Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen samaa mieltä että nuo EU-ruokakassien sisältö on ihan omituista. Pitäsi kysyä mitä köyhä haluaa, ei jotain ulkopuolisen mielipidettä

Vierailija
20.12.2022 |

Olen itse päättänyt olla hakematta tuota Eu-ruokakassia, joita jaetaan köyhille, koska katsoin sen sisällön. Ihan käsittämätöntä! Mitä nuilla kukaan tekee? Jotain maitojauhetta? Ymmärrän ettei maito säily, no miksei sitten ole vaikka 20 e lappua kauppaan jolla saisi sen ostettua tuoreena. Samoin joku hapankorppu? Varmasti täyttää, jooooh?? Perunasosejauhoa? Miksei tuoreita perunoita?
Ja Sämpyläjauhoja? En osaa leipoa, tiedän että menee pieleen joten olen lopettanut edes yrittämisen, JA leipomiseen tarvitaan paljon muutakin kuin jauhoa. Monella asunnottomalla ei ole edes uunia, hiivaa, suolaa, margariinia, leivinpaperia, peltiä, sähköä, kotia, jauhokaukaloa, leivontakulhoa, kauhaa, kokkausohjekirjaa.
Taas joku varakas kaiken saanut pelle on antanut hyviä ideoita mitä köyhä tarvitsee kai??? Kuka on leipomistaitoinen joka alkaa leipomaan? Miksi joku joka ei osaa leipoa alkaisi opettelemaan niillä viimeisillä ruuilla yhtään mitään kun ei ole ketään vieressä näyttämässä, maha kurnien vielä kai??
"EU-ruokakassi sisältää 10 peruselintarviketta: vehnäjauhoja, sämpyläjauhoja, puurohiutaleita, pastatuotteen, lihasäilykettä, hapankorppuja, aamiaisviljavalmistetta (mysli), hernekeittoa, maitojauhetta ja perunasosejauhetta. Suomessa jaettavat ruoat ovat täkäläisten ravitsemussuositusten mukaisia."
Mitä vikaa on normaaleissa elintarvikkeissa? Ei niiden tarvitse kuukautta säilyä.
VITSI!!

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
82/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomien jutussa oli just tänään nuori köyhä nainen. Artikkelissa sanotaan:

"Hänen mukaansa ruoka-apusysteemi on tehty aika hankalaksi. EU-ruokakassille hän antaa pelkkää alapeukkua.

Ne muusit olivat niin pahoja, ettei niitä pystynyt syömään. Sieltä sai myös jotain jauhoja, mutta varmaan tässä jaksaa ruveta leipomaan. Oikeasti hei camoon."

Tämä nainen asuu omassa asunnossa, varmasti on keittiö ja mahdollisuudet kokata. Ei vaan halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen kaikki ei tykkää, ei huvita, vaikka osaisi eikä välttämättä kyse jaksamisesta, joskin raskaampaa se on kun telkun tuijottaminen. Monet ei myös tykkää sotkusta mikä tulee

Vierailija
84/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua kuin alun, toivon mukaan on jo sanottukin että nyt on tämä murhe pois, eu-ruokakasseja ei enää jaeta.

Vierailija
85/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikon unelma ruokakassi...

Vierailija
86/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on maitojauhepurkki kaapissa. Teen kaikki ruoat alusta asti itse enkä ole tuolle vielä löytänyt käyttöä. Jos kerran ruokaa annetaan, voisi nyt vähän katsoa että niissä on jotain järkeä.

Äitini laittoi 70-luvulla pullataikinaan vettä ja maitojauhetta maidon sijaan. Kätevää tavaraa, kun säilyy hyvin. Siitä voi tehdä mitä vain, mihin normaalisti käyttäisi maitoa.

Vierailija
87/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kasseja työn puolesta jakaneena: tuotteiden pitää olla mahdollisimman pitkään säilyviä eikä säilytys saa vaatia mitään erityisolosuhteita esim. kylmäsäilytystä.

Mitä siis laittaisit kassiin? Ei voi olla lahjakortti (maksusitoumuksia kauppoihin saa kyllä diakoniasta ja sossusta, jos on tiukka paikka), pitää olla fyysinen tuote.

No vaikka erilaisia papuja ja linssejä. Hernekeittoa. Riisiä ja pastaa. Kunnon ruokaa eikä mitään jauheita/jauhoja.

Vierailija
88/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo. Taas joku elämäntapatyötön luuseri kitisee. Ne ruokakassit onkin tarkoitettu sellaisille jotka ovat oikeasti köyhiä. Siksipä niistä ei hanhenmaksaa, kaviaaria ja sisäfilettä löydykään.

Onko aina pakko v ittuilla? En kaipaa kaviaaria enkä hanhenmaksaa enkä itse asiassa sisäfilettäkään, liian raskasta ruokaa mulle. Mutta kai sitä köyhemmälläkin pitäisi olla mahdollisuus ihan perusruokaan?

Vierailija
89/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU ruokakassi on EU:n maatalouden ylijäämän jakamista köyhäinapuna. Se ei ole osa valtioiden omia sosiaaliturvia eikä järjestelmiä. Voihan sen jättää jakamatta kokonaan, jos se ei kelpaa.

Vierailija
90/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitojauheestahan voi tehdä pannukakkua, vohveleita, lettuja.

Puurojen pohjana. Mannapuuro, riisipuuro, helmipuuro, maissijauhopuuro jne jne.

Smoothieen.

Maitokiisseli, kaakaokiisseli.

Uunijuusto. (siis jälkiruokatyyppinen, vaik hilloa, marjoja kaveriksi)

Vierailija
91/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä kasseja työn puolesta jakaneena: tuotteiden pitää olla mahdollisimman pitkään säilyviä eikä säilytys saa vaatia mitään erityisolosuhteita esim. kylmäsäilytystä.

Mitä siis laittaisit kassiin? Ei voi olla lahjakortti (maksusitoumuksia kauppoihin saa kyllä diakoniasta ja sossusta, jos on tiukka paikka), pitää olla fyysinen tuote.

No vaikka erilaisia papuja ja linssejä. Hernekeittoa. Riisiä ja pastaa. Kunnon ruokaa eikä mitään jauheita/jauhoja.

No siellä kasseissa lukemani mukaan on pastaa ja hernekeittoa.

Vierailija
92/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjahevosen suuhun ei ole katsominen.

Jos otat ilmaista ruokaa, et valita.  Älä ota, jos ei kelpaa.  

Vierailija
93/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on maitojauhepurkki kaapissa. Teen kaikki ruoat alusta asti itse enkä ole tuolle vielä löytänyt käyttöä. Jos kerran ruokaa annetaan, voisi nyt vähän katsoa että niissä on jotain järkeä.

Se maitojauhe käytetään liemeksi siihen sämpylätaikinaan niin tulee ruokaisampaa.

Maalla asunut mummoni piti aina maitojauhetta kaapissa leipomista varten sen jälkeen, kun lakkasi pitämästä omia lehmiä. Maalta kun ei viitsi pelkän maidon takia kauppaan lähteä, kotivaraa on oltava.

Minä olen kyllä hyvin kiitollinen että ei tarvitse leipäjonoissa seistä, näin keliaakikkona kun en voisi syödä noista kasseista juuri mitään vaarantamatta terveyttäni. Noin muuten ottaisin ihan mielelläni vastaan ilmaiset jauhot.

Retkeilijät muuten syö hyvinkin paljon pussiperunamuussia. Jos ei itselle maistu, voihan ne vaihtaa kaverin kanssa johonkin muuhun.

Tai tehdä niistä, maitojauheesta ja jauhoista perunarieskoja. Ei tarvita sitä hiivaakaan. Lämmin rieska on hyvää ja halvin margariini maksaa 50 snt prismassa. Siihen rieskan päälle siis.

Rieskat voi tehdä myös vaikka nuotiolla paistinpannussa tai retkikeittimellä, jos ei ole sitä uunia, hellaa, eikä kotia.

Vierailija
94/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu ruokakassissa tosiaan otettu esille ruoan säilyvyys ja jakelun helppous. Ei tarvita kylmäketjua, ei helposti pilaantuvaa. Vaan helppo jakaa ja ruoka säilyy viikkoja ja jopa kuukausia, joten on aikaa jakaa ja hävikkiä vähän. Toki vaatii kokkaustaitoja, mutta onhan köyhilläkin keittiö edes jonkunlainen ja köksän tunneilla kaikki käyneet.

Vierailija
95/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ollut vaihtumassa joihinkin lahjakortteihin siis?

Meillä on aika harvoin jaettu noita eu-kasseja ymmärtääkseni, toisilla paikkakunnilla kai jatkuvasti?

Että sinällään ihmettelen sisältöä, siinä on joillain äkkiä kaapit täynnä jauhoja, eikä huonokuntoisilta vanhuksilta oikein voi odottaa että leipoisivat. Tai monet miehet...

Ja ne jauhot ovat olleet niin halpoja kaupassa.

Noista vuosikymmenien varrella jaetuista on päätynyt varmaan ihan hirveä osa roskiin.

Suomessa on jo vuosien ajan ollut kotitalousopetusta myös pojille. Siellä tehdään normaaleja perusruokia. Jauhopussissa on yleensä vielä joku ohje pussin kyljessä. Ja netti, sieltä löytyy reseptejä.

No kuule, en minä ihmettele etteivät n. 70-vuotiaat sukulaismieheni juuri leivo, tai laittele ruokia alusta asti. Heidän tiedän kasseja joskus hakeneen, luulen ettei äitinsäkään, jolle kasseista osan tuotteista veivät tämän vielä eläessä, juuri leiponut.

Hyvä että nämä huonokuntoiset miehet edes saavat lämmitettyä ruokaa, tai jotenkuten paistettua jotain valmiiksi maustettua lihaa tai makkaraa.

Eikä heillä nettiä ole.

Minä katson siis asiaa vähän eri ikäisten vinkkelistä, kun itsekin 50+, kyllä meillä suurin osa ruokajonoissa on keski-ikäisiä, 50 ja siitä ylöspäin.

Leipooko se alkoholisti, vai heittääkö pois ne jauhot ja maitojauheet...

Itsekin kuuluisin varmaan tuohon jonon kohderyhmään, mutta olen katsonut ettei tuota kassia ole kannattanut hakea. Se tietäisi matkakuluja, vaikka leivon paljon, niin voin jauhot ostaa kaupasta samalla kun käyn katsomassa olisiko jotain ilta-alessa, noihin jonoihin pitäisi pyytää kyyti päiväsaikaan sitten erikseen, ja maksaa saman mikä kassin arvo minulle edes olisi.

Hassu juttu, että minun 75-v isäni on aivan kykenevä sekä käyttämään nettiä että laittamaan ruokaa. Samoin samanikäinen appiukkoni.

Edellisen sukupolven pappani jäi vuonna 2000 69-vuotiaana leskeksi ja opetteli sitten kokkaamaan. Tietokonetta osasi käyttää jo silloin.

Jos ihminen on jo 70-vuotiaana ihan täysin pudonnut kelkasta, turha sen on muita kurjuudestaan syyttää. Olisihan siinä ollut vuosikymmeniä aikaa opetella kokkaamaan.

70-vuotias ei ole nykyään vanha, eikä ihminen ole koskaan liian vanha oppiakseen uutta.

Muistisairaudet tietysti erikseen.

Vierailija
96/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennetään asia aloittajalle: sen kassin sisältö on ensisijaisesti maatalouspolitiikkaa, eli ylituotannon kulutusta. Toissijaisesti sosiaalipolitiikkaa, eli annetaan sitä, mitä tarvitaan eikä sitä, mitä halutaan.

Se on todella väärin, että kassi on kaikille sama. Onhan se selvää, että lapsiperheessä voisi tehdä pannukakkuja, rieskaa ja paljon muita "herkkuja" niitä ap:n mainitsemista tarvikkeista, jotka alkkikset heittelevät tarpeettomina metsään. Olisi edes jakelupaikalla laatikko Jätä tähän/ ota tästä. Mutta ei, sillä kolmas tarkoitus kasseilla on vallan käyttö: Me määräämme, mitä te otatte ja se on sitten otettava kaikki, mitä ME olemme suvainneet teille laittaa tai oltava kokonaan ilman!

Tässä muutama vinkki maitojauheen käytölle: leivonta, puurot, vellit, maitokiisselit, "uunijuusto", munamaidon korvike, kaakaolla täydennettynä juomajauheeksi.

Vierailija
97/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eu ruokakassissa tosiaan otettu esille ruoan säilyvyys ja jakelun helppous. Ei tarvita kylmäketjua, ei helposti pilaantuvaa. Vaan helppo jakaa ja ruoka säilyy viikkoja ja jopa kuukausia, joten on aikaa jakaa ja hävikkiä vähän. Toki vaatii kokkaustaitoja, mutta onhan köyhilläkin keittiö edes jonkunlainen ja köksän tunneilla kaikki käyneet.

Nyt pitäisi kyllä pikkuisen aukaista niitä sinisiä silmiä ja katsella ympärilleen! Minä kyllä sanoisin hävikiksi niitä metsään heitettyjä maitojauhepakkauksia,  kun eivät viitsi viedä niitä edes roskiin. Sen sijaan eläimille syötettyjä jauhoja ja muita en pidä hävikkinä, kun onhan kauraryynit ihan hyvää syötävää pikkulinnuille ja hevosille.

Köksän tunneilla eivät ole käyneet ne alkoholistit, jotka aloittivat luuserinuransa jo lintsaamalla koulusta.

Vierailija
98/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahviinhan sitä voi laittaa, kerman sijaan kiusauksiin, jne.

Lettu-ja pannaritaikinaan,pullataikinaan.

Vierailija
99/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö kuulostaa tosi hyvältä!

Hernekeitto on hyvää.

Kaurahiutaleita kuluu puuroon ja voi käyttää muuhunkin.

Hapankorput on herkkua.

Mysli on hyvää, vaikka aamupalaksi.

Ja vielä tuotteita mitkä säilyy super pitkään ja voi käyttää osana terveellistä ruokavaliota.

Vierailija
100/143 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se suvi tahdo leipoa? Työttömällä on aikaa ja sais jotain tekemistä. Pyöräyttää vaikka kakun ja kutsuu jonkun monista ystävistään kahveelle niin ei tarvi mennä pubiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä