Voiko skitsofrenia alkaa näin?
En tiedä mikä minulla on mutta suvussa on paljon skitsofreniaa ja muita psykoosisairauksia.
Saan koko ajan paniikkikohtauksia tai sitten minulla on sama paniikki koko ajan päällä.
Minusta tuntuu että kaikki asiat liittyvät minuun ja tiedostan tämän itsekin.
Ihan kuin koko maailma olisi minua vastaan ja vainoaisi minua.
Syynään todella tarkkaan jokaisen sanan ja äänenpainon, hymiön ja jokaisen välimerkin ja etsin kaikesta piilomerkityksiä ja v*ttuilun merkkejä.
Olen suunnillani pelosta ja huolesta ja viime päivät olen viettänyt kotona pitäen puhelinta kiinni, itkettää ja ahdistaa.
En uskalla avata verhoja enkä oveani koska minua pelottaa että olen saanut vihapostia tai uhkailuja joltakin ja pelkään, että minua etsitään.
Moni ihminen on yrittänyt soittaa useita kertoja ja minua pelottaa enää edes käynnistää puhelinta.
Päivät menee suunnitellessa itse***haa ja epätoivoisen pelon sekaisessa paniikissa.
Koko maailma pyörii ja syke järkyttävän korkealla.
Missään asennossa ei ole hyvä, koko ajan pyörryttää ja olo on lamaantunut.
Haluan vain kuolla.
Ahdistaa tuleva joulukin, ennen se on ollut hirveän tärkeä mutta nyt en halua elää edes siihen asti ja minua pelottaa hirveästi.
Minusta tuntuu että koko maailma tarkkailee ja ahdistelee minua ja yrittää pakottaa minut tekemään itselleni jotain.
Kommentit (56)
Kannattaisi varmaan mennä kertomaan samat asiat lääkärille. Tuossa olisi jo syytä lähteä psykiatriseen päivystykseen.
Vointisi todennäköisesti paranee, jos pääset muutamaksi päiväksi osastolle ja juttelemaan lääkäreiden ja hoitajien kanssa. Kenties löytyy myös lääkitys, josta on sinulle hyötyä.
Kannattaa hakea apua nyt kun tiedät itse ettei olotilasi ole normaali ja tunnet itsesi sairaaksi. Tilanne olisi paljon pahempi, jos uskoisit olevasi oikeassa ajatustesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vain soittaisit päivystykseen jotta saat lääkityksen, kerro hoitajalle kaikki nämä tuntemukset avoimesti.
"Jotta saat lääkityksen"
En suosittele aloittamaan kausittaiseen vainoharhaisuuteen psykiatrista (neuroleptit) lääkitystä. Jos se jää päälle ja vaikuttaa rapauttavasti toimintakykyyn niin sitten mutta kausittaiseen oireiluun ehdottomasti ei.
Kyllä suosittelen lääkäriin menoa. Koska jos hoito aloitetaan hyvissä ajoin vaste lääkkeille on parempi.
Mitähän apua kausittaiseen skitsoiluun sitten voi saada?
Tämä on sinällään jo täysin tuttua hommaa, nuorempana itkin koska heijastinliivi näytti yöllä kameralta ja uskoin sen kuuntelevan minua.
Uskoin kaikkien silloinkin puhuvan minusta ja piilottelin vanhempieni puhelimia etteivät he voisi puhua minusta kaikille.
Ap
Nämä ovat yleensä menneet itsestään ohi mutta tunnen olevani jotenkin koko ajan tarkkailussa ja uskon että kaikki ovat minusta täysin pakkomielteisiä.
Jos kuulen edes etäisesti nimeäni muistuttavan sanan, menen paniikkiin ja alkaa pyörryttää ja oksettaa.
Tämä on todella uuvuttavaa ja oikeasti sairasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron sinulle totuuden, vaikka se tuskin auttaa skitsofreniasta sairaita aivojasi: Kukaan tuntematon ei ole kiinnostunut lainkaan sinun asioistasi. Ei yhtään. Ei niin pätkän vertaa. Sinulle tuntemattomat ihmiset eivät ole kiinnostuneet lainkaan mitä teet tai mitä tekisit itsellesi. Ihmisiä ei kiinnosta toisten asiat, vaan ihmisiä kiinnostavat vain omat asiat. Pystytkö ymmärtämään ja rationalisoimaan itsellesi tämän asian? Sen sijaan sinun lähimmäisiäsi, kuten perhettäsi, varmasti kiinnostaa sinun hyvinvointi.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Todella monia kiinnostaa tuntemattomienkin asiat saati sitten tuttujen, ihan sairaalloisuuteen asti. Eri asia onko pelko ap:n kohdalla todellinen.
Ei tässä ole mitään järkeä koska en ole edes tehnyt mitään erityisen järkyttävää tai kiinnostavaa.
Nukkunut vain ja välillä käynyt kaupassa.
Niin tylsää ja yksitoikkoista elämää ja silti tunnen olevani kaiken keskipiste.
Ap
Hienoa ap, että olet tajunnut ettei kaikki ole kunnossa ja olet hakemassa apua. Uskoisin, että saat lääkityksellä oireesi kuntoon kunhan vain sitoudut siihen lääkitykseen etkä ole lopettamassa sitä heti kun tunnet olevasi terve. Parempi ennuste sinulla, koska ymmärrät sairautesi. Monet eivät ymmärrä ja vainoilee syyttä suotta vuosikausia. Varmasti on raskasta.
Jos oikeasti tunnet nuo asiat, mene päivystykseen heti tai soita 112. Ihmettelen kyllä miten jaksat/pystyt kirjoittamaan noin selkeästi kaikkien ajatusten keskellä, itse olen ainakin ollut niin sekaisin että hengittäminen meinaa unohtua. Että en pystyisi tuottamaan selkeää tekstiä vauvapalstalle. Myös sekavan potilaan tilanne rauhoitetaan (uni, ruoka/juoma, lääkkeet) ennen kuin harhoja aletaan noin tarkasti selittämään. Pahoittelen epäilyä, toivon että saat apua.
Mustakin tuntuu tuolta, mutta mulla ei onneksi ole paniikkikohtausta.
Ihmiset on aika perseestä tietkö. Mutta antaa olla. MIeti että mitä sillä edes on väliä jos sua vihattaisiin? Käykö joku sun kimppuun? Tuskin. Aiheutuuko siitä haittaa? No siinä tapauksessa jos välität siitä pätkääkään. Voit ottaa ne ajatukset kiinni ja heittää ne menemään, olla välinpitämätön sen suhteen mitä ihmiset susta ajattelee.
Joku tuon varmasti on sussa laukaissut. Ehkä olet kasvanut ajattelemaan noin ja näkemään maailman noin. Se on erittäin ikävä asia. Toivottavasti saisit elämääsi jonkun johon luottaa ja turvautua. Kannattaa ensimmäisenä ainakin hakea apua paniikkiin ja vainoharhoihin (vaikka ne todelta tuntuvatkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron sinulle totuuden, vaikka se tuskin auttaa skitsofreniasta sairaita aivojasi: Kukaan tuntematon ei ole kiinnostunut lainkaan sinun asioistasi. Ei yhtään. Ei niin pätkän vertaa. Sinulle tuntemattomat ihmiset eivät ole kiinnostuneet lainkaan mitä teet tai mitä tekisit itsellesi. Ihmisiä ei kiinnosta toisten asiat, vaan ihmisiä kiinnostavat vain omat asiat. Pystytkö ymmärtämään ja rationalisoimaan itsellesi tämän asian? Sen sijaan sinun lähimmäisiäsi, kuten perhettäsi, varmasti kiinnostaa sinun hyvinvointi.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Todella monia kiinnostaa tuntemattomienkin asiat saati sitten tuttujen, ihan sairaalloisuuteen asti. Eri asia onko pelko ap:n kohdalla todellinen.
No ne kiinnostaa kyllä tasan tarkkaan vain siltä pohjalta, että ihminen itse voisi nähdä itsensä paremmassa valossa tai jollain tapaa hyötyä siitä itse. Tietty, jos on viisas ihminen niin yleensä tarkastelee ympäristöään mielenkiinnolla, mutta silloinkin huomio yleensä kohdistuu ihmisten saavutuksiin eikä virheisiin ja epäonnistumisiin.
Se kertoo ihmisestä itsestään paljon jos näkee koko ajan vain muiden virheitä. Luultavasti on itseäänkin kohtaan hyvin kriittinen ja jonkinsortin epäonnistuja. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole mitään järkeä koska en ole edes tehnyt mitään erityisen järkyttävää tai kiinnostavaa.
Ap
Niin, se onkin mielesi joka temppuilee. Käyt ylikierroksilla. Tarvitset apua.
Sen sijaan että olisit skitsofreenikko,kuulostaa pikemminkin liian pitkälle edenneeltä masennukselta yhdistettynä ahdistus-ja paniikkihäiriöön.
Nuo kaikki esimerkiksi vainoharhaisuudet liittyvät hyvin vahvasti noihin,kokemusta on.
Mars lääkäriin nyt tai alustavasti sairaanhoitajalle juttelemaan.
Se että sukulaisista puolet on skitsoja ei tarkoita sitä että sinä olet automaattisesti siihen sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Psykoosin laukeamiseen vaikuttaa nykytiedon mukaan myös muut ympäristötekijät kuin psyykkiset. Esim aivoihin menevät infektiot. Mm koronan sairastaminen lisää psykoosialttiutta.
Hyvä että maanantaina on lääkäri! Muista että voit silti soittaa esim.kriisipäivystykseen ennen sitä, jos olo käy täysin kestämättömäksi.
Paniikin tunnetta voit koittaa lievittää itsekin,
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/paniikin-omahoito-ohjelma
Miten olet aiempien pahojen kausien aikana saanut pidettyä itsesi todellisuudessa tai rauhoitettua itsesi?
Olet uskomattoman vahva kun olet yksin kantanut tuon kaiken!
Älä missään nimessä luovuta, olet nuori ja apua on kyllä saatavilla. Työelämäkään ei ole lainkaan poissuljettu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne kiinnostaa kyllä tasan tarkkaan vain siltä pohjalta, että ihminen itse voisi nähdä itsensä paremmassa valossa tai jollain tapaa hyötyä siitä itse. Tietty, jos on viisas ihminen niin yleensä tarkastelee ympäristöään mielenkiinnolla, mutta silloinkin huomio yleensä kohdistuu ihmisten saavutuksiin eikä virheisiin ja epäonnistumisiin.
Se kertoo ihmisestä itsestään paljon jos näkee koko ajan vain muiden virheitä. Luultavasti on itseäänkin kohtaan hyvin kriittinen ja jonkinsortin epäonnistuja. -ohis
Heikko itsetunto ja itsetuntemus on myös oleellisia siinä, jos ihmiset alkavat juoruilemaan tai haukkumaan muita ihmisiä. Monesti kun ihminen kokee olonsa epämukavaksi jonkun kanssa, alkaa hän automaattisesti etsiä vikaa tästä toisesta ihmisestä kun aiheutti tällaisia tuntemuksia hänelle. Vaikka kaikki on kiinni täysin siitä miten itse itsensä näkee ja kokee. Sanomiset saatetaan tulkita vittuiluina vain sen takia, että itse ei hyväksy jotakin piirrettä itsessään ja haluaa kieltää sen, vaikka kysymys olisi vain toisen kokemuksesta, jota ei edes olla nähty pahana asiana.
Esimerkiksi itse olen joskus loukkaantunut siitä, että mulle on sanottu, että olen hiljanen hissukka. Tuntuuhan se silloin pahalta kun sitä piirrettä ei hyväksy itsessään ja näkee sen äärimmäisen pahana asiana, vaikka se olisi totta. Niin silloin sen kokee vain loukkaukseksi eikä pelkäksi havainnoksi.
Ahdistusta ja paniikkia kyllä on ollut lähes aina.
Minulla on ihan järkyttävän kova stressi kaikista kasaantuneista tekemättä jääneistä asioista, koulujutuista ja muista velvollisuuksista.
Nyt olen jo niin sekaisin tämän asian kanssa että haluan vain mennä piiloon loppuiäkseni.
Työt olen pystynyt hoitamaan hyvin mutta noin muuten on kyllä aika kurja fiilis, todella vaikea tehdä mitään enkä enää tiedä mistä edes aloittaisin.
Olen ihan hirveän väsynyt eikä olisi edes paljon tehtävää, muutama koulutehtävä vain ja sitten valmistuisin.
Ne muutamat tehtävät ovat roikkuneet kuitenkin jo hyvän aikaa ja samalla kasautunut kaikkea muutakin tekemätöntä hommaa niin että koko ongelma on nyt kasvanut mittasuhteiltaan siihen että alan olla harhainen ja kuolemakin tuntuu vain helpotukselta.
Vähän sama fiilis kuin silloin kun koti on siivoamatta ja jäätävä törkykasa etkä enää löydä tavaroitasi etkä voi aloittaa, samanlainen lamaantuminen minulla on näistä tekemättömistä asioista.
Yhdestä laskustakin tuli jo muistutusmaksu kun piilottelin puhelintani liian pitkään ja se oli tekstarilasku.
Ap
Ocd, yleistynyt ahdistuneisuus...
Vierailija kirjoitti:
Ahdistusta ja paniikkia kyllä on ollut lähes aina.
Minulla on ihan järkyttävän kova stressi kaikista kasaantuneista tekemättä jääneistä asioista, koulujutuista ja muista velvollisuuksista.
Nyt olen jo niin sekaisin tämän asian kanssa että haluan vain mennä piiloon loppuiäkseni.
Työt olen pystynyt hoitamaan hyvin mutta noin muuten on kyllä aika kurja fiilis, todella vaikea tehdä mitään enkä enää tiedä mistä edes aloittaisin.
Olen ihan hirveän väsynyt eikä olisi edes paljon tehtävää, muutama koulutehtävä vain ja sitten valmistuisin.
Ne muutamat tehtävät ovat roikkuneet kuitenkin jo hyvän aikaa ja samalla kasautunut kaikkea muutakin tekemätöntä hommaa niin että koko ongelma on nyt kasvanut mittasuhteiltaan siihen että alan olla harhainen ja kuolemakin tuntuu vain helpotukselta.
Vähän sama fiilis kuin silloin kun koti on siivoamatta ja jäätävä törkykasa etkä enää löydä tavaroitasi etkä voi aloittaa, samanlainen lamaantuminen minulla on näistä tekemättömistä asioista.
Yhdestä laskustakin tuli jo muistutusmaksu kun piilottelin puhelintani liian pitkään ja se oli tekstarilasku.
Ap
>Minulla on ihan järkyttävän kova stressi kaikista kasaantuneista tekemättä jääneistä asioista, koulujutuista ja muista velvollisuuksista.
Tekemättömät hommat aiheuttaa ahdistusta. Lisää vainoharhoja kun tavallaan alkaa pelätä ihmisten tuomitsemista siitä, ettet sovi muottiin kun jätät tekemättä asioita.
Mutta hei, eihän se niiltä muilta ihmisiltä ole millään tavalla pois, jos sulla on tekemättömiä asioita tai elämänhallinta ongelmia. He saattavat pudistella päätään ja katsoa paheksuvasti, mutta mitä hittoa se heille edes kuuluu? Tai miten se heidän elämäänsä koskettaa? Sitä paitsi järkevät ihmiset auttavat toista silloin kun tällä menee huonosti, eivätkä vaan tuomitse ja syyttele.
Olisiko sulla ketään, jolta voisit pyytää apua näihin asioihin? Tai vaikka sitten terveydenhuollon kautta. Jos pystyisit vaikka delegoimaan jollekin toiselle jotain, tai jos saisit helpotusta koulutehtäviin?
Nyt kannattaa ihan vakavasti ottaa nämä sun ongelmat eikä ajatella että laitat terveytesi sivuun ja puret huulta ja teet kaikki väkisin. Ei varmasti onnistu kun oma alitajuntasikin jo taistelee vastaan.