Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää jouluna aikuisten lautapelit

Vierailija
17.12.2022 |

Ärsyttää jo valmiiksi, kun joulupäivänä on taas perinteeksi muodostunut aikuisten lautapeli-ilta. Kyseessä siis miehen sisarusten järkkäämä juttu. En voi sietää lautapelejä (joku Alias tai Trivial Pursuit voi mennä joskus harvoin). Nämä pelit on sellaisia, että porukka istuu vaan hiljaa jopa tuntikausia. Vaivaannuttavaa. Olen ehdottanut miehelle, että jäisin kotiin tai tekisin jotain muuta, kun ei vaan kiinnosta, mutta mies loukkaantuu... Eli menen sinne taas istuskelemaan ja hörppimään glögiä ja katsomaan telkkua, kun en halua pelata. Pääasia kuulemma, että olen läsnä.

Kommentit (288)

Vierailija
61/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli lapsena jotenkin kuin sutkiuden huipentuma kun huomasin että eräs oli merkannut reunoja nirhien afrikan tähti- nappuloita. muuten kyllä tykkäsin pelata, mutta ei tosiaan pakolla saa tukkia. 

Vierailija
62/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vallankäyttöä miehen puolelta. Sitä vastaan voi taistella samalla aseella: lähde, mutta ole niin loukkaantunut koko retken ajan, että kaikki huomaavat.

Tällaisen ei kannata koskaan lähteä. Mieluummin positiivinen asenne mukaan ja pelien koittaessa kiität isäntäväkeä kohteliaasti ja ystävällisen iloisesti toivotat kaikille mukavaa peli-iltaa ja poistut vaikka tekosyyn varjolla. Miehellesi toteat että kivaa iltaa rakas, huomenna nähdään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Me ollaan nämä sun miehen sukulaiset, jotka ollaan pienestä asti sun miehen kanssa vietetty lautapeli-iltoja ja se on ihan parasta! Ollaan oltu ihmeissämme, kun tämän serkun vaino aina vetäytyy omiin oloihinsa eikä halua pelata. Todettu, että hän taitaa olla koppava emmekä ilmeisesti ole hänen mielestään hänelle tarpeeksi hienoa seuraa. Ikävää.

Vierailija
64/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää kotio mököttämään

Kyllä mieluusti jäisinkin katsomaan leffoja ym. Mutta siellä on ensiksi jouluruoka (jonks tekoon mekin osallistumme) ja sauna, joka on ihan jees ja sitten alkaa se pelailu. Ap

Elämä on valintoja.

Vierailija
65/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vaihtoehtoa - lähdet kotiin kun pelit alkaa kuten suunnittelit, tai otat mukaan omaa ajanvietettä. Ruokailu ja sauna kuulostaa kuitenkin mukavalta, ja jos ei tarvitse ajaa niin voi itsekin ottaa pari lasia viiniä rauhassa.

Mitä tekisit yksin kotona tuona iltana? Voiko sitä tehdä kyläpaikassa? Oma läppäri mukaan ja katsot joululeffan? Tai tee jotain, mitä ei yleensä ehdi, järjestä vaikka vuoden aikana otetut kuvat koneella ja tee niistä kirja. Samalla naposteltavaa ja omiin kuulokkeisiin musiikkia.

Aikuisten lautapelit on kyllä kamalia.

Kyllä olen katsonut jouluelokuvia, napostellut herkkuja, juonut glögiä/viiniä, löhönnyt tuon ajan, kun muut pelaavat, mutta jotenkin se tuntuu epämukavalta, kun on porukkaa ympärillä, mutta kuitenkin viettää aikaa käytännössä yksin. Kotona tekisin varmasti saman eikä olisi niin epämukavaa. Ap

Vierailija
66/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran et halua pelata niin sitten et vaan pelaa.

Ei se ole muillekaan kivaa, jos yksi istuu pelipöydässä naama norsunvitulla.

Luulisi niiden sisarustenkin jo tietävän tämän kun ei näköjään mikään uusi asia ole, ilmeisesti jo vuosia sama meno ollut jouluna.

Vierailija
67/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Me ollaan nämä sun miehen sukulaiset, jotka ollaan pienestä asti sun miehen kanssa vietetty lautapeli-iltoja ja se on ihan parasta! Ollaan oltu ihmeissämme, kun tämän serkun vaino aina vetäytyy omiin oloihinsa eikä halua pelata. Todettu, että hän taitaa olla koppava emmekä ilmeisesti ole hänen mielestään hänelle tarpeeksi hienoa seuraa. Ikävää.

Jotkut eivät voi sietää lautapelejä. Ei siinä ole mitään koppavaa.

Vierailija
68/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yritän pitää huolen, etten ajaudu tuommoisiin peleihin. Mutta jos kaikesta huolimatta joudun, joko  pelaan niin typerästi että pääsen pelistä pian pois tai sitten kyselen muilta koko ajan, mitä nyt pitää tehdä? Sano nyt mulle mitä tää tarkoittaa? Pitääkö mun nyt nostaa kortti/liikuttaa nappulaa? Eipä aikaakaan niin eivät enää typeriin peleihinsä pyydä.

Vierailija
69/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teidän täytyy kollektiivisesti loukkaantua siitä, että joku ei pidä jostain asiasta, jota te rakastatte?

Vierailija
70/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran et halua pelata niin sitten et vaan pelaa.

Ei se ole muillekaan kivaa, jos yksi istuu pelipöydässä naama norsunvitulla.

Luulisi niiden sisarustenkin jo tietävän tämän kun ei näköjään mikään uusi asia ole, ilmeisesti jo vuosia sama meno ollut jouluna.

Olen jo kertonut etten pelaa. Ja se on kaikille ihan ok. Itse taas jotenkin koen ahdistavana sen, että kökötän sohvannurkassa tunteja, kun muut pelaavat. Ympärillä paljon porukkaa, mutta käytännössä yksin. Tuota voisin tehdä kotona ihan oikeasti yksin eikä ahdistaisi. Näin nyt varmaan teenkin, että lähden ruuan/saunan jälkeen kotiin. Mies saattaa tästä loukkaantua. Ap

Vierailija
71/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hyvä kompromissi kaikille olisi ottaa ensin yksi nopea peli siihen alkuun, vaikka skip-bo tms. Sitten halukkaat voivat jatkaa niiden strategiapelien pariin.

Minun suvussani lautapelit kuuluvat jouluun mutta kaikilla on vähän eri mieltymyksiä mitkä pelit ovat kivoja. Veljeni pitää nopeista bilepeleistä, itse strategiapeleistä ja siskolle käy kaikki, kunhan ei tarvitse tuijottaa sääntövihkoa. Vaari taas pelaa korttipelejä. Mieheni pelaa mielellään mutta haluaa tehdä myös muutakin. Niinpä sitten pelataan niin, että kaikille löytyy kiva peli ja jokaisen ei tarvitse osallistua jokaiseen peliin. Välillä joku vetäytyy sohvalle pötköttelemään tai seuraa sivusta. Kunhan ei jätä peliä kesken, niin kaikki käy.

Eikö miehen sisaruksilla ole puolisoita vai oletko ainoa joka ei ole kiinnostunut pelaamisesta? Minusta olisi harmi, jos vieras lähtisi pois yhteisestä illanvietosta, koska silloin en olisi osannut ottaa häntä huomioon. Aika tylyä, jos muut eivät pyri ottamaan sinua mukaan.

Vierailija
72/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötähäpeä kyllä näistä aikuisista jotka ei jotain parin tunnin strategiapeliä jaksa pelata kun pitää mieluummin selata instaa kuin viettää aikaa läheisten kanssa...

Vierailija
73/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole itse aktiivisempi; osta Alias/ Skrable tms itsellesi mielenkiintoinen peli ja ota se mukaan. Ehdotat sitten vaihteeksi sen pelaamista.

No, ei kyseiset ihmiset sellaisia halua pelata. Heille on nimenomaan intohimo tuollaiset haastavat strategiapelit, joita saavat porukalla pohtia tuntikausia. Ja se tapahtuu vain kerran vuodessa joulupäivänä. Ap

Aika epäkohteliasta, jos eivät suostu pelaamaan kanssasi tuomaasi peliä.

Vierailija
74/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilman veetuilua kysyn, että mikä lautapeli kestää tuntikausia? Esim. yli kolme tuntia?

Joku strategiapeli?

Esim. tässä kesto 1-8 h

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Risk_(peli)

Vierailija
75/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeä kyllä näistä aikuisista jotka ei jotain parin tunnin strategiapeliä jaksa pelata kun pitää mieluummin selata instaa kuin viettää aikaa läheisten kanssa...

Läheiset mumisemassa pelilaudan ääressä tunteja... Ei ole kaikkien mielestä hauskaa.

Vierailija
76/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi vaihtoehtoa - lähdet kotiin kun pelit alkaa kuten suunnittelit, tai otat mukaan omaa ajanvietettä. Ruokailu ja sauna kuulostaa kuitenkin mukavalta, ja jos ei tarvitse ajaa niin voi itsekin ottaa pari lasia viiniä rauhassa.

Mitä tekisit yksin kotona tuona iltana? Voiko sitä tehdä kyläpaikassa? Oma läppäri mukaan ja katsot joululeffan? Tai tee jotain, mitä ei yleensä ehdi, järjestä vaikka vuoden aikana otetut kuvat koneella ja tee niistä kirja. Samalla naposteltavaa ja omiin kuulokkeisiin musiikkia.

Aikuisten lautapelit on kyllä kamalia.

Kyllä olen katsonut jouluelokuvia, napostellut herkkuja, juonut glögiä/viiniä, löhönnyt tuon ajan, kun muut pelaavat, mutta jotenkin se tuntuu epämukavalta, kun on porukkaa ympärillä, mutta kuitenkin viettää aikaa käytännössä yksin. Kotona tekisin varmasti saman eikä olisi niin epämukavaa. Ap

En kyllä ymmärrä, miksi et voi toimia kerran vuodessa noin. Varsinkin jos se matka on 50 km. Pääset kuitenkin sitten miehesi viereen pötkölleen. Jos painostavat pelaamaan, sitten ymmärrän. Voithan palstailla 23 asti. Sitähän tekisit kuitenkin yksin kotona. Sitten vetäydyt nukkumaan. Peliä voi myös seurata vierestä eli pelaisit yhdessä miehesi kanssa. Kompromissit kuuluu suhteeseen. Nimimerkki 40 vuotta yhdessä pelanneet

Vierailija
77/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinne, mutta älä osallistu pelaamiseen.

Vierailija
78/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hyvä kompromissi kaikille olisi ottaa ensin yksi nopea peli siihen alkuun, vaikka skip-bo tms. Sitten halukkaat voivat jatkaa niiden strategiapelien pariin.

Minun suvussani lautapelit kuuluvat jouluun mutta kaikilla on vähän eri mieltymyksiä mitkä pelit ovat kivoja. Veljeni pitää nopeista bilepeleistä, itse strategiapeleistä ja siskolle käy kaikki, kunhan ei tarvitse tuijottaa sääntövihkoa. Vaari taas pelaa korttipelejä. Mieheni pelaa mielellään mutta haluaa tehdä myös muutakin. Niinpä sitten pelataan niin, että kaikille löytyy kiva peli ja jokaisen ei tarvitse osallistua jokaiseen peliin. Välillä joku vetäytyy sohvalle pötköttelemään tai seuraa sivusta. Kunhan ei jätä peliä kesken, niin kaikki käy.

Eikö miehen sisaruksilla ole puolisoita vai oletko ainoa joka ei ole kiinnostunut pelaamisesta? Minusta olisi harmi, jos vieras lähtisi pois yhteisestä illanvietosta, koska silloin en olisi osannut ottaa häntä huomioon. Aika tylyä, jos muut eivät pyri ottamaan sinua mukaan.

Minä olen ainoa, joka ei tykkää. Kaikki muut tykkäävät. Miehen veli, miehen toinen veli ja tämän vaimo, miehen sisko ja tämän mies ja sitten mieheni. Ja ei heille vaan sovi helpot ja nopeat pelit, kun nimenomaan jokainen sormet syyhyten ovat odottaneet tiettyjä haastavia strategiapelejä jo viikkoja ennen joulua. Ovat siis WA-ryhmässä päättäneet mitä pelejä tänä vuonna. Sellaisia ns. lautapelinörttejä ovat. Ap

Vierailija
79/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myötähäpeä tuollaisista aikuisista, jotka eivät ymmärrä, että kaikki eivät todellakaan voi sietää mitään lautapelejä - etenkään niitä parin tunnin strategiapelejä.

Vierailija
80/288 |
17.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainoa, joka ei tykkää. Kaikki muut tykkäävät. Miehen veli, miehen toinen veli ja tämän vaimo, miehen sisko ja tämän mies ja sitten mieheni. Ja ei heille vaan sovi helpot ja nopeat pelit, kun nimenomaan jokainen sormet syyhyten ovat odottaneet tiettyjä haastavia strategiapelejä jo viikkoja ennen joulua. Ovat siis WA-ryhmässä päättäneet mitä pelejä tänä vuonna. Sellaisia ns. lautapelinörttejä ovat. Ap

Ymmärrän. Teitä on kyllä jo aika paljon, että eipä kaikkiin peleihin edes mahdu enempää pelaajia. Miten miehesi reagoi, jos ehdotat, että pelaisitte jonkin pikapelin ensin yhdessä, että sinäkin pääsisit mukaan?