Ärsyttää jouluna aikuisten lautapelit
Ärsyttää jo valmiiksi, kun joulupäivänä on taas perinteeksi muodostunut aikuisten lautapeli-ilta. Kyseessä siis miehen sisarusten järkkäämä juttu. En voi sietää lautapelejä (joku Alias tai Trivial Pursuit voi mennä joskus harvoin). Nämä pelit on sellaisia, että porukka istuu vaan hiljaa jopa tuntikausia. Vaivaannuttavaa. Olen ehdottanut miehelle, että jäisin kotiin tai tekisin jotain muuta, kun ei vaan kiinnosta, mutta mies loukkaantuu... Eli menen sinne taas istuskelemaan ja hörppimään glögiä ja katsomaan telkkua, kun en halua pelata. Pääasia kuulemma, että olen läsnä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Tuhoutuisko universumi tai muuta kauheaa, jos vain sanois että ei mua huvita, en tykkää pelata joten luenpa mukaan ottamaani kirjaa (esimerkki) tai muuta ajanvietettä sen aikaa?
Tuhoutuisiko se sitten siitä, että hän lähtee kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä tai jäädä, mutta miettisin sitä, että johtaako se hiljalleen siihen, että alatte aina tehdä asioita erikseen. Miehesi ei lähde ensi kerralla sinun vanhemmillesi, juhannus vietetään kavereiden kanssa jne. Kohta ei olekaan yhteistä, vaan ero edessä. Jos muille on ok, ettet osallistu, miksi se vaivaa sinua?
Se vaivaa minua siksi, koska se vaan tuntuu hölmöltä olla siellä sohvalla yksin, kun muut pelaavat tunteja. Olisihan se mukavampaa istua kaikki siellä sohvalla jutellen ja viiniä juoden, mutta minä en voi päättää mitä muut tekevät, voin vaan päättää siitä mitä minä teen. Ja juu, kerran vuodessa tämän kai kestää, mutta silti se ärsyttää ja tuntuu epämukavalta. Ap
Mitä ajattelet siitä, että miehesi alkaa varmaan myös skipata juttuja? Tai että sinua ei enää jatkossa pyydettäisi ollenkaan mukaan?
Miksi kukaan haluaisi kutsua mukaan jonku joka vain mököttää syrjässä ja pilaa toisten ilon?
En kaiketi ole pilannut kyllä kenenkään iloja. En vaan voi sietää lautapelejä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selität vain nyt sille ukollesi että et tykkää pelaamisesta ja koet sen ahdistavana joten lähdet aiemmin sen sijaan että jäisit sinne mököttämään ja kärsimään. Hänenkin on jo aika oppia, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä ja erilainen jaksaminen. Koen aika erikoisena, että ylipäätään pitäisi tuollaisista suuttua kun kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta vaan aktiviteeteista. Ei ketään teetä suosivaakaan pakotettaisi juomaan kahvia ja ihmeteltäisi jollei suostu (ainakaan sosiaalisilta taidoiltaan normaalien ihmisten kesken).
Kyllä olen selittänyt ja kyllä hän tietää. Ei hän ole ikinä pakottanut minua pelaamaan, vaan hänelle on ollut tärkeintä, että tulen mukaan, kun ensiksi on se ruokailu ja saunominen. En tiedä onko suuttuminen oikea sana, mutta kyllä sellainen pettyminen/loukkaantuminen huokuu hänestä, kun olen sanonut, ettei ole minun juttuni tuo peli-ilta. Ruokailu ja saunominen on ok ja pidän kovasti hänen sisaruksistaan. Pelaaminen on vaan nou nou. Ap
Silloin pitäisi olla miehellekin aivan ok, että lähdet siinä vaiheessa kun pelit alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä tai jäädä, mutta miettisin sitä, että johtaako se hiljalleen siihen, että alatte aina tehdä asioita erikseen. Miehesi ei lähde ensi kerralla sinun vanhemmillesi, juhannus vietetään kavereiden kanssa jne. Kohta ei olekaan yhteistä, vaan ero edessä. Jos muille on ok, ettet osallistu, miksi se vaivaa sinua?
Se vaivaa minua siksi, koska se vaan tuntuu hölmöltä olla siellä sohvalla yksin, kun muut pelaavat tunteja. Olisihan se mukavampaa istua kaikki siellä sohvalla jutellen ja viiniä juoden, mutta minä en voi päättää mitä muut tekevät, voin vaan päättää siitä mitä minä teen. Ja juu, kerran vuodessa tämän kai kestää, mutta silti se ärsyttää ja tuntuu epämukavalta. Ap
Mitä ajattelet siitä, että miehesi alkaa varmaan myös skipata juttuja? Tai että sinua ei enää jatkossa pyydettäisi ollenkaan mukaan?
Skipata juttuja? No, jokainen saa päättää itse. Minä menen mielelläni syömään ja saunomaan, kuten olen jo miljoona kertaa todennut. En vain halua pelata ja piste. Ollaan oltu n. 4 vuotta yhdessä ja 3 jouluna olen ollut siellä ja ekana jouluna osallistuin pelaamiseen ja totesin, että hell no, ei minulle. Ja 2 jouluna olen ollut sohvalla odottamassa pelien päättymistä. Ja kyllä miehen sisarukset minusta pitävät ja minä heistä ja ainoa ongelma on minulle nuo lautapelit. Ap
Miten helvetissä tämäkin voi olla näin vaikeaa?
Jos kerran tämä aloittaja niin ahdistuu niistä lautapeleistä niin vaihtoehtoina on vaan yrittää kestää, ottaa diapameja tai vetää perseet olalle.
Joka asiasta sitäkin tehdään ongelmaa...
Ymmärrän sua ap.
Mun puolison perheessä Jouluun kuuluu tietokilpailu.
Yksi besserwisser tekee kysymykset ja muut yrittää selviytyä.
Yhteinen kieli ei ole mun oma kieli, osaan vain vähän.
Besserwisser nauttii ja muut selviytyy/ kärsii.
Viimeisimmät vuodet olen kieltäytynyt osallistumasta, olen varmasti sitten lapsellinen 50 v hlö.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vanha, mutta sama ärsyttää. Kun lapset oli pieniä, enkä ollut hankkinut pleikkoja, pelattiin lasten lautapelejä, joita oli kiva pelata.
Nyt ne on aikuisia ja hyvin vaikeasti pelaavat kierrokset Trivialia mun kanssa, jos yleensä pelaavat.
Ärsyttää se, että jouluna lautapelien pelaaminen on joku kruunu joulunvietossa. Hakkaa töllönkatselun, jota kaikki yleensä tekee. Tää yksi joulu sitten pistää tai lähinnä pakottaa perheen lautapelien pelaamiseen ja se todistaa, että joulu vietettiin oikein ja oli kunnollinen perhejoulu.
Mikäs sun kruunu joulunvietossa on?
Sianlihan mässääminen? Suklaa? Alkoholi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi kutsua mukaan jonku joka vain mököttää syrjässä ja pilaa toisten ilon?
En kaiketi ole pilannut kyllä kenenkään iloja. En vaan voi sietää lautapelejä. Ap
Juuri niin. Täällä on taas tätä, että jos et tykkää pitkistä strategia-lautapeleistä, niin olet ilonpilaaja. Ihan sama kuin että kaikkien on tykättävä lanttulaatikosta ja jos ei tykkää, on moukka.
Lähde vaan kotiin pelien alkaessa, sinulla on siihen täysi oikeus.
Itse en ymmärrä pelejä yhtään. Ainoastaan Afrikan tähdestä tykkään. Enkä ymmärrä korttipeleistä ollenkaan mitään, ainut joka menis on huisuutuspeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Täällä on taas tätä, että jos et tykkää pitkistä strategia-lautapeleistä, niin olet ilonpilaaja. Ihan sama kuin että kaikkien on tykättävä lanttulaatikosta ja jos ei tykkää, on moukka.
Lähde vaan kotiin pelien alkaessa, sinulla on siihen täysi oikeus.
On eri asia ettei pidä jostain, kuin se että tekee "ärsyttää" ketjun vauva-palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vanha, mutta sama ärsyttää. Kun lapset oli pieniä, enkä ollut hankkinut pleikkoja, pelattiin lasten lautapelejä, joita oli kiva pelata.
Nyt ne on aikuisia ja hyvin vaikeasti pelaavat kierrokset Trivialia mun kanssa, jos yleensä pelaavat.
Ärsyttää se, että jouluna lautapelien pelaaminen on joku kruunu joulunvietossa. Hakkaa töllönkatselun, jota kaikki yleensä tekee. Tää yksi joulu sitten pistää tai lähinnä pakottaa perheen lautapelien pelaamiseen ja se todistaa, että joulu vietettiin oikein ja oli kunnollinen perhejoulu.Mikäs sun kruunu joulunvietossa on?
Jos vaikka haluaa katsoa jonkun kivan elokuvan, kuten ap.
Minäkin katson mieluummin vaikka jotain tallentamaani sarjaa kuin istun 5 tuntia tylsän pelin ääressä haukottelemassa. Nopeat hauskat pelit on ok silloin tällöin.
Tuleeko sulla yllätyksenä se, ettei kaikki nauti samoista asioista?
Luulen, että yksin kotona, tuntisit sitten olosi yksinäiseksi. Miehesi myös nukkuisi yön yksin. Meillä ainakin murjottaisi tuosta, ja olisi seuraavakin päivä pilalla. Pikkuasia kääntyisi sellaiseksi, etkö voi yhtä iltaa joustaa väännöksi. Onko teillä muuten paljon yhteistä eli onko tuo pelijuttu ainoa ongelma?
Ei sun tarvii mennä. Mun mies ei osallistu läheskään aina illanviettoihin, etenkin jos paikalla on lähinnä naisia. Ei jaksa kuunnella vauva- ja hääjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde vaan kotiin pelien alkaessa, sinulla on siihen täysi oikeus.On eri asia ettei pidä jostain, kuin se että tekee "ärsyttää" ketjun vauva-palstalle.
Halusin vaan tehdä tällaisen tuntemuksistani. Ilmeisesti on aihe aiheuttanut keskustelua eli joitain kiinnostaa ja joku osaa vaikka samaistua. Mitä se sinua häiritsee? Kyllähän tänne tehdään ketjuja milloin mistäkin. Ap
Lautapelit ja korttipelit on missä tahansa tilanteessa kauhistus mulle. Ymmärrän täysin. Joskus jouduin oleskelemaan osastolla hoidossa ja voi helv... ainoa "tekeminen" oli pelata SkipBoa tai korttia jonkun kanssa. Meni aika paljon rauhoittavia, että sai ajan kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että jouluna lautapelien pelaaminen on joku kruunu joulunvietossa. Hakkaa töllönkatselun, jota kaikki yleensä tekee. Tää yksi joulu sitten pistää tai lähinnä pakottaa perheen lautapelien pelaamiseen ja se todistaa, että joulu vietettiin oikein ja oli kunnollinen perhejoulu.Mikäs sun kruunu joulunvietossa on?
Jos vaikka haluaa katsoa jonkun kivan elokuvan, kuten ap.
Minäkin katson mieluummin vaikka jotain tallentamaani sarjaa kuin istun 5 tuntia tylsän pelin ääressä haukottelemassa. Nopeat hauskat pelit on ok silloin tällöin.
Tuleeko sulla yllätyksenä se, ettei kaikki nauti samoista asioista?
eli kruununa on sama kuin aina arkena ja viikonloppuisin, televisio.
Ei siinä mitään.
Aloittajalta kysyisin, että onko mukana myös lapsia? Tuntuu nimittäin oudolta, jos aikuiset pelaavat tuntitolkulla pelejä eikä lapsia sinä aikana huomioitaisi mitenkään kun varmaan keskitytään vaan peleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää kotio mököttämään
Kyllä mieluusti jäisinkin katsomaan leffoja ym. Mutta siellä on ensiksi jouluruoka (jonks tekoon mekin osallistumme) ja sauna, joka on ihan jees ja sitten alkaa se pelailu. Ap
Lähdet kotiin kun se pelailu alkaa. Pöyristyttävää aikuiselle ihmiselle selittää tällaisia asioita ettei hän ole missään nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa vaan hän saa tehdä ihan omia valintoja elämässään.
Ps jos et muuten kehtaa lähteä vetoa vaikka päänsärkyyn.Kyllä ajattelinkin tehdä näin ja ajaa sen 50 km kotiin ja hakea sitten mies seuraavana päivänä. En koe olevani mitenkään nyrkin ja hellan välissä, mutta nämä on näitä ns. pakollisia sukujuttuja, jotka tapahtuvat joskus ja jouluna. Mies tykkää ihan hirveästi näistä ja jotenkin hän ei ymmärrä miksi minua ärsyttää niin paljon enkä viihdy. Olen ehkä hänen mieliksi jäänyt sinne muutamana vuotena, kun yhdessä ollaan oltu, kun hänkin aina tulee minun sukuni luo, vaikka sielläkin on ehkä omat miehen mielestä ärsyttävät jutut. Ap
Ap, olet nyt asian ytimessä. Tiedostat, että miehesi tekisi ja tekee saman sinun vuoksesi. Eli nyt kasvat aikuiseksi ja teet hymyssä suin tämän palveluksen miehellesi. Voit ajatella sitä vaikka joululahjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde vaan kotiin pelien alkaessa, sinulla on siihen täysi oikeus.On eri asia ettei pidä jostain, kuin se että tekee "ärsyttää" ketjun vauva-palstalle.
Halusin vaan tehdä tällaisen tuntemuksistani. Ilmeisesti on aihe aiheuttanut keskustelua eli joitain kiinnostaa ja joku osaa vaikka samaistua. Mitä se sinua häiritsee? Kyllähän tänne tehdään ketjuja milloin mistäkin. Ap
Sanoin vain että siinä eroa ettei pidä jostain, kuin siinä että asia oikein ärsyttää ja tekee ulínaketjun suomen suosituimmalle miesvihapalstalle.
Vaikka haluaisi olla kotonaan ja katsella elokuvaa?