Onko kaikille ok että asiakkaana Suomessa pitää puhua englantia?
Olen saanut useammassa ravintolassa Helsingissä palvelua vain englanniksi. Viimeksi vapianossa, jossa ruoka tehdään siinä suoraan silmien alla, kokki puhui ainoastaan englantia.
Luulisi, että sielläkin jotkut tietyt lauseet ja kysymykset oppisi aika heposti kysymään suomeksi jos halukkuutta olisi, mutta aivan kaikki, kuten laitetaanko juustoa/maksetaanko samasta ym. kysyttiin englanniksi. Ja sen mitä huomioin, niin suurin osa asiakkaista kuitenkin oli suomalaisia, ja menivät vuoronperään rallienglannilla asioimaan. Onko kaikille ok, ettei asiakaspalvelua Suomessa saa suomeksi?
Kommentit (252)
Mä olin ravintolassa eilen ja sielläkin puhuttiin englantia. Onneksi oli "tulkki" mukanani.
Mun ei kai kannata käydä ravintoloissa, kun kielipäätä mulla ei ole.
En voi ymmärtää miksi suomalaiselta vaaditaan monessa suomalaisessa työpaikassa ruotsinkielen taitoa mutta muilta ei suomenkielen . Ruotsin suomalainen sai joku aikaa sitten rahakorvauksen kun ei saanut riittävän nopeasti ruotsinkielistä palvelua . Koskahan joku hoksaa vaatia kantasuomalaisena korvauksia siitä ettei palvella suomeksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.
Kannattaako sitten mennä ostamaan mitään sellaisesta liikkeestä, josta ei saa palvelua haluamallaan kielellä? Ja eikö nyt ole aika tyhmää inistä jostain takuukuvioista, kun jossain on ravintola, josta ei saa kuin englanninkielistä palvelua?
Minua ei haittaa. Jos palvelu on muuten asiallista, niin hyvä vaan, että suomea osaamattomat voivat tehdä Suomessa töitä.
Minuakaan ei haittaa, mutta luulisi että on edes jotain motivaatiota sitten alkaa hiljakseen opetella sitä suomea. Aika paljon menee ohi jos ei ikinä opi maan omaa kieltä. Tajusin tämän kun juttelin ulkomailla käydessäni yhden ulkomaalaisen ystäväni tutun kanssa joka oli ollut Suomessa vuosia töissä ennen takaisinmuuttoaan. Hän oli ihan pihalla ja tietämätön monista yleisistä asioista täällä joista yritin keskustella, pyöritteli vain päätään että ei ollut kuullutkaan tuosta tai tästä asiasta.
Firmalle, joka palkkaa epäpätevää halpatyövoimaa tulisi asettaa sakko. 5000 euroa per kuukausi, niin alkaisi ehkä miettimään kaksi kertaa palkataanko se hakijajoukon halvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulle tässä joku ongelma, ap?
Kaikilla ei englannin taito ole riittävällä tasolla hoitaakseen eri kaupoissa tarvittavat asiat esim. elektroniikkaalittyyvät takuukuviot. Toisekseen kun karsitaan työntekijöiden osaamisesta, niin voidaan perustellusti maksaa työntekijöille huonompaa palkaa ja poljetaan paikallista palkkatasoa.
Kaikilla ei ole aivotoiminta riittävällä tasolla käydä itse paskalla, mutta ei kaikille vaadita silti pyyhkijää vessoihin mukaan.
Sinulle varmaan on ok, jos sinut korvataan töissä kolmanneksen halvemmalla ulkkarilla joka ei osaa puoliakaan töistäsi?
Totta kai on ok. Miksei olisi? Mikä minä olen määräämään, että työnantajani pitää pitää minut töissä, vaikka työnantajan tavoitteet täyttyisivät paremmin ottamalla tekijä vaikka romaniasta minun tilalleni?
Tämä mahdollisuus pitää minut töissä terävänä ja kehittämään itseäni paremmaksi. Ilman tätä kannustinta päädytään juuri siihen, että meillä on Suomessa duunarirälssi, joka ei osaa muuta kuin liiton lakimiestä kutsua apuu.
Vierailija kirjoitti:
Firmalle, joka palkkaa epäpätevää halpatyövoimaa tulisi asettaa sakko. 5000 euroa per kuukausi, niin alkaisi ehkä miettimään kaksi kertaa palkataanko se hakijajoukon halvin.
Tulisi aika monelle suomalaiselle "ammattilaiselle" esimerkiksi ravintola-alalla lähtö. Monet ovat todella epäpäteviä. Suomessa sa harvoin ravintoloista hyvää palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.
Väärin. Lue nyt alkajaisiksi perustuslaki ja mieti sitä.
Suksippa nyt alkajaisiksi kettuun. Ja mieti siellä.
Jos kaikki asiakkaat puhuu myös aina englantia heille, silloin eivät opikaan koskaan palvelemaan suomenkielellä. Se on karhunpalvelus puhua englantia heille.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä tätä tilannetta sillä linssillä että suomalaisella ei ole Suomessa oikeutta saada palvelua suomeksi, mutta kaikkien suomalaisten tulee opiskella ruotsia jotta voivat palvella ruotsalaisia ruotsiksi.
Kieroa?
Kaikki suomenruotsalaiset opiskelevat pakkosuomea, että voivat palvella suomalaisia suomeksi.
Katseleppa uudestaan sen linssin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole ok, enkä asioisi moisessa paikassa. Tämä on Suomi ja täällä puhutaan suomea. Ja olen sentään lähes äidinkielen tasoista englantia puhuva ihminen, joka ajattelen näin.
Menikö tunteisiin? Tyhmillä monesti menee helposti.
Älkää puhuko englantia! Jos ette saa Suomessa palvelua suomeksi, niin lähtekää paikasta saman tien.
Itse asun englanninkielisessä maassa, joten sinänsä englannin puhuminen ei ole minulle ongelma, mutta kyllähän tuo omituiselta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ammattitaitoinen kokkihan siellä ravintolassa oli töissä. Ei häntä sinne puhumaan oltu palkattukaan.
Maassa maan tavalla ja maan kielellä (paitsi ulkomaalaiset vierailijat,satunnaiset kävijät ja turistit)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi? Tyhmillä menee helposti.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää ja vältän tällaisia ravintoloita. Onneksi fine dining -paikoissa saa palvelua suomeksi.
Kämpin room servisestästä ei saanut tilattua kuin englanniksi.
100 vuoden päästä täällä Suomessa varmaan vähemmistö on suomalaisia, joten varmaan suomen kielikin on on silloin katoavaa perinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki asiakkaat puhuu myös aina englantia heille, silloin eivät opikaan koskaan palvelemaan suomenkielellä. Se on karhunpalvelus puhua englantia heille.
Monia ulkomaalaisia joille olen jutellut pikemminkin ärsyttää kun suomalaiset vaihtaa äkkiä englantiin kun tajuavat ettei vastapuoli olekaan natiivipuhuja. Nolointa on kun jotkut alkavat änkyttää englantia heti kun tulee vähänkään ulkomaalaisemman näköinen palveltavaksi ja hups: se onkin Suomessa ikänsä asunut ihminen joka ei saata edes osata sitä englantia kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläsi? Tyhmillä menee helposti.
Harmittaako persuliisaa noin kovasti, että Suomi ei ole yksikielinen maa? :D
Puhun vain suomea, jos eivät ymmärrä minua, ei se mitenkään ahdista. Laskun olen aina saanut suomeksikin ja jos yrittävät siihen tippiä, niin osaan katsoa numerot ja todeta, että ei.