miksi lapsilisät annettiin tuplana kaikille perheille?
Eikö olisi järkevämpää tukea niitä, jotka ovat avun tarpeessa. Moni lapsiperhe voi taloudellisesti hyvin. Sen sijaan esim joku työkyvyttömyyseläkeläinen olisi voinut tarvita satasen jouluksi.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluttiin tukea lapsiperheiden mahdollisuutta kuluttaa joulumarkkinoilla vaikka sähkölaskut paukkuvat taivaisiin. Köyhillehän ne sähkölaskut eivät edes tunnu, kun niitä ei itse makseta.
Maksan itse kaikki laskuni. Olisi ollut kiva myös ostaa pari Joululahjaa ja vähän juhlavampaa ruokaa Jouluksi. Ei tullut mitään ylimääräistä rahaa minulle.
T. Sairaseläkeläinen
Paljonko sinulla menee rahaa esim vaatteisiin puolessa vuodessa? Monetko talvi/kesä/ välikausi kengät joudut ostamaan? Joka vuosi siis.
Olen velallinen 50 kymppinen, joka sairauden takia on menettänyt työkykyni.
Uusia vaatteita en ole ostanut kolmeen vuoteen, kiitos vaan kysymästä.
Vapaaehtoisesti ( kai) olet lapsesi hankkinut? Sairaus taas ei ole vapaaehtoinen.
Voi ne olosuhteet lapsiperheessäkin muuttua huonommiksi vaikkei lapsi olisi vielä aikuinen. Lapsissa on tulevaisuus. Tietysti tarpeita on muillakin. Hallitus vaan päätti satsata tulevaisuuden toivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluttiin tukea lapsiperheiden mahdollisuutta kuluttaa joulumarkkinoilla vaikka sähkölaskut paukkuvat taivaisiin. Köyhillehän ne sähkölaskut eivät edes tunnu, kun niitä ei itse makseta.
Maksan itse kaikki laskuni. Olisi ollut kiva myös ostaa pari Joululahjaa ja vähän juhlavampaa ruokaa Jouluksi. Ei tullut mitään ylimääräistä rahaa minulle.
T. Sairaseläkeläinen
Paljonko sinulla menee rahaa esim vaatteisiin puolessa vuodessa? Monetko talvi/kesä/ välikausi kengät joudut ostamaan? Joka vuosi siis.
Lapsille on pakko ostaa. Kasvun takia jää jatkuvasti pieneksi kengät, vaatteet kuin urheiluvälineetkin. Eikä kaikki lapsiperheet ole rikkaita. Olosuhteet voi muuttua. 18v on pitkä aika ja sinä aikana voi perheen taloudellinen tilanne muuttua.
Jos olis jyvitelty, niin sehän olisi ollut intersektionaalista eikö persulien itkulle olisi tullut loppua.
Julkisuustemppu jolla kosiskeltiin äänestäjiä.
Toki samalla keskisormen näyttö lapsettomille.
Meidän lapset 3 kpl saavat tuplalapsilisät rahastoihinsa. No, niistä maksetaan kaupankäyntikulu eli vähän menee kaupalliselle toimijalle ( eli kulutukseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräisen lapsilisän rajaaminen joltain pois ei olisi tuonnut senttiäkään enempää ahneille.
Ei. Mutta sen koko rahan olisi voinut kohdistaa johonkin tasapuolisempaan toimenpiteeseen, esim. ruuan alv:n tilapäiseen laskemiseen.
Siihen se satanen per lapsi ei olisi riittänyt alkuunkaan. Haluatko muuten perustella miksi lapset pitäisi olla eriarvoisia valtiolle? Että köyhän lapsi ansaitsee lapsilisän, mutta hyvätuloisen lapsi ei ole minkään arvoinen valtiolle?
Ei siinä ole arvosta kyse vaan siitä, että valtion tulee tukea vain tarvitsevia.
Onneks tilini ei oo nordeassa ja palkkaa tuli mukavasti. Lapsilisä kiva bonus. Menkää töihin.
Olen samaa mieltä kuin sinä ap. Että köyhiä ja vähävaraisia tulee tukea, ei niitä rahoja vain kaikille jaeta, joilla on rahaa jo entuudestaan hankkia lapselleen kaikki tarvittavat. Poliitikot tekivät suuren virheen tässä. Ihan kuin sanoisi, että kaikille jaetaan asunto tukea ja työttömyys rahaa kaikille tästä lähtien. Myös hyvätuloisille. Joku rikas sanoi minulle aikoinaan, että tuet pois ja kaikki muut, että kaikille kansalaisille pitää maksaa 500 € käteen? Valistin tätä henkilöä, että vuokrat, sähköt, ruoka on aika paljon yli tämän ja kysyin häneltä, että minkä vuoksi hyvätuloiset hänen mielestään saa valtiolta sen 500 €? Hyvätuloisista ja rikkaista tullut näköjään todella tyhmiä.
Miten määritellään kuka apua tarvitsee? Meillä vuosittaiset tulot ovat yhteensä noin 300000e. Mutta se ei ole koko totuus. Menoja on valtavasti, isot lainat ja laskut. Korona-ajan ongelmissa painitaan edelleen vaikka tulot ovat pysyneet samana. Kyllä tulee tarpeeseen 5 lapsen tuplalapsilisät varsinkin näin jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on, koska tuplalapsilisä ei todellakaan koske kaikkia perheitä. Ihan saan köyhäillä rauhassa ilman ensimmäistäkään lapsilisää tai mitään muutakaan lapsiperheen apua kahden lapseni kanssa tälläkin hetkellä.
T: etävanhempi jolla lapset yhtä paljon kuin lähivanhemmalla
Maksatteko _ihan kaiken_ puoleksi?
Monesti vaikka on viikko-viikko niin kyllä se lähiäiti joutuu silti maksamaan suuremman osan lapsen menoista, koska etäisä ei välttämättä ymmärrä mihin kaikkeen lapsen menoihin sitä rahaa menee. Miehet ei vaan tajua mihin kaikkeen sitä rahaa menee lapsen elämässä.
Jos teillä on normaali viikko-viikko missä asiat todellakin maksetaan TASAN puoleksi, siis ihan kaikki lapseen liittyvät kulut niin miksi että jakaneet tuplalapsilisää niin kuin varmaan jaatte sen normilapslisänkin jos todella maksatte ihan kaiken puoleksi? Vai maksaako se lähivanhempi sittenkin enemmän niitä lapsen menoja?
No mitä ihmettä aina nillitetään jostain. Eikö riitä kaljaan raha vanhemmilla. Älkää käyttäkö huomisia lapsilisiä itseenne vaan lapsiinne.
Eipä tullut lapsettomalle sinkulle mitään....
Miksi ei tuettu kaikkia suomalaisia tai vaihteeksi heitä, jotka ovat (sinkut, lapsettomat parit) vain maksajan roolissa
Siksi ku Märin herää aina liian myöhään asioihin ja tekee paniikkiratkaisuja, niin kuin nyt tuokin.
Lakia ei olisi ehditty muuttaa, koska lapsilisät on tarkoitettu kaikille lapsille, eikä vielä vauvana pitäisi jakaa maksajiin ja saajiin. Ei olisi kepun vaalitemppu kerinnyt vaikuttaa.
Luuletteko te katkerat, että olisitte saaneet sitten nelinkertaiset lapsilisät?
Lähes kaikilla lapsiperheillä on rahaongelmia tänä jouluna hintojen kallistumisen vuoksi.
Ei niillä ökyrikkaaksi päässeillä mitään lapsia enää ole, ovat jo vanhempia.
Eikö siitä tuplalisästä voisi olla tyytyväinen, eikä pilata sitäkin kadehtimalla, voitaisiinhan se toki perua kaikilta, niin olisitte tyytyväisiä.
Anna ap omasi pois jos pahalta tuntuu.
Lapsiperheille kerätään rahoja ja lahjoja ennen joulua muutenkin niin joskus voisi jonkun almun suoda yksinäisillekkin.
Itsekin olen ollut 3 lapsen yksinhuoltaja ja kun ajatteli että yksi lapsi toi n. 300e plus yh korotukset ja asumistuki niin ei ollut hätäpäivää koskaan silloin mutta sitten kun lapset lähtivät omilleen ei apua ole saanut mistään.