tai muitakaan kehon muokkaus juttuja ennen kuin on tarpeeksi vanha päättämään itse niistä asioista.

Häh? Ei Suomessa todellakaan pidetä poikien ympärileikkaamista "yleisesti hyväksyttävänä". Jenkeissä kyllä, koska siellä katolilaisuudella on niin vahva jalansija. Mielestäni Suomessa paheksutaan kaikkea vauvan kehoon kajoamista, niin silpomista kuin korvakorujakin.

Taas on "asiantuntija" asialla. Ei katolilaisilla mitaan ymparileikkausperinnetta ole. Juutalaisilla ja muslimeilla on ja USAssa suurin osa kristityistakin ymparileikataan.

Tyttolapsille laitetaan ihan yleisesti pienet korvakorut. Kahden kulttuurin perheissa pitaisi tuollaiset asiat keskustella puhki ennen avioliittoa niin ei tule naita yllatyksia.

Ympärileikkauksesta on haittaa. Jos se on hyvä juttu, miksi niin harva mies vapaaehtoisesti luopuu esinahastaan, jos saa itse valita? Korvareiät puolestaan tulehtuu helposti, joten ne kannattaa ottaa vasta siinä iässä, kun kykenee itse asiasta päättämään.

Olisi kiva kuulla av-mamman kokemukset ymparileikkauksen haitoista kun nayttaa niin paljon koemusta olevan. :D

Ehkä ei tarvitse päästää keksiä kun on asiantuntevampiakin tahoja kommentoimaan, esim. lääkärit https://www.laakariliitto.fi/laakarin-etiikka/lapset-ja-nuoret/poikien-….

Toki voit kysyä aikuisilta ympärileikkaamattomilta miehiltä, haluavatko poistaa esinahkansa. Luuletko, että on paljon vapaaehtoisia?

Suomalaiset, ymparileikkaamattomat miehetko ovat tassa asiantuntijoita? Olen asunut maassa jossa kaikki poikalapset ymparileikattiin ja nyt USAssa enka ole kuullut kenenkaan valittavan.

Leikataanhan napanuora ja hoidetaan terveeksi, samalla menee kaksi pienta reikaa korvissa.

minäpä olen kuullut valittavan. usassa on monta miesten etua ajavaa järjestöä, joka haluaa lopettaa tarpeettoman ympärileikkauksen ja kokevat sen lapsen seksuaalisena pahoinpitelynä/silpomisena. Jokainen mies voi itse sitten aikuisena päättää mitä penikselleen tekee, siihen asti pitäisi antaa olla poikien pippelit siinä asussa mihin jumala ne suunnitteli. Poikkeuksena terveeydelliset syyt

Aika kyvytön jumala, kun ei osannut luoda esinahatonta pippeliä

Vierailija
149/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen nähnyt ulkomailla kuinka jo sairaalassa isän sukulaisnaiset omin käsin rei'ittävät muutaman päivän ikäisen tyttölapsen korvat. Heillä on näes uskomus, että pieni lapsi ei tunne kipua koska ei muista tapahtumaa isompana. (En ymmärrä logiikkaa.)

Sano miehellesi että hän voi haluta tehdä kaikenlaista, mutta koska lapsi on yhteinen, te kaksi sovitte yhdessä mitä lapselle tehdään ja jos ette pääse yhteisymmärrykseen, lapselle ei tehdä mitään.

Tuo on kyllä erikoinen näkökulma, kun eikö vielä 1900-luvun alussakin on lääkäreissäkin tuota koulukuntaa, joka noin ajatteli 🤔

Jos viittaat siihen ettei uskota lapsen kokevan kipua, niin onhan ihmisillä (lääkärit mukaanlukien) ollut ihmeellisiä käsityksiä naistenkin kehoista.

Vierailija
150/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ulkomainen pitää suomalaista tapaa antaa lasten kulkea yksin koulumatkat/käydä yksin kaupungilla heitteillejättönä

Vierailija
151/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki uskonnot on miesten näkökulmasta. Katolilaisessa perinteessä pikkupoikia raiskataan, ympärileikkaukset, islam ym.

Miehet ei ikinä muutosta tee.

Vain naiset voi muuttaa maailmaa.

Syy miksi en ottanut latinomiestä, ei ollut mies vaan hänen sukunsa.

Se että äiti tarkistaa aikuisen pojan kalsarilaatikkoa, onko kuluneet vai ostetaanko uusia. Ei saatana ole täyspäistä väkeä.

Vierailija
152/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki espanjalaiset mieheni ovat olleet ympärileikattuja. Ja itseltäni vietiin vauva 10 v sitten synnytyssalissa ja kätilö laittoi korvikset

Entäpä sormuksen?

juu en kerro keskustelupalstoilla yksityiskohtaisia asioitani vinkin voin antaa että Espanja on iso maa eikä kaikki asu Barcelonassa tai Malagassa

Kätilö vei vauvasi; oli ostanut korvikset vauvallesi jo etukäteen ja vieläpä lävisti vauvasi korvat, (jotta sai laitettua korvikset jonkun vieraan, synnyttämään tulleen vastasyntyneen korviin...)Just joo!

Luulenpa että kätilö sai korvakorut mieen sukulaisilta ja he kenties maksoivatkin kätilölle vauvan korvien lävistämisestä.

Vierailija
153/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut ottaa suomalainen mies, eikä tyytyä ulkomaalaiseen.

En puhuisi tyytymisestä, jos se lähikuppilan putkimies Repe Keravalta ei kelvannut.

Tarkoittaako tuo sitä, että et olisi muuta saanut kuin Repen sieltä kantakuppilastasi?

Ja miksi suhtaudut alentuvasti putkimiehen ammattiin?

Vierailija
154/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just, vauvana ympärileikatut miehet, jotka eivät muusta tiedä ja muistako ovat sitten niitä parhaita vertailemaan omaa ympärileikattua ympärileikkaamattomaan? 

Vierailija
155/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Vauva itkee esimerkiksi verikoetta otettaessa. Mistä tämä näiden ihmisten mielestä johtuu jos ei kivusta?

Minua hyväksikäytettiin ollessani tosi pieni. Sain kuulla ettei lapsi muista, ei lapsi muista. No ei ymmärtänyt järjen tasolla, mutta aistien kautta kyllä muistaa. Kuin valokuvamuisti, haju, maku, kuulo. Ja kipu. Kyllä keho muistaa kivun.

Vierailija
156/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kans kiinnostaisi, mitä haittaa pojan ympärileikkauksesta on?

No ensinnäkin ihan kaikenlaisissa kajoavissa operaatioissa on riskinsä. Ympärileikkaus on yleensä täysin turha toimenpide, jossa otetaan aivan turhaan tällainen riski intiimialueelle. 

Esinahattomuus voi myös aiheuttaa terskan parkkiintumista ja heikentää sen tuntoa yms. 

Ei se esari siellä turhaan ole.

Ympärileikkauksia tehdään lääketieteellisistä syistä, esteettisistä syistä sekä uskonnollisista syistä.

Totta kai oletin, että tällaisessa keskustelussa tarkoitetaan ympärileikkausta kulttuurisista syistä, eikä lääketieteellisistä syistä (joka sekin on nykyään muuten harvinaista. Harvoin tarvitsee suorittaa koko peniksen ympärileikkausta lääketieteellisistäkään syistä, vaan pienemmät operaatiot useimmin riittävät) eli siis turhista ympärileikkauksista.

Vierailija
157/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä sormuksen?

on kuule voinut käydä vaikka niin, että espanjalainen anoppi on vienyt synnytysairaalaan korvakorut, jotka vauvalle pitää laittaa. Kaikissa maissa ei toimita kuten suomessa. Oma anoppini tiedusteli minulta kuukautisteni alkamispäivää, jotta hän voi kertoa sen papille, jotta saadaan oikea hääpäivä. Järkytys oli suuri, kun kerroin ettei minulle sellaisia tule, koska syön e-pillereitä putkeen. Tämän jälkeen hän kaivoi jostain jonkun ikivanhan gynekologinsa soittamaan minulle ettei niin saa tehdä, naisen terveydelle on haitaksi, jos vuotoja ei tule. Mieheni oli tikahtua nauruun vieressäni (mieheni on lääkäri) ja kehotti minua vain sanomaan puhelimeen, että "kyllä, kyllä, olet varmaan oikeassa, nyt minulla on kiire, kuulemiin" (ikivsnhat espanjalaislääkäri kuvittelevat usein olevansa jumalasta seuraavia ja heistä pääsee eroon vain kertomalla, että he ovat varmaan oikeassa vaikka itsekin tietäisi ettei ole). Espanjassa (kuten myös suomessa) on hyvin paljon konservatiivisia näkemyksiä eri asioihin. Espanjan ja suomen ero on siinä, että espanjalaiset uskaltavat sanoa ne ääneen, suomalaiset ei.

Vierailija
158/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ole huomanneet, niin ihmiset uskovat oman kulttuurinsa väitteisiin usein miettimättä loogisesti pitävätkö ne paikkansa.

Vierailija
159/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt jos haluat kunnioittaa lapsen kehollista koskemattomuutta, kuten sanot. Silloinhan asian pitäisi olla itsestään selvä.

Vierailija
160/216 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kyvytön jumala, kun ei osannut luoda esinahatonta pippeliä

Raamatun mukaan jumala loi esinahan vain siksi että ihminen voi osoittaa olevansa jumalan kanssa liitossa leikkaamalla sen pois. Esinahka on tavallaan uhraus. Ennen vanhaanhan uhrattiin jumalille lihaa, joskus jopa omaa, eli leikattiin kehosta paloja tai vuodatettiin verta. Eiköhän tämä esinahkahommeli liity samankaltaiseen ajatusmalliin. No pain, no gain 🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän