Taas Amstaffi tappoi toisen koiran
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009256183.html?share=7a2af30c4dac8706…
Joku menetti jälleen rakkaan, vanha perheenjäsenen toisen munanjatkeen takia. Itselläni oli dobermanneja 23 vuoden ajan, eivät olleet niitä jatkeita, eivätkä hyökkineet kenenkään kimppuun. Olen harkinnut pikkukoiran hankkimista nyt vanhemmilla päivilläni, mutta en tiedä uskallanko, koska meno on tällaista nykyään.
Eikä tähän ole tulossa parannusta, ikävä kyllä.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
vika on lähes aina narun toisessa päässä, ei koirassa. minkä tahansa rodun saa sekopäiseksi huonolla kasvatuksella. voimakkaita koiria omistavat pitäisi velvoittaa kouluttamaan koiransa ensimmäiset kaksi vuotta ammattilaisen ohjauksessa, jos ei ole aikaisempaa kokemusta vahvasta rodusta.
Selitä mulle miten sellainen koira joka on varta vasten jalostettu t a pp a maan toinen koira on sekopää, kun se tekee JUST sitä mitä varten se on jalostettu? Onko jäniskoira sekopää jos se jäniksen nähdessään karkaa omistsajaltaan ja säntää jäniksen perään? Miten ihmiset ei tajua tätä asiaa. Pitbull joka lähtee hyökkäämään ei ole aggressiivinen, se on valpas ja innokas ja päättäväinen.
Missä tuossa mainittiin että kyseessä oli amstaffi?
Kaikki koiranomistajat ovat erittäin päteviä, keskimääräistä pätevämpiä, eikä koskaan koira ole purrut ihmistä eikä toista eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän voisi myös herättää keskustelua pikkukoirien omistajien vastuusta. Amstaffistina minua ärsyttää suunnattomasti, että pikkukoiria ulkoilutetaan ikään kuin syötteinä hankaluuksille. Ja sitten tietysti syytetään meitä, kun ensin on ärsytetty amstaffi kimppuun.
Ihmisten pitäisi ymmärtää, että siinä ei ole varsinkaan naisihmisellä mitään mahdollisuuksia pitää koiria aloillaan, kun ne oikein innostuvat ja vetävät.
Kantakaa siis vastuu pikkukoirienne turvallisuudesta.
Meidän pikkukoiran päälle kävi naapurin amstaffi muutama vuosi sitten. Sillä lailla ärsytettiin amstaffia, että satuttiin astumaan ulko-ovesta rappukäytävään samalla hetkellä kun amstaffi omistajineen tulivat ulos hissistä, kulman takaa, eli edes näköyhteyttä ei ollut. Amstaffi pääsi omistajansa vetelästä otteesta karkuun ja juoksi räyhäten meidän päälle, mutta sain onneksi napattua oman koiran syliin niin että selvittiin "vain" yhdellä puremalla selkään joka vaati kyllä ell-käynnin ja parin viikon kotihoidon.
Että sellasta provokaatiota.
Just näin. Meillä talossa samanlainen tapaus, mutta omistaa näitä kaksi. Jouduin joskus pitämään ei niin mukavan puhuttelen nämä omistavalla nuorelle miehelle, nyt on selvästi ollut tarkempi koiriensa kanssa. Silti, jos olisi valta, niin olisin ottanut nuo koirat siltä pois, ja antanut eteenpäin kunnon omistajalle.
Vauva sivuston tappaja-koira tietäjät taas vauhdissa🤦 Kaikki hyökkäävät koirat ovat nykyään automaattisesti Amstaffeja.
Faktaa pöytään, ennen lynkkäystä!
Vaan kun sitä ei ole🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vika on lähes aina narun toisessa päässä, ei koirassa. minkä tahansa rodun saa sekopäiseksi huonolla kasvatuksella. voimakkaita koiria omistavat pitäisi velvoittaa kouluttamaan koiransa ensimmäiset kaksi vuotta ammattilaisen ohjauksessa, jos ei ole aikaisempaa kokemusta vahvasta rodusta.
Selitä mulle miten sellainen koira joka on varta vasten jalostettu t a pp a maan toinen koira on sekopää, kun se tekee JUST sitä mitä varten se on jalostettu? Onko jäniskoira sekopää jos se jäniksen nähdessään karkaa omistsajaltaan ja säntää jäniksen perään? Miten ihmiset ei tajua tätä asiaa. Pitbull joka lähtee hyökkäämään ei ole aggressiivinen, se on valpas ja innokas ja päättäväinen.
Ei se olekaan sekopää ei. Ne on tosiaan jalostettu tuollaisiksi, se on perimässä osalla yksilöitä. Ihmiset, varsinkaan näiden omistajat eivät vaan tajua tätä. Siksi näitä ei pitäisi ehkä olla suomessakaan.
JEPJp kirjoitti:
Vauva sivuston tappaja-koira tietäjät taas vauhdissa🤦 Kaikki hyökkäävät koirat ovat nykyään automaattisesti Amstaffeja.
Faktaa pöytään, ennen lynkkäystä!
Vaan kun sitä ei ole🤦
Eivät ne aina ole, mutta useissa tapauksissa olleet. Ikävä kyllä. En ole amstaffeja vastaan, mutta haluaisin nähdä enemmän vastuullisia sellaisen omistajia.
Näitten tämän tyylisten koirien hankkijoiden motiivit taitaa yleensä olla vähän kyseenalaisia. En jotenkin usko, että useimmat hakee esim hyvää palvelu koiraa, jos nyt näistä siihenkään on. Miksi näitä vaarallisia koira rotuja ei ole suomessa kielletty kuten muualla maailmassa? Tässä asiassa suomi näyttää olevan kehitysmaan tasoa ja ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Näitten tämän tyylisten koirien hankkijoiden motiivit taitaa yleensä olla vähän kyseenalaisia. En jotenkin usko, että useimmat hakee esim hyvää palvelu koiraa, jos nyt näistä siihenkään on. Miksi näitä vaarallisia koira rotuja ei ole suomessa kielletty kuten muualla maailmassa? Tässä asiassa suomi näyttää olevan kehitysmaan tasoa ja ei voi kuin ihmetellä.
Kyllä sitä ihmetellään, mutta ikävä kyllä kieltoa, eikä parannusta asiaan tule koskaan suomen kaltaisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan sekopää ei. Ne on tosiaan jalostettu tuollaisiksi, se on perimässä osalla yksilöitä. Ihmiset, varsinkaan näiden omistajat eivät vaan tajua tätä. Siksi näitä ei pitäisi ehkä olla suomessakaan.
Omistajat järkeilee että MINÄ PÄÄTÄN että se alunperin härän ja myöhemmin koirien raateluun tarkoitettu koirarotu onkin kiva lutuinen perhekoira.
Koiranomistaja ja olen kyllä kiinnittänyt erityistä huomiota pikkukoiriin ja niiden käytökseen sekä sen puutteeseen. En millään tavalla puolusta koira-aggresiivisuutta ja tietyt rodut ovat ehdottomasti vaarallisia jo geeniperimänsä puolesta, mutta käsittämätöntä on myös pienten koirien omistajien välinpitämättömyys. Olin metsässä ison koiramme kanssa (joka onneksi on tuttavallinen muihin koiriin ja ihmisiin sekä oli tapahtumahetkellä kytkettynä) ja pusikosta hyppäsi räksyttävä pikkukoira, joka oli irrallaan. Lähdimme pois tilanteesta, mutta vieras koira seurasi meitä haukkuen eikä luonnollisesti kuunnellut omistajansa komentoa. Lopulta koira näykki oman koirani jalkoja, joten oli pakko nostaa vieras rähisevä koira syliin, ettei isompi puolusta itseänsä ja aiheuta siten jotain vahinkoa, koska kokoeroa oli varmaan 35 kiloa. Lähinnä mietin siinä kohtaa, että jos jotain olisi käynyt, niin syypää olisi ollut oma koirani, vaikka toimimme oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla on staffi. Se on hyvin kiltti ja ei koskaan hauku. Että ei ne kaikki ole pahoja.
Minunkin tutuilla on staffeja ja amstaffeja ja täytyy kyllä sanoa, että ovat erilaisia luonteeltaan. Staffit ovat enemmänkin niitä leikkisiä ihmisrakkaita kohnoja (toki löytyy koira-aggrea ja voimakkaita koiria ovat, vaikka sinänsä pieniä ovatkin) ja amstaffit sellaisia vakavia, ei niin vilkkaita, mutta arvaamattomia. Amstaffeista en juuri pidä.
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistaja ja olen kyllä kiinnittänyt erityistä huomiota pikkukoiriin ja niiden käytökseen sekä sen puutteeseen. En millään tavalla puolusta koira-aggresiivisuutta ja tietyt rodut ovat ehdottomasti vaarallisia jo geeniperimänsä puolesta, mutta käsittämätöntä on myös pienten koirien omistajien välinpitämättömyys. Olin metsässä ison koiramme kanssa (joka onneksi on tuttavallinen muihin koiriin ja ihmisiin sekä oli tapahtumahetkellä kytkettynä) ja pusikosta hyppäsi räksyttävä pikkukoira, joka oli irrallaan. Lähdimme pois tilanteesta, mutta vieras koira seurasi meitä haukkuen eikä luonnollisesti kuunnellut omistajansa komentoa. Lopulta koira näykki oman koirani jalkoja, joten oli pakko nostaa vieras rähisevä koira syliin, ettei isompi puolusta itseänsä ja aiheuta siten jotain vahinkoa, koska kokoeroa oli varmaan 35 kiloa. Lähinnä mietin siinä kohtaa, että jos jotain olisi käynyt, niin syypää olisi ollut oma koirani, vaikka toimimme oikein.
Tämä on varsin totta. Mutta ei liity tähän tapaukseen, jokainen koiran murha on liikaa. Vika on siis näiden pittmuttien, amastaffien ja bullien omistajissa. Äärimmäisen harvoin joku rottweiler tappaa toisen koiran, kun ei niitä ole edes jalostettu moiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä tuossa mainittiin että kyseessä oli amstaffi?
Niinpä, kirjoitettiin vain isoista koirista, eikä muuten omistajankaan sukupuolta mainittu. Monet ovat automaattisesti olettaneet hänen olevan naishenkilö, joka ei pystynyt pitämään koiraansa kurissa.
Minusta amstaffi ja pitbul eivät ole edes isoja koiria, niihin luen Tanskandogin, Irlannin susikoiran ja vähän samannäköisen hirvikoiran (sori, en nyt muista tarkemmin, kuono kapeampi ja kroppakin sirompi), Afgaanikin on iso, samoin esim. Venäjän vinttikoira.
Eli säkäkorkeus sellainen, ettei tarvitse silittäessä kumartua.
Olen moneen ketjuun kirjoittanut pöyristystäni siitä miten täällä meilläpäin kaksi rescue pitbullia sai hortoilla vapaina ja hyökkäsivät ainakin neljä kertaa ihmisten ja koirien kimppuun. Yksi koira kuoli, toinen loukkaantui vakavasti ja yksi ihminen sai loppuelämän vammat. En tiedä onko tuo omistajapariskunta tänä päivänä saanut tuosta sanktioita ja onko kukaan saanut korvauksia tai onko koirat vielä hengissä. Ainakaan koiria ei viety piikille kuukausiin eikä omistaja ollut maksanut lupailemaan korvauksia, he vaihtavat paikkakuntaa kun maa alkaa polttaa jalkojen alla. Tuntuu että pienet koirat ja niiden omistajat on täysin vapaata riistaa. Nää tyypit ei välitä, koska niille ei seuraa mistään mitään.
Monesti huomaa sen miten näitten "verikoirien" omistajat ylpeilee koiransa ominaisuuksilla, kuten koolla ja voimalla, ikäänkuin se olisi se kuuluisa munanjatke. Sehän tässä onkin ongelma. Ja mikä tarve on nostaa aina vastakkain nämä pikkukoirat ja isot koirat. Useasti vielä näitten isojen koirien omistajien toimesta. Ihan kuin tässä tarkoituksella haettaisiin vastakkain asettelua ja konfliktia. Kyllä minä sanon, että vähemmän vaarallinen ja uhkaava tuommoinen pikku koira on kuin isompi. Eikä uhkaa ihmisen henkeä ja elämää.
Jos pelkäät koiria niin koira aistii sen.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään jaksa uskoa että sinusta ja koirastasi olisi tällaisessa tilanteessa väännetty syypää. Kun nää tapaukset mistä on uutisoitu ei ole tällaisia. Ne on sellaisia, että mummo kävelee kadulla ja fifi on hihnassa ja jostain ryntää koira päälle ilman mitään varoitusta tai mahdollisuutta paeta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkäät koiria niin koira aistii sen.
Tämä on kaikista surkein selitys minkä koiranomistaja voi antaa. Tämän selityksen ääneen sanominen on sama kuin sanoisi että olen paskin mahdollinen koiranomistaja ja minulta pitäisi ottaa tappelurotu pois.
Pitti on enemmän urheilullisen näköinen, amstaffi enemmän bodarin. Luonteen puolesta pitit ovat niitä ultra-vaarallisia koiria, ainakin jenkeissä. Siis sattuu, ja todellakin sattuu paljon. Tappavat lapsia, vanhuksia, koiria, pieniä hevosiavaikka mitä. Amstaffi astetta rauhallisempi, mutta pitää muista tämän tausta, eli voi olla potentiaalinen koirantappaja. Ihmisten kimppuun amstaffit eivät yleensä hyökkää:
Tämä siis karrikoidusti. Piteistä on kokemusta, kun asun jenkeissä vuosia, ja olin avustajana animal shelterissä. Paljon kurjia kohtaloita niin koirien, kun ihmistenkin puolelta. Ikävä kyllä suomessakin samanlainen porukka omistaa näitä koiria. Vaativat tosi paljon omistajaltaan, todella paljon. Myös fyysistä voimaa on hyvä olla.
Jos joku tulee puolustelemaan pittejä, niin on niitäkin ihania yksilöitä, mutta olen nähnyt hyvin paljon sitä huonoa puoltakin.