Espanjalainen mieheni vaatii, että reilun kuukauden vanhalle tytöllemme laitetaan korvakorut
En osaa oikein suhtautua tähän: kuulemma Espanjassa ja ylipäätään välimeren maissa on tapana reiittää pienten lasten korvat ja muun muassa miehen vanhemmat haluaisivat korvakorut koska kuulemma muuten ei voida olla varmoja lapsen sukupuolesta. Minun mielestäni taas kaikki ylimääräinen kärsimyksen aiheuttaminen noin pienelle on aivan turhaa ja haluaisin kunnioittaa tyttömme kehollista koskemattomuutta. Mitä mieltä olette, kumpi meistä on oikeassa?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Sanot että Suomessa ihan oikeasti ei katsota hyvällä jos vauvalla on korvakorut. Saatte kyllä kuulla asiasta jatkuvasti.
R o m a n i e n tyttövauvoilla niitä kyllä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on espanjalainen tapa. Samoin se, että lapsen tukka pitää ajaa vauvana pois: sitten kasvaa kaunis ja tuuhea tukka...
Sano miehellesi, että suomessa lapsi saa päättää itse korvansa rei'ittämisestä ja siitä voi tulla lasu, jos lapsen kehoa lähdetään noin vain reiïttämään. Tarjoa kompromissiä: lapselle ostatte sellaiset korvakorut, joita käyttääkseen ei tarvitse rei'ittää korvia. Eli klipsimekanismi tai sitten magneettikiinnitys.
Ei kannata lähteä tähän, että siloitellaan miehen sovinismia. Ei vauvalle minkäänlaisia korviksia, ei klipsillä, eikä millään muullakaan tavalla. Nehän voivat pudota vauvan suuhun ja vauva voi tukehtua.
Mies oppikoon sivistyneitä tapoja. Espanjalaiset rääkkäävät eläimiäkin, ovat moukkamainen julma kansa.
korvakorut (etenkin pikulasten) ovat niin pieniä ettei niihin tukehdu. Ne eivät myöskään noin vain putoa vauvan suuhun. Yleensä vanhempien tulisi olla lapsen seurassa, joten kyllä sen huomaa, jos korvakoru irtoaa. Ja ne reiällisetkin korvakorut voivat irrota ja irrotessaan repiä korvalehden, joten tuossakin mielessä klipsi- tai magneettikorut ovat parempia. Kuten myös moni muukin juttu lapsen arjessa voi irrota ja mennä suuhun. Siksi lapsi on vanhempansa tai hoitajansa seurassa ja sen hoitoajan tehtävä on valvoa lasta.
espanjalaisissa suhteissa on tärkeää, että molempia kuunnellaan. Ymmärrän, että suomessa on naisia, joiden mielestä kaikki pitää mennä naisen tahdon mukaan, mutta onneksi on muunkinlaisia naisia suomessa. Esimerkiksi sellaisia, joille on tärkeää, että myös miehellä on hyvä olo suhteessa ja että miestäkin kuunnellaan ja kuullaan.
Lisäksi, jos on kahden kulttuurin välinen suhde ja siinä lapsi ja erilaiset kasvatuskäytännöt, niin miksi ihmeessä lapsi pitäisi kasvattaa vain suomalaisen kulttuurin mukaisesti ja jos suomalainen osapuoli tekee kompromissin (ja sattuu olemaan nainen), niin miksi se on sitten yhtäkkiä jotain sovinismia ja(tai miehen silottelua. Minulle ainakin on tärkeää, että miehellenikin tulee tunne, että häntä kuunnellaan ja kuullaan ja ymmärretään miksi hän pitää jotain asiaa tärkeänä. Meidän kotimme on meidän yhteinen ja molemmat osallistumme myös sen sisustamiseen. samoin meidän lapsemme on meidän yhteinen ja me molemmat osallistumme hänen kasvattamiseen. Siinä ei mennä minun säännöillä eikä mieheni säännöillä, vaan meidän yhteisillä säännöillä ja sopimuksilla.
Miksi lasta pitäisi vahingoittaa, jotta toinen osapuoli olisi tyytyväinen? Vauva ei itse kaipaa lävistyksiä, eikä niistä ole mitään hyötyä tälle. Haittoja kyllä on, ei ole harvinaista, että korvalehti tulehtuu.
klipsikorvakorut tai magneettikorvakorut eivät vahingoita lasta (eikä aikuista)....
Vauvat nyt pistävät kaiken mahdollisen suuhunsa ja saattaa tukehtua tuontyyppisiin korvakoruihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa kulttuureissa poikavauvat ympärileikataan (eli sukuelimet silvotaan) pelkästään ulkonäöllisistä ja uskonnollisista syistä johtuen, ja sitä pidetään aika yleisesti hyväksyttävänä ihan täällä meillä suomessakin. Jenkeissäkin lähes kaikki pojat on silvottu jostain ihme syystä. korvakorut on siihen verrattuna aika pikkujuttu. Mutta joo, ei millekkään vauvalle mitään korvalävistyksiä, tatuointeja tai muitakaan kehon muokkaus juttuja ennen kuin on tarpeeksi vanha päättämään itse niistä asioista.
Häh? Ei Suomessa todellakaan pidetä poikien ympärileikkaamista "yleisesti hyväksyttävänä". Jenkeissä kyllä, koska siellä katolilaisuudella on niin vahva jalansija. Mielestäni Suomessa paheksutaan kaikkea vauvan kehoon kajoamista, niin silpomista kuin korvakorujakin.
Myös Yhdysvaltain lastenlääkäriliitto American Academy of Pediatrics suosittelee ympärileikkausta muun muassa tautiriskin pienenemisen vuoksi. Taustalla on myös kulttuurinen kehitys.
– Anglosaksisessa maailmassa ympärileikkaus on ollut yläluokan privilegio. Sillä on haluttu myös erottautua muusta väestöstä. Yhdysvalloissa se yleistyi ja valtaosa väestöstä on sen piirissä, noin 55 prosenttia poikavauvoista, Bolotowsky kuvailee.
Asun ulkomailla, jossa on paljon latinalaiseen kulttuuriin kuuluvia ihmisiä ja tapoja. Todellakin, pienten tyttöjen korviin laitetaan reiät pariviikkoisena, ja sen tekee lastenlääkäri. En usko että reikien laittamisesta mitään elinikäistä traumaa tulee. Itse laitatin reiät teini-iässä eikä sattunut. Rokottaminen tuntuu pahemmalta. Samoin, korvien reiät umpeutuvat äkkiä jos tulee katumapäälle. Toisaalta oman tyttäreni korvat ovat vielä ilman reikiä, päättäköön itse kun tulee isommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on espanjalainen tapa. Samoin se, että lapsen tukka pitää ajaa vauvana pois: sitten kasvaa kaunis ja tuuhea tukka...
Sano miehellesi, että suomessa lapsi saa päättää itse korvansa rei'ittämisestä ja siitä voi tulla lasu, jos lapsen kehoa lähdetään noin vain reiïttämään. Tarjoa kompromissiä: lapselle ostatte sellaiset korvakorut, joita käyttääkseen ei tarvitse rei'ittää korvia. Eli klipsimekanismi tai sitten magneettikiinnitys.
Ei kannata lähteä tähän, että siloitellaan miehen sovinismia. Ei vauvalle minkäänlaisia korviksia, ei klipsillä, eikä millään muullakaan tavalla. Nehän voivat pudota vauvan suuhun ja vauva voi tukehtua.
Mies oppikoon sivistyneitä tapoja. Espanjalaiset rääkkäävät eläimiäkin, ovat moukkamainen julma kansa.
korvakorut (etenkin pikulasten) ovat niin pieniä ettei niihin tukehdu. Ne eivät myöskään noin vain putoa vauvan suuhun. Yleensä vanhempien tulisi olla lapsen seurassa, joten kyllä sen huomaa, jos korvakoru irtoaa. Ja ne reiällisetkin korvakorut voivat irrota ja irrotessaan repiä korvalehden, joten tuossakin mielessä klipsi- tai magneettikorut ovat parempia. Kuten myös moni muukin juttu lapsen arjessa voi irrota ja mennä suuhun. Siksi lapsi on vanhempansa tai hoitajansa seurassa ja sen hoitoajan tehtävä on valvoa lasta.
espanjalaisissa suhteissa on tärkeää, että molempia kuunnellaan. Ymmärrän, että suomessa on naisia, joiden mielestä kaikki pitää mennä naisen tahdon mukaan, mutta onneksi on muunkinlaisia naisia suomessa. Esimerkiksi sellaisia, joille on tärkeää, että myös miehellä on hyvä olo suhteessa ja että miestäkin kuunnellaan ja kuullaan.
Lisäksi, jos on kahden kulttuurin välinen suhde ja siinä lapsi ja erilaiset kasvatuskäytännöt, niin miksi ihmeessä lapsi pitäisi kasvattaa vain suomalaisen kulttuurin mukaisesti ja jos suomalainen osapuoli tekee kompromissin (ja sattuu olemaan nainen), niin miksi se on sitten yhtäkkiä jotain sovinismia ja(tai miehen silottelua. Minulle ainakin on tärkeää, että miehellenikin tulee tunne, että häntä kuunnellaan ja kuullaan ja ymmärretään miksi hän pitää jotain asiaa tärkeänä. Meidän kotimme on meidän yhteinen ja molemmat osallistumme myös sen sisustamiseen. samoin meidän lapsemme on meidän yhteinen ja me molemmat osallistumme hänen kasvattamiseen. Siinä ei mennä minun säännöillä eikä mieheni säännöillä, vaan meidän yhteisillä säännöillä ja sopimuksilla.
Miksi lasta pitäisi vahingoittaa, jotta toinen osapuoli olisi tyytyväinen? Vauva ei itse kaipaa lävistyksiä, eikä niistä ole mitään hyötyä tälle. Haittoja kyllä on, ei ole harvinaista, että korvalehti tulehtuu.
klipsikorvakorut tai magneettikorvakorut eivät vahingoita lasta (eikä aikuista)....
Juu, eihän toki vahingoita lasta jos hän nielaisee magneetin. Turvallista ja terveellistä!
tietäisitpä vain mitä kaikkea lapset nielaisevat.... ja kun se on sisälle mennyt, niin se tulee sitten myös aikanaan ulos...
Muistatko sen tapauksen, jossa pieni poika nielaisi nappipariston. Ei käynyt hyvin, ei tullut aikanaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla, jossa on paljon latinalaiseen kulttuuriin kuuluvia ihmisiä ja tapoja. Todellakin, pienten tyttöjen korviin laitetaan reiät pariviikkoisena, ja sen tekee lastenlääkäri. En usko että reikien laittamisesta mitään elinikäistä traumaa tulee. Itse laitatin reiät teini-iässä eikä sattunut. Rokottaminen tuntuu pahemmalta. Samoin, korvien reiät umpeutuvat äkkiä jos tulee katumapäälle. Toisaalta oman tyttäreni korvat ovat vielä ilman reikiä, päättäköön itse kun tulee isommaksi.
Haha, eivät todellakaan umpeudu kaikilla. Heilläkin joilla umpeutuu, jää usein arpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa kulttuureissa poikavauvat ympärileikataan (eli sukuelimet silvotaan) pelkästään ulkonäöllisistä ja uskonnollisista syistä johtuen, ja sitä pidetään aika yleisesti hyväksyttävänä ihan täällä meillä suomessakin. Jenkeissäkin lähes kaikki pojat on silvottu jostain ihme syystä. korvakorut on siihen verrattuna aika pikkujuttu. Mutta joo, ei millekkään vauvalle mitään korvalävistyksiä, tatuointeja tai muitakaan kehon muokkaus juttuja ennen kuin on tarpeeksi vanha päättämään itse niistä asioista.
Häh? Ei Suomessa todellakaan pidetä poikien ympärileikkaamista "yleisesti hyväksyttävänä". Jenkeissä kyllä, koska siellä katolilaisuudella on niin vahva jalansija. Mielestäni Suomessa paheksutaan kaikkea vauvan kehoon kajoamista, niin silpomista kuin korvakorujakin.
Taas on "asiantuntija" asialla. Ei katolilaisilla mitaan ymparileikkausperinnetta ole. Juutalaisilla ja muslimeilla on ja USAssa suurin osa kristityistakin ymparileikataan.
Eipa ole mitaan haittaa siita kenellekaan, painvastoin.
Tyttolapsille laitetaan ihan yleisesti pienet korvakorut. Kahden kulttuurin perheissa pitaisi tuollaiset asiat keskustella puhki ennen avioliittoa niin ei tule naita yllatyksia.
Ympärileikkauksesta on haittaa. Jos se on hyvä juttu, miksi niin harva mies vapaaehtoisesti luopuu esinahastaan, jos saa itse valita? Korvareiät puolestaan tulehtuu helposti, joten ne kannattaa ottaa vasta siinä iässä, kun kykenee itse asiasta päättämään.
Olisi kiva kuulla av-mamman kokemukset ymparileikkauksen haitoista kun nayttaa niin paljon koemusta olevan. :D
Ympärileikatulla miehellä ei ole tuntoa yhtä lailla peniksessä kuin ympärileikkaamattomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta tuollaiset klipsi- tai magneettikorut vauvalla ovat hengenvaaralliset ja voi tukehtua niihin.
no jos ostat sellaiset mihin voi tukehtua, niin toki voi tukehtua. Eikö aikuinen ihminen osaa valita tilanteeseen/kantajalleen sopivia klipsikorvakoruja?
Näytäpä klipsikorvakoru, jota vauva ei voi niellä?
Eipähän ainakaan tukehdu, jos nielaisee sen.
Kyllä nyt taas liioitellaan ongelmaa.
Voihan se sen henkitorveenkin vetäistä. Siinä se on ihan ruokatorven vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa perustellaan korviksia vauvalle siitä syystä että ne paranevat nopeammin kuin vanhempana. siellä pidetään brutaalina viedä joku 10 v laittamaan korvikset kun se kuulemma sattuu silloin
Vielä 80-luvulla Suomessakin uskottiin ihan lääketieteen piirissä, että vastasyntynyt ei tunne kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen nähnyt ulkomailla kuinka jo sairaalassa isän sukulaisnaiset omin käsin rei'ittävät muutaman päivän ikäisen tyttölapsen korvat. Heillä on näes uskomus, että pieni lapsi ei tunne kipua koska ei muista tapahtumaa isompana. (En ymmärrä logiikkaa.)
Sano miehellesi että hän voi haluta tehdä kaikenlaista, mutta koska lapsi on yhteinen, te kaksi sovitte yhdessä mitä lapselle tehdään ja jos ette pääse yhteisymmärrykseen, lapselle ei tehdä mitään.
Tuo on kyllä erikoinen näkökulma, kun eikö vielä 1900-luvun alussakin on lääkäreissäkin tuota koulukuntaa, joka noin ajatteli 🤔
En tiedä eikö ne koskaan oo sitten käsitellyt ihan elävää vauvaa vai mikä on.
Niinpä. Vauva itkee esimerkiksi verikoetta otettaessa. Mistä tämä näiden ihmisten mielestä johtuu jos ei kivusta?
Opiskelin laboratoriohoitajaksi 80-luvun puolivälissä ja silloin tosiaan opetettiin, että vastasyntynyt ei tunne kipua. Kantapään verikokeessa vauvan itku selitettiin sillä, että vauva itkee sitä kantapään puristamista.
Mun lasten isä on myös kotoisin maasta, jossa tyttövauvoille laitetaan heti synnärillä korvikset. Ihmetteli kovasti että miksi Suomessa ei tehdä niin. Käytiin Suomessa ottamassa reiät tytöille n 3v vanhana. Lävistäjä totesi vaan että laittaa kyllä, jos lapsi on yhteistyökykyinen ja ymmärtää että sattuu hetken. Molemmat tytöt istui hievahtamatta ja antoivat reikien parantua tosi hyvin. Nyt paljon isompina eivät edes pidä korviksia usein, mutta reiät pysyy hyvin eikä mitään ongelmia ole ollut, paitsi jostain rihkamakoruista ärtyneet silloin tällöin nyt kun itsekseen kokeilevat koruja ja tyylejä 😅 ( ikää yli 12v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas on "asiantuntija" asialla. Ei katolilaisilla mitaan ymparileikkausperinnetta ole. Juutalaisilla ja muslimeilla on ja USAssa suurin osa kristityistakin ymparileikataan.
Tyttolapsille laitetaan ihan yleisesti pienet korvakorut. Kahden kulttuurin perheissa pitaisi tuollaiset asiat keskustella puhki ennen avioliittoa niin ei tule naita yllatyksia.
Ympärileikkauksesta on haittaa. Jos se on hyvä juttu, miksi niin harva mies vapaaehtoisesti luopuu esinahastaan, jos saa itse valita? Korvareiät puolestaan tulehtuu helposti, joten ne kannattaa ottaa vasta siinä iässä, kun kykenee itse asiasta päättämään.
Olisi kiva kuulla av-mamman kokemukset ymparileikkauksen haitoista kun nayttaa niin paljon koemusta olevan. :D
Ympärileikatulla miehellä ei ole tuntoa yhtä lailla peniksessä kuin ympärileikkaamattomalla.
Olet siis aikuinen mies joka ymparileikattiin aikuisena ja nyt voit todistaa etta tunto meni?
Paremminhan se seksi suujuu leikatun kanssa kun kestavat enemman kuin 10 sekuntia. Naisena arvostan ja nakyypa tuo puolisokin nauttivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis aikuinen mies joka ymparileikattiin aikuisena ja nyt voit todistaa etta tunto meni?
Paremminhan se seksi suujuu leikatun kanssa kun kestavat enemman kuin 10 sekuntia. Naisena arvostan ja nakyypa tuo puolisokin nauttivan.
Luin jostai haastattelun, johon pari miestä kertoi samaa. Kivaahan se naisen mielestä on, kun laukeaminen kestää, mutta onko miehen mielestä, joka ei laukea siksi, kun puuttuu se tuntoherkkyys.
Vierailija kirjoitti:
moni ulkomainen pitää suomalaista tapaa antaa lasten kulkea yksin koulumatkat/käydä yksin kaupungilla heitteillejättönä
Englannissa oli aijemmin laki ettei alle 16v saanut jättää yksin kotiin. Tämä on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, eihän toki vahingoita lasta jos hän nielaisee magneetin. Turvallista ja terveellistä!
tietäisitpä vain mitä kaikkea lapset nielaisevat.... ja kun se on sisälle mennyt, niin se tulee sitten myös aikanaan ulos...
Muistatko sen tapauksen, jossa pieni poika nielaisi nappipariston. Ei käynyt hyvin, ei tullut aikanaan ulos.
koet sitten, että lasten korviin laitetaan nappiparistot? Ok. makunsa kullakin... kuten sanottu: markkinoilla on lapsiturvallisia korvakoruja. Enkä vieläkään sitten muuten väitä, että lasten korvat tulisi rei'ittää tai että lapsille ylipäätään pitäisi laittaa koruja.
Lasta ei tule leikellä eikä häneen tule pistää mitään reikiä jonkin uskomuksen tai tavan vuoksi. Ihan samoilla perusteilla tehdään ympärileikkauksia. Siinäkin on kyse väkivallasta, jotta lapsi "hyväksytään" yhteisöön. Käsittämätöntä näin tavallisen suomalaisen pulliaisen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
1. Reikien laittaminen sattuu ihan hirveästi. Tuntuu kuin pyssyllä ammuttaisiin korvan läpi ja korvalehti punoittaa tämän jälkeen. Ei todellakaan ole kivuton operaatio. Lisäksi on tulehdusvaara.
2. Korvien reiät eivät umpeudu koskaan, kun ne on siihen laitettu. Tai siis menevät kyllä sisältä umpeen, mutta se pieni reikä näkyy korvalehdessä ikuisesti eikä katoa.
Teippaa sille rusetti päähän, jos miehen sukulaisten on niin vaikea tajuta, että kyseessä on tyttövauva.
kuulostaa jännältä ulkomaalaiselta
Jos sukupuolesta on epävarmuutta, teettäkää DNA-testi ja antakaa sen tulokset miehen vanhemmille. Taitaa muutenkin mennä Suomessa mennä kategoriaan silpominen noin pienen lävistäminen.