Ärsyttää jouluna aikuisten lautapelit
Ärsyttää jo valmiiksi, kun joulupäivänä on taas perinteeksi muodostunut aikuisten lautapeli-ilta. Kyseessä siis miehen sisarusten järkkäämä juttu. En voi sietää lautapelejä (joku Alias tai Trivial Pursuit voi mennä joskus harvoin). Nämä pelit on sellaisia, että porukka istuu vaan hiljaa jopa tuntikausia. Vaivaannuttavaa. Olen ehdottanut miehelle, että jäisin kotiin tai tekisin jotain muuta, kun ei vaan kiinnosta, mutta mies loukkaantuu... Eli menen sinne taas istuskelemaan ja hörppimään glögiä ja katsomaan telkkua, kun en halua pelata. Pääasia kuulemma, että olen läsnä.
Kommentit (288)
Mitä ap haluaisit sitten aikuisten tekevän yhdessä tuon ajan?
Mitä ap haluaisit tehdä tämän sijaan? Nyt on myöhäistä muuttaa tätä joulua, mutta voisitteko te miehesi kanssa järjestää seuraavan joulupäivän ja keksiä muuta ohjelmaa? Peli-illan voisi siirtää johonkin muuhun kohtaan. Joulu on mielestäni aikaa joka vietetään läheisten kanssa. Eli joustat vielä tämän ja sitten muutos.
Miksi juuri jouluna ihmiset teettävät/tekevät asioita jotka stressaavat toisia ihmisiä?
(Helkutin joulunazzit)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että yksin kotona, tuntisit sitten olosi yksinäiseksi. Miehesi myös nukkuisi yön yksin. Meillä ainakin murjottaisi tuosta, ja olisi seuraavakin päivä pilalla. Pikkuasia kääntyisi sellaiseksi, etkö voi yhtä iltaa joustaa väännöksi. Onko teillä muuten paljon yhteistä eli onko tuo pelijuttu ainoa ongelma?
Eikö se mies osaa tulla kotiin pelin päätyttyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää kotio mököttämään
Kyllä mieluusti jäisinkin katsomaan leffoja ym. Mutta siellä on ensiksi jouluruoka (jonks tekoon mekin osallistumme) ja sauna, joka on ihan jees ja sitten alkaa se pelailu. Ap
Etkö itse osaa kotiisi mennä pelin alkaessa?
Tai jäädä vain kotiin siksi aikaa. Mies selkeästi haluaa kököttää pelilaudan äärellä sisarustensa kanssa kerran vuodessa, joten hänelle se suotakoon. Ne jouluruoatkin voi hankkia itse omaan kotiin: ei ole pakko lähteä muualle niitä syömään, varsinkin jos kyläpaikan tunnelma ei muuten kiinnosta.
Just näin. Mitään ei ole koskaan pakko tehdä, jos ei kerran huvita. Sanot vain suoraan, että mua ei kiinnosta ja lähden kotiin. Kotona voi sitten tehdä mitä itse haluaa ja syödä just niitä jouluruokia, mitä itse haluaa. Saa katsoa telkkarista vain niitä ohjelmia, joista itse tykkää, eikä tarvitse jutella kenenkään kanssa, jos ei halua. Pitäkää pintanne! Älkää suostuko mihinkään, mitä joku muu toivoo tai pyytää. Tärkeintä on joka sekunti tehdä vain niitä asioita, joista itse tykkää. Pois kaikki toisten miellyttäminen! Erityisesti sukulaisten miellyttäminen ja niiden kanssa pyöriminen. Kaikkein turhin on tietenkin se miehen suku. Palstalla on jo moneen kertaan sanottu, että niiden kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä koskaan. On miehen tehtävä pitää yhteyttä omaan sukuunsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinussa ei sen vertaa puhtia ole, että päätät itse mitä teet ja missä olet, niin sitten on kai vaan alistuttava miehen tahtoon ja kärsittävä.
Ehdottaisin kyllä, että sanot napakasti jääväsi mieluummin kotiin, etkä anna miehen lapsekkaan tekoloukkaantumisen horjuttaa päätöstäsi.Niin. Taidan yrittää sellaista, että menen sinne syömään ja saunomaan ja lähden sitten kotiin. Mies saa jäädä sinne yöksi ja haen sitten seuraavana aamuna. Matkaa n. 50 km per suunta, mutta ei paha. Tiedän kyllä, että mies suuttuu. Ap
Anna suuttua! Sanot, että sinua suututtaa, että sinut pakotetaan tuohon touhuun. Käykää vaikka pari päivää ennen pikku nokkapokka sen tiimoilta ettei tule yllätyksiä.
Mikä hän on sinut pakottamaan perheensä jonnin joutaviin jorinoihin ja touhuihin? Pidä pääsi!
Tein selväksi miehen vieraileville sukulaisille, että nämä kynttilät osoittavat vierailun pituuden ja kun ne ovat n. 1 cm:n mittaisia, niin on aika päättää ilta/joulu.
Sanon vain, että on aika tilata taksi ja on syytä alkaa pukemaan jo päälle kyytiä varten.
Ei mitään muttia, ulos vain (jos ei tajua) ja yleensä tulee toinen poppoo Joulupäivänä, joten pitää laittaa heitäkin varten paikat kuntoon. Ja uusi kattaus.
-mummi-
Sinä olet vallan tomera mummi. Arvostan!
Vierailija kirjoitti:
Hän haluaa omaan kotiinsa katsomaan leffaa, miten vaikeaa se on käsittää?
On laitettu ruokaa yhdessä, on syöty yhdessä, on saunottu - ja lopuksi hän haluaisi viettää loppuillan kotonaan. Onko se liikaa vaadittu?
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että yksin kotona, tuntisit sitten olosi yksinäiseksi. Miehesi myös nukkuisi yön yksin. Meillä ainakin murjottaisi tuosta, ja olisi seuraavakin päivä pilalla. Pikkuasia kääntyisi sellaiseksi, etkö voi yhtä iltaa joustaa väännöksi. Onko teillä muuten paljon yhteistä eli onko tuo pelijuttu ainoa ongelma?
Koen oloni myös tavallaan yksinäiseksi tuolla pelaamisen aikana. Monta tuntia ihmiset istuvat pelien ääressä ja minä olen sohvalla. Välillä nousevat täyttämään juomalasejaan ja taas jatkuu. Tekisin tätä sohvalla istumista mieluummin kotona. Kaikista mieluiten kyllä istuisin siellä sohvalla miehen sukulaisten kanssa seurustelemassa, mutta he haluavat pelata ja se on heidän juttunsa. Ja en usko, että kukaan aikuinen murjottaa siitä, että ei saa nukkua yhtenä yönä vieressä? Ja kyllä meillä on paljon yhteistä ja yhteisiä juttuja. Ap
Vierailija kirjoitti:
No, ihan vaikka juteltaisiin. Eivät he juurikaan puhu mitään pelaamisen aikana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap haluaisit tehdä tämän sijaan? Nyt on myöhäistä muuttaa tätä joulua, mutta voisitteko te miehesi kanssa järjestää seuraavan joulupäivän ja keksiä muuta ohjelmaa? Peli-illan voisi siirtää johonkin muuhun kohtaan. Joulu on mielestäni aikaa joka vietetään läheisten kanssa. Eli joustat vielä tämän ja sitten muutos.
On täysi oikeus viettää joulu niinkuin itse haluaa. Ehkä ne miehen vanhemmat ei ole ihan niitä läheisiä, joiden kanssa haluaa olla ihan _koko_ joulun. Eikö ruuanlaitto, ateriointi ja saunominen jo riitä, vielä pitäisi kärvistellä tuntikaudet toisten pelatessa, kun itse haluaisi jo rentoutua kotona elokuvan parissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, ettei mies halua lähteä kotiin. Ne pelit kestävät pitkälle yli puolen yön ja tapana on ollut jäädä yöksi tuonne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta kysyisin, että onko mukana myös lapsia? Tuntuu nimittäin oudolta, jos aikuiset pelaavat tuntitolkulla pelejä eikä lapsia sinä aikana huomioitaisi mitenkään kun varmaan keskitytään vaan peleihin.
Ei ole. Miehen sisarusten lapset ovat mummulassa, kuten aina joulupäivänä. Menevät sinne, kun on syöty ja saunottu porukalla. Ap
Minä ymmärrän teitä molempia. Jos oman lapsuudenperheeni kanssa pelailtaisiin, niin haluaisin olla heidän kanssaan. Niin harvoin olla sillä tavoin yhdessä. Meillä se olisi kyllä hersyvää pölöttelyä, mutta pointtini on yhdessäolossa.
Toisaalta olen vahvasti oman tieni kulkija ja joulut olen ottanut lapsen syntymän jälkeen siltä kantilta, että en tee mitään epämieluisaa. Haluan olla iloinen äiti jouluna. Niinpä me ollaan vain oman porukan kesken.
Hyi hitto, kammoan ajatustakin joulunvietosta anoppilassa. Onneksi en ikinä siihen suostunut eikä mieskään sitä suoraan sanoen kaivannut sitä hulinaa.
Kun nuorina muutimme yhteen, olimme kahtena jouluna minun vanhempieni luona, siellä ei ollut muita (siskoani ja hänen miestään). Sitten jo tuntui, että haluamme viettää joulun keskenämme. Pari joulua meni niin, ja sitten saimme kaksoset. Lasten kanssa olemme aina viettäneet oman perhejoulun. Edelleen, kun he ovat jo kolmekymppisiä perheettömiä. Olisi kyllä ihanaa, jos pariutuisivat ja alkaisivat viettää omiakin joulujaan, mutta ei ole näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, ettei mies halua lähteä kotiin. Ne pelit kestävät pitkälle yli puolen yön ja tapana on ollut jäädä yöksi tuonne. Ap
Sittenpä hänellä ei ole syytä valittaa, jos kerran itse haluaa jäädä yöksi.
Lautapelit on henkisesti jälkeenjääneiden ihmisten ajanvietettä. Piste.
Vihaan aikuisten lautapelejä muutenkin kuin vaan jouluna. Onpa lystikästä illanviettoa. Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta kysyisin, että onko mukana myös lapsia? Tuntuu nimittäin oudolta, jos aikuiset pelaavat tuntitolkulla pelejä eikä lapsia sinä aikana huomioitaisi mitenkään kun varmaan keskitytään vaan peleihin.
Ei ole. Miehen sisarusten lapset ovat mummulassa, kuten aina joulupäivänä. Menevät sinne, kun on syöty ja saunottu porukalla. Ap
Säälin näitä mummua ja ukkia. Onko ihan varmaa, että he haluavat olla lapsikatraan lapsenvahteina joka stnan joulupäivä ja yö ja seuraava päivä siihen asti, kunnes krapulaiset vanhemmat tulevat kakaroitaan hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää kotio mököttämään
Kyllä mieluusti jäisinkin katsomaan leffoja ym. Mutta siellä on ensiksi jouluruoka (jonks tekoon mekin osallistumme) ja sauna, joka on ihan jees ja sitten alkaa se pelailu. Ap
Ota joku kirja mukaan ja lue sitä pelin ajan. Miehesi sisaruksineen pelatkoot; ilmeisesti pitkä traditio ja he nauttivat. Joustaminen on ihmissuhteissa tärkeää.
Anna suuttua! Sanot, että sinua suututtaa, että sinut pakotetaan tuohon touhuun. Käykää vaikka pari päivää ennen pikku nokkapokka sen tiimoilta ettei tule yllätyksiä.
Mikä hän on sinut pakottamaan perheensä jonnin joutaviin jorinoihin ja touhuihin? Pidä pääsi!
Tein selväksi miehen vieraileville sukulaisille, että nämä kynttilät osoittavat vierailun pituuden ja kun ne ovat n. 1 cm:n mittaisia, niin on aika päättää ilta/joulu.
Sanon vain, että on aika tilata taksi ja on syytä alkaa pukemaan jo päälle kyytiä varten.
Ei mitään muttia, ulos vain (jos ei tajua) ja yleensä tulee toinen poppoo Joulupäivänä, joten pitää laittaa heitäkin varten paikat kuntoon. Ja uusi kattaus.
-mummi-