**Marraskuiset vk46**
ajattelin pistää uuttaa pinoa pystyyn kun edellinen alkaa paisua.
täällä ongelmana imuotteet ja ilmavaivat. mulla on joka paikka jäykkänä tissitaisteluista ja vauva leijuu kohta ilmassa ton kaasunsa kanssa. olisikohan apuja jos tutin jättäisi kokonaan pois? tuntuu että mahavaivaan haluaa jotain hamutella, mutta ei kuitenkaan syö- ja olisi kiva olla muuallakin kuin tissillä. meillä nuo normaalitkin imuhetket kestää aina sen tunnin ja sitten viimeistään 2h päästä uudelleen rinnalle... taitaa olla molemmilla opettelua kun tyttö on aluksi ruokittu pullosta ja nenämahaletkulla. voi huoh... onneks ei ole kuitenkaan koliikkia. aina on aiheita olla kiitollinen ;-)
mom ja typy 1kk
Kommentit (44)
Kaikki oli ihan ok!
Painoa oli tullut 6vrk 150g ja neuvolan-täti oli tyytyväinen sanoi että paino oli noussut todella hyvin pelkällä rintamaidolla.
Korviketta ei olla annettu kotona siis ollenkaan.
Ainoa mihin täti ei ollut tyytyväinen oli ettei pikku-peikko suostunut askeltamaan.
Päätään nosti tarvittavan määrän mahaltaan ja potkais vauhtia kunnolla ja meinas pudota hoitoalustalta.
Täti vaan totesi että ainakin jäntevä kaveri vaikka askellus ei onnistu.
Osa syynä tuohon askeltamiseen on se kun pojalla oli todella kova nälkä.
Kuka sitä viittii mitään yrittääkkään kun huudetaan pää punaisena ruokaa.
Meillä on nyt ihana yö rytmi pikkusella.
illasta syö ja sitten nukkuu 5 tuntia ja syö ja sitten nukkuu 4 tuntia kunnes herää syömään.
Eli kerran yössä herää syömään.
Mutta nyt lopettelen ja menen juomaan kahvia.
Toivoovauvaa+pikku-peikko
tänään oli ekat kärryajelut :) meijän piti käydä kättärillä lastenlääkärin luona ottamassa vielä kontrolli näyte mun herpeksen takia. loppu viikosta saadaan varman tulokset, pikatesti näytti negaa! huh!! oli aika hullua, ne otti verinäytteen päästä. kantapäästä ei kuulemma tuu niin paljoa verta kuin tarvitaan. helmi itki mut sokeri rauhotti kummasti. kärryissä se nukku kokoajan. ku päästiin kotiin ni äiti ja tytär nukkui kolmen tunnin päiväunet ja isi siivosi akvaarion ja kävi kaupassa :) meni munki kiukuttelut ohi.
meillä hikka on paha paha vaiva! tuntuu et tytöllä on se kokoajan! aina keino minkä oon huomannut toimivan sen poistoon on tyrkätä tissi suuhun. joskin hieman rasittavaa imettää ja kohta hikan takia imettää ja ..... kierre jatkuu =/
imetys ainakin sujuu!! vaaka näytti helmille painoa 3095g! eli keskiviikkona sairaalassa puntari näytti 2740g ja helmi painoi syntyessään 2890g eli tytteli kasvaa! :) johan tuo on 8 päivää vanha :)
vieläkin väsyttäis.. sohvalle ja salkkareita odottelemaan :)
Salsa ja Helmi 8vrk
Meilläkin alkoi arki kun mies lähti töihin eli tulee perjantaina kotiin. Työ on muualla ma-pe. Jännitti miten saan esikoisen aamulla tarhaan mutta tankattuaan Veeti veti tirsoja koko matkan ajan ja esikko saatiin kunnialla tarhaan. Toivoovauvaan vauvelin unirytmi kuullostaa aivan unelmalta! Täällä tankkailtiin 2-3h välein viime yönä mutta onneksi nukahdin itse nopeasti joten olo ei ollut ihan karsea aamulla. huomenna tulee th kotikäynnille, kiva kuulla painot ja pituudet sekä sen onko Veeti hänen mielestään keltainen. Veetin biliarvot olivat sairaalassa hieman korkeat mutta valohoitoa ei tarvittu. Mnusta valkuaiset ovat kellertävät ja soitin eilen sairaalaan mutta sanoivat että voin odottaa th käyntiä kun poju syö hyvin.
Momentti, joko teillä on Cuplaton ja maitohappobakteerit menossa ilmavaivoihin?
masuapina ja Veeti 1vko
Meillä onneksi tytöllä hyvä imuote eikä ole moksiskaan suihkusta, irrottaa vaan välillä otteen ja antaa suihkuta ohi suun, kerää voimia ja alkaa taas imuutella. Ilmaahan tuossa menee huikeat määrät vatsaan ja meillä Cuplaton-tipat ihan varmuuden vuoksi käytössä, vaikka mahaa ei ole tyttö itkenytkään. Pierut vaan tulee ilman kovaa vääntämistä tipoilla. Suosittelen!
Viime yö oli meillä aika risainen, tyttö innostui tankaamaan tuosta klo 2 eteenpäin... Välillä yritin saada häntä omaan sänkyyn, mutta lopulta luovutin ja annoin nukkua tissi suussa vieressä... Sai itsekin nukuttua. Välillä vaan heräsin siihen, että vauva imee. No, tyttö nukkuikin lähes koko su päivän ja söi harvakseltaan, joten joskus se tankkaus on pakko hoitaa.
Mutta nyt luonto taas kutsuu!
Marrastoive
pitänee huomenna mennä apteekkiin cuplatonta hankkimaan. edellisten lasten kanssa ei auttanut, tosin maitoallergiakin molemmilla oli.. mutta katellaan. kiitokset.
Mites teillä muilla yö sujui?
Täälä nukuttiin hyvin tuonne 02.45 asti ja sitten valvoskeltiin tissiä pyytäen klo:3.30 asti.
Siis tissitteli n.4 kertaaennen kuin oli syönyt tarpeeksi,koska söi ja nukahti ja söi ja nukahti.
Sitten kun rauhottui niin laitoin sänkyyn ja siellä tyytyväisenä hiljaa oleili ja nukahti omaan aikaansa.
Minä nukahdin varmaankin aikaisemmin uudelleen.
Ihanaa että vauva on rauhallinen ja hiljainen ja ei huuda silloinkan kun laitetaan hereillä ollessa sänkyyn esim juuri yöllä.
Tuon 3.30 jälken heräsi uudelleen syömään vasta nyt klo:7 tienoolla.
Huomenna meille tulee ikää 2 viikkoa ja sitten menemme opetteleen hieman tuota ulkoilua...
Täälä on ollut oikeastaan kokoajan pakkasia ja nyt sitten kuitenkin huomenna ajattelin että mennään hetkeksi pihaan jos ei kuitenkaan vesi sadetta tule.
Mutta nyt lopettelen ja annan vuoroa muillekkin!
toivoovauvaa+pikku-peikko
Minäkin pääsen siirtymään tälle puolelle.
Sofian kanssa kotiuduttiin lauantaina ja nyt harjoitellaan kotona olemista. Esikoinen on tämän viikon tarhassa ja puoliso normaalisti töissä, joten me ollaan kahdestaan tämä viikko. Ensi viikolla esikoinen onkin sitten vaan kahta päivää viikossa tarhassa. Täytyypä yrittää tämän viikon aikana nukkua univelkoja pois. Tosin se ei oikein taida onnistua, jos yöt ovat kuten viime yö. Tuntuu että Sofia söi ainakin puolen tunnin välein. Oltiin sohvalla nukkumassa, että mies edes saa nukuttua ja annoin neidin nukahtaa rinnalle kun en jaksanut itse rampata pinnasängyn ja oman sängyn väliä koko ajan. Täytyy sanoa, että ei ole kovinkaan levännyt olo. Nyt neiti sitten nukkuu kun kaikki muut on hereillä ja isnätä lähtenyt töihin ja vienyt esikoisen tarhaan. Itse aloin tehdä kasvissosekeittoa ja sitten voiskin vaikka mennä päikkäreille. Iltapäivällä tulee neuvolantäti kotikäynnille.
Sofia on varsin rauhallinen tapaus kunhan saa tissiä sillon kun haluaa - vaikka viiden minuutin välein. Esikoisen kanssa tuli tehtyä se virhe, ettei uskonut vauvan kaipaavan tissiä noin usein ja siksi esikoinen olikin " hivenen" rauhattomampi.
Eilen illalla käväisin pikaisesti esikoisen kanssa ulkona. Oli aika luksusta saada olla edes puoli tuntia ulkona viiteen päivään. Pitempäänkin olisi tehnyt mieli olla, mutta piti tulla sisään ruokkimaan Sifiaa. Odottelen kyllä innolla sitä aikaa kun voi pakata Sofian vaunuihin ja lähteä ulos. No josko ensi viikolla, jos ei ole kovia pakkasia.
Itselä olo on varsin erinomainen. Vuotoa tulee jonkin verran, mutta istuminen onnistuu ihan hyvin, ei tavinnut leikata ja vain pari pientä tikkiä. Painoa jäljellä 5 kiloa. Tuntuu, että lähtee noin puoli kiloa vuorokaudessa. Saapa nähdä mihin tuo painon tippuminen pysähtyy. Jo yhdet normaalit farkut ja yhdet toiset housut mahtuu päälle, joskin mahasta kyllä vähän kiristävät, koska tuo mahapussukka tuossa roikuskelee. No, eiköhän se siitä häviä pikkuhiljaa. Esikoisen saamiseen verrattuna toipuminen on ollut paljon nopeampaa. Alaselkä vähän vihoittelee, pitäisi kai pikkuhiljaa ruveta herättelemään nukkuvia selkälihaksia. Ootteko muuten muistanut treenata lantionpohjalihaksia? Itse olen yrittnyt jumpata joka päivä, koska esikoisesta jäi niin ikävä vaiva, koska en tuolloin jumpannut.
Jopas oli asiaa. Vuoroa muille.
Viljonkka74 ja Sofia 5 vrk
Kävin totutun mukaisesti viime viikolla kirjoittelemassa tuonne odottajien puolelle, ennenkuin tajusin, että tännehän se on pikkuhiljaa siirryttävä = ).
En tiedä, kuka sattui meidän tarinaa tuolta toiselta puolelta huomaamaan, mutta lyhyt kertaus:
Poika syntyi viime maanantaina, eli 061106 kello 23:26. Strategiset mitat 3620g ja 51,5cm. Viikkoja tuolloin 40+5. Saman kaavan mukaan meni kuin edellisetkin, eli supisteluilla alkoi. Puoli yhdentoista aikaan illalla olo oli niin kipeä, että lähdettiin sairaalaan. Pikainen tarkastus ja heti saliin ilokaasun kera. Sitten sänkyyn ja rupesi ponnistuttamaan. Mitään kipulääkkeitä en ehtinyt saamaan. Lapsivesi oli vihreää ja napanuora kerran kaulan ympäri. Pisteet 7/8. Meni hetkeksi kaappiin hapen kanssa.Mies oli mukana isona tukena ja turvana! Yöpala siinä syötiin ja osastolle siirryttiin. Loppuyöksi vielä ottivat lastenhoitohuoneeseen tarkkailtavaksi. Aamulla toivat taas rinnalle ja siitä ihan normaalisti jatkui arki. Illala kävi vieraita ihastelemassa kaunista tummatukkaista poikaamme = ).
Keskiviikkona juuri ennen vierailuaikaa en saanut vauvaa imemään, joten soitin kelloa ja pyysin hoitajan paikalle. Imetys onnistui, mutta hoitaja otti vauvan, kun hengitys vaikutti hieman työläältä. Lastenlääkäri tutki pojan ja epäili infektiota. Poika kaappiin ja keskolaan. Tilanne rauhoittui. Yöllä olin juuri lypsämässä, kun lääkäri tuli kertomaan voinnin huononemisesta. Heräsi epäilys sydänviasta ja poika siirrettiin Lastenklinikan teholle.
Löytyi kaksi eri sydänvikaa: Kammioidenväliseinän aukko ja aortankaarenkatkos. Perjantaina leikattiin. Leikkaus meni hienosti! Hengityskoneessa oli torstaista lauantaihin. Tällä hetkellä on edelleen teholla, mutta hapettuu pelkillä happiviiksillä. Kaikki ylimääräiset letkut ja piuhat on karsittu pois. Syliin ollaan jo saatu ja vaippoja vaihdettu yms. Maitoa saa pullosta tai letkun kautta. Tällä viikolla pääsee jo osastolle, jossa menee vielä parisen viikkoa. Kotiin päästään sitten suoraan täältä Hesasta. Lahdestahan me ollaan kotoisin ja nyt asutaan täällä Ronald McDonald- Säätiön taloissa.
Että näin meillä. Mies on jo töissä ja minä touhotan lasten kanssa sairaalan ja talon väliä. Lypsän kolmen tunnin välein yöt ja päivät. Kyllä oli hurja alku...
Effica ja Remu 7vrk
olen tosissani hengessä mukana, toivotaan että vauvanne kuntoutuu leikkauksesta nopsasti. tiedätkö yhtään missä teillä tulee olemaan kontrollit myöhemmin tuo sydänhomman kanssa? meillä lasten sydänpoli taysissa hoitaa tyttöä. (meillä ei isoa leikattavaa vikaa tässä vaiheessa ainakaan, mutta virtaushäikkää ja kiihtynyt virtaus pulmonaalihaaroissa).
täällä jatku imuharjoitukset ja kohta apteekkiin. muistaako kukaan miten pitkän totuttelun jälkeen vauva sai nukkua unet ulkona?
täällä valvottiin!! menin sit fiksuna juomaan pepsiä eilen muutaman lasin, sitä sit valvottiinkin neljään asti =/ neljästä ysiin asti nukuttiin mut kuitenkin.
tais olla eiliset kärryajelut ja kolmen tunnin päiväunet liikaa. tänään suunniteltiin miehen kaa et lähetään kärryilemään ja koitetaan valvottaa helmiä mahd paljon. jos yöllä sit nukuttais.
oma vointi ok.. vähän tuntuu et alakerta ois puutunut.. tikit ei oo enää kauheen kipeet. rinnat taas on .. täällä imutellaan niin usein.
nyt meen pöllyttää ukon pystyyn, sen kahvit on keitetty jo 1,5h sitten!!
Salsa ja Helmi 9vrk
Painoa on Veetille tullut hienosti nyt jo yli syntymäpainon (3100g). Alimmillaan paino oli sairaalassa 2800 ja rapiat päälle - nyt 3190g. Eipä ihme, maito kun kundille maistuu. Ihoa th ihasteli ja keltaisuutta ei hänen mukaansa ole yhtään eli nyt voin lakata miettimästä niitä biliarvoja. Napatynkä oli vielä tiukasti kiinni. Maitohappobakteerit saatiin aloittaa myös. Huomenna menen pojun kanssa ekalle kärrykävelylle, ihanaa koiratkin pääsevät kunnon lenkille. Th tulee vielä ensi viikolla kotiin -ihanaa.
masuapina ja Veeti 9pv
Ehdinpä minäkin viimein kirjoittelemaan tälle puolelle! Tuntuu, että nämä ensimmäiset päivät kotona ovat menneet kuin sumussa. Kävelin eilen 200 metrin päähän Siwaan, ja havaitsin, että maailmassa on muitekin ihmisiä kuin vain me kolme :D Vähitellen alkaa arki rullata.
Yöt menevät kohtuullisen hyvin. Poika herää 2-4 tunnin välein syömään ja kakkaamaan, ja jatkaa uniaan heti, kun hommat on hoidettu (tosin ei välittäisi, vaikka vaipanvaihto jäisi väliinkin...). Muutenkin pikkuinen on ollut todella rauhallinen, ja sain tänään jopa siivoiltua. Huomenna pitäisi terkan tulla käymään, ja odotan mielenkiinnolla, mitä poika painaa.
Tultiin kotiin torstaina (vauva syntyi maanantaiaamuna), ja on ihanaa, kun saa tehdä kaiken oman päänsä mukaan! Elämä hymyilee - seuraavaan hormoni-itkumyrskyyn saakka (niitä tässä onkin riittänyt).
Allu ja poika 8 pv
Voimia Efficalle ja perheelle!!! Tuli itku, kun luin kokemuksestanne. Onneksi toipuminen taitaa olla jo hyvässä mallissa =)
Olen saanut aikasempien lasten kanssa elää melko pieniaaltoista hormoniailahtelua. Nyt aallokkoa on enemmän. Itku on tullut ihan pienistä asioista =) Onneksi mies ei ole ollut silloin paikalla... pitäisi minua ihan kahjona...
Täällä arki on alkanut hitaasti. Mies on nyt töissä taas. Pojat melskaavat ja käyttävät tietenkin kaikki tilaisuudet *kettuilla*, kun olen kiinni Tiitiäisessä. Ikävintä on se, että iskias vaivaa aika pahasti ja on lamaannuttanut liikkumisen. Siis meillä ei paljon olla ulkoiltu ja se tuntuu poikien vuoksi pahalta. Onneksi isi viime viikolla hoiti sitä puolta, mutta nyt pitäisi jaksaa ja pystyä itse. Eilen päästiin ekalle kärryttelylle kauppaan. Seurauksena olen tänään ollut täysin seiniä ja tasoja liikkumiseen apuna tarvitseva =( Lisäksi ottaa päähän, kun ei jaksa/pysty siivoamaan kunnolla.
Neiti voi vauvamaisesti. Syö, nukkuu, syö, nukkuu... hiukan jo jaksaa välillä seurailla maailmaa. Tissillä viihdytään säännöllisen epäsäännöllisesti. Välillä *tuntitolkulla*. Tuolla tissuttelulla varmasti on jo paino noussut huimasti! Sen näkee torstaina, kun neuvolaan suuntaamme. Rinnat ovat jo alkaneet tottua työhönsä. *Perinteisesti* sain taas heti rintatulehduksen =( Aika rajuna tietenkin, joten siksikin ollut puhti alkuunsa pois. Muutoin synnytyksetä palautuminen on tapahtunut varsin hienosti, toki ei sitä tullutkaan kuin muutama nirhauma. Vuotoa tietenkin vielä on, muttei niin hurjasti. Lähinnä sellaista on-off -tyylistä... Turvotustakaan ei tullut tämän neidin jälkeen niin hurjasti kuin pojista aikanaan, jolloin jalat olivat ihan nakit =O
Meillä on päätetty jo nimiäispäivä. Kummit oli valmiina jo ennen tytön syntymää. Nyt sitten vain pitäisi päättää tarjottavat ja muistaa hommata kuohuviinit ja kukat sun muut ajoissa...
Nyt käy (taas) kutsu, joten riennetään...
TalviSalama + Tiitiäinen 10pv
Täälä kanssa eilen saatiin ristiäispäivä sovittua ja ekana viikonloppuna joulukuussa se siis on...
Nimi on nyt täysin " valmis" ja ei tuosta enään muutu.
Piti sen nimen olla valmis jo ennen vauvan syntymääkin vaan muuttui synnytys salissa pojan syntymän jälkeen nimi heti.
No nyt ollaan kuitenkin molemmat tyytyväisiä...
Ainoona ongelmana on pienet tilat kotona pidettäviin ristiäisiin...
Kaikki ylimääräiset vieraat siis on karsittava pois,joka tarkoittaa käytännössä lapsia!
Siis vieraiden lapset eivät mahtuisi ja se taas ottaa päähän kun tietää että jos sanotaan ei lapsia mukaan luokkaa kuitenkin vieraita ainakin jotain heistä.
Mits teillä muilla vieraiden mahtuminen?
Entä onko nimi jo täysin " valmiina" ?
Viime yö meni muuten hyvin mutta tissillä oltiin tunti suunnilleen...
Välillä nukuttiin ja välillä imuteltiin...
Muuten onneksi nukkui taas koko yönsä,siis kerran vain heräsi.
Mutta nyt kuuluu jotain huutelua niin pitää mennä.
toivoovauvaa+pikku-peikko 2 viikkoa...
Huomenta täältäkin suht hyvin nukutun yön jälkeen. Puoliso pyysi eilen illalla, että hoitaisin Sofian syöttämisen omassa sängyssä (ei olkkarin sohvalla), että saatais nukuttua edes yhtenä yönä vierekäin. No, näin tein ja neiti söi meidän sängyssä ja sen jälkeen nukahti rinnalle, jossa nukkui sen mitä nukkui. Minä sain nukuttua ihan hvyin, mutta puoliso ilmeisesti melkoisen huonosti. No, sitä saa mitä tilaa.
Tänään on sitten ensimmäinen hormoonimyrsky-päivä. Aamulla heti alkoi itkettää pieni vastoinkäyminen. Meillä melkein 4-v esikoinen osoittaa isälleen mieltä: ei anna iltahalia, ei toivota huomenta ja pahimmillaan irvistelee periaatteessa ihan syyttäsuotta. No, puolisolla tuli mittari tänä aamuna täyteen. Otin sitten esikoisen sivuun ja sanoin, että nyt riittä tuo mielenosoittaminen isälle, koska siitä tulee kaikille paha mieli. No, tätä jutellessa aloin itse itkeä. No sitten kun alettiin pukea esikoista tarhaan isä ja tytär otti yhteen ja tytär alkoi itkeä. Vauva huusi nälkäänsä samalla ja minä olin tippalinssissä ihan muuten vaan. Noloa. No itse tiedän etä tämä itkuisuus johtuu hormoneista, joten eiköhän tämä tästä. Onko muuten muilla esikoisella ja isällä vastaavaa valtataistelua käynnissä. Mulla alkaa jo neuvot oleen vähissä, että miten tuon tilanteen oikein ratkaisisi. Neiti tosiaan ¿pelaa isänsä ulos¿, mutta eipä tuo puolisokaan aina käyttäydy ihan aikuismaisesti. Mahdankohan itse toimia siten, että tytär katsoo moisen toiminnan olevan oikeutettua vai missähän vika. Neuvokaa, jos pystytte. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisena vastaan.
Ja vauvaan. Eilen kävi neuvolantäti kotikäynnillä. Vauva oli jo viidessä päivässä 10 grammaa yli syntymäpainonsa eli kasvaa ilmeisen hyvin. Täti kysyi onko hänellä minkäänlaista rytmiä. No eit todellakaan. Syö välillä tosiaankin viiden minuutin välein ja nukkuukin sellaisia viiden minuutin superunia. Eilen seurusteli kanssani lähes koko päivän, alkuillasta otti vähän pidemmät unet ja sitten illalla oli taas hereillä. Nukkuikin sitten yhtenäisesti yhdeksästä melkein kahteentoista. Sen jälkeen olikin jo rikkonaisempaa.
Huomenna Sofia täyttääkin sitten viikon. Neuvolantäti oli vähän sitä mieltä, että jos ei ole pakkasta niin ulkona voisi vaikka jo piipahtaa. Tekisi kyllä kovasti mieli hakea vaikka esikoinen tarhasta huomenna, jos tosiaan on plus keli ei kä kovin tuulista. Eilen ei nimittäin tullut yhtään oltua ulkona ja sitä kyllä kaipaisi. Jos asuttaisi omakoti- tai rivitalossa sitä voisi piipahtaa vähän omassa pihassa, mutta täältä keskustan kerrostalosta uloslähteminen ilman vauvaa tuntuu kyllä mahdottomalta ajatukselta. No eiköhän me vielä sinne ulos päästä.
Tuli muuten eilen käytyä jo shoppaamassa. Ihan huvittaa ajatus, että tuli mentyä alle viikko synnytyksestä shoppaamaan. Äiti oli vauvan kanssa autossa kun minä pikipän kävin ostamassa yhdet imetysliivit lisää (hikoilen niin, että saa koko ajan olla pesemässä), esikoiselle sukkuhousuja, Sofialle parit potkarit (vain 3 56 senttistä vaatetta ennestään, koska esikoinen oli paljon isompi) ja Sofialle myssy (esikoisen pää oli 3 senttiä suurempi kuin tämän, joten nykyiset hatut on aivan liian suuria). No, näillä tamineilla pitäisi nyt pärjät aika pitkälle. Seuraavan kerran taidan mennä sitten joululahjaostoksille. Lempäälään avataan Veska eli uusi kauppakeskus nyt joulukuun alussa, joten ajatus oli, että äidin ja Sofian kanssa lähdettäisi joku selainen päivä kun esikoinen on tarhassa. Täytyy vaan miettiä mitä kenellekin ostaa, että saa sitten kaiken kerralla.
No tulipa stooria. Mukava kuitenkin, että saa purkaa edes jollekulle näitä tuntoja ja kiva, jos jollain on neuvoja.
Hauskaa keskiviikkoa muille muruille.
Viljonkka74
täällä nukutaan maratoonia..
nukahdin helmin kanssa seittemän aikaan illalla, herättiin 11 pintaan. sit itkettiin ja syötiin. alettiin uudestaan nukkumaan 1-2 aikaan ja 10 nousin ylös. tyttö jatkaa uniaan isän kanssa. muutaman kerran nappasin valot päälle että näkee työntää tissin suuhun mut muuten pimeässä ja nousematta. ihanaa!! :) toivotaan et helmi perii meijän molempien unenlahjat :))
meilläkin nimiäiset 2 joulukuuta. vieraslistalla n.20 nimeä. tiiviisti perhepiirissä juhlitaan. maistraatista tuli eilen paperi nimestä. täytän sen kunhan on keskustaan asiaa. jos mieli vielä nimen suhteen muuttuu, tosin tuskinpa.
eilen oltiin taas kärryilemässä.. varmaan sitä tänäänkin. pakkasta ollut muutama aste kai.
oma kroppa alkaa palautumaan.. alapää on osittain kipeä.. kivun kohtaa ja laatua on vaikea kuvailla.. tikit ei enää oo kipeät ja vessareissu onnistuu hyvin :)
huomenna tulee terkkari käymään. saa nähdä paljonko neiti kasvanut 3 päivässä. ke-ma välillä oli tullut painoa 300g. tyttö painoi maanantaina 3095g. syntymäpaino on ylitetty ainakin.
omassa rauhassa aamupalaa :)
Salsa ja Helmi 10vrk
Yöllä alkoi satamaan ja aamulla oli sen näköistä; hyvästi lumet =( Tällä iskiaksella ei tuonne liukkauteen ole lasten kanssa menemistä.
Alkaa todella riemastuttaa tämä *siivottomuus*. Pitäisi jynssätä joka nurkka kunnolla, mutta lähinnä pystyn vain huitaisemaan suurimpia häirikköjä imurilla... Isommat ovat nyt pienessä nuhassa, joten toivoa sopii, ettei pikkuinen tule tukkoiseksi. Itsellä alkaa olla olo jo parempi, kun antibiootti tehoaa. Melkoista tasapainoilua vaan, kun ei saa syödä lääkkeen kanssa tai tunteja ennen/jälkeen. Sitä sitten syö, kun toisilla ei ole ruoka-aika. Pitäisi varmaan tuohon syömiseen muutenkin kiinnittää huomiota, kun katsoin peiliin... Järkytys!!! Hiukan on vauvamaha kadonnut, mutta edelleen on jäljellä sellainen kamala *keskiraskausmaha*. Miten kummassa saan sen pois?!? Muutenkin tuntuu, että läskiä riittää. No, vielä ollaan vasta alussa, mutta jotenkin sitä haluaisi edes jotain vartalostaan takaisin. Enpä ihmettele, jos mies ei pidä minua enää lainkaan haluttavana... Sen se tekee, kun vanhana lapsia maailmaan pukkaa eikä ole suotu kovin hoikkia geenejä. Höh!
Jassoo, taas kaivataan, joten tällaiseksi pätkäilyksi tämä jää. Eikä edes muista, mitä piti kommentoida...
TalviSalama + Tiitiäinen 11pv
Meillä on rattaat nyt koeajettu eli eka lenkki ja päiväunet ulkona menestyksekkäästi suoritettu :-D otin vanhemman narttuni mukaan lenkille ja vanha rouva oli hellyttävän valpas joka askeleella. Puhisi ja puhkui vähänkin " epäilyttäville" (rakennusmiehille työmaalla) ja selkeästi vartioi meitä molempia koko kuuden kilon auktoriteetillaan.
Ihanan pitkiä unia Salsan ja toivoovauvaa mukelot nukkuvat! Meillä syötiin 22, 01, 04 ja 06. Kumma kyllä olen yllättävän pirteä mutta poika nukahtaa yöllä välittömästi, kun saa navan täyteen joten ehdin itsekin nukkua siinä välissä.
Veeti lähettää terkkuja " kollegoille" :)
Masuapina ja Veeti 1,5 vkoa
Viime yönä herättiin taas klo:2 tienoolla...
Vaatimattomasti nukkui ennen heräämistä 6 tuntia.
Sitten syötiin noin se tunti ja nukuttiin aamu 5:teen.
Nyt sen jälkeen on taas nukuttu rauhallisesti...
Eilen oltiin ekaa kertaa ulkona vaunuilla ja hyvin meni vauveli nukahti heti vaunuihin.
Ei oltu pitkään mutta hetken aikaa kuitenkin.
Täälä on vaan kurjat ilmat ei paljon vaunuttelut houkuttele tuolla loskaisessa pihassa ja tiellä.
Vettä kai pitäisi tänään sataa...
Meillä on tänään vauvan kanssa ensimäinen kyläily päiväkin.
Mennään käymään mun äidin tätillä kylässä...
Näkee hänkin sitten vauvaa ja kuulee kuulumisia enemmän,kun ei puhelimessa kauaa viitsi " juoruilla" .
Muuten normaalia arkea yritetään elää...
Alkaa tuo arkirutiini löytyä pikkuhiljaa.
Mutta nyt vuoroa toisille!
toivoovauvaa ja pikku-peikko
mutta momentti olikin ehtinyt ensin.
Meille kuuluu aika tasaista, poika syö ja nukkuu (yleensä) hyvin. Välillä valvoo parikin tuntia putkeen ja aika tarkkaan seurailee jo ympärilleen.
Poika voi siis hyvin, toisin on äidin laita. En meinaa millään parantua leikkauksesta: vatsa on edelleen kipeä, vuodan aika paljon verta ja liikkuminen on hidasta. Kateellisena kuuntelen kun muut käy pitkillä lenkeillä kun itse jaksan hädin tuskin kävellä kauppaan joka on 5min kävelymatkan päässä... Mutta päivä kerrallaan, enkähän mä tästä jouluun mennessä vahvistu. Lisäksi mulla on ruokahalu täysin kateissa, kunnon ruokaa ei tee mieli mutta sen sijaan söisin suklaata koko ajan. Tosi terveellistä! Varsinkin kun kiloja on jäänyt ihan kiitettävä määrä ja ne kaikki on jo muutenkin takapuolessa ja reisissä...
Pikkuhiljaa ollaan ruvettu suunnittelemaan ristiäisiä. Kummit saatiin vihdoin ja viimein päätettyä ja kysyttyä, pappikin on jo varattu.
kaiken kaikkiaan mukavasti menee mutta onhan tää vielä talläistä opettelua, onneksi mies on kotona ja leikkii/hoitaa isompia lapsia niin että saan imettää jne rauhassa. Helpottaa tosi paljon kun mies on kotona auttamassa, varsinkin kun en saa enkä pysty nostella mitään. Kahdelta ekalta lapselta mies pysty olemaan kotona vain muutaman päivän ja sitten olin yksinäni, joten tää nykyinen olotila on mulle ja myös miehelle ihan luksusta! ja tietty myös vauvalle ja sisarruksille.
Vauva on kyllä aivan ihana!
mukavaa viikkoa!
onna