Olen samaa mieltä että nuo EU-ruokakassien sisältö on ihan omituista. Pitäsi kysyä mitä köyhä haluaa, ei jotain ulkopuolisen mielipidettä
Olen itse päättänyt olla hakematta tuota Eu-ruokakassia, joita jaetaan köyhille, koska katsoin sen sisällön. Ihan käsittämätöntä! Mitä nuilla kukaan tekee? Jotain maitojauhetta? Ymmärrän ettei maito säily, no miksei sitten ole vaikka 20 e lappua kauppaan jolla saisi sen ostettua tuoreena. Samoin joku hapankorppu? Varmasti täyttää, jooooh?? Perunasosejauhoa? Miksei tuoreita perunoita?
Ja Sämpyläjauhoja? En osaa leipoa, tiedän että menee pieleen joten olen lopettanut edes yrittämisen, JA leipomiseen tarvitaan paljon muutakin kuin jauhoa. Monella asunnottomalla ei ole edes uunia, hiivaa, suolaa, margariinia, leivinpaperia, peltiä, sähköä, kotia, jauhokaukaloa, leivontakulhoa, kauhaa, kokkausohjekirjaa.
Taas joku varakas kaiken saanut pelle on antanut hyviä ideoita mitä köyhä tarvitsee kai??? Kuka on leipomistaitoinen joka alkaa leipomaan? Miksi joku joka ei osaa leipoa alkaisi opettelemaan niillä viimeisillä ruuilla yhtään mitään kun ei ole ketään vieressä näyttämässä, maha kurnien vielä kai??
"EU-ruokakassi sisältää 10 peruselintarviketta: vehnäjauhoja, sämpyläjauhoja, puurohiutaleita, pastatuotteen, lihasäilykettä, hapankorppuja, aamiaisviljavalmistetta (mysli), hernekeittoa, maitojauhetta ja perunasosejauhetta. Suomessa jaettavat ruoat ovat täkäläisten ravitsemussuositusten mukaisia."
Mitä vikaa on normaaleissa elintarvikkeissa? Ei niiden tarvitse kuukautta säilyä.
VITSI!!
Kommentit (143)
Jos on köyhä, niin pitää sen verran aktivoitua että osaa käyttää edes jauhoja. Muussa tapauksessa mennä töihin niin saa ostaa omilla rahoillaan sitä mitä tahtoo syödä.
Eikö niiden kassien jakaminen lopetettu? Samaa mieltä kyllä sisällöstä. Kiinnostaisi, että mitä muiden maiden kasseissa on ollut, tuskin hapankorppuja ja sitä säilöttyä rasvaa.
Minä en hae koskaan mistään ruoka-avustusta sen takia, että on niin paljon ruokarajoitteita (moniallergikko). Noista yllämainituista tuotteista voisin käyttää hyödykseni puurohiutaleita (jos ei sisällä vehnää), maitojauhetta (hyla/laktoositon), hapankorppuja ja perunasosejauhetta...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset köyhät ovat lihavia kotikissoja. Hirveä naukuminen, mutta ilmaiseksi tarjottu ei kelpaa.
Köyhille marisijoille pitäisi järjestää lomareissuja kehitysmaihin, niin saisivat vähän suhteellisuudentajua.
Kaikkialla maailmassa köyhät on niitä lihavimpia, koska roskaruoka halvinta.
Kyllä minä olen saanut aina sen kassin sisällön käytettyä viimeistä murua myöten. Eihän sitä ole pakko hakea, jos ei niistä aineksista mitään saa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan suoraan lahjakorttia ravintolaan?
Se ruoka-apu on nimenomaan tarkoitettu avuksi. Niiden pitää säilyä pitkään ja pitää ihmiset tarvittaessa hengissä. Omilla rahoillaan voi sitten ostella sisäfilettä ja punkkua.
Pitääkö avun olla mahdollisimman ankeaa ja pelkkää jauhoa? Kuulostaa ihan 1800-luvulta, että ruoka-apu tarkoittaa jauhoja. Mieleeni tulee valtavasti pitkään säilyviä elintarvikkeita, jotka olisivat monipuolisempia kuin pelkät jauhot ja maitojauhe.
Toisaalta on typerää jakaa ruoka-apuna elintarvikkeita, joille voi olla allerginen (esim. keliakia). Muutenkin ihmisten tilanteet ovat erilaisia, jolloin lahjakortti olisi järkevin. Nythän pääsääntöisesti ruoka-apu tarkoittaa sitä, että saadakseen siitä ruokaa, täytyy nähdä normaalia enemmän vaivaa. Moni tykkää leipoa ja moni ei tykkää, mutta leipoo silti, mutta on myös elämäntilanteita, joissa leipominen on pelkästään kuormittavaa ja ahdistavaa. Sellaista se on myös, jos on vain pieni keittokomero eikä kunnon tilaa ruuanlaittoon. Nykyisin ihmisten ruokavalio alkaa olla jo pääsääntöisesti muuta kuin vehnää ja maitoa, joten tuollaisen kassin jakaminen on aika typerää muutenkin.
Jos pohdiskelee, että tykkääkö leipoa vai ei, niin ei ehkä ole ihan sitä kohderyhmää, jolle ruoka-apupussit on tarkoitettu.
Tietenkin on monia muitakin pitkään säilyviä elintarvikkeita, mutta ne ovat kalliimpia. Jos budjetti on rajallinen ja kassiin halutaan kalliimpia tuotteita, se tarkoittaa, että joko kasseja tehdään vähemmän tai niissä on vähemmän ruokaa. Huomaa, että suomalaisilla ei ole käsitystä todellisesta köyhyydestä, kun täälläkin joku ehdotti, että pussissa pitäisi olla karjalanpiirakoita, juotavaa jugurttia ja lahjakortti Ärrän kahviin. Tuosta joku saisi välipalan, kun taas ruokakassissa on kaloritarve viikoiksi yhdelle ihmiselle ja kalorien saanti on kaikista tärkeintä silloin, kun on oikeasti nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset köyhät ovat lihavia kotikissoja. Hirveä naukuminen, mutta ilmaiseksi tarjottu ei kelpaa.
Köyhille marisijoille pitäisi järjestää lomareissuja kehitysmaihin, niin saisivat vähän suhteellisuudentajua.
Kaikkialla maailmassa köyhät on niitä lihavimpia, koska roskaruoka halvinta.
Köyhät ovat lihavimpia sellaisissa maissa, joissa ei ole todellista köyhyyttä, niinkuin vaikka Suomessa. Jos mennään vaikka Intiaan, niin köyhät eivät todellakaan ole lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ruoka-apu on nimenomaan tarkoitettu avuksi. Niiden pitää säilyä pitkään ja pitää ihmiset tarvittaessa hengissä. Omilla rahoillaan voi sitten ostella sisäfilettä ja punkkua.
Pitääkö avun olla mahdollisimman ankeaa ja pelkkää jauhoa? Kuulostaa ihan 1800-luvulta, että ruoka-apu tarkoittaa jauhoja. Mieleeni tulee valtavasti pitkään säilyviä elintarvikkeita, jotka olisivat monipuolisempia kuin pelkät jauhot ja maitojauhe.
Toisaalta on typerää jakaa ruoka-apuna elintarvikkeita, joille voi olla allerginen (esim. keliakia). Muutenkin ihmisten tilanteet ovat erilaisia, jolloin lahjakortti olisi järkevin. Nythän pääsääntöisesti ruoka-apu tarkoittaa sitä, että saadakseen siitä ruokaa, täytyy nähdä normaalia enemmän vaivaa. Moni tykkää leipoa ja moni ei tykkää, mutta leipoo silti, mutta on myös elämäntilanteita, joissa leipominen on pelkästään kuormittavaa ja ahdistavaa. Sellaista se on myös, jos on vain pieni keittokomero eikä kunnon tilaa ruuanlaittoon. Nykyisin ihmisten ruokavalio alkaa olla jo pääsääntöisesti muuta kuin vehnää ja maitoa, joten tuollaisen kassin jakaminen on aika typerää muutenkin.
Jos pohdiskelee, että tykkääkö leipoa vai ei, niin ei ehkä ole ihan sitä kohderyhmää, jolle ruoka-apupussit on tarkoitettu.
Tietenkin on monia muitakin pitkään säilyviä elintarvikkeita, mutta ne ovat kalliimpia. Jos budjetti on rajallinen ja kassiin halutaan kalliimpia tuotteita, se tarkoittaa, että joko kasseja tehdään vähemmän tai niissä on vähemmän ruokaa. Huomaa, että suomalaisilla ei ole käsitystä todellisesta köyhyydestä, kun täälläkin joku ehdotti, että pussissa pitäisi olla karjalanpiirakoita, juotavaa jugurttia ja lahjakortti Ärrän kahviin. Tuosta joku saisi välipalan, kun taas ruokakassissa on kaloritarve viikoiksi yhdelle ihmiselle ja kalorien saanti on kaikista tärkeintä silloin, kun on oikeasti nälkä.
Juu en itse olekaan kohderyhmää enkä edes köyhä. Mutta mielessäni oli esim. sairauksista tai mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset, ihmiset joilla on kuormittava elämäntilanne ja muutenkin vaikeaa, uupuneet, pikkuvauvan äidit... Ei ole kyse siitä "tykkääkö" leipoa, vaan aina ei jaksa tai pysty. Leipomista suosittelevat yleensä ne, joille se on kiva harrastus eikä mikään pakko, eikä suostuta ymmärtämään, että aina ei jokainen ihminen jaksa valmistaa kaikkea alusta asti itse. Valtaosa ostaa leivät kaupasta, eikä tässä ole mitään omituista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu en itse olekaan kohderyhmää enkä edes köyhä. Mutta mielessäni oli esim. sairauksista tai mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset, ihmiset joilla on kuormittava elämäntilanne ja muutenkin vaikeaa, uupuneet, pikkuvauvan äidit... Ei ole kyse siitä "tykkääkö" leipoa, vaan aina ei jaksa tai pysty. Leipomista suosittelevat yleensä ne, joille se on kiva harrastus eikä mikään pakko, eikä suostuta ymmärtämään, että aina ei jokainen ihminen jaksa valmistaa kaikkea alusta asti itse. Valtaosa ostaa leivät kaupasta, eikä tässä ole mitään omituista.
Lisään vielä: Ja jos oikeasti ei yhtään tykkää leipomisesta, tuntuu tuollainen lisärangaistukselta, että täytyy nähdä kovasti vaivaa saadakseen jotain yksinkertaista ruokaa. Voisi sitäkin vähän ymmärtää, mutta ilmeisesti täällä tykätään edellyttää, että köyhät olisivat aina nöyriä ja raataisivat sellaistenkin asioiden eteen, jotka normaalisti tässä yhteiskunnassa saadaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kädettömyytesi on oma häpeäsi, ap. Ilmeisesti olet näitä äärioikeiston taikaseinä-äijiä, joilla ei muu käsityö suju kuin se housujen sepaluksessa tapahtuva ja kaljan aukominen.
Äärivasemmiston, tarkoitat. Oikeisto ei odota muilta elatusta.
Wc paperille metsäpalsta mistä käydä kaatamassa puu ja valmistaa wc paperi. Mitä etkö ole koskaan tehnyt itse wc paperia?? Meillä on puuta varastossa josta tehdään paperit ym.
Mitähän tollanen yksin asuva uusavuton poikamies millään kasalla jauhoja tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä: Ja jos oikeasti ei yhtään tykkää leipomisesta, tuntuu tuollainen lisärangaistukselta, että täytyy nähdä kovasti vaivaa saadakseen jotain yksinkertaista ruokaa. Voisi sitäkin vähän ymmärtää, mutta ilmeisesti täällä tykätään edellyttää, että köyhät olisivat aina nöyriä ja raataisivat sellaistenkin asioiden eteen, jotka normaalisti tässä yhteiskunnassa saadaan helposti.
Häh? Kyllä me työssäkäyvätkin ollaan ihan nöyriä ja raadetaan sen eteen, että saadaan sämpylöitä. Me vain olemme 8 tuntia päivässä töissä saadaksemme ne sämpylät valmiiksi leivottuina, mutta nyt on ilmeisesti nöyryytystä, että ihminen joutuisi tekemään yhtään mitään elääkseen. Onko mielestäsi myös köyhien nöyryyttämistä, jos he joutuvat itse voitelemaan leipänsä?
Tajuatko yhtään kuinka valtavan lisäkustannuksen toisi, jos kasseihin vaihdettaisiin jauhojen tilalle tuore leipä? Kuinka monimutkaiseksi logistiikka ketju menisi, että kaikkialle saataisiin samana päivänä leivotut tuotteet, että ne olisivat käyttökelpoisia edes vaikka viikon verran kassin pakkaamisesta?
"Ei jaksa leipoa?" Voi hellanlettas. Voisko sen kännykän tuijottelun ja sarjojen vahtaamisen oikeasti vaihtaa johonkin tuottavampaan toimintaan kuten leipomiseen? Olen työssäkäyvä ja niinpä vaan leivon ja valmistan kaikki ruoat itse, en käytä eineksiä.
Uusavuttomien määrä on kyllä ihan uskomaton. Sitten vielä kehtaavat ihmetellä, että ihan oikeastiko muka oletetaan että ihmiset leipovat tai tekevät ruokansa itse?
Minusta kassin sisältö on älytön, koska pulloja keräämällä kuka tahansa voi ostaa nuo muutaman euron tuotteet. Ja ennemmin kuivia herneitä kuin kamalaa purkkikeittoa. Itse en käytä ruokapankkeja.
Jos pusseja hakee vaikka päihdeongelmaiset, ei näillä välttämättä ole toimintakykyä ruoanlaittoon tai välineitä. Suomessa on hyvin vähän "vain" köyhiä, joiden ainoa ongelma on jauhon ja hiivan puute. Varmasti löytyy pilvin pimein porukkaa, joka ei kykene itse leipomaan. Että turhaan ilkutte ja ihmettelette.
Siksi, koska kaikilla ei ole kunnollisia säilytystiloja. Minä ottaisin tuollaisen ruokakassin milloin vain, vaikka en köyhä olekaan.
Ei köyhä jaksa leipoa.
Leipominen on iloisen ja onnellisen ihmisen hommaa.
Köyhä on surullinen ja alakuloinen ja jaksaa vain sen mitä on ihan pakko.
Te ette täällä tunnu ymmärtävän yhtään mitään.
No kuule, en minä ihmettele etteivät n. 70-vuotiaat sukulaismieheni juuri leivo, tai laittele ruokia alusta asti. Heidän tiedän kasseja joskus hakeneen, luulen ettei äitinsäkään, jolle kasseista osan tuotteista veivät tämän vielä eläessä, juuri leiponut.
Hyvä että nämä huonokuntoiset miehet edes saavat lämmitettyä ruokaa, tai jotenkuten paistettua jotain valmiiksi maustettua lihaa tai makkaraa.
Eikä heillä nettiä ole.
Minä katson siis asiaa vähän eri ikäisten vinkkelistä, kun itsekin 50+, kyllä meillä suurin osa ruokajonoissa on keski-ikäisiä, 50 ja siitä ylöspäin.
Leipooko se alkoholisti, vai heittääkö pois ne jauhot ja maitojauheet...
Itsekin kuuluisin varmaan tuohon jonon kohderyhmään, mutta olen katsonut ettei tuota kassia ole kannattanut hakea. Se tietäisi matkakuluja, vaikka leivon paljon, niin voin jauhot ostaa kaupasta samalla kun käyn katsomassa olisiko jotain ilta-alessa, noihin jonoihin pitäisi pyytää kyyti päiväsaikaan sitten erikseen, ja maksaa saman mikä kassin arvo minulle edes olisi.