Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Asuntovelallisella ei varaa korkoihin

Vierailija
21.12.2022 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009279189.html
Joutuu tekemään toista työtä asuntolainan korkojen takia. Eikös ne lainat stressitestata 6% korolla joten miksi asuntovelalliset nyt valittaa. Laina otettu poikkeuksellisen matalien korkojen aikana ja nyt tilanne normalisoituu. Tässä tapauksessa ei voi vedota sähkön hintaan koska kirjoittajakaan ei niin tee.

Kommentit (539)

Vierailija
21/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksettiin laina pois säästöillä kun koron tarkistus tammikuun alussa.

Suosittelen muillekin.

Onneksi lainaa on niin vähän, ettei koron tarkistus juuri vaikuttanut. 

Vierailija
22/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on Vihreätä Ulinaa!

Miten EKP:n korkopäätökset liittyvät vihreyteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans ymmärrä. Uudet asuntolainat on testattu 6% korolla jo vuosikymmenen.

Käytännössä pankki on siis laskenut että jos korko olisi kuusi prosenttia, asumiskulut eivät saa viedä yli 40% nettotuloista. Miten 3-4% korko voi siis viedä kaikki rahat?!

Vierailija
24/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntomarkkinat romahtavat, jos asuntovelalliset eivät pysty suoriutumaan velvoitteistaan. 

Vierailija
25/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskin juuri, että maksamamme ylimääräiset erät säästävät ensi vuonna koroissa 600 €. Kaikki keskustelupalstojen talousasiantuntijat pitivät nopeutettua lainanmaksua nollakorkojen aikana tyhmänä touhuna, vaikka samaan aikaan myös pörssiosakkeiden arvo on ollut selkeästi yliarvostettu.

Vierailija
26/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen pitäisi säätää korkokatto ja maksaa nollasta yli menevät korot. On väärin jos asunto menee alta sen takia ettei ole varaa maksaa asuntolainaa.

Eikä pitäisi. Ihmiset eivät näköjään itse osaa hoitaa asioitaan, vaan aina joka tilanteessa huudetaan valtiota apuun. Jos ei osaa varautua korkojen nousuun, ei pidä ottaa lainaa.

Vierailija
27/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen pitäisi säätää korkokatto ja maksaa nollasta yli menevät korot. On väärin jos asunto menee alta sen takia ettei ole varaa maksaa asuntolainaa.

Ei missään nimessä valtion korkokattoa ja maksusitoumusta ylimenevältä osalta. Sehän olisi pankeille pohjaton piikki. Taas suora tulonsiirto - niistä pitäisi nyt päästä eroon.

Liberaalissa markkinassa on hinnoiteltu lainat ja hinnoiteltu asunnot. Ilman höveliä lainoitusta asuntovarallisuus ei olisi noussut viime vuosien kiihtyvään tahtiin.

Sitäpaitsi, vielä ei ole luottotappioita tullut, ei yrityslainoissa eikä kuluttajalainoissa. Toivotaan, ettei tulekaan.

Neuvotelkaa pankkinne kanssa tai vaihtakaa ajoissa pienempään tai muuten edullisempaan asuntoon.

Höpsö! Etkö ymmärtänyt ironiaa ja analogiaa sähkön hintakattoon?

Vierailija
28/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laskin juuri, että maksamamme ylimääräiset erät säästävät ensi vuonna koroissa 600 €. Kaikki keskustelupalstojen talousasiantuntijat pitivät nopeutettua lainanmaksua nollakorkojen aikana tyhmänä touhuna, vaikka samaan aikaan myös pörssiosakkeiden arvo on ollut selkeästi yliarvostettu.

Olen maksanut asuntolainaa nopalla tahdilla pois vaikka sanottiin, että sijoita mieluummin. Sijoitin kyllä hieman, mutta huonosti menee ja onneksi en enemmän innostunut sijoittamaan vaan keskityin asuntolainaan. 

Vierailija
29/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä pankki on siis laskenut että jos korko olisi kuusi prosenttia, asumiskulut eivät saa viedä yli 40% nettotuloista. Miten 3-4% korko voi siis viedä kaikki rahat?!

Stressitestissä ei yleensä oteta huomioon, että muu kustannustaso saattaa myös nousta merkittävästi tai tulotaso pudota. Se jää täysin oman päättelykyvyn varaan. Kun otimme lainan, laskimme, että kykenemme selviytymään myös, jos toinen jää työttömäksi ja vähän aikaa jopa niin, että molemmat ovat ansiosidonnaisella. Molemmat työmarkkinatuella emme selviä.

Vierailija
30/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö valtion maksaa asuntovelallisten korot?

Vierailija
31/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pitäisi. Ihmiset eivät näköjään itse osaa hoitaa asioitaan, vaan aina joka tilanteessa huudetaan valtiota apuun. Jos ei osaa varautua korkojen nousuun, ei pidä ottaa lainaa.

Oma asunto on sijoitus, ja sijoitustoimintaan liittyy riski. Ei tietenkään kukaan ole laatimassa mitään korkokattoa, sillä ns. taivas on vain rajana korolle. 

Vierailija
32/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 000 euron laina, jossa on 6 prosentin korko ja 20 vuoden maksuaika: lyhennyserä 1400 euroa/kk. Jos lyhennys saa olla vain 40 prosenttia nettotuloista, pitäisi käteen tulla 3500 euroa/kk. Jotta nettona tulee tuon verran, bruttoansioiden tulisi olla noin 5500 e/kk.

Kuitenkin tuollaiset lainat ovat pääkaupunkiseudulla aivan tavallisia ihmisillä, joilla bruttopalkka on 3500-4000 e/kk. Lainojen stressitestit ovat liian optimistisesti laskettuja.

Vierailija
33/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mu..mu..mutku minulla on pakko olla 300.000€ asunto ja uusi auto ja ulkomaan matkat kun muuten masentaa...

* alahuuli väpättää *

Taidan olla elämästä vieraantunut kun oon pitänyt meitä ihan taviksina kun asunto on 300 000e. Tällä alueella lähes kaikki kämpät maksavat reilusti enemmän.

Vierailija
34/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma asunto on sijoitus, ja sijoitustoimintaan liittyy riski. Ei tietenkään kukaan ole laatimassa mitään korkokattoa, sillä ns. taivas on vain rajana korolle. 

Meillä on ASP-lainassa valtion takaama osittainen korkokatto :-)

Vierailija
35/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa asuntoon, se pitää myydä. Niin olen itsekin tehnyt, mikäs ihmeen pohjaton kaivo tuo valtion kassa on, että sieltä ulistaan koko ajan jotain tukia. Elämmekö Neuvostoliitossa. Hyi. Suomi on vieläkin näköjään täys kommarivaltio.

Vierailija
36/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä vielä meidän asuntolainan korot pystyn maksamaan.

Lainan korko nyt 20% mun nettotuloista, 6% perheen kokonaistuloista.

Toisin oli vuonna 94

Lainan korot 100% mun nettotuloista, 42% perheen kokonaistuloista.

Vielä on matkaa paniikkiin

Vierailija
37/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressitestissä ei yleensä oteta huomioon, että muu kustannustaso saattaa myös nousta merkittävästi tai tulotaso pudota. Se jää täysin oman päättelykyvyn varaan. Kun otimme lainan, laskimme, että kykenemme selviytymään myös, jos toinen jää työttömäksi ja vähän aikaa jopa niin, että molemmat ovat ansiosidonnaisella. Molemmat työmarkkinatuella emme selviä.

1) niin, aikuisella on vastuu miettiä itsekin mihin sitoutuu tehdessään isoja päätöksiä. Oli kyseessä sitten asunnon osto, avioliiton solmiminen tai lastenteko. Vastuu näistä on itsellä, samoin vastuu miettiä asioihin liittyvät riskit.

2) kyseisen jutun henkilö valitti VAIN korkojen noususta, eli me lukijat voimme vain olettaa että tämä oli ainoa muuttunut tekijä. Turha spekuloida työttömyydella tai lääkekuluilla, jos ainoa valituksen aihe oli nousseet korot.

Vierailija
38/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mitä tilaa 😂

Olisikohan kannattanut ottaa huomioon mahdollinen korkojen nousu lainaa otettaessa 😂

Vierailija
39/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP meinaa, että Sannan ottamat 40 miljardin euron lainat on stressitestattu 6% korkotasolla? Korkomenot tulevissa budjeteissa 2,4 miljardia pelkästään uusien lainojen osalta.

Vierailija
40/539 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että viime vuosina ihmisiltä on kokonaan kadonnut kyky ottaa vastuuta omasta elämästään ja ihan omin pikku aivoin tehdyistä päätöksistä. Ihan kaikessa huudetaan valtiota apuun heti, kun ei mennytkään niin kuin Strömsössä. Kautta aikojen ihmiset on tehneet virhehankintoja ja ajoittaneet esim. asuntokauppoja väärin. Voi voi. Harmi homma, mutta sellaista se on. Korkojen noususta on kyllä puhuttu niin pitkään, että jos on vuosi sitten ostanut asunnon, siihen olisi kyllä pitänyt osata varautua. Jos olet siitä huolimatta ostanut sen asunnon laskeskelematta yhtään pidemmälle, niin sitten pitää kestää. Joko hommaat lisätienestiä jostain tai pistät kämpän myyntiin. Kaikki ei tee asuntokaupoilla voittoa, sekin on tässä monelta päässyt unohtumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan