Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas Amstaffi tappoi toisen koiran

Vierailija
20.12.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009256183.html?share=7a2af30c4dac8706…

Joku menetti jälleen rakkaan, vanha perheenjäsenen toisen munanjatkeen takia. Itselläni oli dobermanneja 23 vuoden ajan, eivät olleet niitä jatkeita, eivätkä hyökkineet kenenkään kimppuun. Olen harkinnut pikkukoiran hankkimista nyt vanhemmilla päivilläni, mutta en tiedä uskallanko, koska meno on tällaista nykyään.

Eikä tähän ole tulossa parannusta, ikävä kyllä.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi koiran omistamiseen tarvitaan jonkinlainen "ajokortti". Suurimmalle osalle tämä on tietenkin ikävä, kun kouluttavat ja pitävät koiransa aisoissa, mutta jollain tätä pitää rajoittaa.

Vierailija
82/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisi myös herättää keskustelua pikkukoirien omistajien vastuusta. Amstaffistina minua ärsyttää suunnattomasti, että pikkukoiria ulkoilutetaan ikään kuin syötteinä hankaluuksille. Ja sitten tietysti syytetään meitä, kun ensin on ärsytetty amstaffi kimppuun.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että siinä ei ole varsinkaan naisihmisellä mitään mahdollisuuksia pitää koiria aloillaan, kun ne oikein innostuvat ja vetävät.

Kantakaa siis vastuu pikkukoirienne turvallisuudesta.

Ei hel vetti. Toivottavasti toi oli vitsi.

Jos et saa koiria hallintaan niin se on vain ja ainoastaan SUN vika.

Ja tosiaan, oot varmaan myös nakkikiskatappelija? Argumentointi kuulostaa ihan sellaiselta.

"Noku se tuli siihen jotai sössöt tää nii kiskaisin sit tur paan ko ärsytti"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä kirjoittaa lisää (kirjoitin jo tuon 80 viestin, dobermanni omistanut), että tietysti ymmärsin myös vastuun koirani kanssa. Se ei juuri koskaan ollut vapaana missään aitaamattomalla alueella (pari kertaa talvella pellolla) ja katsoin tarkkaan jos ihmisiä tai koiria tuli vastaan, että se kulki vieressäni. Luotin siihen, mutta en liikaa ja jahtiviettiä oli silläkin. Ainoat kerrat, kun nälväisi ihmistä olivat erään juoksijan ohitus ihan koiran vierestä lenkkipolulla (ei edes huutanut mitään, että haluaa ohittaa ja en huomannut, että tulee takaa) ja kerran eläinlääkärissä, kun pelästyi. Sen jälkeen olin itsekin vielä tarkempi. Eläinlääkärissä kuonokoppa, koska pelkäsi siellä yhden ikävän kokemuksen jälkeen. Muuten ei ole mitään huonoa sanottavaa koirastani sen elämän ajalta. Sori pitkä viesti, mutta innostun kirjoittamaan.

Vierailija
84/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmisten pitäisi ymmärtää, että siinä ei ole varsinkaan naisihmisellä mitään mahdollisuuksia pitää koiria aloillaan, kun ne oikein innostuvat ja vetävät."

Jos miettii itseäni niin jaksoin hyvin kyllä pitää aidossa dobermannia. Ei koskaan edes rusakon nähdessään vetänyt niin lujaa, vaikka vetikin täysillä. Olen itse nainen. Toki vähän pidempi ja vankempi. Ei koskaan saisi minusta ottaa koiraa jota ei kokonsa puolesta hallitse. Itselle tuo 30 kiloinen vielä meni ja oli käytössä hyvät ja kestävät varusteet. Kunnon panta ja hihna.

Vierailija
85/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dobermannin ja näitten terrierritaistelukoirien ero on siinä, että dobermann on suojelukoira, ei jalostettu ta ppa maan toinen olento. Suden ja seurakoiran ero on siinä, että sudella on vaistoketju saaliin kuolemaan asti, mutta seurakoiralla se on jalostettu pois. Paitsi näillä roduilla jotka on tarkoitettu alunperin härkätappeluihin ja myöhemmin koiratappeluihin.

Vierailija
86/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bullterrieri. Vaikka koira on mitä kiltein, niin tunnen ja tiedän rodun taustat. Tämän takia koira on aina vahvassa nahkahihnassa, ja leuat aukaiseva purutikku mukana. Tiedän myös, että koiran saa irroittamaan otteensa kuristamalla sitä, olen kerran joutunut irroittamaan samanrotuisen kun se oli murskaamassa toista koiraa. Pitää olla äärimmäisen varovainen ulkona, näin se vaan menee. Rakastan koiraani, mutta en toista tällaista hanki enää sen perimän takia.

No niin, nyt nähtiin se kaikkien aikojen ensimmäinen asiansa oikeasti osaava ja purutikkua mukana pitävä koiranomistaja. Onnea! Olet yksi niitä harvoja joille olen valmis suomaan tuollaisen koiran. Satasesta vetoa ettei keskiverto tappelukoiran omistaja ole kuullutkaan mistään purutikusta.

Keskiverto bullterrierin omistaja ilmoittautuu. Olen omistanut kolme bullterrieriä, enkä ikinä kuullut purutikusta. Kerrotko mikä on purutikku ja kuinka sitä käytetään?

Taitaa tarkoittaa break stickia. Mullakin sellainen, mutta ei toimi näykkivästi purevien rotujen kanssa, kuten saksanpaimenkoira. Bulleihin tepsii.

Vierailija
87/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEPJp kirjoitti:

Vauva sivuston tappaja-koira tietäjät taas vauhdissa🤦 Kaikki hyökkäävät koirat ovat nykyään automaattisesti Amstaffeja.

Faktaa pöytään, ennen lynkkäystä!

Vaan kun sitä ei ole🤦

Mikä ihme siinä on ettei omistaja voi pitää OMAA koiraansa kurissa? Ettekö ymmärrä sanoja hihna ja kuonokoppa ja kiinni pitäminen vai mikä oikein on?

Vierailija
88/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on bullterrieri. Vaikka koira on mitä kiltein, niin tunnen ja tiedän rodun taustat. Tämän takia koira on aina vahvassa nahkahihnassa, ja leuat aukaiseva purutikku mukana. Tiedän myös, että koiran saa irroittamaan otteensa kuristamalla sitä, olen kerran joutunut irroittamaan samanrotuisen kun se oli murskaamassa toista koiraa. Pitää olla äärimmäisen varovainen ulkona, näin se vaan menee. Rakastan koiraani, mutta en toista tällaista hanki enää sen perimän takia.

No niin, nyt nähtiin se kaikkien aikojen ensimmäinen asiansa oikeasti osaava ja purutikkua mukana pitävä koiranomistaja. Onnea! Olet yksi niitä harvoja joille olen valmis suomaan tuollaisen koiran. Satasesta vetoa ettei keskiverto tappelukoiran omistaja ole kuullutkaan mistään purutikusta.

Keskiverto bullterrierin omistaja ilmoittautuu. Olen omistanut kolme bullterrieriä, enkä ikinä kuullut purutikusta. Kerrotko mikä on purutikku ja kuinka sitä käytetään?

Taitaa tarkoittaa break stickia. Mullakin sellainen, mutta ei toimi näykkivästi purevien rotujen kanssa, kuten saksanpaimenkoira. Bulleihin tepsii.

Ei kai näykkivästi pureminen olekaan ongelma, vaan se että joku pitbull tarraa kiinni ja kuolee mieluimmin kuin päästää irti. Oikeasti kuolee. Tarvitaan keppi jolla leuat saadaan kammettua väkisin auki.

Vierailija
89/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisen lasta puri tällainen taistelukoira. Tyttö oli kävelemässä koulusta kotiin, kun vapaana ollut koira juoksee pihalta ja puree tyttöä jalasta. Omistajan mielestä vika oli tytön, kun käveli liian läheltä heidän pihaa ja oli uhka siten koiralle. Koira vaan puolusti reviiriään. Tyttö käveli yleisellä jalkakäytävällä! Monet näistä omistajista on ihan sekopäitä. Tämän vuoksi olen itse alkanut pelkäämään isoja koiria, vaikkei ennen ollut koskaan mitään ongelmia.

Vierailija
90/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa nyt edes kuonopannat niille ongelmakoirille joita ette pysty hallitsemaan jos vetävät. Tuolla on vielä kaiken lisäksi liukasta ulkona koko talven etelässä ainakin. Kuonopanta ei satu koiraan, mutta kääntää koiran päätä sivulle jos koira alkaa vetämään liikaa. Itse en panisi ollenkaan pahakseni että kaikki taistelukoirat kiellettäisiin. On niitä paljon parempiakin vartioivia isoja koiria olemassa jos haasteita etsii ja osaa sekä jaksaa kouluttaa. Tosin näistä muskelikoirien omistajista välittyy monesti kuva ettei etsitä mitään muuta kuin sitä jotain pelote vaikutusta.

Minusta nämä ei muutenkaan kuulu kaupunkiin saati kerrostaloon. Vartioiva koira varsinkin tarvitsee sen oman aidatun reviirin. On se koirallekin kivempaa, kun on oma piha jossa voi juoksennella ja touhuta vapaana. Samoin se, että jossain landella on lenkkimaastoakin ihan eri tavalla ja ilman jatkuvia ärsykkeitä eläimelle kuten autoja, pyöriä ja ihmisiä.

En tässä tarkoittanut vartioivalla rodulla mitään vartiokoiraa, joka on aidatulla pihalla pihavahtina tmv.

Se tarkoittaa sitä luonteenpiirrettä että sillä koiralla on suojeluvietti omaa laumaansa kohtaan. Esim monet paimenkoirat ovat tällaisia. Niiden tehtävä on mm paimentaa ja suojella. Työkoiria ovat alunperin ja vaativat paljon liikuntaa, yhdessä oloa, koulutusta ja tekemistä. Näitä pidetään yleensä omakotitalossa ja toki pihat on silloin aidattu. Maalle sopii tietysti myös. Jotkut saattavat elää myös kerrostalossa.

Tärkeintä on koulutus, runsas liikunta ( mahdollisimman usein maastossa, ei missään kaupungilla todellakaan ) ja se että koira on tiivis osa perhettä eli laumaansa. Tällaisten pitäminen on elämäntapa ja kuka tahansa ei niitä voi hoitaa, jos itse lähdet matkalle, tarvitset osaavan hoitajan. Koulutus on myös pitkäjänteistä puuhaa ja tietyt tavat on tärkeä säilyttää läpi koiran elämän jotta ne muistavat paikkansa laumassa. Eli sitä tarkoitin kun puhuin haasteista.

Vierailija
91/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattaja sanonut "jäitä hattuun" miehelle kun oli lopettamassa koiraansa. Siis ihan oikeasti on ok aggressiiviset ja hallitsemattomat koirat Suomessa?? En välitä yhtään kun joku kitisee että ei se rotu vaan se omistaja. No se rotu on ominaisuudeltaan sellainen ettei se luovuta tai päästä irti jos puremaan alkaa. Vaikka omistaja kuinka löisi ja hakkaisi. Tätä rotua ei pidä kasvattaa Suomessa koska omistajaksi pääsee liian helposti eikä moni ymmärrä kuinka vaativa rotu.

YouTubessa on paljon staffi hyökkäyksiä. Niistä näkee miten erilainen tuo rotu on verrattuna moneen muuhun. Se ei todellakaan luovuta hyökättyään.

Vierailija
92/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän voisi myös herättää keskustelua pikkukoirien omistajien vastuusta. Amstaffistina minua ärsyttää suunnattomasti, että pikkukoiria ulkoilutetaan ikään kuin syötteinä hankaluuksille. Ja sitten tietysti syytetään meitä, kun ensin on ärsytetty amstaffi kimppuun.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että siinä ei ole varsinkaan naisihmisellä mitään mahdollisuuksia pitää koiria aloillaan, kun ne oikein innostuvat ja vetävät.

Miksi olet ottanut koiran mitä et hallitse? Kirjoittamasi perusteella sulle pitäis laittaa lemmikki kielto ja koira piikille. Tuollaisia kaltaisiasi hulluja muut eivät kaipaa etkä saisi lemmikkiä omistaa.

Vierailija
93/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa että pikkukoiria ulkoilutetaan syötteinä??? Minun pikkukoirani tarvitseva liikuntaa, eivät koskaan hauku vastaantulijoille ja ohittavat isotkin hihnassa tempoilijat tyynesti.

Jos nään jo kaukaa että iso koira on irti tai ihmisellä oman painonsa verran koiria mukana tai koirat tempoilevat naruissaan väistän toiselle reitille. Pakkotilanteessa olen myös nostanut koirani syliin ja mennyt sivuun odottamaan kapeissa paikoissa, liene tämäkö sitten syöttinä olemista?

Vierailija
94/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan nämä jotkut rodut ovat ihan yliedustettuina kaikenlaisissa kärhämissä missä kuollut sekä eläimiä että ihmisiäkin mm yhdysvalloissa. Ja tietenkin suhteutettuna rodun lukumäärään. Lukumääräisesti liikaa hyökkäyksiä ja mm youtubesta löytyy paljon hyökkäys videoita näiltä koirilta. Ei vaan pitäisi kaikkien saada omistaa koiraa, varsinkaan isoa, mutta myös minkäänlaista.

Vierailija
95/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ccccxc kirjoitti:

Kasvattaja sanonut "jäitä hattuun" miehelle kun oli lopettamassa koiraansa. Siis ihan oikeasti on ok aggressiiviset ja hallitsemattomat koirat Suomessa?? En välitä yhtään kun joku kitisee että ei se rotu vaan se omistaja. No se rotu on ominaisuudeltaan sellainen ettei se luovuta tai päästä irti jos puremaan alkaa. Vaikka omistaja kuinka löisi ja hakkaisi. Tätä rotua ei pidä kasvattaa Suomessa koska omistajaksi pääsee liian helposti eikä moni ymmärrä kuinka vaativa rotu.

YouTubessa on paljon staffi hyökkäyksiä. Niistä näkee miten erilainen tuo rotu on verrattuna moneen muuhun. Se ei todellakaan luovuta hyökättyään.

Takavuosina netissä kiersi video pibullista joka hyökkäsi hevosen kimppuun. Omistaja hakkasi sitä, hevonen potki, se lopetti vasta kun joko hevonen potkaisi sitä päähän rajusti tai isäntä ajoi autolla yli, en muista kumpi tuli ensin. Eihän tällaisella käytöksellä ole mitään tekemistä tavallisten koirarotujen puremien kanssa jonka tavoite on suojeleminen.

Vierailija
96/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan niin että rangaistukset kuntoon näistä. Tappanut koira piikille ja omistaa useamman niin ne huostaan muualle ja jos myös käytöshäiriöisiä niin piikkiä. Omistalle kunnon rapsut ja jos sossun tuilla elävä niin yhdyskuntapalveluun sitten.

Vierailija
97/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ccccxc kirjoitti:

Takavuosina netissä kiersi video pibullista joka hyökkäsi hevosen kimppuun. Omistaja hakkasi sitä, hevonen potki, se lopetti vasta kun joko hevonen potkaisi sitä päähän rajusti tai isäntä ajoi autolla yli, en muista kumpi tuli ensin. Eihän tällaisella käytöksellä ole mitään tekemistä tavallisten koirarotujen puremien kanssa jonka tavoite on suojeleminen.

Hevonen potkaisi kuoliaaksi, joutui murjomaan kunnolla. Koira ei lopettanut ennen sitä. Nuo koirat eivät lopeta ennen hapensaannin katkaisua tai kuolemaa.

Vierailija
98/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ccccxc kirjoitti:

Hevonen potkaisi kuoliaaksi, joutui murjomaan kunnolla. Koira ei lopettanut ennen sitä. Nuo koirat eivät lopeta ennen hapensaannin katkaisua tai kuolemaa.

Luulen että moni omistaja harhautuu koiransa suhteellisen pienestä koosta. Että kyllä minä sen tarvittaessa hallitsen vaikka fyysisesti.

Ollaan ihan pihalla tästä, että mitä se todella tarkoittaa kun tällainen koira käy johonkin kiinni.

Vierailija
99/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuossa mainittiin että kyseessä oli amstaffi?

Niinpä, kirjoitettiin vain isoista koirista, eikä muuten omistajankaan sukupuolta mainittu. Monet ovat automaattisesti olettaneet hänen olevan naishenkilö, joka ei pystynyt pitämään koiraansa kurissa.

Minusta amstaffi ja pitbul eivät ole edes isoja koiria, niihin luen Tanskandogin, Irlannin susikoiran ja vähän samannäköisen hirvikoiran (sori, en nyt muista tarkemmin, kuono kapeampi ja kroppakin sirompi), Afgaanikin on iso, samoin esim. Venäjän vinttikoira.

Eli säkäkorkeus sellainen, ettei tarvitse silittäessä kumartua.

Se on Skotlannin hirvikoira. Nuo mainitsemasi rodut eivät muuten hyökkää pikkukoirien kimppuun niitä tappaen. Kerran olen joutunut irroittamaan ambullin pienemmän koiran kimpusta, onnistui hihnalla kuristamalla, käyttämällä paljon voimaa. Ambullin omistaja seisoi siinä vaan tumput suorana. Pikkukoiralle tuli yli 2000€ eläinlääkärikulut, ja tämä mies ei koskaan maksanut niitä. Onneksi olin paikalla, koska olen iso ja voimakas mies. Muuten pikkukoira olisi kuollut.

Kiitos, mulla oli joku black out. Juu, eivät hyökkää, mun irlis oli kiltteyden perikuva.

Ja kiitos, kun pelastit <3

Pointtina kuitenkin "iso" koira. Jotkut tietysti voivat pitää massaltaan ja puruvoimiltaan rotuja "isoina", mulla on toi säkäkorkeus.

Vierailija
100/132 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vika on aina hihnan toisessa päässä, eikä koirassa. Kaikista perustavanlaatuisin virhe on nykyään se, että monet tyttöset hankkivat taistelukoirarotuisia koiria ilman minkäänlaista kunnon koirakokemusta ja hajua siitä, millaisesta rodusta on kyse. Sitten ne roikkuu hihnan päässä painona, kun koira tekee mitä huvittaa.