Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainasin kaverilla 900e käteisen kuukausi sitten, ja nyt hän oli sitten maksanut takaisin mun TILILLE sen. Ongelma tässä on että saan perustoimeentulotukea, ja nyt sitten perustoimeentulotukea sen takia vähennetään tuo 900e seuraavalta 2 kuukaudelta!!!

Vierailija
17.12.2022 |

Tosi kiva kun meni puoltoista vuotta säästää tuo 900e, ja nyt se on sit ihan sama ku ei ois ollutkaan.

Voinko vaatia kaveria maksamaan ton 900e uudelleen käteisellä????
800kun kela hyväksyy 50e tulot/kk

TÄN SIITÄ SAA KUN KOITTAA AUTTAA TOISTA HÄDÄSSÄ

Kommentit (449)

Vierailija
161/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

thaimaan_matkaaja kirjoitti:

Itehän tein aina niin että ku tilille tuli ylimääräinen tonni tai muu summa. Niin nostin tasan sen samantien pois. Sit ku piti toimittaa tiliotteet ni leikkasin niistä paintilla saadun tonnin pois ja nostetun tonnin pois.. Näytti että tilin saldoon ei oo tullu muutoksia. Ja tuet jatko rullaamista. Hyviä aikoja. 

Tämä, ja AP summaa hyvin näiden tukiloisien moraalin. Rikollisia molemmat.

Vierailija
162/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole provo (haluan uskoa ettei ole), niin onpa ratkiriemukas juttu. Nythän sinulla on omasta takaa rahaa niin, että voit olla kuppaamatta työssäkäyviä hetken. Näinhän kys. tuen kuuluu toimiakin. Sitä nostetaan jos ei olisi muuten rahaa.

Ihana suomalainen joka ei halua että kukaan saa yhtään mitään ylimääräistä. Joulukin pitää kitua ettei vain vie yhteiskunnan varoja enempää. Ihmettelen tätä hemmetin tekopyhyyttä että moni on valmis laittamaan vaikkapa punaisen ristin keräyksiin satoja euroja, vaikkei edes varmuutta mihin ne rahat menevät, mutta kun joku onnistuu säästämään 900€ niin ihmiset vinkuvat että miten olet onnistunut säästämään.

Sitten vingutaan että kun pitäisi löytyä puskurirahaa jos vaikka pesukone hajoaa, mutta kun säästät niin sekin on rikos! Nyt oikeasti ihmiset lähimmäisen rakkautta kehiin!!

no eihän tässä ole ongelma se, että on säästänyt (veronmaksajien rahoja) vaan siitä, että on lainannut niitä kaverilleen (eli oma puskuri lähti sen sileän tien) ja kaveri on sitten maksanut ne tilille - ehkä jopa tarkoituksella.

No, nythän ap:lla on ne 900€ käytettävissään eli kuvio menee ihan oikein. Hän käyttää ne elämiseensä eikä ole tarvinnut edes itse tehdä mitään niiden eteen.

Aikuinen kykenee kyllä elämään joulun ilman törsäystä. Eihän hän lapsi ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairas joka ei pääse eläkkeelle, joten olen työtön, jota ei palkata niihin harvoihin hommiin joita ehkä saisin rammalla kehollani tehtyä.

Ja säästän kesät tt-tuesta. Nyt säästössä n. 320e. Talvella on pakollisempia hankintoja ja enemmän sähkölaskua. Mitä järkeä minun olisi kuluttaa kaikki silloin kun tarvitsen vähemmän, ja olla sitten ilman kun tarvitsen, kun saan säästettyä ja pidettyä tuon pienen tasapainon? Voin kertoa, ettei ole helppoa elämää tällainen saati mukavaa, ja tukien kanssa saa aina pelätä milloin ne menettää, ja jo pieni viivästys tuissa voi kaataa kaiken. Harmittaa jokainen aamuinen marina minkä työssäollessa päässäni pidin, kun iltavirkkuna heräsin työpäivään. Jokainen päivä silloin sain kokea olevani jollain tavalla hyödyllinen. Jokainen päivä sain ostaa ruokaa sen ravintoarvojen ja maun perusteella, enkä sen, mihin raha riittää jos riittää. Ja ehkä tärkein, silloin sain suunnitella tulevaisuutta ja haaveilla. Ja kyllä, olen miettinyt jos vain tappaisin itseni. Koska mitään tulevaisuutta ei enää ole.

Ap, toivottavasti asiat selviää kelan kanssa ja muutenkin. Hyvää joulua kaikesta huolimatta!

Vierailija
164/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

thaimaan_matkaaja kirjoitti:

Itehän tein aina niin että ku tilille tuli ylimääräinen tonni tai muu summa. Niin nostin tasan sen samantien pois. Sit ku piti toimittaa tiliotteet ni leikkasin niistä paintilla saadun tonnin pois ja nostetun tonnin pois.. Näytti että tilin saldoon ei oo tullu muutoksia. Ja tuet jatko rullaamista. Hyviä aikoja. 

Tuossa on se ongelma, että jos kärhdät, niin kyseessä on herkästi petos ja asiakirjaväärennös.

Kaipa tämän tiesitkin?

Eihän tuo voi pitää edes paikkaansa. Tiliotetta ei pysty muokkaamaan niin, ettei muokkausta huomaisi. Rivimäärät, kokonaispanot ja -otot eivät täsmää. Ilman muuta jäisi kiinni ja tulisi syytteet petoksesta ja asiakirjaväärennöksestä.

Vierailija
165/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vässykkä paska töihin ja lopeta loisiminen.

Vierailija
166/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla köyhällä on kaveri, joka kehtaa lainata sinulta kahden vuoden säästämäsi summan!?.

Kysynpähän vaan.

Toiseksi : Miksi kerrot kenellekään että sulla säästöä edes 300 tai 800 ?

Miksi?

Lainatkoon hädässä olevat paremmin ansaitsevilta tai vipillä.

Ps. Minä en pidä enää kavereita. Ei kiinnostanut jatkuvat tarjoamiset ja yöpaikan kyselyt, kun tultiin muualta Suomesta kaupunkiini.

En ole mikään hotelli enkä pankki. Enkä terapeutti. Ja olen nykyisin onnellinen.

Vierailija
167/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko kela sen huomasi? Lähetä raha takaisin kaverin tilille, sano kaverille tiukasti että haluat käteisellä sen takaisin kuten sen annoitkin, ja kelalle sano, että tuo 900e siirto kaverilta sinulle oli kaverin virhe, laittoi vahingossa...

Itse tekisin näin.

Ihme kommentteja taas täällä, mielestäni on oikeus olla sukanvarressa hätävaraa vaikka saa toimeentulotukea. Tuo 50€ raja vaan aiheuttaa sen että ihmiset ei opi säästämään eikä ajattelemaan rahankäyttöä järkevästi, systeemi palkitsee ne jotka ryyppää rahansa vailla huolen häivää.

Moraalilla ja järjellä ajatellen se on oikein, mutta ei lain mukaista. Toimeentulotuella ei saa olla säästöjä. Eli jos joku pystyy säästämään niistä pennosista jotain, niin ne on kätkettävä. Toisin sanoen varmaan kaikki joutuvat rikkomaan lakia pienimuotoisesti, ihan vaan oman perseensä säästämiseksi joskus.

Kelahan jo valmiiksi suhtautuu asiakkaisiinsa kuin rikollisina, kun varoittelee vankilassaolon vaikuttavan tukiin. Eli pitävät siis lähtökohtaisesti asiakkaitaan vankilakundeina.

Vierailija
168/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla köyhällä on kaveri, joka kehtaa lainata sinulta kahden vuoden säästämäsi summan!?.

Kysynpähän vaan.

Toiseksi : Miksi kerrot kenellekään että sulla säästöä edes 300 tai 800 ?

Miksi?

Lainatkoon hädässä olevat paremmin ansaitsevilta tai vipillä.

Ps. Minä en pidä enää kavereita. Ei kiinnostanut jatkuvat tarjoamiset ja yöpaikan kyselyt, kun tultiin muualta Suomesta kaupunkiini.

En ole mikään hotelli enkä pankki. Enkä terapeutti. Ja olen nykyisin onnellinen.

Ja voin vinkata, että minua pidetään vähävaraisena, mutta mulla on heti vaikka tonneja laittaa mihin haluan. Mutta en puhu asioistani kenellekään, en kerro reissuistani.

Vierailija
169/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku osoittaa tuosta kho päätöksestä kohdan jossa tonni on raja jota ei oteta huomioon?

A:n Kelaan esittämistä tiliotteista ilmenee, että hänen käyttötilillään on 31.12.2019 ollut yhteensä 2 005,08 euroa ja 31.1.2020 yhteensä 1 746,96 euroa.

Tammikuun 2020 toimeentulotukilaskelmassa on tuloina otettu huomioon 1 000 euroa. Normiylitys on ollut 780,78 euroa. A:lle ei ole myönnetty toimeentulotukea.

- ei missään sanottu että tonni olisi raja jonka alittavaa saldoa ei huomioida

-Joulukuun loppusaldo oli siis 2000, josta varoina huomioitiin tonni. Ei tukea.

-Tammikuun loppusaldo oli 1780, Kela vähensi tästä 50€ vyöryttämällä. 730€ huomioitiin varoina. Ei tukea.

Tonni saldosta jätettiin huomiotta varoina kumpanakin kuukautena. 

Siksi voi olettaa, että tonnin saldo olisi vielä hyväksyttäää likviditeettiä, eikä mitään merkittävää ja huomioitavaa varallisuutta?

Tokihan Kelalle jäi tässä taas harkintavalta, mutta onpa tuossa myös peruste valitukselle, jos Kela toimii toisin.

Vierailija
170/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiäkö annoit sille tilinumerosi? Osa #666 toimeentulotukihullun elämästä.

Vierailija
171/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairas joka ei pääse eläkkeelle, joten olen työtön, jota ei palkata niihin harvoihin hommiin joita ehkä saisin rammalla kehollani tehtyä.

Ja säästän kesät tt-tuesta. Nyt säästössä n. 320e. Talvella on pakollisempia hankintoja ja enemmän sähkölaskua. Mitä järkeä minun olisi kuluttaa kaikki silloin kun tarvitsen vähemmän, ja olla sitten ilman kun tarvitsen, kun saan säästettyä ja pidettyä tuon pienen tasapainon? Voin kertoa, ettei ole helppoa elämää tällainen saati mukavaa, ja tukien kanssa saa aina pelätä milloin ne menettää, ja jo pieni viivästys tuissa voi kaataa kaiken. Harmittaa jokainen aamuinen marina minkä työssäollessa päässäni pidin, kun iltavirkkuna heräsin työpäivään. Jokainen päivä silloin sain kokea olevani jollain tavalla hyödyllinen. Jokainen päivä sain ostaa ruokaa sen ravintoarvojen ja maun perusteella, enkä sen, mihin raha riittää jos riittää. Ja ehkä tärkein, silloin sain suunnitella tulevaisuutta ja haaveilla. Ja kyllä, olen miettinyt jos vain tappaisin itseni. Koska mitään tulevaisuutta ei enää ole.

Ap, toivottavasti asiat selviää kelan kanssa ja muutenkin. Hyvää joulua kaikesta huolimatta!

Älä missään nimessä kerro Kelalle noista säästöistä. ne vähennetään seuraavasta toimeentulotuestasi. Kela ei tee enää mitään harkintaa säästöjen suhteen. Heitä ei todellisuudessa kiinnosta sinun hyvinvointisi tai kenenkään muunkaan, vaikka esittävät julkisuudessa olevansa niin humaaneja.

Vierailija
172/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin vahingossa kaverin tilille rahaa. Kaveri maksoi sen heti minulle takaisin - ei tullut mitään ongelmaa. Jos olisi kyselty perään, olisin sanonut, että kaveri teki sen vahingossa ja maksoin sen heti takaisin! Vein sitten rahat kaverille ihan seteleinä.

Vierailija
173/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sun pitää miettiä miksi lainasit sille ja vielä noin paljon ja ottaa opiksi.

Vierailija
174/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko kela sen huomasi? Lähetä raha takaisin kaverin tilille, sano kaverille tiukasti että haluat käteisellä sen takaisin kuten sen annoitkin, ja kelalle sano, että tuo 900e siirto kaverilta sinulle oli kaverin virhe, laittoi vahingossa...

Itse tekisin näin.

Ihme kommentteja taas täällä, mielestäni on oikeus olla sukanvarressa hätävaraa vaikka saa toimeentulotukea. Tuo 50€ raja vaan aiheuttaa sen että ihmiset ei opi säästämään eikä ajattelemaan rahankäyttöä järkevästi, systeemi palkitsee ne jotka ryyppää rahansa vailla huolen häivää.

Moraalilla ja järjellä ajatellen se on oikein, mutta ei lain mukaista. Toimeentulotuella ei saa olla säästöjä. Eli jos joku pystyy säästämään niistä pennosista jotain, niin ne on kätkettävä. Toisin sanoen varmaan kaikki joutuvat rikkomaan lakia pienimuotoisesti, ihan vaan oman perseensä säästämiseksi joskus.

Kelahan jo valmiiksi suhtautuu asiakkaisiinsa kuin rikollisina, kun varoittelee vankilassaolon vaikuttavan tukiin. Eli pitävät siis lähtökohtaisesti asiakkaitaan vankilakundeina.

ei se säästäminen laitonta ole, voit hyvin nostaa osan tuesta käteisellä malliin viikon ruokarahat kerrallaan ja viikon viimeisen kauppareissun jälkeen tiputtaa jäljelle jääneet johonkin purkkiin/säästöpossuun tai muuten vain nostaa osan käteisellä ja pistää vaikka se 40e/kk sivuun. Näitä voi käyttää sitten yllättäviin menoihin. Se että on onnistunut kerryttämään 900e ja on vielä niin tollo, että lainaa ne kaverilleen..niin niin...ja kuten edellä joku mainitsi, älä koskaan kehuskele säästöilläsi..edes puolisollesi(nyk.exä :D), aina löytyy joku jolla alkaa näpit syyhyämään sun rahojen perään. En ole itse yhteiskunnan tukia onneksi tarvinnut, mutta ylläkuvattu malli lienee ihan hyväksyttävä. Samaa teen itse ihan työssäkäyvänäkin, niin pysyy pieni käteiskassa kotona hätätilanteisiin.

Vierailija
175/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta toi 900 pois . Hae pankista tiliote ennen ja jälkeen ton siirron. Missaa vaikka viikko. Ei ne niin tarkkaan kyttää.

Vierailija
176/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaslähtöisyys ei ole tapana Suomessa, vaan Kela ym toimii omista lähtökohdistaan.

Vierailija
177/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinpaikkasi on helppo arvata, tällasta nimittäin tapahtuu vain Porvoossa

Vierailija
178/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä kerro Kelalle noista säästöistä. ne vähennetään seuraavasta toimeentulotuestasi. Kela ei tee enää mitään harkintaa säästöjen suhteen. Heitä ei todellisuudessa kiinnosta sinun hyvinvointisi tai kenenkään muunkaan, vaikka esittävät julkisuudessa olevansa niin humaaneja.

Näin on.  Kelan on pakko tehdä jopa lainvastaisia päätöksiä sisäisten ohjeiden mukaan, koska rahaa ei muuten riitä sitä eniten tarvitseville, eli parempaa elämää etsiville muslimimiehille.  Heille tehdään päätökset aina vuodeksi kerrallaan etukäteen, eikä tiliotteita tms. tarvita.  Edes raskas kultaketju kaulassa ei vaikuta päätökseen mitenkään.  Ja lisää saavat (mm. uimahalliliput, HSL-kortit) saa kaupungin sosiaalitoimistosta.  Kuten Maria Ohisalo sanoi, laíttomìen maahantulíjoìden oikeudet menevät kaiken muun edelle.

Vierailija
179/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän voi olla vähän vaikea löytää sympatiaa niiltä, jotka olivat alunperinkin sinulle sen 900 euroa joutuneet vasten tahtoaan antamaan ja jota et selvästikään välttämättömyyksiin edes tarvinnut...

Voi, voi, Sympatiaa riittää kuitenkin niihin miljooniin euroihin, joita tämä yhteiskunta on hassannut muihin kuin omiin kansalaisiinsa esim. yritystukien, puoluetukien, kaiken maailman tukien, joita on mennyt ulkomaille typerinä investointeja jne. Mutta kun köyhä ihminen saa säästettyä  muutaman euron 1,5 vuoden aikana, niin kateellisuus on niin tiheää, että ympärillä näkyy pelkkää vihreää. Voi te pienet ihmiset. Ehkä elämä kasvattaa teitä vielä joskus ja pääsette ihan itse kokemaan köyhänä elämisen ilmaisen rahan. Saatte varmaan suurta tyydytystä, kun se pieni rahamäärä on ILMAISTA.

Vierailija
180/449 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku osoittaa tuosta kho päätöksestä kohdan jossa tonni on raja jota ei oteta huomioon?

A:n Kelaan esittämistä tiliotteista ilmenee, että hänen käyttötilillään on 31.12.2019 ollut yhteensä 2 005,08 euroa ja 31.1.2020 yhteensä 1 746,96 euroa.

Tammikuun 2020 toimeentulotukilaskelmassa on tuloina otettu huomioon 1 000 euroa. Normiylitys on ollut 780,78 euroa. A:lle ei ole myönnetty toimeentulotukea.

- ei missään sanottu että tonni olisi raja jonka alittavaa saldoa ei huomioida

-Joulukuun loppusaldo oli siis 2000, josta varoina huomioitiin tonni. Ei tukea.

-Tammikuun loppusaldo oli 1780, Kela vähensi tästä 50€ vyöryttämällä. 730€ huomioitiin varoina. Ei tukea.

Tonni saldosta jätettiin huomiotta varoina kumpanakin kuukautena. 

Siksi voi olettaa, että tonnin saldo olisi vielä hyväksyttäää likviditeettiä, eikä mitään merkittävää ja huomioitavaa varallisuutta?

Tokihan Kelalle jäi tässä taas harkintavalta, mutta onpa tuossa myös peruste valitukselle, jos Kela toimii toisin.

Tään ja AP:n juttuun lisäisin vielä, että tuo tonni ei ole varsinainen suojaosuus.

Jos esim. AP:lla on ollut alkusaldona tiliotteissa 200 ja hänellä näkyy panona tuo mainitsemansa 900, ja loppusaldo olisi 1100, niin ei Kela tyydy laskemaan varoina vain tuota tonnin ylittävää 100€.

Se vaatii selvitykset siitä, mistä tuo 900 ylimääräistä on tullut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi