Olen samaa mieltä että nuo EU-ruokakassien sisältö on ihan omituista. Pitäsi kysyä mitä köyhä haluaa, ei jotain ulkopuolisen mielipidettä
Olen itse päättänyt olla hakematta tuota Eu-ruokakassia, joita jaetaan köyhille, koska katsoin sen sisällön. Ihan käsittämätöntä! Mitä nuilla kukaan tekee? Jotain maitojauhetta? Ymmärrän ettei maito säily, no miksei sitten ole vaikka 20 e lappua kauppaan jolla saisi sen ostettua tuoreena. Samoin joku hapankorppu? Varmasti täyttää, jooooh?? Perunasosejauhoa? Miksei tuoreita perunoita?
Ja Sämpyläjauhoja? En osaa leipoa, tiedän että menee pieleen joten olen lopettanut edes yrittämisen, JA leipomiseen tarvitaan paljon muutakin kuin jauhoa. Monella asunnottomalla ei ole edes uunia, hiivaa, suolaa, margariinia, leivinpaperia, peltiä, sähköä, kotia, jauhokaukaloa, leivontakulhoa, kauhaa, kokkausohjekirjaa.
Taas joku varakas kaiken saanut pelle on antanut hyviä ideoita mitä köyhä tarvitsee kai??? Kuka on leipomistaitoinen joka alkaa leipomaan? Miksi joku joka ei osaa leipoa alkaisi opettelemaan niillä viimeisillä ruuilla yhtään mitään kun ei ole ketään vieressä näyttämässä, maha kurnien vielä kai??
"EU-ruokakassi sisältää 10 peruselintarviketta: vehnäjauhoja, sämpyläjauhoja, puurohiutaleita, pastatuotteen, lihasäilykettä, hapankorppuja, aamiaisviljavalmistetta (mysli), hernekeittoa, maitojauhetta ja perunasosejauhetta. Suomessa jaettavat ruoat ovat täkäläisten ravitsemussuositusten mukaisia."
Mitä vikaa on normaaleissa elintarvikkeissa? Ei niiden tarvitse kuukautta säilyä.
VITSI!!
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaan suoraan lahjakorttia ravintolaan?
Se ruoka-apu on nimenomaan tarkoitettu avuksi. Niiden pitää säilyä pitkään ja pitää ihmiset tarvittaessa hengissä. Omilla rahoillaan voi sitten ostella sisäfilettä ja punkkua.
Pitääkö avun olla mahdollisimman ankeaa ja pelkkää jauhoa? Kuulostaa ihan 1800-luvulta, että ruoka-apu tarkoittaa jauhoja. Mieleeni tulee valtavasti pitkään säilyviä elintarvikkeita, jotka olisivat monipuolisempia kuin pelkät jauhot ja maitojauhe.
Toisaalta on typerää jakaa ruoka-apuna elintarvikkeita, joille voi olla allerginen (esim. keliakia). Muutenkin ihmisten tilanteet ovat erilaisia, jolloin lahjakortti olisi järkevin. Nythän pääsääntöisesti ruoka-apu tarkoittaa sitä, että saadakseen siitä ruokaa, täytyy nähdä normaalia enemmän vaivaa. Moni tykkää leipoa ja moni ei tykkää, mutta leipoo silti, mutta on myös elämäntilanteita, joissa leipominen on pelkästään kuormittavaa ja ahdistavaa. Sellaista se on myös, jos on vain pieni keittokomero eikä kunnon tilaa ruuanlaittoon. Nykyisin ihmisten ruokavalio alkaa olla jo pääsääntöisesti muuta kuin vehnää ja maitoa, joten tuollaisen kassin jakaminen on aika typerää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset köyhät ovat lihavia kotikissoja. Hirveä naukuminen, mutta ilmaiseksi tarjottu ei kelpaa.
Köyhille marisijoille pitäisi järjestää lomareissuja kehitysmaihin, niin saisivat vähän suhteellisuudentajua.
Kun ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, niin voisi kylä oikeasti tulla joku lomake, jossa opetettaisiin vähän mitä ruokaa kannattaa ostaa ja mitä ei ja millaisia puhelinkytkykauppoja tehdä ja mitä ei ja ohjeita miksi ei kannata ostaa osamaksulla tai käyttää luottokorttia jne
On kyllä uusavuttomuus huipussaan jos tuollaisia pitäisi jollain lomakkeella opettaa!!!!!!!
Niih, esim. kännyjä saa ilman korkoa. Pesukonetta ei. Eli pesämunaa pitää olla. Voi joutua maksamaan korkoa muuten.
Ja laskuesimerkki kestokassi + ostetut roskapussit vs. kauppojen muovikassit roskapusseina.
Jos kassillinen ilmaista ruokaa ei kelpaa, ei ole oikeasti köyhä eikä nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Lintsasitko kotitaloustunnit vai miksi et osaa leipoa?
Kävin kotitaloustunneilla, osaan siksi leipoa mutta miksi pitäisi kun en koulussakaan pitänyt leipomisesta vaan se oli välttämätön pakko eikä kiinnostanut yhtään. Miksi kaikkien on pakko tehdä samoja asioita kuin muiden, pelkästään vain toisia miellyttääkseen?
- sivusta
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maitojauhepurkki kaapissa. Teen kaikki ruoat alusta asti itse enkä ole tuolle vielä löytänyt käyttöä. Jos kerran ruokaa annetaan, voisi nyt vähän katsoa että niissä on jotain järkeä.
Sain itse pari kertaa tuollaista EU-ruokaa. Maitojauhe sopii kyllä leipomiseen tai lättyjen tekoon. Kassissa oli sinä vuonna joku foliopussi, jonka sisällä oli makaroneja ja pulverimuodossa olevaa juustokastiketta. Jos muistan oikein, niin pastatuote oli tehty Suomessa. Se oli niin pahaa, että söin siitä vain pienen osan. Syön mielelläni eineksiä ja valmisruokaa välillä, mutta tämä sörsseli oli hirveää. Oli tarkoitus kirjoittaa palautetta valmistajalle (Lunden, Jalostaja tai muu tuttu nimi) mutta unohdin.
Mistä niitä saa? Onko keliaakikoille kasseja?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä ollut vaihtumassa joihinkin lahjakortteihin siis?
Meillä on aika harvoin jaettu noita eu-kasseja ymmärtääkseni, toisilla paikkakunnilla kai jatkuvasti?
Että sinällään ihmettelen sisältöä, siinä on joillain äkkiä kaapit täynnä jauhoja, eikä huonokuntoisilta vanhuksilta oikein voi odottaa että leipoisivat. Tai monet miehet...Ja ne jauhot ovat olleet niin halpoja kaupassa.
Noista vuosikymmenien varrella jaetuista on päätynyt varmaan ihan hirveä osa roskiin.
Suomessa on jo vuosien ajan ollut kotitalousopetusta myös pojille. Siellä tehdään normaaleja perusruokia. Jauhopussissa on yleensä vielä joku ohje pussin kyljessä. Ja netti, sieltä löytyy reseptejä.
Siis saako kuka tahansa hakea tuon kassin selittelemättä mitään? Jos, niin menen heti kun jauhot vähissä. Voin toki ostaa kaupastakin mutta jos ilmaiseksikin saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä kasseja työn puolesta jakaneena: tuotteiden pitää olla mahdollisimman pitkään säilyviä eikä säilytys saa vaatia mitään erityisolosuhteita esim. kylmäsäilytystä.
Mitä siis laittaisit kassiin? Ei voi olla lahjakortti (maksusitoumuksia kauppoihin saa kyllä diakoniasta ja sossusta, jos on tiukka paikka), pitää olla fyysinen tuote.
Lahjakortiksihan se nyt on vaihtumassa kunhan saavat aikaiseksi, noiden kuivaruokakassien jakelu loppui jo kuukausia sitten.
Tämä on järkevää.
Paitsi että kortin voi myydä ja käyttää rahat muuhun. Voiko? Ajattelen päidheriipuvaisia ja ongelmapelaajia.
Hanhenmaksa ja pari pulloa hyvää Sauternes'ta kelpaisi. Miksei myös Kobe-härän sisäfilee, no Angus käy paremman puutteessa juuri ja juuri. Niin ja sinievätonnikalaa tuoreena ja hummeria.
Jauhoista saa vaikka mitä! Lettuja, pannukakkua ja kastikettakin. Epäilen että se köyhä-suvikin ostaa vaan valmiskastiketta.
Mä teen maitojauheesta uunijuustoa 😋 Tosin ostan jauheen itse, en oo eu-kassia koskaan hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kädettömyytesi on oma häpeäsi, ap. Ilmeisesti olet näitä äärioikeiston taikaseinä-äijiä, joilla ei muu käsityö suju kuin se housujen sepaluksessa tapahtuva ja kaljan aukominen.
Tiiät kyllä hyvin, että ne on ääriVASEMMISTOSSA ne kädettömät suomalaiset. Persumiehistä haaveleit salaa, myönnä pois , , , :)
Mun mielestä toi maitojauhe on ihan paras juttu. Säilyy hyvin, voi laittaa kahviin ja ruuanlaittoon. Sellaisena en joisi. Mut esim ruuassa en huomaa mitään makueroa laittoi sit maitoa vai maitojauhetta
Vierailija kirjoitti:
"JA leipomiseen tarvitaan paljon muutakin kuin jauhoa. Monella asunnottomalla ei ole edes uunia, hiivaa, suolaa, margariinia, leivinpaperia, peltiä, sähköä, kotia, jauhokaukaloa, leivontakulhoa, kauhaa, kokkausohjekirjaa."
Läheskään näitä kaikkia ei tarvita että saa leivottua sämpylöitä.....
Eräs koditon kertoi jossain lähetyksessä miten hänelle oli annettu ruokaa, jota asunnoton ei tosiaan pystynyt valmistamaan. Varmaan karjalanpiirakat, hedelmät, pehmeät sämpylät ja jugurtti olisivat parempi vaihtoehto. Ja joku hedelmämehu. Ja mahdollisuus ostaa ärrältä lämmin kahvi.
Aika vanhentuneita saa olla nämä sun eu-kassit. Ihme että on jaettu edes.
Vierailija kirjoitti:
Siis saako kuka tahansa hakea tuon kassin selittelemättä mitään? Jos, niin menen heti kun jauhot vähissä. Voin toki ostaa kaupastakin mutta jos ilmaiseksikin saa?
Silloin, kun kasseja vielä jaettiin, kassia noutavilta ei kysytty mitään taloudellisesta tilanteesta tai tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on maitojauhepurkki kaapissa. Teen kaikki ruoat alusta asti itse enkä ole tuolle vielä löytänyt käyttöä. Jos kerran ruokaa annetaan, voisi nyt vähän katsoa että niissä on jotain järkeä.
Mihin vain ruokaan, johon tarvitse maitoa.
https://www.valio.fi/ruoka/maitojauheen-kaytto/
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikon munamaitoon tai siihen leipätaikinaan, pullataikinaan, puuronohjaksi....'
Jos myy ruokakassin ja ostaa sitten sisäfileetä ja punkkua? Vähän lisää omaa rahaa siihen.