Mies stressaa ja räyhää, mikä avuksi?
Miehellä on ollut pitkään stressaava tilanne töissä, ja tämä näkyy kotona lyhyenä pinnana ja raivoamisena. Ei suostu menemään työterveyteen juttelemaan tilanteesta, vaan kaataa kaiken kotona perheen niskaan. Saattaa hermostua ihan ihmeellisistä asioista ja kokea itseltään vaatimisena aivan absurdit asiat. Jos mies on vaikka menossa kauppaan ja kysyn tuoko samalla jotain minullekin, saattaa kokea pelkän kysymisen juoksuttamiseksi ja suuttua siitä. Jos olen useamman päivän sairaana enkä pysty esim. tekemään lumitöitä, mies alkaa hermostua kun kaikki on aina hänen vastuullaan enkä minä hoida osuuttani. Tiedän, että asenne johtuu ennen kaikkea stressistä, mutta en sairaana jaksaisi kuunnella sitä syyllistämistä ja avautumista.
Haluaisin auttaa miestä, mutta keskustelunavaus asiasta johtaa lähes aina joko asian ohittamiseen tai raivostumiseen miehen mielentilasta riippuen. Jos yritän ehdottaa työpsykologia/pariterapiaa/hyvinvointivalmennusta tai mitä tahansa muuta, mies kokee että yritän komennella ja hermostuu. Harmittaa, että ennen oli kiva tehdä asioita yhdessä, mutta nyt mies on enimmäkseen aika tympeää seuraa. Erityisesti tämä korostuu lomilla, niiden alussa mies saattaa räyhätä lapsillekin jostain aivan mitättömän pienistä asioista.
Olen miettinyt eroa, mutta toisaalta en tosissani haluaisi erota. Mies on kuitenkin näiden raivoamistensa välillä hyvä isä ja se sama ihminen, johon aikoinani rakastuin. Mutta mitä enemmän räyhäämistä tulee, sen vaikeammaksi käy muistaa näitä hyviä puolia.
Kommentit (53)
Tämä on ikuisuuskysymys, johon on mahdotonta löytää ratkaisua. Se on miehen käsissä, ei hänen puolisonsa.
Nyt sanot miehelle että ottaa pari viikkoa lomaa, pitää saada levätä välillä, muuten tuo olo ei helpota ja johtaa vielä mielenterveys ongelmiin jos tuohon kierteeseen jää.
Miehesi on ehkä palanut loppuun. Oma mieheni oli juuri tuollainen kun töissä stressi ja kiire ja meillä oli rakennusurakka ja kaikkea. Todettiin että menee viikon lomalle yksin etelään lepäämään. Myös työpaikka vaihtui ja nykyään kaikki paremmin kuin koskaan. Ei viikossa parane mutta poissa kuvioista helpottaa.
Mikset vaan tee elämääsi helpommaksi ja eroa. Ei se miksikään muutu sinulla on paska mies joten aiotko muka kuunnella sen valitusta loppuelämäsi ajan.
Sun puoliso on uupunut ja pahimmassa tapauksessa täysin loppuunpalanut ja nää prinsessat täällä jauhaa erosta. Ole miehellesi puoliso ja ihminen. Raskasta aikaa mutta kyllä te selviätte.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sanot miehelle että ottaa pari viikkoa lomaa, pitää saada levätä välillä, muuten tuo olo ei helpota ja johtaa vielä mielenterveys ongelmiin jos tuohon kierteeseen jää.
Olen ehdottanut, mutta ei kuulemma voi kun töissä on niin kiire ja kukaan ei voi tehdä hänen tehtäviään. Tekee töitä myös iltaisin ja viikonloppuna. Tästäkin on puhuttu ettei ole hyvä asia, mutta miehen on jotenkin tavattoman vaikeaa vetää työnteolle rajoja. Minulla on ihan yhtä vaativa ja vastuullinen työ, mutta en ikinä tee töitä työajan ulkopuolella, ellei se ole aivan välttämätöntä ja mene työaikapankkiin tai ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on ehkä palanut loppuun. Oma mieheni oli juuri tuollainen kun töissä stressi ja kiire ja meillä oli rakennusurakka ja kaikkea. Todettiin että menee viikon lomalle yksin etelään lepäämään. Myös työpaikka vaihtui ja nykyään kaikki paremmin kuin koskaan. Ei viikossa parane mutta poissa kuvioista helpottaa.
On varmasti ainakin palamassa loppuun. Sama juttu kävi edellisessä työpaikassa, kunnes mies lopulta kypsyi ja vaihtoi työpaikkaa. Myöhemmin kuulin, että miehen tilalle oli palkattu kolme uutta ihmistä, koska vähemmällä ei saatu hoidettua samaa työmäärää :o Eli epäilen, että vika ei ole edes entisessä tai nykyisessä työpaikassa, vaan miehen ylitunnollisessa luonteessa.
Täytyy ehdottaa miehelle tuota omaa lomaa. Välillä hän käy itsekseen viikonloppuja mökillä, mutta sinne ei pääse talvella ja viikonloppu on aika lyhyt aika palautumiseen. Ja jo viikonlopun aikana ikävöi meitä ja soittelee kotiin monta kertaa.
Yrität vaan ihan rauhallisesti keskustella uudestaan ja uudestaan. Istutte alas ja syyllistämättä puhut. Miehesi ei ymmärrä uupuneena että tarvitsee lomaa ja pahimmassa tapauksessa siinä menee teidän perhe ja parisuhde ja kaikki, jopa sydäri voi tulla.
Sä voit yksin mennä terapiaan ihan hyvin, saat apua sieltä ja jossain vaiheessa miehesi herää kyllä asiaan kun vaan sanot että hänen käytös pelottaa ja tuntuu pahalta.
Miehesi on varmaan suorittaja luonne ja hiukan kontrollifriikki sanan hyvässä muodossa, sellaiset palaa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on toinen nainen.
No tuskin on. On suurimman osan ajasta kotona tai etätöissä. Tai ehkä puunhakureissulla pihavajasta ehtisi jonkun minuutin tapaamisen hoitaa, jos oikein tarkkaan suunnittelee ja aikatauluttaa :D
Muistan kun itse olin hirveässä stressissä ja viittä vaille loppuunpalanut. Haaveilin dowshiftauksesta ja olisin halunnut haistattaa pitkät silloiselle työpaikalle niin puoliso vaan jauhoi haaveitaan uudesta premium-autosta ja kaikesta hienosta ja kalliista mitä olisi halunnut ostella. Silloin sain melkoisia raivokohtauksia ja tuntui, että voimat loppuu ihan samalla sekunnilla. Olin meistä se paremmin tienaava niin tuntui, että minun tehtävä oli toimia toisen unelmien mahdollistajana. Pikkuhiljaa myös kumppanin naama ja jutut ärsyttää heti kun pääsin kotiin.
Tilanne muuttui, kun löysin uuden työpaikan ja mies hairahtui vieraisiin niin sain syyn erota.
Ilmoita tiukasti miehellesi, että joko ottaa itse yhteyttä työterveyteen ja ottaa vastuuta voinnistaan, tai sinä soitat hänen pomolleen hänestä ja jaksamisestaan. Mutta tuo itsensä ja perheensä kiduttaminen saa loppua, mies valitkoon kummalla tavoin.
Jos ei myönnä loppuunpalamistaan, niin kyllä se ero on muulle perheelle helpotus, ei heidän tarvitse palaa myös loppuun yhden itsensäkieltäjä-draamaprinssin takia. Sellaiselle ei voi olla puoliso ja ihminen, siitä loppuunpalava saa vain mahdollisuuden polttaa itsensä täysin sammuksiin.
Joskus lempeä rakkaus ei riitä pelastamaan toista. Joskus pitää olla kovaa rakkautta, laittaa toinen huomaamaan kuinka paljon aiheuttaa kärsimystä niille joita rakastaa.
Miehet eivät stressaa. Se on naisten ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut, mutta ei kuulemma voi kun töissä on niin kiire ja kukaan ei voi tehdä hänen tehtäviään. Tekee töitä myös iltaisin ja viikonloppuna. Tästäkin on puhuttu ettei ole hyvä asia, mutta miehen on jotenkin tavattoman vaikeaa vetää työnteolle rajoja. Minulla on ihan yhtä vaativa ja vastuullinen työ, mutta en ikinä tee töitä työajan ulkopuolella, ellei se ole aivan välttämätöntä ja mene työaikapankkiin tai ylitöihin.
Hän on työnarkomaani.
Ole ihminen ihmiselle. Miten haluaisit sinua kohdeltavan jos itse olisit totaalisesti loppuunpalanut ?
Vierailija kirjoitti:
Yrität vaan ihan rauhallisesti keskustella uudestaan ja uudestaan. Istutte alas ja syyllistämättä puhut. Miehesi ei ymmärrä uupuneena että tarvitsee lomaa ja pahimmassa tapauksessa siinä menee teidän perhe ja parisuhde ja kaikki, jopa sydäri voi tulla.
Sä voit yksin mennä terapiaan ihan hyvin, saat apua sieltä ja jossain vaiheessa miehesi herää kyllä asiaan kun vaan sanot että hänen käytös pelottaa ja tuntuu pahalta.
Luulen että mies ymmärtää itsekin uupuneensa, mutta ei jotenkin näe tilanteesta mitään muuta ulospääsyä kuin puskea hampaat irvessä eteenpäin. Minkäänlaisen avun vastaanottaminen ei kelpaan, vaan kaikesta pitäisi selvitä itse :(
Miehet on aina tuollaisia.