**Marraskuiset vk46**
ajattelin pistää uuttaa pinoa pystyyn kun edellinen alkaa paisua.
täällä ongelmana imuotteet ja ilmavaivat. mulla on joka paikka jäykkänä tissitaisteluista ja vauva leijuu kohta ilmassa ton kaasunsa kanssa. olisikohan apuja jos tutin jättäisi kokonaan pois? tuntuu että mahavaivaan haluaa jotain hamutella, mutta ei kuitenkaan syö- ja olisi kiva olla muuallakin kuin tissillä. meillä nuo normaalitkin imuhetket kestää aina sen tunnin ja sitten viimeistään 2h päästä uudelleen rinnalle... taitaa olla molemmilla opettelua kun tyttö on aluksi ruokittu pullosta ja nenämahaletkulla. voi huoh... onneks ei ole kuitenkaan koliikkia. aina on aiheita olla kiitollinen ;-)
mom ja typy 1kk
Kommentit (44)
Tirppana nukkuu ja itse olen saanut siivottua pari lipastoa, jotka olleet sellaisia " kaatopaikkoja" koko sen 9kk jotka asuttu täällä... Olipa hommaa, vaikka ajattelin että menee vartissa.
TalviSalama, kurjaa että jouduit heti ab-kuurille. Taitaa olla jotain samoja antibiootteja joita itse söin esikoisen aikaan, niissä oli tosiaan aika tarkat rajoitukset, että milloin sai syödä. Hankalaa tosiaan! Onneksi itse selvisin pelkällä säikähdyksellä, buranalla ja imetyksellä/lypsyllä viikon takaisesta tukoksesta.
Ristiäiset on meillä 6.12. ja leipoa pitäis... Kun vaan pääsis ensin kauppaan hakemaan tarpeita! Mulla kun ei oo autoa päivisin, niin asioille pitäisi lähteä miehen kotiuduttua töistä, ja useimmiten ei vaan huvita sitten minnekään mennä. Onhan tuossa tuo lähikauppa, mutta tiedän ettei siellä ole kaikkea mitä tarvin, joten pitäis päästä oikein citymarkettiin ja samalla ostaa toiset imetysliivit.
Yöt menee meillä kahdella tai kolmella syötöllä, jos totta puhutaan niin EN MUISTA... Parina yönä oon ihan oikeasti ollut itse niin unelias syötöillä, etten muista oonko syöttänyt vauvan jo tunti sitten vai en... Että kuka tietää. Alkuyön tirppa nukkuu omassa sängyssään, mutta aika usein otan toiselta (tai kolmannelta... joka tapauksessa siinä klo 5 maissa) viereen, imetän makuultaan ja nukahdan itsekin siihen sitten aika nopsaan ruokailun alettua. Herään vaan jossain välissä laskemaan yöpaidan alas :) Että ihan kivasti menee yöt, tyttö syö nopsaan eikä tosiaankaan itke tai edes kitise. Ja vaippaa en ole vaihtanut sitten ekan viikon jälkeen kertaakaan yöllä, en vaikka kuulisin pientä turahteluakin. Toki vaihtaisin, jos ISO ruikku tulisi, mutta meillä tytsy päästelee pieniä pieruja (juuri ja juuri keltainen läntti vaipassa) aika useasti, joten koko ajan saisi olla vaihtamassa vaippaa sillä menolla. Iho kuitenkin on loistavassa kunnossa, joten antaa olla.
Efficalle ja perheelle jaksamista paljon!!!
Marrastoive
Tänään pääsen vihdoinkin sinne joulu ostoksille!
Tosin pitää miettiä mitä hommaa kun neiti ja vauva ovat mukana...
Viime yönä vauva heräsi 2 kertaa syömään.
Ensin 1-2 aikaan ja toisen kerran 4.30.
Nyt sitten jälleen nukkuu tyytyväisenä kopassaan masu täynnä...
Meillä on nyt alettu seurustella jo enemmän ei kauaa mutta jaksaa kuitenkin paremmin seurailla mitä kuuluu ja tapahtuu milloinkin.
Mutta nyt menen tekeen ruoan valmiiksi että päästään syömään heti kaupoilta tulon jälkeen!
toivoovauvaa+pikku-peikko ja neiti 4,5v
ja taas tuskaillaan maidon kanssa. toissapäivänä vielä suihkusi ja nyt tuntuu niin tyhjältä. eilen istuttiin koko päivä tissillä ja vauva ei suostunut illalla nukkumaan tissimaratonin päätteksi- mies tarjosi maitoa sitten pullosta ja vika selvisi- alas meni 1dl kertaheitolla. eli mulla taitaa olla maidontuotanto huonoissa kantimissa :-( lypsin sitten vielä ja vasta herutuslääkkeillä (sairaalasta saadut) sain pikkasen pullon pohjalle.
mua todella masentaa tämä imetyshomma. tiedän että ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon ja jatkan sitkeästi tissittelyä, mutta mielessä käy että mennäänkö samaan tapaan kuin aikaisempien kanssa. mulla lyhyet imetykset tasualla- ensimmäisen kanssa 3kk iässä lastenlääkäri pisti imetykselle stopin yliopistosairaalassa kun vauva oli kuivunut, kasvu pysähtynyt ja mitään ei herunut. jäätiin sillä reissulla vauvan kanssa sairaalaan sisään nesteytykselle ja syömään korviketta. toisen kanssa homma tyrehtyi samaa sarjaan ja lisänä myös jatkuva itku ja ripuli kun vauva oli allerginen. järjellä tiedän että sitkeällä yrittämisellä saatetaan päästä vielä eteenpäin, mutta pakko varmaan todeta että haaveet pitkästä imetyksestä on ehkä ylioptimistisia.. sitä on jotenkin niin pettynyt itseensä ja kroppaansa kun odotukset ovat olleet sitä taistelua mitä ovat ja imetyksilläkään ei oikein voi paikata sitä aukkoa " onnistuneessa äitiydessä" . tiedän ettei imetys ole kaiken mitta, mutta silti surettaa.
no, voi tämä vielä onnistuakin. pitää vaan maata ja tissittää ja tissittää ja tissittää. onnistuu tai ei ainakin yritän parhaani. ja jos käy niin ettei vauva saa riittävästi niin antaa pulloa perään ja koittaa olla tuntematta itseään epäonnistuneeksi.
Kiirettä on pitänyt, ei oo ehtinyt siirtyä vielä tälle puolelle. Synnytyksestä sitten jossain vaiheessa tarinaa sille puolelle.
Jokos on nimipino aloitettu sille palstalle? Vai onko kellään vielä " virallistettu" nimeä?
Poika siis syntyi 40+6 10.11. klo 3.55 4280g 50 cm
Meillä nyt poika viikon ikäinen ja tissin kanssa kans taistellaan. Mulla kesti hetken ennenkö tajusin, että syy onkin siinä, että maitoa ei heru. Luulin ensin, että vauva ei osaa syödä oikein. Onneksi äitiysneuvolan terkka kävi heti kotona ja tajusin, että lisää pitää antaa. Pärjättiin eiliseen asti omalla maidolla. Nyt on avattu toinen korvikepurkki. Lypsän ja imetän, imetän ja lypsän... Eilen tuli ihan pieniä määriä ja itku, että eikö tämä onnistu. Aiempien lasten kohdalla ongelma on ollut se, että maitoa tulee liikaa, suihkuten ja vauva pulauttelee. Elien sain vinkin juoda perhekaljaa. Aamulla mies heti Siwaan... JOin kaksi lasia ja parin tunnin päästä lypsin 120 ml!!! Nyt pyysin miestä tuomaan jotain enemmän kotikaljaa, kun en olutta muutenkaan juo, niin tuo perhekalja maistuu niiiin pahalle. Ja on siinä 2,2, %, pian oon siitäkin huppelissa ;) Nyt sain kuitenkin hyvän mielen tuosta isosta määrästä ja sitkeyttä taas jatkaa. Haluaisin imetyksen onnistuvan!
Muuten menee hienosti. Poika nukkuu noin kolmen tunnin pätkiä ja seurailee jo kovasti välilllä varsinkin isojen sisarusten puuhia. Aamulla kylvettiin eka kerran.
Ristiäiset meillä on 9.12. Nimi on vielä päättämättä ;) Tai minä luulen, että mulle se on aika selvää, mies vielä makustelee...
Yöllä juuri miehen kanssa juteltiin, että ei sitä enää pois antaisi, niin omalta se jo tuntuu. Ja niinku aiemmin oon puhunut, heti kun mies vauvan sai syliinsä, se oli ihan myyty. Raskausaikana se ei mahaa silittele tms.
Pyykkiä olis koneessa ja kasa kuivana, imuroida pitäis, tavaroita on pitkin huushollia, ruoka onneksi uunissa. Tyttö 4v kaipaa kaveria. Pian pitäis taas koittaa lypsää, sitten vauva jo heräileekin.... Kiirettä mutta ihanaa vauvaperheen arkea! Mies on onneksi nyt viikon kotona...
Voi kuulkaa! Älä Momentti pidä itseäsi huonona äitinä, jos imetys tyrehtyykin. Sinähän se vasta taistelija olet ollut ja Äiti isolla Ä:llä, kun olet lapsesi saanut maailmaan niin vaikeiden odotusten jälkeen!!! Älä nyt aseta liian korkeita vaatimuksia itsellesi. Jos sitä maitoa ei kaikesta yrittämisestä huolimatta tule, niin sitten pulloa. Yritä rentoutua. Teilläkin on niin paljon koettelemuksia, että se *henkinen stressi* voi hyvinkin vaikuttaa maidontuotantoon. Ja toisilla vaan ei maitoa tule. Sanoivat *asiantuntijat* mitä vain, eli että muka *imetä, imetä, kysyntä ja tarjonta*. Olet lapsillesi maailman paras äiti!!! Läheisyyttä, hellyyttä ja rakkautta heille voi antaa ilman rintaakin =)
Se kotikalja, Bubbles, on totta ja kai aika *vanhaa perinnetietoa*. Joskus jopa sairaaloissa on voinut saada sitä tai pienen tipan konjakkia herumiseen =) Ja sitten kuulemma (tämä oli uutta minulle) rintojen kohdalla lapaluiden vieressä on jotkin *herumispisteet*, joita mies voi hieroa/painaa, jotta maito alkaisi herua. Tämän kertoi minulle nyt kätilö sairaalassa.
Itselläni imetys on aina sujunut *ongelmitta*, mutta silti olen aina varautunut henkisesti siihen, että JOS EI, niin korviketta sitten ja ilman huonoa omaatuntoa. Voihan se olla, että jokin suuri henkinen trauma iskee päälle ja maito tyssää siihen...
Meillä on tuo *rytmi* vielä haussa. Yöllä toki nukutaan (kuten pääosin päivälläkin), mutta syömistiheys vaihtelee tunnista neljään. Melko rauhallinen tyttö on, vielä. Muutaman kerran on käyty vaunuttelemassa. Nimiäiset pidetää perhepiirissä 3.12. Siihen saakka nimi on *salainen*.
Nyt taas on tarvitsijoita useampi...
TalviSalama + Tiitiäinen 13pv
Momentti: Juu, ei maailma kaadu imetyksen loppumiseen. Esikoisen kanssa minäkin stressasin ja syyllistin itseäni (vaikka nyt tajusin, että suurin vika oli vauvan imemisessä). Lopulta sain nokkosrokon ilmeisesti stressin oireena ja sen lääkkeellä taas meinasi taju lähteä. Kun lopulta kaikkeni yrittäneenä luovutin (osaimetin vähentyvästi 11 viikkoa), oli suuri helpotus siirtyä täysin pulloruokintaan. Minusta tuli taas oma iloinen itseni ja lapsikin sai " paremman" äidin. Eli on tilanteita, jolloin imetys ei välttämättä ole lapsenkaan edun mukaista. Olin ihan raunio sen imetyksen vuoksi. Toki yrittää kannattaa, varsinkin jos lapsi imee hyvin, mutta korvikkeesta ei tarvi syyllisyyttä tuntea! Tärkeintä on kuitenkin, että vauva saa sillä hetkellä masunsa täyteen ja äitikin olisi levollisin mielin!
Mulla sujuu tällä kertaa imetys hyvin Miskan kanssa, ja yllättäen olen saanut Jouninkin syömään paljasta rintaa! Hänen imunsa tosin on aika heikko, eikä hän saa paljon irti, mutta saa kuitenkin. Keksin rauhoittaa hänen menonsa ensin tutilla (jolloin imukin lähtee käyntiin), sitten kun on rauhoittunut, nappaan tutin pois ja tökkään tissin tilalle. Miska oli mukana eilen piiitkällä ostosreissulla Prisman s-etupäivillä. Meni upeasti ja ainoastaan kerran imetin hänet pukukopissa. Tulipa sekin koettua :D
Pojilla on ollut nyt kovasti nuhaa vajaan viikon ajan, mikä tietty haittaa unia. Kaikkea on jo kokeiltu. Tänä iltana pitäisi vielä kokeilla pesuhuoneessa " höyryttäminen" .
Meillä on ristiäiset 2.12. Kakunkin jo tilasin. Nyt olen pattitilanteessa ristiäispuvun kanssa - toinen on meidän suvusta ja tapana on kirjailla nimi helmaan, toisen ihanan äitini osti ja siihenkin tulisi kirjailu. Nyt kuitenkin anopilta tuli heidän suvun puku, josta en yhtään tykkää (eikä saa kirjailla). Ja tietty anoppi loukkaantuu, jos sen puvun lemppaan. Voi vee, mikä tilanne!
Alia ja pojat
Täällä poju tuhisee masun päällä ja vietetään rauhallista koti-iltaa. Esikko meni mummille yökylään ja mieskin kotiutuu vasta 11 maissa. Ihanaa saada mies viikonlopuksi kotiin, saa hoitaa osan yösyötöistä niin saan nukkua hieman enemmän. Hienosti on mennyt kyllä eka viikko Veetin ja esikon kanssa. Esikon kotipäivää pidettiin eilen ja kyllä oli niin pollea ISOsisko auttamassa vauva-askareissa. Ihanat lapset mulla!
Meillä pidetään nimiäiset vasta tammikuun puolivälissä. Vinkkinä muuten www.vimpelinkirjakauppa.fi josta saa tilattua todella edullisesti nimikoidut servertit ja kahviliinat.
MA ja Veeti 12pv
Josko multakin irtoaisi sitten jotain juttua :)
Täälä oli taas mukava yö takana,ja nyt mullakin mielessä että mitenkähän tuo maito riittää,kun ennen siis viime viikolla lypsämällä tuli jopa 50ml kerralla ja nyt syötön jälkeen vain 10-20ml.
Ja tuo 50ml tuli silloin siis myös syötön jälkeen...
Tosin nyt vauva on rinnalla kyllä kerralla 30-35min kun viime viikolla oli vain 10-20min kerralla.
No tyytyväiseltä vaikuttaa,välillä syö päivällä jopa 1.5 tunnin välein mutta yöllä saattaa olla jopa se 5-6 tuntia väliä...
Pitää muistaa juoda hyvin ja syödä hyvin niin saisi tuon maidon tuotannon pysyyn käynnissä...
No eiköhän sen huomaa jos sille nälkä jää.
Ainakin minusta ilmaisee selvästi milloin haluaa rintaa ja milloin pelkän tutin.
Eilen tosiaan olin siellä joulu ostoksilla jamelkein kaikki lahjat tuli ostettua enään puuttuu vain mun lahja jonka mies hommaa ja sitten vanhemmalle tytölle ja pojalle toiset omat lahjat,koska ostin nuoremmalle tytölle jo toisen " yksityisen" lahjan.
Rahaakin kului kyllä reilut 50¿ ei hirveen paljoa,mutta tarpeeksi meidän kukkarolle.
No eipä tarvi kovasti enään niitä lahja juttuja tressata...
Mutta eipä kai tässä muuta kuin mentävä pyykkikorin ja telineen kimppuun...
toivoovauvaa+pikku-peikko
Täällä sujuu ihan kivasti- isotsiskot edelleen hoitohommassa mukana, tosin tuo keskimmäinen 1,5v on nyt aloittanut uhmakkaan taistelun huomiosta aina kun ollaan kahden tai siis kolmen. Ja varsinkin sen imettämisen aikana. Ja haluaa itse juoda tuttipullosta KOKO ajan. Heti jos tulee jotain " hätää" niin pulloa huutaa. Sitten neiti kantaa ympäri asunto 1,5l maitoa ja huutaa että mämmää..toisaalta aika hellyyttävä näky. Olen sitä nyt kyllä sille antanutkin, kun tuntuu siitä jotain lohtua saavan, tuttia ei enään syö.
Vauva syö yöllä (tämän hetken rytmi...kuka tietää huomisesta..) aina siinä 00-01 ja seuraavan kerran 04 ja herää aamusta 08. Se neljä tuntia on aikalailla siis vakio syöttöjen välillä. Meillä on ihan reilusti menty sille linjalle että imetystä alkuun, sitten pumpattua maito pullosta. Ja jos ja kun se ei enää riitä, kaupasta on jo valmiina korviketta. Mulla kun tuon imettämisen kanssa ei mitään paineita, totta kai imetän niin kauan kuin pystyy ja toivotaan että jatkuu kauan, mutta sitten kun ei enää onnistu niin sitten saa muuta. Mulla tosin heruu tuota maitoa imemisen jälkeenkin aina se 1,5-2,5dl, siis pumppaan noin joka toisen syötön. iltasin pumppaan valmiiksi jo yömaidot odottamaan, sängyn vieressä termari ja kuppi, sinne sitten lämpiämään- hyvä keino muuten! Ja tyttö on tyytyväinen. Meillä nimittäin esikoisen kanssa takkusin myös tuota imettämistä- neiti söi tunnin ja nukkui tunnin---ja tätä kesti ja kesti kunnes kaveri sanoi että anna sitä pullosta..ja johan uni piteni ja tyttö ei ollut niin itkuinen: Tosin meillä oli myös esikolla tuota koliikinpoikasta joten huutoa riitti kyllä muutenkin. Mutta pääasia että ruokaa saa, syliä saa kyllä varmasti tarpeeseensa ja sitä läheisyyttä. AInakin noista muistakin on ihan hyviä tullut ;)
Oma maha...siis tämä kipu jatkuu edelleen, vaikka ensi viikolla jo kuukausi leikkauksesta. Eipä ole aiemmin ollut tällaista. Nyt on kyljet kuin hakatulla, niin kipeät. Ehkä se on tuo kantaminen, sitä kun tulee kannettua ja touhuttua pitkin päivää- kantaa siis sitä keskimmäistäkin.- Pakkohan se on.. Toinen huutaa jalassa kiinni niin kyllä sitä äiti syliin ottaa. Mutta tänään käyn päivystyksessä kun on äitynyt niin araksi.
Niin ja sitten ärsytysjuttu. Mulla meinaa ihan hernettä joka kerta vetää nenään kun näkee tuttuja jotka sanovat että no vielä pitää sitten se poika tehdä kun nyt ei tullut! Hormonihirviöissäni sitten olen jo tiuskinut takaisin. MITEN NIIN PITÄÄ POIKA TALOON SAADA..onko tytöissä jotain vikaa.. Sain jopa onnitteluviestejä joissa oli että ei vieläkään poikaa, ehkä joskus. EI TULE ENÄÄ TYTTÖJÄ EI POIKIA..ja itse tuota tyttöä kyllä kovasti toivoin, että näiN! Ei sillä että pojissa vikaa on, mutta hassu perinne...se siitä =X
Kauheaa kun tulee tekstiä..liekö kukaan enään lukemassa! Mutta siis, tilaa muille. Eilen huusin kantoliinan huuto.netistä. Sitä odotellessa =)
Hyvää viikonloppua!
Haltijapipari ja tytön tylleröt
Meillä on nyt oltu kotosalla maanantaista asti ja kaikki on mennyt erittäin hienosti. Kiitos pienen tyttäremme erittäin hyvien unen lahjojen. Esikoiselle on ehtinyt antaa runsaasti huomiota, koska vauva koisii suurimman osan päivästä ja myös yöstä.
Imetys sujuu suht kivasti, joskin maitoa tulee tällä hetkellä liikaa vauvan tarpeisiin. En haluis alkaa lypsämään, kun esikoisen kanssa tein sitä reilu 2 kk oikein vuokratulla sähköpumpulla, kun ei voinut aluksi imettää (palleahermon halvaus). Mut sitten kun poika voimistui imetys sujui ihan hyvin. Siis vasta pari kuisena aloitin oikeestaan imettämään eli älkää siskot luopuko toivosta! Paitsi esikoista en osannut oikeestaan ollenkaan imettää muuta kuin makuulla, mut muuten sujui hyvin. Nyt olen koittanut muistaa, että tämä vauva osaa syödä myös sylissä eikä aina tarvii lähteä sängylle imetyspuuhiin.
Erittäin isot voimahalit kaikille, joiden vauvat ovat vielä sairaalassa ja on tullut vastaan alkuvaikeuksia. Ei toivois, että kukaan sitä joutuu kokemaan, kun lapsella on vaikeeta, mutta onneksi meillä on hyvä terveydenhuoltojärjestelmä ja pikkuiset taistelijat kasvaessaa itsekin korjaavat monia vikoja.
Nyt lukemaan sanomalehteä rauhassa, kun esikoinen lähti mummon kanssa kaupungille ja pikku tyllerö nukkuu.
t: Lempi
Onko muilla jo lähtenyt napatynkä? Meidän tytöllä se on jo melkein irti. Eikös tämä ole vähän varhaista kun lapsella on vasta viikko ikää? No maanantaina menen neuvolaan näyttämään sitä, kun terkkari halus nähdä sen vielä uudestaan. Eilen oltiin punnituksessa, kun sairaalasta lähtiessä ei ollut paino vielä lähtenyt nousuun. Nyt kyl oli jo melkein syntymäpainossa.
t: Lempi + Inkeri 9 pvää
Kaikki tuntuu lypsävän ja aloin miettimään, että miksi? Siis ihan mielenkiinnosta :) Itse lypsän luovutukseen, huvikseni en sitä jaksaisi tehdä... Ja siitä maidon riittämisestähän ei lypsämisen avulla voi tietää yhtään mitään! Kaikki äidit ei heru pumpulle ollenkaan, toiset vähänlaisesti ja jotkut sitten tosi hyvin. Itse en saa tosta noin vaan edes sähköpumpulla irti rinnoista kuin ihan millejä, mutta kun imettää toisesta ja lypsää samalla toisesta, niin pullo on hetkessä täynnä tai jos heti lypsää imetyksen päälle sen josta ei ole imettänyt, niin silloinkin heruu (mutta silloin ei tule niin paljon kuin tulisi vauva rinnalla). Niin ja jos vauvalle jää vielä nälkä ekan rinnan jälkeen, niin lypsetty rinta heruu taas vauvalle ihan suihkuamalla. Niinhän se on luonto järjestänyt, että nimen omaan vauva saa rinnat toimimaan :) Niin ja jos haluaa lisiä maitoa, niin tuo että imettää toista ja lypsää samalla toista tepsii siihen usein eli lisää maidontuotantoa. Ja tässä vajaan kk iässä usein on tiheän imun kausi vauvalla, eli voi tuntua että vauva haluaa olla koko ajan rinnalla ja rinnat tuntuu tyhjiltä, mutta se on se vauvan tapa saada maitoa lisää tulemaan.
Tulipa sepustus :) Mutta pääpointtina olkoon se, että lypsämisen avulla ei saa tosiaankaan tietoonsa sitä, että tuleeko maitoa tarpeeksi vai ei! Sen kertoo vauva sillä, onko tyytyväinen, nukkuuko hyvin, tuleeko pissavaippoja (vähintään 5krt/vrk) ja kakkaako vauva (ja rintavauva kakkaa joko joka vaippaan, kerran pari päivässä tai sitten kerran viikossa...).
Meillä vauva syö vaihtelevasti tunnin-4 tunnin välein enkä turhaan jaksa edes miettiä, että riittääkö maito. Kyllä sen sitten vauvasta huomaa, jos ei riitä.
Lempi05, meillä napatynkä irtosi 6vrk iässä, esikoiselta myös samoihin aikoihin aikanaa. Joten ihan ok aika irrota on tuokin, se vain on sitten kuivunut tarpeeksi hyvin!
Marrastoive kera tirppanan ja miesten...
Eli jokaisen kohdalla olen lypsänyt, ottavat pullosta lisämaidon, kun eivät ole koskaan jaksaneet syödä kovin sitä rintaa. Ja kun mulla suihkuaa joka suuntaan, ja räjähtää jos en pumppaa välistä. Tietenkin se myös lisää tuotantoa, mutta eipä tuo pakastettu maito pahaksi ole.
Ja juu, ei näytä sitä maidon riittävyyttä pumppaus, mulla onni että pumppaamalla tulee ihan koska vain pullo lähes täyteen. Olen tämän todennut meillä toimivaksi. nyt peräti käytössä jo sähköpumppu, aiemmin käsipelillä.
Ja tuo pullosyöttö on myös antanut pitempiä yöunia- kyllä- vaikka tiedän että vauvat valvottaa, niin mielummin nukun yöllä vähän kun en ollenkaan ;). Meillä kun tuntuu että välistä kaikki lapset valvoo, ja isommat herää jo aamutoimiin puoli 7 ja eivät nuku koko päivänä, niin kaikki uni on tervetullutta.
Napatynkä irtosi siinä viikon iässä, jokaisen kohdalla samoin.
Nyt syömään!
Minä olen molemmilla kerroilla lypsänyt sen vuoksi, että maidontuotanto lisääntyisi. Mulla kun ei tuota niin hirmusti tule (tai esikoiselle ei tullut, nyt tulisi yhdelle, muttei kahdelle). Eli jos tuntuu, että syötöltä jotain vielä jäi ja vauva/vauvat näyttäisi nukkuvan pitkään, lypsän loppumaidot talteen (syötön jälkeen 20-60ml). Tai sitten lypsän evääksi, jos olen lähdössä johonkin ilman vauvoja. Täysistä rinnoista (joita ei ole syöty moneen tuntiin) irtoaa maksimissaan 140ml. Mulla taitaa lypsyllä tulla suht sama määrä kuin vauva saisi. Ainakin syöttöpunnitukset ovat olleet samaa luokkaa kuin vastaavan tilanteen pumpattu määrä. Tietysti jos lapsi imeskelee tosi pitkään rinnalla välillä taukoillen, niin saa enemmän. Mulla vasen rinta tuottaa " pikamaitoa" (eli kun " kaikki on loppu" tulee taas hetken tauon jälkeen pieni määrä maitoa), oikea ei tee samoin. Muutenkin mulla tulee vasemmasta rinnasta 2 kertaa niin paljon maitoa kuin huonosta oikeasta, vaikka rinnat on samaa kokoa ja näköä, ja imetän molemmista yhtä lailla. Hassu homma.
Alia ja pojat
muuten myös mahdollistaa että voi joskus lähteä johonkin niin että vauva jää kotiin =). Eli meillä mies sitten voi syöttää pullosta, tai kun jopa kerran jo oli anopilla hetken hoidossa (me asunto-asioilla) niin oli varahätänä pumpattu pullo. Ja yöllä aivan bueno kun välistä voi mieskin hoitaa syötön. (jos siis vain suostuu ;) )
Niin ja mulla myös toinen tekee sitä ns. pikamaitoa, ja nimenomaan vasen. Jännä juttu sekin tosiaan. En edes ole miettinyt aiemmin kuin nyt koko asiaa. ja meillä syöttöpunnituksessa on ollut isoja eroja rinnan tai rinnan ja pullon osalta.
Ja jos taas menisi keikkimään, niin kuin tuo juniori tuossa huutaa!
mies lähti viemään isommat lapset nukkumaan ja pikkuinen nukkuu (sais kyllä jo herätä syömään, mulla rinnat räjähtää enkä kehtais lypsää kun tiedän että kohta poika herää nälissään..) ja mulla pikkuhetki aikaa istahtaa koneelle. Mukavasti menee täälläkin, vähän on poika välillä alkanut känisemään, yleensä silloin kun on väsynyt mutta ei saa nukahdettua/ei malta nukahtaa. Tallöin on oon ottanut pojan kantoliinaan ja siihen nukahtaakin melkein heti. Meillä (yleensä) yöt menee niin että poika nukahtaa 22-23 välillä tankattuaan ekaksi tunnin ja nukkuu sitten 10h jonka aikana syö 2 kertaa. Aamulla heräilee siis suurinpiirtein 9 aikoihin eli saisin itsekin nukuttua tosi hyvät unet elleivät isommay lapset herättäisi viimeistään 7.00. Välillä saattaa kuitenkin olla öitä (esim.viime yö)jolloin poika nukahtaa jo 19.00 ja herää 4 aikaan eikä enää nukahda vaan haluaa seuraa. Poika saattaisi viihtyä itsekseenkin esim. lattialla tai sitterissä mutta jotenkin en raaski antaa hänen olla vain itsekseen vaan nousen sitten pitämään seuraa poitsulle. Nämä aikaisin heräämiset kuitenkin TOSI harvinaisia, poika nyt 3vko ja viime yö oli 3. yö kun ei nukuttu kunnolla. (koputtaa puuta)
Haltiapipari: kävitkö päivystyksessä? Mulla nyt leikkauksesta 3vko ja leikkaushaava on viime päivinä tullut erittäin kipeäksi, samaten koko maha tuntuu nyt todella kipeältä, täysin erillaiselta kuin 2 ekalla kerralla. Tiedän kyllä että todennäköisesti touhuan liikaa, mutta minkäs teet, pakkohan noita isompiakin lapsia on hoitaa. Mietin juuri, että kuinkahan kauan kuuntelen tätä haavakipua ennen kuin lähden näyttämään?
Lypsämisestä oli puhetta. Mä lypsän ihan sen takia, että maitoa tulee järkyttävästi. Yölläkin joudun nousemaan lypsämään kun rinnat on niin täynnä. Tiedän kyllä, että tuo lypsäminen vielä lisää maidontuotantoa, mutta pakko on. Näin oli isompienkin ollessa vauvoja ja molemmilla kerroilla kysynnän ja tarjonnan määrä tasaantu vauvan ollessa n. 2kk. Ompahan sitten pakastimessa maitoa niin iskäkin pääsee syöttämään mikäli olen jossain asioilla ilman vauvaa.
En enää muista mitä muuta piti kommentoida, mukavaa viikonloppua kaikille ja efficalle sylikaupalla voimia!
Ai niin, momentti: imetys ei todellakaan ole äitiyden mitta, älä suotta ota paineita! Varmasti olet kaikkein paras äiti vauvallesi, söi vauva sitten pulloa tai rintaa!
onna
Pitaakin kokeilla lypsamista samalla kun imettaa. Millasia pumppuja teilla on?
Onko teilla viela yohikoilua ja kuinka kauan sita jatkuu? Joka aamu kun heraan olen ihan litimarka, inhottavaa. Kuinka kauan menee etta se pehmea muodoton vauvamaha lahtee? Jarkyttavaa en muista yhtaan kuinka kauan noissa meni kahden aikasemman kanssa.
Nyt olen ollut vain hissukseen kotona, ei ole ollut mitaan kiiretta kayda ulkona vauvelin kanssa. Itse haluaisin pikku hiljaa ruveta jumppaileen ja laittamaan omia vaatteita paalle. En raaski kun tama on viela niin sotkuista ja maidon haju ei kylla lahde vaatteista helpolla.
Kauanko kannattaa odottaa ennen kuin lahtee salille? Viimeksi muistaakseni odotin pari kuukautta.
Mulla on ollut kamala suklaan ja karkin himo. Lapsilla on isot pussit karkkeja halloweenista. Olen niista iltaisin sitten plokannut parhaimpia :)
Meillä tyttö syö niin hyvin rintaa, että pullosta ei olla annettu sitten ekojen päivien jälkeen. Ja yöimetyksetkin menee yleensä niin, että itse nukun autuaasti ja vauva imee ;) Pitäis kyllä koittaa taas joskus antaa pullosta, ettei tyystin vauva sitä tapaa unohda ja hylkää...
Omat murheet tuntuvat todella pienilta tuollaiseen verrattuna. Jaksamista koko perheelle.
13 paivan ikainen ja ollaan pikku hiljaa alettu liikkua ulkona. Kantoliina on ollut aivan fantastinen, babe viihtyy siina todella hyvin.
Kuinka kauan tata hirveata yo hikoilua kestaa? Aamusin ollaan koko porukka ihan litimarkia. Masu pienenee hyvin, vaikka onkin pehmea pullataikina viela. Kuinka kauan sen " imeytyminen" kestaa.
Uskomatonta kuinka sita unohtaa kaikki nama asiat vaikka on jo kolmas kerta.
Prinsessa nukkuu meidan vierassa ja heraa muutaman kerran syomaan, mutta muuten nukkuu kylla todella hyvin. Maito maistuu ja kasvaa ihan silmissa. Joka paiva seurustelee enemman. Viihtyy todella hyvin siskon ja veljen kanssa. Varsinkin neiti 6v pitaisi sylissa koko paivan.
Olisko mahdollista saada joku suljettu yhteiso meille johon vois laittaa kuvia ym ?
BettyBlu